Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Magyar Hidrológiai Társaság XXVII. Országos Vándorgyűlés Baja július Szekció. A CSATORNÁZÁS ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS KULCSKÉRDÉSEI NAPJAINKBAN.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Tűzterhelés. Az építmény adott tűzszakaszában, helyiségében jelen lévő és / vagy beépített éghető anyagok tömegéből és a fűtőértékből számított hőmennyiség.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Vezetékes átviteli közegek
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Dr. Vécsei Pál A lakossági jövedelmek területi változása1992 és 2008 között Budapest, június.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Kockázat és megbízhatóság
A Dél-Alföldi régió innovációs képessége
Kockázat és megbízhatóság
Levegőszennyezés matematikai modellezése
A talajok szervesanyag-készlete
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Magyarország földtana - rövid áttekintés -
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szerkezet-tulajdonság összefüggések Vázlat
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Szerkezetek Dinamikája
Társulások jellemzői.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
RUGÓK.
A légkör anyaga és szerkezete
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
műszaki osztályvezető
Vállalati fenntarthatóság
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
A geometriai transzformációk
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Hagyományos megjelenítés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok 2004. szeptember 8-10. Békéscsaba Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

2003-ban vizsgált Békés megyei utak 4231 j. közút Dévaványa – Gyomaendrőd 11,2 km szakasz 4232 j. közút Kőrösladány – Gyomaendrőd 16,3 km szakasz 47 sz. főút Kőrösladány – Kőröstarcsa 7,0 km szakasz

Vizsgálatok célja 4231 és 4232 j. utak talajvizsgálatok a rehabilitáció előkészítéséhez romlások okainak megállapítása szerkezeti és technológiai javaslatok 47 sz. főút lokális repedések okainak megállapítása helyreállítási lehetőségek felvázolása általános hasznosítás agyagok térfogatváltozásának vizsgálata károsodási mechanizmusok azonosítása útrehabilitációk általános elveinek elemzése

Vizsgálati program földtani, hidrológiai tájékozódás talajadottságok, talajvízviszonyok, csapadékviszonyok, úttörténet tanulmányozása földút, rakott kő, portalanítás, szélesítés, aszfaltbeton, javítások helyszíni szemle: útállapot, károsodás, földmű és a környezet leírása, a földmű geometriájának felmérése méretek, deformáció talajfeltárások fúrásokkal rétegződés, talajvíz a pályaszerkezet és a földmű felső részének nyílt feltárása szerkezet, altalaj leírása behajlásmérés a burkolaton sávonként két vonalban 50 m-enként rutin laborvizsgálatok: azonosítás, víztartalom speciális laborvizsgálatok: tömöríthetőség, nyírószilárdság, duzzadási jellemzők

Jellemző pályaszerkezet főpálya 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg 1994 1 cm emulziós felületi bevonat 1984 10-15 cm utántömörödő aszfaltmakadám 1977 itatásos hengerlés több rétegben 1950 15-20 cm szórt vagy rakott alap 1920 szélesítés 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg vagy 1994 10 cm emulziós záróréteg 1960/80 15-20 cm kohósalak útalap b/j 1960/80

47. sz. főút felújított szakasza

Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj zsugorodása miatt

Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj duzzadása miatt

A károsodás hatástényezői az éghajlati viszonyok és változásaik 2000 év szárazsága meghatározó lehetett a talajvízszint mélysége nem látszik meghatározónak a környező növényzet fasorok kedvezőek – bozótos kedvezőtlen a földmű geometriája töltésben: repedés, csúszás terepen: zsugorodás, teherbíráscsökkenés a földmű anyaga fiatal öntéstalaj veszélyes, szikesek nem közepes agyag is „térfogatváltozik” a felszín közelében a pályaszerkezet anyaga, minősége hajlékony deformálódik, törik – merev „hosszreped” gyenge szélesítések; vékony erősítés, kátyúzás: hiábavaló forgalmi terhelés nem számottevő a szokásos leromlási folyamat szempontjából nehézjárművek kerekének közvetlen terhelő hatása jelentős

A rehabilitáció lehetőségei Teljes újjáépítés Pályaszerkezet javítása Földmű javítása Kiegészítő beavatkozások

Teljes újjáépítés Mértéke teljes szélességben félpályán csak a szélesítés helyén Módszer talajcsere min. 1,0 m szemcsés anyaggal az agyagtalaj meszes kezelése geotextília az altalaj és a védőréteg közé típus-pályaszerkezet építése. Indokoltsága töltésszélesítés mozog, anyaga rossz pályaszerkezeti anyagok elöregedtek szélesítés rossz altalaj puha

Pályaszerkezet javítása erősítés hidegremix-technológiával aszfaltbeton kötő- és kopóréteggel leromlott, de értékes, javítható pályaszerkezeti anyagok esetén ha nem kell tartani a földmű függőleges repedéseitől FZKA réteg (min. 15 cm) aszfaltbeton vagy itatásos makadám kopóréteggel erősen deformálódott, kátyús burkolatfelületek esetén ha a földmű duzzadása további deformációkat okozhat aszfaltbeton erősítő-kiegyenlítő-, kötő- és kopórétegek aszfaltráccsal kevéssé deformálódott, mozaikos, kátyús szakaszokon ha alapvetően megfelelő a földmű teherbírása foltszerű földmű- és burkolatalap javítás után aszfaltbeton vagy itatásos makadám erősítőréteg aszfaltráccsal jó profilú, foltszerűen tönkrement burkolat esetén ha egészében jó, de lokálisan gyenge a földmű teherbírása repedések kitöltése bitumenemulzióval a pályaszerkezet teherbírása megfelelő ha nincs deformáció a repedés mentén

A földműjavítási technológiák meszes (vagy más szilárdító anyagú) kezeléssel szemcsés talajjal javított helyi agyagból, vagy alkalmas anyagnyerőből georács alkalmazásával a töltésrézsűk anyagának kicserélése a lehető legteljesebb mértékben a burkolatszéltől indulva ahol a rézsűcsúszás jelei érzékelhetők meliorációs árkok feltöltése szükség esetén az előbbivel kombinálva ahol az árok koronaéle 3,0 m-nél jobban megközelíti a burkolat szélét a padka anyagának kicserélése min. 1,0 m mélységig alacsony töltésben és a terepen vezetett pályán ahol függőleges repedések észlelhetők a padkán, illetve ahol a burkolat széle erősen károsodott, de a teljes újjáépítés lehetetlen a padka szintre hozása, szélesítése min. 3,0 m-re, 5 % oldalesés kialakítása alacsony töltésekben és a terepszinten vezetett szakaszokon lehumuszolás után a pályaszerkezet javításához kacsolódva.

Kiegészítő beavatkozások a vízháztartás kedvező befolyásolása céljából fasor telepítése a lehető legkisebb távolságra a burkolattól lehetőség szerint mindkét oldalon bozótosok, cserjések eltávolítása a burkolatot 3,0 m-nél jobban megközelítő növényzet esetén vízzáró fólia beépítése a padkába és/vagy a rézsű oldalába legalább 50 cm takarással csúszásveszélyt nem okozó hajlással.