Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Advertisements

A védés Ősz Rita.
Verbális kommunikáció
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Verbális kommunikáció
A szóbeli közlés felépítése
Megértési értelmezési folyamatok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Alapok Néhány apróság, amit tisztázni kell. Első feladatok Szúrj be egy diát a legelső helyre! Legyen rajta valami főcímszerű szöveg!
Novellaelemzési szempontok
Információ feldolgozása
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Tibeti személyiségteszt
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A szövegértés tanítása II.
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A SZAKDOLGOZAT.
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Antigoné.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Kommunikáció írásban és szóban
Érettségi esszék középszinten
Levelezési alapismeretek
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Módszerek 5/5.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Gyakorló óra 5/12.
Jegyzetkészítés 5/17.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Keresési módszerek könyvtári katalógusokban. A könyvtári katalógus funkciója A könyvtár állományában meglévő dokumentumok feltárása Az egyes példány adatainak.
Szakdolgozatok védése
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Tibeti személyiségteszt
Önértékelési projektterv
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
A lelkigondozott védekezései
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
Összehasonlító elemzés
Előadás másolata:

Gyakorlati segítség a kétszintű irodalom érettségi vizsga szövegalkotási feladataihoz

Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv” A téma tág közelítése Néhány részletesen vizsgálandó szempont kiválasztása indoklással A kiválasztott szempontok részletes értelmezése szorosan a szöveghez kötötten, példákkal, a retorikus szerkesztés szabályai szerint (tételmondat, bizonyítás, következtetés-összegzés láncolatában) Visszatérés a bevezetés második részéhez, a kifejtő rész összegzése, végső következtetések megvonása Kiterjesztés erkölcsi, filozófiai, esztétikai, életközeli, történelembölcseleti, létfilozófiai vonatkozás(ok) irányába (egy következő esszé/ gondolatmenet tág közelítési lehetőségének irányába

Bevezetés - frappáns kezdés (gondolatébresztő kérdés, idézet, személyes érintettség) - téma körülhatárolása ( a dolgozat mely szempont(ok)ból vizsgálja a kérdést, mire fog kitérni) - minimum 5 sor, maximum fél oldal

Tárgyalás - részletes kifejtés a feladat kulcsszavai és követelményei alapján - a tételmondatokat, a főbb állításokat mindig példákkal szemléltetett érvek támasztják alá - több bekezdésre tagolódik, az esszé leghosszabb része - a bekezdések, mondattömbök, mondatok között logikai-tartalmi kapcsolat van Ne térj el a témától! A tárgyalás több bekezdésből áll!

Befejezés - összefoglalás - a bevezetésben feltett kérdésre adott válaszok - személyes vélemény - a téma utóélete - miről lehetne még írni - hatásos zárszó – idézet a műből, mint örök tanulság Fél oldal – külön bekezdésbe Figyelj az arányokra! Írj vázlatot!

téma, kommunikációs helyzet, anyaggyűjtés, elrendezés Piszkozat „… a szakértők több időt töltenek a tevékenység megtervezésével, mint a kezdők.” (R. Fisher) Az írás mint folyamat Tervezés téma, kommunikációs helyzet, anyaggyűjtés, elrendezés (grafikai szervezők használata) Piszkozat Átdolgozás megbeszélés, bírálat, kérdés, javaslat, újraírás, átírás Korrektúra stílus, nyelvhelyesség, helyesírás Közreadás felolvasás, publikálás

A szövegalkotási feladatok összetett kritériumrendszere A szöveg tartalmi kifejtettsége A szöveg megszerkesztettsége A szöveg nyelvi minősége

Az értékelés 6+1 szempontja Tartalom (világos, érdekes, fontos, informatív üzenet) Felépítés (logikusság, érdeklődés fenntartása) Stílus (egyéni jegyeket visel magán) Szóválasztás (gazdag, színes, pontos szóhasználat) Gördülékenység (felolvasva jól hangzik) Szöveghelyesség (helyesírás, nyelvhelyesség, bekezdések, központozás) Külalak (az íráskép rendezettsége)

A jó dolgozat kritériumai

1. Tartalom A dolgozat célja világos, jól kivehető Valamennyi bekezdés összefügg a dolgozat központi gondolatával Minden bekezdés kellően kidolgozott, a tételmondatokat odavágó részletek és példák támasztják alá A szerző mindvégig megmarad a központi gondolatnál A dolgozat elegendő információt tartalmaz a téma kifejtéséhez

2. Felépítés A bevezetés érdekfeszítően megírt, jól érzékelteti a központi gondolatot, továbbolvasásra készteti az olvasót A felépítés logikus, az olvasó könnyen tudja az írást követni Nem maradtak ki olyan dolgok, amelyek hiányérzetet ébresztenek az olvasóban Mindegyik bekezdés egy-egy gondolat köré szerveződik A befejezés összefoglalja az elmondottakat, gondolkodásra készteti az olvasót Az olvasó nem találkozik elvarratlan szálakkal

3. Stílus Az esszé hangvétele egyéni, a szerző sajátja Az esszé úgy hangzik, mintha a szerző közvetlenül szólna az olvasóhoz Az esszéből világosan kivehető, hogyan érez és gondolkodik a szerző valójában a témával kapcsolatban Az esszé meggyőző, nem hamisan csengő Az esszét élvezet olvasni

4. Szóválasztás A szavak nagy megjelenítő erővel bírnak, az általuk közvetített képet az olvasó maga elé tudja képzelni Nincsenek olyan szavak, amelyek bántóan gyakran ismétlődnének A nyelvhasználat természetes, nem mesterkélt Mellőzi a közönséges szavakat, a szlenget, a sablonos szófordulatokat

5. Gördülékenység Minden mondat értelmes, kerek egész Amennyiben félmondatok vannak, azok használata szándékos, az üzenet pontosabb közvetítését szolgálja A mondatok hossza eltérő A mondatok szerkezete változatos A mondatok nem egyformán kezdődnek A mondatok zökkenőmentesen követik egymást, közöttük logikai és nyelvi kapcsolat van A dolgozatot könnyű olvasni

6. Szöveghelyesség A dolgozat nem egyetlen bekezdésből áll Mindegyik új gondolat új bekezdésbe tartozik, melyeket behúzás jelöl A kevéssé eltérő gondolatok ugyanabban a bekezdésben vannak, így az írás nem tartalmaz túl sok bekezdést A helyesírási hibák javítva vannak

Puskakártyák

1. Tartalom Szűkítsd le a témát egy kisebb területre, amit már kezelni tudsz! Próbálj eredeti gondolatokat felvetni! Hasznosítsd a tapasztalataidat! Fogalmazd meg gondosan a fő gondolatokat! Támaszd alá az állításodat megfelelő részletekkel! Maradj a témánál! Dolgozd ki a témát érdekfeszítő módon!

2. Felépítés Írj hívogató címet, amely megragadja az olvasó figyelmét! Győződj meg a szerkezet helyes logikájáról, a részek megfelelő sorrendjéről! Közöld adagolva az információt! Biztosítsd a kapcsolatot az egyes gondolati egységek között! Ügyelj a befejezésben arra, hogy összegzés legyen, és az olvasó gondolkodhasson a leírtakon Ellenőrizd, hogy a felépítés egésze a központi gondolat kiemelését szolgálja-e! Legyen a felépítés áttekinthető!

3. Stílus Írj őszintén! Merj hangot adni a témával kapcsolatos saját gondolataidnak! Igazodj a nyelvi megformálásban az olvasó által használt nyelvhez! Olvasd fel hangosan, amit írtál, hogy így tetszik-e neked! Vigyél az írásodba több kifejező erőt, mint ami egy enciklopédia szócikkében van! Láttasd meg az olvasóval magad, érzékelje, hogy ki áll a szavak mögött! Légy folyamatosan kapcsolatban az olvasóval!

4. Szóválasztás Használj olyan szavakat, amelyek szemléletessé teszik a mondandódat az olvasó számára! Kerüld a többféleképpen érthető, általános jelentésű szavakat! Törekedj a pontos szóhasználatra! Tudatosan válogasd meg a szavaidat! Kerüld a közhelyszerű sablonokat és a szleng körébe tartozó kifejezéseket! Kerüld a szóismétlést!

5. Gördülékenység Legyen az írásodnak lendülete, ritmusa! Lehessen az írásodat kifejezően felolvasni! Írj kerek, egész mondatokat! Legyenek a mondataid eltérő hosszúságúak! Indítsd különbözőképpen mondataidat! Használj változatos mondatszerkezeteket! Ügyelj arra, hogy a leírt mondataid természetesen hangozzanak!

6. Szöveghelyesség Legyen címe az írásodnak! Tagold a szöveget bekezdésekre! Feleljenek meg a nyelvtani szerkezeteid a magyar nyelv kívánalmainak! Legyen az írásod mentes a helyesírási hibáktól, még a „nehéz” szavak esetében is! Ügyelj a helyes központozásra! Vigyázz arra, hogy mit kell nagybetűvel írni!

Önértékelés a hat szempont segítségével

1. Tartalom A dolgozatom érdekes, ha valaki hozzákezd az olvasásához, nem fogja abbahagyni Esszémnek világos célja, központi gondolata van A részletek, a példák idevágóak, olyanokra is kitértem, amelyek nem mindenkinek jutnak eszébe Tartottam magam a fő gondolatokhoz Átgondoltam a témát, tudom, hogy miről beszélek

2. Felépítés Jó bevezetést írtam, felkelti az olvasó figyelmét Megfelelő sorrendben mondtam el a dolgokat, az olvasónak könnyű lesz követni Mindegyik résztémát külön bekezdésben fejtettem ki A végén lezártam a témát, lehetőséget adtam az olvasónak arra, hogy gondolkozzon a leírtakon

3. Stílus Szerintem az esszém hűen tükrözi, mit gondolok valójában a témáról Tetszik, amit írtam, másnak is tetszeni fog Megmutattam valamit magamból, aki olvassa, nem fogja összetéveszteni máséval, mert ez a dolgozat én vagyok, más nem így ír Igyekeztem olyan hangot megütni, amivel igazodok a reménybeli olvasókhoz

4. Szóválasztás Igyekeztem szemléletes szavakat használni Sablonok helyett megpróbáltam a dolgokat a magam módján kifejezni Olykor új szerű nyelvi megoldásokkal éltem, kísérletezve azzal, hogy mi tetszik jobban az olvasó fülének

5. Gördülékenység Mondataim értelmesek, jelentésük világos, nem hagytam ki szavakat Mondataim lendületesek, energikusak Mondataim változatosak, egyesek hosszabbak, mások rövidebbek, és nem egyformán kezdődnek Többszöri elolvasás után is úgy találom, hogy az írásom ugyanolyan jól hangzik, mint amikor először visszaolvastam

6. Szöveghelyesség A nyelvtani, helyesírási, központozási hibákat kijavítottam Mindegyik bekezdés behúzással kezdődik, láthatóan elkülönül a többitől A jó helyesírás, nyelvtan, nagybetűhasználat és bekezdésformázás miatt senkinek nem okoz nehézséget hangosan felolvasni az írásomat Ha az írásomat kiadnák, a szerkesztőnek nem sok dolga lenne vele, mielőtt átadná a tördelőnek

Példa a szövegalkotási feladatok kritériumos értékelésére (érvelés) szempontok igen részben nem A szöveg írója a bevezetőjében értelmezi a feladatban megjelölt kérdést, állítást, tételt. Állásfoglalásához megalapozott, strukturált háttértudással rendelkezik. A tárgyalásban logikus és koherens érvrendszert épít fel. Az érvrendszer nyelvileg kellően kifejtett. Az érvrendszer az ellentétes véleménylehetőségeket is mérlegeli, cáfolatot is tartalmaz. A szöveg írója a befejezésben következtetést von le, személyes véleményt alkot.

Példa a szövegalkotási feladatok kritériumos értékelésére (összehasonlítás) Szempontok a bevezetéshez igen nem A tanuló röviden bemutatja az összehasonlítandó műveket. A tanuló röviden indokolja a művek összevethetőségét. A tanuló árnyalt szempontfelvetéseket javasol az összehasonlításhoz. A tanuló kiválaszt az általa felvetettek közül néhány szempontot, amit a kifejtésben tesz majd vizsgálat tárgyává. A tanuló megindokolja választásának szempontjait. A tanuló előfeltevésekkel él a vizsgálandó szempontokra adható válaszokat illetően.

Nehézségek esszéírás esetén I. Szorít az idő Megoldás: Mielőtt elkezded írni az esszét, készítsd rövid tervet, melyben rögzíted azokat a pontokat, amelyeket ki akarsz fejteni! Ha nincs időd befejezni, próbáld vázlatosan, röviden feltüntetni, hogy miről írnál még

Nehézségek esszéírás esetén II. Gondatlanságból, figyelmetlenségből elkövetett hibák (egy fontos pont kihagyása, rosszul értelmezted a kérdést) Megoldás: Próbáld tudatosan nagyon figyelmesen elolvasni és végiggondolni a feladatot, mielőtt elkezded az írást! Ha elkészültél, olvasd át újra az egész esszét!

Nehézségek esszéírás esetén III. Leblokkolás – csak nézed a kérdést és az égvilágon semmi nem jut eszedbe Megoldás: Próbálj szabadon asszociálni a témához, hogy előbukkanjon az elfelejtett anyag – firkáld le gondolataidat egy vázlatpapírra Ha egy pont nem jut eszedbe, ugord át, hagyd ki a helyét, később térj vissza rá Ha egy bizonyos rész nem jut eszedbe, próbálj kifejteni egy odakapcsolódó részt

Rendszerezési technikák

Jegyzetelés Áttekinthetően, levegősen írjunk (széles sáv minden oldalon) Témáknak, altémáknak adjunk címeket (kiemelés színnel, aláhúzással, bekeretezéssel) Tagoltan írjunk

Vázlat Témakör, téma, cím kiemelése Kulcsszavak mellérendelése pl. gondolatjelekkel A kulcsszóhoz új vagy utaló információ mellérendelése Idegen szavak, kifejezések fordítása, értelmezése

Vázlatjelölések → utalónyíl (következik valamiből) √ ? hiányjel (valamit nem értek) - gondolatjel (felsorolásnál) __ aláhúzás (kulcsszó-kiemelés, cím) n.b. (!) nota bene (nagyon fontos) l. lásd (a szöveg forráshelye) Vö. vesd össze (valami ismerettel való összevetés)

Aláhúzás, kiemelés Skimming – tájékozódó, futólagos olvasás Skipping – kereső olvasás Blattoló olvasás – egy szöveg első olvasata Meditatív olvasás – elemző olvasás (ekkor érdemes aláhúzni a fontos gondolatokat)

Ki? Mi? Mikor? Hol? Miért? Hogyan? módszer Kék – kiről szól Zöld – mi történik vele Piros – mikor történt Fekete – hol történt stb.

Összehasonlító táblázat A mese címe Az öreg halász és nagyravágyó felesége Három kívánság A főszereplők száma 3 Jótevő ponty tündér Szerencsét- lenség oka tehetetlenség meggondolat- lanság

Venn-diagram

Venn-diagram Kölcsey: Himnusz Vörösmarty: Szózat himnusz keretes szónoklat Istenhez emberekhez múlt bűn jelen átoksúly jövő ész, erő, akarat

Eseménylánc Indító esemény 1. esemény 2. esemény 3. esemény Befejező esemény (kimenetel)

Szemponttáblázat Szempontok Himnusz Szózat Műfaj Beszédhelyzet Érvelő szerkezet Idősíkok

Hierarchia séma (fadiagram)

Fürtábra a könyv célja diákok ELŐSZÓ közvetlenség előzetes a könyvből felnőttek

Pókhálóábra optimizmus hűség végtelenség Mindvégig halál örökre nyelvtanilag hiányos

Gondolkodástérkép szavakkal érvel testvéri szeretet istenek rendelete végtisztelet megadása kétszer porral hinti be testvére testét felvállalja tettét eszközei érvei Antigoné céljai személye testvére eltemetése Oidipusz lánya Iszméné testvére Kreón unokahúga Haimón jegyese jelleme kiáll az igazáért vakmerő családszerető elszánt, makacs

Jellemtérkép (karaktertérkép) rontások átkok bosszú gonosz ellopja Tünde hajtincsét 1. érv MIRÍGY tulajdonság számító szürreális 2. érv túlvilági beszéd érthetetlen

Kettéosztott napló Ady Endre: A Tisza-parton Reflexió, értelmezés Folyótoposzok, élettoposzok, az egyik a vers első, a másik az utolsó sorában jelenik meg, a Gangesz a lírai én múltjához, a másik a jelenéhez kapcsolódik, keretet alkotnak, de ellentétes értékek kapcsolódnak hozzájuk Metafora, lehet költészetjelkép, a beszélő lelki érzékenységét, sebezhetőségét, szépség utáni vágyát jelölheti, szecessziós motívum A magyar táj, kultúra jellegzetes motívumai, megölik a lírai én álmait, negatívak. Nem értem, hogy kerülhet ide a malomalja. Vajon mit jelenthet? A szövegkörnyezet alapján semmi jót. Idézet „Gangesz” – „Tisza” „A szívem egy nagy harangvirág” „Gémes kút, malomalja, fokos”

Kettéosztott napló Kosztolányi Dezső: Boldog, szomorú dal Közelítési szempontok 1. Cím, kérdésfelvetés (2. Szerkezet 3. Az első rész motívumainak, értékszerkezetének vizsgálata 4. A kincsmotívum és lehetséges jelentései 5. A két rész egymáshoz és a címhez való viszonya 6. A létösszegzés ténye és eredménye) A sorrend indoklása Ebben az esetben azért a cím vizsgálatával kezdem az értelmezést, mert a cím előrevetíti a versszöveg lehetséges szerveződését, szerkezetét, másrészt a hiányzó kötőszó kiegészítései egyben különböző értelmezési lehetőségeket is kijelölnek számomra.

Történetpiramis Veres Kemény, kegyetlen Alkonyi, kihalt puszta ________________ a főszereplő 2 szó jellemzés __________________ 3 szó a helyszínre ____________________ 4 szó a problémáról _____________________ 5 szó az egyik az egyik eseményről _______________________ 6 szó egy másikról ______________________ 7 szó a megoldásról 8 szó személyes vélemény, reflexió Veres Kemény, kegyetlen Alkonyi, kihalt puszta Veres juhász gyilkol a nyájért A kutyák jeleznek és összeverekednek Bodri fiával vetetik le a halott apa szíját Veres juhász megvacsorázik és elhajtja a nyájat Hátborzongató, feszültségteli gyilkosság

T-táblázat Ibsen Babaszobájának középpontjában a nőkérdés áll IGEN A polgári családeszmény és annak válsága Női szereplehetőségek Nóra viszonya férjéhez, gyermekeihez, a családhoz NEM Az ember és szereplehetőségeinek problémája Általános szerepjátszás és szerepfelvételek Az ember viszonya önazonosságához és a társadalmi elvárásokhoz