Differenciált tanulásszervezés TKM1016L Dr. Szabó Antal szaboa@nyf.hu
Követelmények A gyakorlati jegy megszerzésének alapja: Egy differenciáláson alapuló foglalkozás megfigyelése, leírása és a vonatkozó szakirodalommal való összehasonlító elemzése Terjedelem: kb. 6-7 gépelt oldal Határidő: 2011. április 30. Elektronikusan elküldeni!
Célkitűzések Szemléletformálás Korszerű oktatáselméleti műveltségbővítés A hatékony tanulásszervezés kialakítása A hátránycsökkentés igényének megerősítése
„Mindenki egyenlő, de nem egyforma.” Patricia Broadfoot Kiindulás Minden gyereknek joga van a neki megfelelő nevelésre és oktatásra. Milyen legyen a kötelező iskolai tanítás alapvető viszonya a tanulásra kötelezetthez? Gyerek viszonyát - a kötelezőség Iskola viszonyát - a gyerek jogai oldaláról nézzük.
Elemzés Diagnózis: 1. A gyerekek különbözőek (részben születésüknél, részben szocializációs folyamataiknál fogva). 2. Az oktatásból való profitálásuk egyenlőtlen, ha az oktatás nem alkalmazkodik. Következtetés: Tessék alkalmazkodni.
Alkalmazkodás Az iskolai intézményrendszer („Minden gyereket a neki megfelelő iskolába”) Intézményen belüli differenciálás (Osztályokba sorolás, komprehenzív iskolák) Osztályon/csoporton belüli differenciálás
Fogalmi tisztázás Egységesség Pluralizmus Szelektivitás Alternativitás Szegregáció Adaptivitás Differenciálás
Egységesség A közoktatásban érintettek deklaráltan egyforma lehetőségekkel rendelkeznek mind az iskolarendszer, mind az iskolában a tanulók osztályokba sorolása, mind a napi gyakorlat szintjén.
Pluralizmus A többféleség természetesnek tartása mind a szabályozás, mind az iskolarendszer, mind az iskolában az osztályokba sorolás, mind a pedagógiai folyamat szintjén, tudomásul véve az érintettek (gyerekek, szülők, pedagógusok) eltérő igényeit.
Szelektivitás „kiválogatódás, kiválogatás” felvételi vizsgák „szülőket célzó” pedagógiai programok a tanulók osztályokba sorolása
Alternativitás Olyan helyzet, amelyben nem csupán egyetlen lehetőség van adva számunkra, hanem a választás szabadsága is.
Szegregáció Valamilyen szempontból elkülönített tanulók nevelése. lehet nyílt és látens pozitív és negatív
Adaptivitás Az egyéni sajátosságokra tekintettel levő differenciálás (differenciált fejlesztés és/vagy öndifferenciálás megfelelő körülményeinek a biztosítása) és az egyéni sajátosságok ismeretében megvalósuló egységes oktatás. a tanulás tartós és adaptív változás adaptív oktatási stratégia (a tanulókhoz való pedagógiai alkalmazkodás a fejlesztés érdekében)
Differenciálás - lat. „különbségtevés” A gyerekek, ifjak egyéni sajátosságaira tekintettel levő fejlesztés lehetőségeinek és feltételeinek biztosítása az oktatás által.