Kutatási alapok és kutatási folyamat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Advertisements

Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
tananyag =előadások és gyakorlatok anyaga (írott és elmondott is)
Az „első lépés” TÁMOP
Szakdolgozatok védése
Bevezetés Biometria I. Molnár Péter Állattani Tanszék
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Becslés gyakorlat november 3.
Áramlástani alapok évfolyam
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Szervezetfejlesztés II. előadás
Mintavételes eljárások
Szakdolgozatok védése
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Mintavételes eljárások
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
Kvantitatív módszerek
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Környezeti Kontrolling
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szerzője Konzulens neve
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási alapok és kutatási folyamat
A kutatás tervezésének folyamata
Alkalmazott statisztikai alapok
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
A piaci árak alakulása Bevezetés Mi a vizsgált probléma?
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Mintavételes eljárások
Vargha András KRE és ELTE, Pszichológiai Intézet
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Kutatási alapok és kutatási folyamat

Kutatás lehetséges céljai Tudományos Üzleti Egyéb Bármelyik irányulhat a következőkre: Feltárás Leírás Magyarázat Igazolás

A kutatás általános folyamata Probléma-meghatározás és a megközelítési mód kiválasztása; döntés a kutatás elvégzéséről Kutatási terv Teremunka és adatgyűjtés Adat-előkészítés és adatelemzés Jelentéskészítés, prezentáció, tanulmányírás (interpretálás)

Az üzleti kutatás specialitása Megbízás alapján, pénzért Alapja a döntéshozói információszükséglet A döntéshozói probléma NEM tudományos és NEM azonos a kutatási problémával, kutatási kérdésekkel („jéghegy-elv”) Ezért itt bonyolultabb és több erőforrást igényel a probléma-meghatározás, és 3 lépésből áll: Vezetői probléma meghatározása Kutatási probléma meghatározása Kutatás értékének meghatározása

Vizsgálat alapegysége Egyén Csoport Szervezet Dokumentumok vagy Más társadalmi/kulturális/gazdasági produktumok

AZ IDŐ DIMENZIÓJA KERESZTMETSZETI IDŐSOROS (LONGITUDINÁLIS)

A LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATOK TÍPUSAI TRENDVIZSGÁLATOK: valamely nagyobb populációban időben bekövet-kezett változásokat vizsgálják (népszámlálás) KOHORSZVIZSGÁLATOK: speciális alpopulációkat (kohorszokat = általában életkor szerinti csoportok) tanulmányoznak és megnézik, hogy azok idővel hogyan változnak (a koreai háborúban résztvevő veterán katonák) PANELVIZSGÁLAT: minden alkalommal ugyanezeket az embereket vizsgáljuk

A kutatási terv Alapprobléma „Nézőpont”, megközelítés Cél Szakirodalmi elemzés Kutatási kérdés Hipotézis Vizsgálati módszer, mintavétel Korlátok és feltevések Ütemezés Költségvetés Várható eredmények

Konceptualizálás

Megfigyelhetőség KÖZVETLENÜL MEGFIGYELHETŐK: egyszerűen és direkt módon megfigyelhetők KÖZVETETTEN MEGFIGYELHETŐK: kifinomultabb, összetettebb és indirekt megfigyelések szükségesek KONSTRUKCIÓK: megfigyeléseken alapuló elméleti származékok, melyek azonban sem közvetlenül, sem közvetve nem figyelhetők meg (pl. IQ)

KONCEPTUALIZÁLÁS A kutatás során használt kifejezések (fogalmak, koncepciók), és azok pontos jelentéstartalmának meghatározása dimenziók indikátorok

A FOGALMAINKHOZ VEZETŐ ÚT NÉVLEGES MEGHATÁROZÁS: olyan (munka)definíció, amelyet az adott kifejezéshez hozzárendelünk. MŰVELETI DEFINÍCIÓ: azon műveletek leírása, amelyeket a fogalom méréséhez végrehajtunk.

Fogalmaktól a mérésig KONCEPTUALIZÁLÁS NÉVLEGES DEFINÍCIÓ MŰVELETI DEFINÍCIÓ MÉRÉSEK A VALÓSÁGBAN

MÉRÉSEINK MINŐSÉGE STANDARDIZÁLTSÁG MEGBÍZHATÓSÁG / RELIABILITÁS ÉRVÉNYESSÉG / VALIDITÁS

Operacionalizálás

Adatgyűjtési technikák KVANTITATÍV KVALITATÍV Meg- figyelés Résztvevő megfigyelés Strukturá- latlan interjú Strukturált intejú Kérdőív, nyílt kérdés Kérdőív, zárt kérdés Másodlagos adatlemzés

Adatgyűjtési technikák Strukturált vagy strukturálatlan adatgyűjtés? Hány alanyt kérdezünk meg? Terepspecifikusság vs.összehasonlíthatóság? Terepközeli vagy tereptávoli a kutató? Kvalitatív módszertan

Lineáris operacionalizálás Kutatási probléma meghatározása Hipotézisek megfogalmazása Operacionalizálás Kutatási eszköz megtervezése Adatgyűjtés Adatelemzés Következtetések megrajzolása Eredmények közreadása McCord&McCord, 1958

Ciklikus operacionalizálás Adatgyűjtés Kérdések feltevése Adatrögzítés Kutatási téma meghatározása Tanulmány- írás Adatelemzés Spradley, 1980

Kvalitatív - kvantitatív „puha” Rugalmas Szubjektív Ideologizált Esettanulmány Hipotézis-alkotás Magyarázat Konkrét adatok „kemény” Rugalmatlan, merev Objektív Értéksemleges Survey Hipotézis-tesztelés Leírás Elvont adatok Statisztikailag kezelhető Halfpenny, 1979 Hammersley, 1992

Írásos tananyag Házi feladat Sajtos – Mitev 1. fejezete Statisztikai ismeretek átismétlése, különösen: viszonyszámok, asszociációs mutatók, korrelációs mutatók, t-próba, ANOVA, faktoranalízis, lineáris regresszió Sajtos – Mitev 2. fejezete (SPSS átismétlése)