Óvodán kívüli tevékenységek a környezettudatos életmód elmélyítésére

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Napocska Napköziotthon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Motiváltság elérésében
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Erdei iskola Szálkán. CélokEredmények Tantárgyi ismeretanyag elmélyítése, bővítése, közvetlen tapasztalatszerzés – cselekvés útján Vízinövények és állatok.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Az óvodai tevékenységterv
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Összeállította: Szabó Ilona
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A dajka a nevelés folyamatában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Természetsarok a környezettudatosságért
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Óvodán kívüli tevékenységek a környezettudatos életmód elmélyítésére 2018. január 25. Teremtésvédelmi munkacsoport II. foglakozása Készítette: Somogyiné Tálas Anikó munkacsoport vezető

Tartalom Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának „A külső világ tevékeny megismerése” tevékenységformára vonatkozó alapelvei Óvodán kívüli tevékenységi lehetőségek témái Az óvodai tanulási folyamatban alkalmazott módszerek Teremtett világ tevékeny megismerése tevékenységforma terve

Az óvodai nevelés országos alapprogramja A gyermeknek sajátos, életkoronként és egyénenként változó testi és lelki szükségletei vannak. A személyiség szabad kibontakozásában a gyermeket körülvevő személyi és tárgyi környezet szerepe meghatározó. Az óvodai nevelés gondoskodik: a gyermeki közösségben végezhető sokszínű tevékenységekről; e tevékenységeken keresztül az életkorhoz és a gyermek egyéni képességeihez igazodó műveltségtartalmakról, emberi értékek közvetítéséről.

Az óvodai nevelés feladata a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása. Az óvodáskorú gyermek egyik jellemző sajátossága a magatartásának érzelmi vezéreltsége. Meghatározó a közös élményeken alapuló tevékenységek gyakorlása. Az óvoda segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a hazaszeretet és a szülőföldhöz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.

Az óvodai nevelés a gyermek egyéni érdeklődésére, kíváncsiságára - mint életkori sajátosságra -, valamint a meglévő tapasztalataira, élményeire és ismereteire építve biztosít a gyermeknek változatos tevékenységeket, amelyeken keresztül további élményeket, tapasztalatokat szerezhet az őt körülvevő természeti és társadalmi környezetről. Az óvodapedagógus feladata: gyermek spontán és tervezetten szerzett tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezése, bővítése, különböző tevékenységekben és élethelyzetekben való gyakoroltatása, az óvodapedagógus elfogadó, segítő, támogató attitűdje. megfelelő időtartamú, párhuzamosan is végezhető, differenciált tevékenységek szervezése.

A gyermek aktivitása és érdeklődése során tapasztalatokat szerez a szűkebb és tágabb természeti-emberi-tárgyi környezet formai, mennyiségi, téri viszonyairól. A valóság felfedezése során pozitív érzelmi viszonya alakul a természethez, az emberi alkotásokhoz, tanulja azok védelmét, az értékek megőrzését. A környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakítása. A fenntartható fejlődés érdekében az óvodapedagógus helyezzen hangsúlyt a környezettudatos magatartásformálás alapozására, alakítására. Az óvodában a tanulás nem szűkül le az ismeretszerzésre.

Az óvodai tanulás elsődleges célja az óvodás gyermek képességeinek fejlesztése, tapasztalatainak bővítése, rendezése. A tanulás feltétele a gyermek cselekvő aktivitása, a közvetlen, sok érzékszervét foglalkoztató tapasztalás, felfedezés lehetőségének biztosítása, kreativitásának erősítése.

Óvodán kívüli tevékenységi lehetőségek tartalma Épített környezet megismerése Közlekedés Kirándulások, túrák, terepséták: természeti környezet megismerése, növények, állatok, Erdei óvodai program Tanösvények Gyógynövények gyűjtése Mentő programokba való bekapcsolódás Iskola, bölcsőde Nemzeti parkok

Üzemlátogatások Részvétel a helyi vagy országos környezetvédelmi tevékenységben Munkahelyek, foglalkozások Üzletek Mesterségek Hagyományok Gyűjtemények Múzeumok Házi gazdaságok A település jellegzetességei (természeti, társadalmi

Az óvodai tanulási folyamatban alkalmazott módszerek Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, megfigyelés, gyakorlás dicséret, buzdítás, ismétlés, gyűjtögetés, vizsgálódás, tanakodás, hitetlenkedés, kétely ébresztés, vita, kíváncsiság, bátorító megjegyzés, ráhangolódás, serkentés, érvelés, véleménynyilvánításra késztetés, próbálkozás, stb. A differenciálás lehetőségei: óvodai élet kereteivel, célokkal, feladatokkal, módszerekkel, eszközökkel, elsajátítás idejével, tempójával, munka formájával, visszajelzésekkel, értékeléssel.

Teremtett világ tevékeny megismerése tevékenységforma terve A tevékenység előzményei: Az óvoda társadalmi környezetének megismerése A tevékenység feladatai: - nevelési feladat: a természethez, óvodához fűződő érzelmi viszony erősítése, a természet védelem szükségességének felismertetése - didaktikai feladatok: motiválás, témakör bevezetése, ismeretbővítés, ismétlés - készségek, képességek fejlesztése: I. szint: Rácsodálkozás a természet szépségeire, sokszínűség, a szépség felfedeztetése

II. szint: a madarak, növények és az időjárás viszonyának felfedeztetése III. szint: a növények ápoltsága, a madarak, növények és az időjárás viszonyának felfedeztetése, becslés, növények, állatok védelme, összehasonlítás, megkülönböztetés, számosságok összehasonlítása felfedeztetése. A tevékenység munkaformája: Egyéni, kiscsoportos, páros és frontális munka Alkalmazott módszerek: szemléltetés, bemutatás, magyarázat, beszélgetés, megfigyelés, gyakorlás, dicséret, buzdítás, ismétlés, gyűjtögetés, vizsgálódás, tanakodás, hitetlenkedés, kétely ébresztés, vita, kíváncsiság, bátorító megjegyzés, ráhangolódás, serkentés, érvelés, véleménynyilvánításra késztetés, próbálkozás, stb. Alkalmazott eszközök: természetvizsgáló hátizsákok, látcsövek, kosarak, nagyítók, növény - és állathatározó fényképezőgép

A tevékenység felépítése, lépései A fejlesztés módszerei, eszközei, munkaformái I. Feltételek megteremtése - Eszközök összekészítése önként jelentkező 3-4 gyermekkel, oldott légkör, jó hangulat kialakítása. Öltözködés, időjárás összefüggésének megbeszélése, emlékeztetés a nyárra. Az évszak megnevezése.   Módszer: megbeszélés, beszélgetés, buzdítás, bátorítás, dicséret, differenciált pozitív értékelés Eszközök: természetvizsgáló hátizsák, látcsövek, kosarak, nagyítók, növény - és állathatározó, fényképezőgép Munkaforma: kiscsoportos, csoportos

II. A tevékenység logikai lépései:   II. A tevékenység logikai lépései: Elmúlt alkalom felidézése, rácsodálkozás a változásokra (alig van levél a fákon, sokkal hidegebb van, stb). Mit veszünk észre a szemünkkel? Mit érzünk a bőrünkön? Változtak-e az illatok? Ha megtapintunk egy lehullott levelet, mit érzékeltek? Teremtett növényvilágban bekövetkezett változások: ok –okozati összefüggések feltárása gondolkodtató, rávezető kérdésekkel.. A nyári időjárás felidézése. Milyenek voltak akkor a növények? Milyen most az időjárás? Mit gondoltok, miért hullottak le a levelek? Módszer: szemléltetés, beszélgetés, vizsgálódás, véleménynyilvánításra késztetés, értékelés differenciálás a kérdésekkel, tempóval, idővel, értékeléssel. Értékelés lehetséges szempontjai: pontos emlékezet, aktivitás, bátor véleményalkotás, helyes válaszok, szép megfogalmazás, Munkaforma: két kiscsoport, egyéni

2. csop.: Lehullott levelek, termések gyűjtése a természetsarokba.  1. csop.: Ismeretlen fák, bokrok meghatározása a növényhatározóval. 2. csop.: Lehullott levelek, termések gyűjtése a természetsarokba. Közös: A Tisza part tisztaságának megfigyeltetése. Kik gondozzák a növényeket? Mi hogyan tudunk vigyázni rá? - Matematikai tartalmú tapasztalatok: fák vastagságának összehasonlítása, megmérése (hány gyermek tudja átölelni?). Alacsonyabb, magasabb megfigyeltetése. Kinek van több gesztenyéje – becslés, számlálás.   Módszer: vizsgálódás, próbálkozás, megfigyelés, játékos gyakorlás, vélemény nyilvánításra késztetés, gyűjtögetés, tanakodás, differenciálás célokkal, módszerekkel, eszközökkel, visszajelzéssel, kérdésekkel, értékeléssel. Értékelés lehetséges szempontjai: elmélyült tevékenység, erőfeszítés, segítőkészség, együttműködés, jó megfigyelés, stb. Eszköz: kosarak, nagyítók, látcsövek, növényhatározó, fényképezőgép, termések, levelek Munkaforma: egyéni, páros, csoportos és frontális

Eszköz: kosarak, nagyítók, látcsövek, növényhatározó, fényképezőgép - Közös: Teremtet állatvilág megfigyeltetése: feketerigó, veréb, varjú, galamb. 2. csop.: Madarak mozgásának utánzása. 1. csop.: A természet változása és a madarak élete közötti összefüggés megkeresése – gondolkodtató kérdésekkel. Közös: Madarak védelme: Miért jó, hogy itt élnek a parkban? Mit tudunk tenni, hogy itt maradjanak? Bogarak megfigyeltetése nagyítóval: testrészei, mozgása, életmódjuk és az időjárás összefüggése. Rovarmelegedő készítése falevelekből párokban.     Módszer: vizsgálódás, próbálkozás, megfigyelés, játékos gyakorlás, vélemény nyilvánításra késztetés, gyűjtögetés, tanakodás, differenciálás célokkal, módszerekkel, eszközökkel, visszajelzéssel, értékeléssel. Értékelés lehetséges szempontjai: összefüggések felfedezése, beleélés, mozgásutánzás, kitartás, érdekes kivitelezés, munkamegosztás, egymás közötti kommunikáció, Eszköz: kosarak, nagyítók, látcsövek, növényhatározó, fényképezőgép Munkaforma: egyéni, páros, csoportos és frontális

  III. A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenységekbe „Mókusok ki a házból”… Módszer: játékos cselekedtetés, bátorítás, buzdítás, hibajavítás példaadással Értékelés lehetséges szempontjai: gyorsaság, ügyesség, szabály betartása, figyelem, stb. Eszköz: a park fái

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!