Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok Mentortanári értekezlet 2018 10 26 TF
Futás oktatásának előfeltételei Koordinációs Kondicionális Ízületi mozgékonyság A futás kisgyermekkorban kialakuló és folyamatosan fejlődő természetes mozgás. 12-13 korig fejleszthető legintenzívebben. 7-12 év funkcióérettség. Megfelelő ingerek elmaradnak esetén jelentős deficit!! Gyerekkori mozgásszegény életmód miatt a potenciálisan elérhető futóteljesítménytől eleve elmarad a tanítvány!
Koordinációs előfeltételek Általános mozgásminták - végtagok sokirányú, szabályozott mozgatására, hely-, helyzetváltoztatások, sok mozgással járó játékok… A futómozgás koordinációs mintájának készségszinten történő teljesítése - különböző távon, sebességgel, erőlködés, felesleges erőkifejtéstől mentes gazdaságos energiafelhasználással … Rövidtávon 30-50 m fokozó futás Hosszabb távon 1-2 km jól érzékelhető repülő fázissal Az ellépés során csípő- térdízületben együttes nyújtása és gyorsulása
Kondicionális előfeltételek Törzs tartását, mozgatását végző izomcsoportok ereje - gerincoszlop ágyéki szakasza, mélyhátizom…(!) Az alsó végtag izomcsoportjainak ereje - - előzetes lendületből a futólépés hosszának 20 - 40 cm-rel hosszabb váltott lábas szökdelés, jó ritmusban folyamatosan - egy lábas szökdelések bokából (irány változtatásokkal!)
Az ízületi mozgékonyság mint előfeltétel Elsősorban a csípő és boka ízületnél van erre szükség Ennek hiánya a futásnál gátló tényező lehet Fejlesztését fiatal korban kell megoldani!
A futás oktatásának elvei, módszerei A kisgyermekkorban kialakult sok mozgásos futkározás mozgásmintáját kell tovább fejleszteni lépéshosszak nagysága támasz- és repülő fázis időtartama alsó végtag ízületének véghelyzetei lendítőláb térdemelésének magassága harmonikus futó karmozgás Oktatásnál különös gonddal kell figyelni a két oldal mozgásának szimmetriájára!
A futás oktatásának elvei, módszerei Az oktatás során a fejlődés hatására bekövetkező technikai változásokat is figyelembe kell venni Futólépések hossza (Lh) 10 – 13, a lépésfrekvencia (Lf) 10 – 11 éves korig fokozatosan növekszik Ezzel együtt csökken a támaszfázis, nő a repülő fázis időtartama Lh növekedésével nő a végtagok mozgásának kiterjedése Hosszabb távú futásnál növekszik az a táv amelyet azonos technikával, egyenletes sebességgel tudnak teljesíteni.
A futás oktatásának elvei, módszerei Az oktatás során négy területen kell fejlődést elérni: A légzés, a szív és keringési rendszer , anyagcsere gazdaságos működése A futómozgás ritmusában, koordinációjában A végtagok ízületeiben lezajló mozgások kiterjedésében Az elrugaszkodáskor megnyilvánuló láberő nagyságában
A futás oktatásának rávezető gyakorlatai Folyamatos futás egyenletes sebességgel – (állóképesség fejlesztés módszere) - időre (4 -12 perc) - táv (0.8 – 2.5 km) - kettő együtt, differenciált követelmény Fokozó futás Folyamatos futás váltakozó sebességgel - Fartlek futás (gyors 30-80 m és lassú futás aránya 1:3 ill. 1:4) Repülő futás - (10 – 30 méter!) Állórajt – elől- hátul lévő láb! Térdelő rajt…
A futás oktatásának sikeressége A genetikusan meghatározott adottságok A gyermekkorban kialakult mozgásminta A gyakorlás rendszeressége, fokozatossága A tanítványok aktív közreműködése
Koltai – Oros: Az atlétika oktatása (2004) SE-TSK, Bp. 13 o. – 48 o. A futás oktatásának előfeltételei, A futás oktatásának elvei, módszerei, A futás oktatása az iskolai testnevelésben, A futás oktatása sportegyesületi foglalkozásokon. Koltai – Oros: Az atlétika oktatása (2004) SE-TSK, Bp. 13 o. – 48 o.
Futóiskola gyakorlatok 1. klasszikus gyakorlatok 2. különböző kartartással végrehajtott gy. 3. ritmus gyak. 4. menet iránynak háttal gy. 5. szerek, eszközök, különböző terepviszonyok gyakorlatai.
A gyakorlat pontos megnevezése Meddig tartson (időtartam vagy méter) A futóiskola feladatok végrehajtásánál az alábbi információkat kell megadni A gyakorlat pontos megnevezése Meddig tartson (időtartam vagy méter) Milyen legyen a sebessége – intenzitás Pihenő idő betartása Ismétlések száma Végrehajtás formája Oktató film!