Tanulmány a román nyelv tanulásáról és tanításáról Hargita megye iskoláiban Studiu cu privire la învățarea și predarea limbii române în școlile din județul.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Advertisements

Bókay János Humán Szakközépiskola tanév
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Tehetségazonosítás gyakorlata
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Angol nyelvi kompetencia
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Kisiskolások élményszerű környezeti nevelése
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Resztoratív módszerek az iskolában
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetensek lettünk? június 27..
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Alapiskola A szentpéteri iskolákról, illetőleg keletkezésükről néhány adat áll csak rendelkezésünkre ig csupán egy tanteremből állt az iskola. A.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Raport de activitate pe anul 2013 al Centrului de Studii al Consiliului Judeţean Harghita 2013-as évi tevékenységi beszámoló Hargita Megye Tanácsának Tanulmányi.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
A beiskolázás előkészítése
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Minőségfejlesztés Szülői elégedettség mérés március Készítették: Kemény Viktória, Pástiné Rozinay Ágnes, Tölgyesi Henrietta.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Pályaválasztási szülői értekezlet
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
Sakk-logikaoktatás a gyakorlatban A logikus gondolkodástól a kritikai gondolkodásig.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Egy érdekes összefogás a nyugati végeken avagy szerszámkészítés Csepregen az iskola szemszögéből.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
DARUS a gyermekekért.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Nemzeti Köznevelési Portál
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Tanulmány a román nyelv tanulásáról és tanításáról Hargita megye iskoláiban Studiu cu privire la învățarea și predarea limbii române în școlile din județul Harghita Hargita megye Tanácsa, Tanfelügyelősége, Hargita Megyéért Egyesület, Nevelési Tanácsadó és Erőforrás Központja 2017 októbere és decembere között a román nyelv ismeretének állapotáról, megtanulhatóságának lehetőségeiről végzett kérdőíves kutatást Hargita megye iskoláiban. A munkacsoport a román nyelv megtanulhatóságáról-megtaníthatóságáról gyűjtött tapasztalatokat, meglátásokat, kereste azt, miért okoz évről-évre problémát román nyelv és irodalomból a VIII. osztály végén bekövetkező abszolváló majd a XII. osztály végén ismereteket, készségeket mérő érettségivizsga.

Módszertan/Metodologie A felmérés időpontja : Perioada de efectuare a studiului : 833 diák/elevi 799 szülő/ părinţi 136 tanár/ profesori A kutatás célja: Segíteni a fiatalokat, hogy örömmel tanulják a román nyelvet Objektív képet törekszik nyújtani a témára vonatkozóan számos ismeret, tapasztalat, meglátás egybegyűjtésével, feldolgozásával. Scop: Sprijinirea tinerilor în a învăța cu plăcere limba română. Obținerea unei imagini obiective asupra temei prin colectarea și prelucrarea cunoștințelor și experiențelor din acest domeniu. A munkacsoport kérdőíves felmérést végzett 2017 november 20-a és 29-e között hetedik és tizenegyedik osztályos tanulók, azok szülei és romántanárai körében. 833 tanuló válaszolt a kérdőívre, amelyből 51% 7. osztályos, 49% 11. osztályos, ameyből, valamint 799 szülők által kitöltött, 136 romántanárok által kitöltött kérdőív adatai lettek összesítve. A 136 román tanár közül 43 román anyanyelvű és 93 magyar anyanyelvű. A kutatás célja abban segíteni Hargita megye tanulóit és fiataljait, hogy tanulják örömmel, és használják bizalommal a román nyelvet. A román nyelv hiányos ismeretének problémája felismert probléma, időszakonként a média kiemelt témája. A tanulmány objektív képet törekszik nyújtani a témára vonatkozóan számos ismeret, tapasztalat, meglátás egybegyűjtésével, feldolgozásával.

A munkacsoport hipotézisei: /Ipotezele grupului de lucru: Fontos a román nyelv elsajátítása, ismerete úgy a tanulók, mint szülők, tanárok szerint. / În opinia părinților și a profesorilor este importantă însușirea cunoștințelor de limba și literatura română. A román nyelv elsajátítása során a tanulók számos akadályba ütköznek. / În procesul de însușire a limbii române, numeroși elevi întâmpină dificultăți. Hiányzik az összhang a tanulási tartalom, ismeretmennyiség, tankönyvek, módszerek és a nyelvtanulás lehetőségei között./ Lipsește consensul între curriculum, cunoștințe, manuale, metode de predare și oportunități de învățare a limbii. A munkacsoport a felmérés elején azt feltételezni, hogy a diákok motiváltak a román nyelv elsajátításában, viszont számos akadályba ütköznek, hiányzik az összhang a tanulási tartalom, ismeretmennyiség, tankönyvek és módszerek lehetőségei között. Valamint, hogy a diákok motivációját csökkenti, hogy nincsenek sikerélményeik.

Eredmények/Rezultatele A kutatás eredményei azt mutatják, hogy Hargita megye tanulói jónak az írott nyelvismeretben értékelik magukat, míg gyengének a beszédben: Tudnak írni, de nem tudnak beszélni. A tanulók azt a nyelvismereti területet vélik leghasznosabbnak birtokba venni, amelyből a leggyengébbek, azaz a szóbeli kommunikációt. Ki is jelentik, hogy legfontosabb az volna számukra, hogy román nyelven tudjanak beszélni, megértetni magukat minden helyzetben. A vizsgákra való felkészülés hasznosság szempontjából a harmadik helyen áll a tanulók meglátása szerint.

Közel minden második diák érzi úgy, nincs lehetősége a román nyelvet gyakorolni valamint, hogy egyszerre túl sokat akarnak megtanítani román nyelvből az iskolában. Ugyanakkor minden hatodik tanuló kijelenti, hogy a román nyelv megtanulásában nincs sikerélménye.

A romántanárok körében a legnagyobb elégedetlenséget az abszolváló- és érettségi vizsgák követelményei generálják, ezt követően a tananyag mennyisége és minősége. A válaszadók a tankönyvek minőségével, és a tanulók romántanuláshoz való viszonyulásával is elégedetlenek.

A román nyelvtanulás akadályozó tényezőire vonatkozóan azt látjuk a tanárok szemszögéből, hogy nehéz megtanulni a román nyelvet, ha nincs lehetőség gyakorolni azt, valamint a tananyag mennyisége és minősége nem támogatja a nyelvtanulást magyar nemzetiségű tanulók körében. A romántanárok azt is kijelentik, hogy az elsajátítandó tananyag mennyisége óriási, ami ugyancsak akadályozza a román nyelv megtanulását.

Következtetések/Concluzii A szülők ötöd része tud nagyon jól románul/O cincime din totalul părinților știu foarte bine limba română. A tanulók nem kedvelik a román nyelvet /Elevilor nu le este pe plac limba română: Ennek okai: /Cauze: Nincs lehetőség gyakorolni/Nu există oportunități de utilizare a limbii Túl sok az elvárás iskolában/Sunt mari așteptările la școala Romántanulásban nincs sikerélményük/Nu au sentimentul reușitei în procesul de însușire al limbii Ahogyan tanítják a románt, az nem érdekes/Predarea limbii române nu stârnește interesul în rândul elevilor A szóbeli önkifejezéssel van a diákoknak a legnagyobb problémája /Cea mai mare problemă pe care o întâmpin ă elevii este exprimarea orală. A beszélt nyelv elsajátítása fontosabb, mint a vizsgákon való jó eredmények elérése. /Vorbirea limbii este mai importantă, decât obținerea de rezultate la examene. A mai felnőttek is nehézségekbe ütköztek gyermek és ifjúkorukban a román nyelv megtanulása során. A szülők ötöd része tud nagyon jól románul. Hargita megye lakossága többségében magyar nemzetiségű. Hangsúlyosan érdekelt tanuló, szülő, tanár abban, és motivált arra, hogy a felnövekvő generáció tanuljon meg jól románul. Bár akadályozott a román nyelvtanulás, mindenik válaszadó csoport úgy vélekedik, hogy a román nyelv alapszinten megtanulható Hargita megye óvodáiban és iskoláiban. Mindenik válaszadó csoport úgy véli, fontos, hogy a tanulók tudjanak románul, viszont a kijelentést alátámasztó érvek különböznek. A tanulók nem kedvelik a román nyelvet. Ennek okai: csak tanórákon van lehetőségük gyakorolni azt, túl sok az elvárás iskolában, vizsgákon egyaránt, romántanulásban nincs sikerélményük, ahogyan tanítják a románt, az nem érdekes, stb. A válaszadók meglátása szerint a tanulók szívesebben tanulják az angol nyelvet, mint a románt, mert hozzáférhetőbbek angol órákon a tanulási tartalmak, módszerek, eszközök. Sikerélményre adnak lehetőséget. Sem a tanulók, sem szüleik, sem a romántanárok nem okolják pusztán a diákokat a szerény eredményeikért román nyelvismeretből. Mindenki számos akadályát látja a nyelv megtanulásának. A tanulóknak legnagyobb gondjaik a beszélt román nyelvvel vannak. Az írásbeli feladatoknak eleget tudnak tenni, beszélni románul nem tudnak. Úgy gyereknek mint szülőnek az lenne a fontos, hogy a tanulók meg tudják magukat értetni minden helyzetben román nyelven. A szóbeli önkifejezés román nyelven valamint a beszélt nyelv elsajátítása minden megkérdezett csoport szerint fontosabb, mint a vizsgákon való jó eredmények elérése. A tanulók és szüleik úgy vélik, hogy nem csak nekük, hanem az állami intézményeknek, felelős szerveknek is hozzá kell járulniuk a román nyelvismereti probléma mérsékeléséhez.

Összegző javaslatok/Propuneri Szervezzenek továbbképzéseket olyan tanítók és tanárok részére, aki magyar anyanyelvű gyerekeknek tanítják a román nyelvet/Organizarea de cursuri de perfecționare pentru învățătorii și profesorii care predau limba română la clasele cu predare în limba maghiară. Szervezzenek nyelvtáborokat elemista és gimnazista tanulók részére azok vakációi alkalmával/Organizarea, pe perioada vacanței, a taberelor de limbă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial. Összegző javaslatok Szervezzenek továbbképzéseket olyan tanítók és tanárok részére, aki magyar anyanyelvű gyerekeknek tanítják a román nyelvet. A képzéseket idegen nyelvet és román nyelvet tanító tanárok vezessék. Szervezzenek nyelvtáborokat elemista és gimnazista tanulók részére azok vakációi alkalmával. A nyelvtáborok képzői hasonlóképpen román nyelvet és román nyelvtől különböző idegen nyelvet tanító tanárok legyenek. Szervezzenek egy hetes román nyelvű csereprogramokat a vakációk folyamán, melyek szereplői térségünkben élő elemista, gimnazista, középiskolás magyar ajkú gyerekek és román vidéken élő román gyerekek. Tegyék elérhetővé minden településen azt, hogy az elemista és gimnazista tanulók heti rendszerességgel költségtérítés nélkül játékosan tanulják az élő román nyelvet. Hargita Megye Tanácsának honlapján legyen elérhető egy platform, amely interaktív feladatokkal segíti a román nyelv megtanulását térségünkben. A platformot olyan szakemberek hozzák létre, akik nyelvtanárok és ismerik Hargita megye nyelvi sajátosságait.

Szervezzenek a diákoknak egy hetes román nyelvű csereprogramokat a vakációk folyamán / Pe durata vacanțelor să se organizeze programe de învățare a limbii române. Hargita Megye Tanácsának honlapján legyen elérhető egy platform, amely interaktív feladatokkal segíti a román nyelv megtanulását térségünkben. /Pe pagina de web a Consiliului Județean Harghita să existe o platformă prin intermediul căreia, prin exerciții interactive să poată fi însușită limba română.