Összeállította: J. Balázs Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Advertisements

Az elektromos áram hatásai:  Hőtani hatás  Fénytani hatás  Mágneses hatás  Élettani hatás.
ETailer Kit Lenovo VIBE P Lenovo Internal. All rights reserved. Ildikó Árva
Elsőrendű és másodrendű kémiai kötések Hidrogén előállítása A hidrogén tulajdonságai Kölcsönhatások a hidrogénmolekulák között A hidrogénmolekula elektroneloszlása.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Tízből 8 magyar netező használ közösségépítő szájtot.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
A diszacharidok (kettős szénhidrátok) - olyan szénhidrátok, amelyek molekulái 2 monoszacharid egységből épül fel - képződésük: Q 1 -OH + HO-Q 2 ↔ Q 1 -O-Q.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Egészséges táplálkozás
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Vezetékes átviteli közegek
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Mosószerek a fürdőszobában
Montázs készítése.

videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
RÁDIÓRENDSZEREK Képi jelek Győr.
A „fény százada”.
Downstream Power Back Off (DPBO)
Colorianne Reinforce-B
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Környezetgazdaságtan 1
Downstream Power Back Off (DPBO)
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
középfokú felvételi eljárás
Alapvető tudnivalók Írásjelek mindig előtte lévő szóhoz tapadjanak
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Reftantár bemutatása Merényi László.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
3. A robot képernyőmenüje
Ez az én művem Nevem: Németh Janka
Alkálifémek.
Kalciumvegyületek a természetben
Online jegyzőkönyv kitöltési segédlet
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
43.óra Amikre fontos odafigyelni!
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
Összeállította: J. Balázs Katalin
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
A távoli asztal, valamint az Endnote használata a távoli asztalon
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
I. kationosztály elemzése
Összeállította: J. Balázs Katalin
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Az atom tömege Az anyagmennyiség és a kémiai jelek
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Zsugorkötés Kötés illesztéssel zsugorkötés
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Anyagok csoportosítása
Hagyományos megjelenítés
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
A tehetséggondozás kihívásai
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Összeállította: J. Balázs Katalin A fényképezés Kémia 8. tankönyv 123. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin

Az ezüst-halogenidek fényérzékenysége Ezüst-halogenidek előállítása: AgNO3-oldathoz NaCl-ot KBr-ot KI-ot adunk AgCl AgBr AgI Fehér csapadék Halványsárga csapadék Sárga csapadék

Az ezüst-halogenidek fényérzékenysége Ezüst-halogenidek megvilágítása: Mg égetésével

Az ezüst-halogenidek fényérzékenysége Az ezüst-halogenidek megvilágítás során megfeketednek: Fémezüst válik ki Az ezüst-halogenidek fényérzékeny anyagok, fény hatására bomlanak.

A fényképezés POZITÍV KÉP A PAPÍRON NEGATÍV KÉP A FILMEN NAGYÍTÁS: Ott, ahol a negatív kép nem árnyékolja a papírt, fény hatására valamennyi ezüst kiválik (feketedés) FOTÓZÁS: Ott, ahol a tárgy nem árnyékolja a filmet, fény hatására valamennyi ezüst kiválik (feketedés) ELŐHÍVÁS: A megvilágítás mértékével arányosan növeli az ezüst kiválását (megfeketedését) FIXÁLÁS: Kioldja a maradék AgBr-ot, ezután már érheti fény, tovább nem feketedik

Visszajutás szintén Alt + Tab billentyűkkel. Az Alt + Tab billentyűk együttes lenyomásával: Kísérletek: 48. Ezüst-halogenidek fényérzékenysége Visszajutás szintén Alt + Tab billentyűkkel.

ELŐHÍVÁS Az előhívószer elősegíti az ezüstkiválást, redukálja az ezüstöt elemi ezüstté (Ag) FIXÁLÁS A fixálószer (fixírsó) jól oldja az ezüst-bromidot, de nem oldja a kivált ezüstöt A fekete-fehér fényképészeti eljárásokban sokféle anyagot használnak. Az előhívók azok az anyagok, amelyek a megvilágított ezüstsókat fémezüstté redukálják. Ezek általában benzolszármazékok. Pl. hidrokinon, pirokatechin, metol. Az előhívó oldatot tartóssá teszik és az ezüstsók oldását segítik a konzerváló anyagok. Ilyen pl. a nátrium-szulfit (Na2SO3). A lúgosító anyagok gyorsítják az előhívást lúgos kémhatást biztosítva. Ezek közé tartozik a nátrium-hidroxid (NaOH), a nátrium-karbonát (szóda, Na2CO3), a trinátrium-foszfát (trisó, Na3PO4), nátrium-tetraborát (bórax, Na2B4O7 . 10 H2O), a kálium-karbonát (hamuzsír, K2CO3). A késleltető- és egyben fátyolgátló anyagok az ezüstsók oldhatóságát csökkentik, növelik a negatív kontrasztját és visszatartják a fátyolképződést. Ilyen anyag a kálium-bromid (KBr) és a benztriazol. Előhívás után a meg nem világított ezüstsók eltávolítására, azaz a kép fixálására fixírsót, nátrium-tioszulfátot (Na2S2O3) használnak, de alkalmas az ammónium-tioszulfát ((NH4)2S2O3) és az ammónium-klorid (NH4Cl) is. Nézz utána! http://archfoto.atspace.com/robivegyu.html

Állítsátok sorrendbe a szódominókat úgy, hogy helyes szöveget kapjatok! 4. A fixírsó... ...redukáló-szer. ...fekete színű. Mindegyik ezüst-halogenid ... 1. ...sárga csapadék. Az ezüst-klorid ... 2. ...jól oldja az ezüst-bromidot. A kiváló ezüst ... 5. ...vízben rosszul oldódik. Az ezüst-jodid ... 3. ...fehér, fényérzé-keny vegyület. Az előhívó- szer... 6.

1. 2. 4. 1. 3. 6. 5. Megoldás ...akkor telített oldata híg oldat. Mindegyik ezüst-halogenid ... 2. Az ezüst-klorid ... ...sárga csapadék. 4. ...redukáló-szer. A fixírsó... 1. ...fekete színű. Az étolaj olyan oldószer, ... 3. ...vízben rosszul oldódik. Az ezüst-jodid ... 6. ...fehér, fényérzé-keny vegyület. Az előhívó-szer... 5. ...jól oldja az ezüst-bromidot. A kiváló ezüst ...

VÉGE

Ajánlás a digitális óravázlathoz Segíti a kiegészítő tananyag feldolgozását. Segít a fényképezés folyamatainak megértésében. Használjuk a tankönyvet az órán! Tanári jelenlétre, értelmezésre szükség van. A 7. diához „Előadói jegyzetek” tatoznak, melyeket a bal alsó sarokban lévő négyzetre kattintva lehet előhívni (Képernyő → Előadói jegyzetek). Internet használatával kiegészítő ismereteket nyújt (a tanulók otthoni feladata is lehet). Az utolsó diakép a szódominókat nyomtatható formában tartalmazza.

A kísérletekről készült klipek használatához Az óravázlatból a kísérletekhez az Alt + Tab billentyűk együttes lenyomásával lehet eljutni, illetve ugyanígy vissza is lehet jutni az adott diához. Hang nélkül készültek. Minden esetben szükséges a tanár értelmező, magyarázó jelenléte. A tankönyvben megtalálható kísérletek nagy része látható a megfelelő óravázlatban. Rövid, akár többször megismételhető klipek Néhány esetben lassítva is megismétlődik a látvány (R jel) Ajánlott a kísérletek értelmezésénél a tankönyvet is használni A tankönyvi ábrát megnézni A megfigyeléseket lejegyzetelni Elsősorban olyan közeli beállításokat mutatnak a klipek, amelyeket tanári bemutató kísérleteken a tanulók nem tudnak megfigyelni.

Az óravázlatból való kilépés és visszatérés Az óravázlat megfelelő helyén jelzi, hogy milyen interaktív tananyagelemhez lehet lépni (animációkhoz, játékokhoz, feladatokhoz, kísérlet videoklipjéhez). Ha az Alt és Tab ( ) billentyűket egyszerre nyomjuk le a számítógép klaviatúráján, akkor eljutunk a Kémia 8. interaktív tananyag nyitóablakához, ahol kikereshetjük és elindíthatjuk a megfelelő tananyagelemet. Lejátszás után szintén az Alt és Tab billentyűk együttes lenyomásával juthatunk vissza az óravázlat megfelelő diájához. Az óravázlatban mindig fel van tüntetve, hogy az adott tananyagelem hol található az interaktív tananyagban. Ha a Kémia 8. interaktív tananyagot az aktuálisan használt tananyagelemnél letesszük a Tálcára, akkor a Kémia 7. interaktív tananyagban is előkereshetjük a megfelelő részt, majd visszatérhetünk újból a Kémia 8. tananyaghoz.

Mindegyik ezüst-halogenid ... A fixírsó... ...redukáló-szer. ...fekete színű. Mindegyik ezüst-halogenid ... 1. 4. A fixírsó... ...redukáló-szer. ...sárga csapadék. Az ezüst-klorid ... 2. ...jól oldja az ezüst-bromidot. A kiváló ezüst ... 5. ...vízben rosszul oldódik. Az ezüst-jodid ... 3. ...fehér, fényérzé-keny vegyület. Az előhívó- szer... 6.