Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?"— Előadás másolata:

1 Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?
Farkasné Bocskor Anikó Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs

2 Pedagógiai program SZMSZ Házirend Szabályzatok Éves munkaterv

3 Törvényi háttér NKT (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről)
97.§ (2) Az érettségi megkezdéséhez a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni. 6. § (4) A középiskola elvégzését közvetlenül követő érettségi vizsgaidőszakban az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása, kivéve a) a felnőttoktatásban részt vevő tanulókat és b) azon sajátos nevelési igényű tanulókat, akiket a szakértői bizottság javaslata alapján a közösségi szolgálat alól az igazgató határozatban mentesített. 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet Egyéb foglalkozás a tantárgyfelosztásban tervezhető, rendszeres nem tanórai foglalkozás, amely közösségi szolgálattal kapcsolatos foglalkozás

4 A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 133. § (1) A középiskola feladata és az intézmény vezetőjének felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben

5 Tevékenységi körök A közösségi szolgálat keretei között
a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási, d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi, f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.

6 Pedagógiai program Közösségi szolgálat keretei – jogszabályi utalások
Iskola arculatához illeszkedő – pedagógiai célok – alapelvek: az iskolán kívüli és belüli tevékenységek formái időszak - melyik évfolyam(ok) felelősök, feladatkörök – szervezés, pedagógiai kísérés, dokumentáció, reflexió Külső partnerkapcsolatok

7 Pedagógiai célok Fejlesztési célok Szociális, társadalmi érzékenyítés
Személyiségfejlesztés - felelősségvállalás másokért Közösségfejlesztés - együttérzés, együttműködés… Egészségfejlesztés – testi, lelki Problémamegoldás Szociális, társadalmi érzékenyítés Tanár – diák – szülő viszony Pályaorientáció, pályaválasztás Kitörési lehetőségek Önismeret, életstratégia ösztönzése

8 Iratkezelési szabályzat Éves munkaterv
SZMSZ Pedagógus helyi intézményi feladatai Koordinátorként, osztályfőnökként elszámolható órában a szervezési feladat Tanulóknak a döntési joga, választási kötelessége van Tanár – diák viszony Házirend A szolgálati helyen is a házirend van életben. Iratkezelési szabályzat A dokumentációk kezelés, iskolai irattár Éves munkaterv

9 Kik és hogyan tudnak segíteni?
Iskolavezetés Koordinátorok Fogadó intézmény munkatársai, mentorok Osztályfőnökök Iskolatitkár Iskola honlap szerkesztő Diákönkormányzat Idősebb diákok Szülők

10 Eljárásrend/szabályzat a közösségi szolgálathoz
Tartalmazhatja: Jogi háttér Pedagógiai célok, alapelvek A közösségi szolgálat területei – az iskola által szervezett tevékenységek Felkészítés és feldolgozás rendje Fogadóintézmények kiválasztásának elvei Koordinátor tanár(ok) feladatai Ütemterv – felelősök és határidők megjelölésével Mellékletek: dokumentum minták, záradékok, pecsétek

11

12 Ütemterv 5+5+40 óra 5 óra érzékenyítés 5 óra reflexió, feldolgozás
40 óra tényleges munkavégzés

13 A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában
Előkészítés: Fogadó szervezetekkel megállapodás – együttműködési megállapodás Osztályfőnökök, koordinátor tanárok felkészítése A dokumentáció előkészítése – jelentkezési lap, szülői nyilatkozat, napló Szülők tájékoztatása szülői értekezleten A diákok felkészítése, érzékenyítés 5 órában, Előkészítő, ráhangoló előadások, interaktív foglalkozások osztályfőnöki órákon, lelki gyakorlaton (nővérek, atya, külső szakember, koordinátor, már végzett diákok)

14 A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában 2.
Tevékenység-kisérés ( 40 óra) A jelentkezési lapok alapján a szolgálati helyek elosztása, a koordinátorok kijelölése A szolgálati helyek felkeresése, találkozás a mentorokkal A naplók kiosztása, dokumentáció megbeszélése Tevékenységvégzés Kapcsolattartás, ellenőrzés rendszeresen, pl.: havonta Féléves értékelés, ellenőrzés

15 A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában 3.
Lezárás, értékelés ( 5 óra) Reflexiók, tanúságtételek iskola szinten ünnepélyes keretek között Naplók zárása, portfóliók bemutatása kiscsoportban Dokumentálás – e-napló, törzslap, bizonyítvány

16 A szabályzat mellékletei
Jelentkezési lap Szülői nyilatkozat Együttműködési megállapodás Közösségi szolgálati napló (minta) Igazolás Záradékok (pecsétek) (Példák a dokumentációról szóló részben lesznek.)

17 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések