Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
III. Nemzeti Köznevelési Konferencia
Szervezetfejlesztési Program
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A pedagógusminősítési rendszer
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
HATÓSÁGI FOLYAMATOK A FIR INTÉZMÉNYTÖRZSÉBEN KÉPZÉSEK NYILVÁNTARTÁSBA VÉTELE EKOP-1.A.1-08/C
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
TÁMOP KÖZNEVELÉSI REFORMOK OPERATÍV MEGVALÓSÍTÁSA
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
Pedagógusminősítés és tanfelügyelet 2015 KÖSZOE Kecel,
Startol a tanfelügyelet a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
TÉMASZIGET Kutatótanárok, vezető-,támogató- és innovatív mesterpedagógusok Mit kutat a kutatótanár? Kik az ezermesterek? Brassói Sándor, Marosi Katalin.
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest,
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
MEGJEGYZÉ S: A dián látható kép kicseréléséhez jelölje ki és törölje a képet. Ezután a helyőrző Képek ikonjára kattintva szúrja be a kívánt képet. AZ INTÉZMÉNYI.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Marosi Katalin Oktatási Hivatal
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Barcsák Marianna KPSZTI
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
főosztályvezető-helyettes
Vezetői célok és feladatok
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben
Előadás másolata:

Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben Gerendás János főosztályvezető-helyettes Oktatási Hivatal, Tanügy-igazgatási és Köznevelési Hatósági Főosztály Budapest, 2018. június 6.

Tanfelügyelet – számokban   év típus 2015 2016 2017 2018 2019 pedagógus 2005 1922 799 vezető 23 1201 2257 2231 2233 intézmény 7 1577 3176 2893

Tanfelügyelet – számokban

Minősítési eljárások eredménye 2018. (2018. 05. 07-i adatok) Sikeres minősítések átlageredménye Mesterpedagógus Pedagógus I. Pedagógus II. 96,86% 88,62% 96,06%

Valami gond van! Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés pedagógus eredményei és a minősítések eredménye nincs összhangban a magyar iskolarendszer eredményességével A pedagógusok teljesítménye (az eredmények alapján) jóval magasabb mint az intézmények teljesítménye?

Tapasztalat Fő üzenet: Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés „megvetette a lábát” a magyar köznevelési rendszerben, elkezdte betölteni célját A körülményekhez képest megfelelő színvonalon működik

Tapasztalat - részletesebben Egyértelműen javuló elfogadottság Fokozatosan kialakul a tanfelügyeleti ellenőrzés – kézikönyvek - ismerete A kezdeti nehézségek után alakul a az informatikai felületek alkalmazásának a rutinja Lassan javuló minőség

Az ellenőrzések pozitív „hozadéka” Önértékelési, értékelési kultúra fejlődése Ikt kompetenciák erősödése Pozitív megerősítés – kiemelkedő területek

A problémák háttere Önértékelés, intézményi értékelés, külső értékelés múltja Bevezetés körülményei Ikt kompetenciák hiánya Szakértői okok Adatproblémák

Önértékelés, értékelés múltja Korábbi szakfelügyelet tapasztalata Az objektív, sztenderdeken alapuló külső értékelés hiánya (30 év!) Hiteles, belső (intézményi) értékelés hiánya Nem alakult ki egészséges értékelési kultúra, amelyben őszintén felszínre kerülhetnek a kiemelkedő és a fejleszthető területek

Bevezetés körülményei Megelőzte, vele együtt került bevezetésre a minősítés rendszere, ami az életpályához (és a bérek emelkedéséhez) kötődően prioritást élvezett Szakmailag szerencsésebb lett volna, ha először a szaktanácsadás, az önértékelés, azt követően a tanfelügyelet, és végül a minősítés kerül bevezetésre, felmenő rendszerben erősítették volna egymást, és nem lett volna egyszerre olyan megterhelő

Bevezetés körülményei Olyan rendszert hoztak létre, ami garantálja a szakmailag objektív, hiteles ellenőrzés megvalósulását, ennek azonban az volt az ára, hogy nagyszámú szakértői létszámot igényel, és valamennyi elvárásnak megfelelve, viszonylag bonyolult összerendelési szabályok mentén megvalósítható

Ikt kompetenciák hiánya Az elektronikus felületek kezelésének problematikája Elektronikus felületekhez szükséges validációk, jogosultság kezelésének hiánya Office eszközök rutinszerű alkalmazásának a hiánya

Szakértői okok A szakértői díjazás – mesterbérbe építettsége – az életpálya bevezetésekor az egyetlen lehetőség volt a gyors bérnövekedés elérésére A szakértő intézményi munkakörének és szakértői feladatának egyeztetése

Adatproblémák KIR intézménytörzs, KIR személyi nyilvántartás adatainak problémái Nincs adat – nincs kitöltve Nem megfelelő az adat – rossz (elavult) Egyáltalán nincs a KIR-ben ilyen adat – pl. intézményegység – intézményegység-vezető egyértelmű összekapcsolása

A jövő Önértékelés, intézményi értékelés, külső értékelés múltja Örökség, nem tudunk vele mit kezdeni A külső – tanfelügyeleti – értékelés magas színvonalú megvalósulása, valóban reális visszajelzése alapján érhető el nagyobb elfogadottság, ami közös felelősség!

A jövő Bevezetés körülményei Örökség, túl kell lépnünk rajta Ha funkcióját maradéktalanul betöltve működik a tanfelügyelet, a pozitív tapasztalat alapján leépíthetők lesznek a bevezetéskor meghatározott szakmai garanciák egy része – ami tovább egyszerűsíti a rendszert

A jövő Ikt kompetenciák hiánya Különösen az idősebb nemzedék tekintetében jelentkezik Nem a tanfelügyelet által megoldandó feladat Javítása célzott kormányzati intézkedéseket követel – a folyamat elindult

A jövő Szakértői okok Alternatív megoldások keresése - pl. a szakértők egy részének főállású szakértői foglalkoztatása (legalább 14 év szakmai gyakorlat, szakvizsga, képzés) A munkahelyen a kölcsönös bizalom helyreállítása (szakértői nap) A magas színvonalú szakértői munka tudja csak kivívni a szakértői megbecsülést!

A jövő Adatproblémák Olyan adatbázisrendszerek biztosítása, amelyben a különböző adatbázisok össze vannak kapcsolva, egy adatot, csak a megfelelő helyen kell felvenni, módosítani – ennek a felismerése magasabb szinteken is megtörtént, a folyamat elindult Intézményi adatfegyelem javulása (a hiányzó adatokra OH saját adatbázis kiépítése)

A jövő A magyar köznevelési rendszer fejlesztése, eredményességének javulása egy összetett folyamat, amelynek a tanfelügyelet, minősítés egy-egy nagyon fontos eleme, de önmagukban nem képesek maradéktalanul megvalósítani a magyar köznevelés eredményességének lényeges javítását (további, már működő rendszerelemek: szaktanácsadás, pedagógus továbbképzés, már folyamatban lévő további elemek: ikt. fejlesztés, új NAT, …)

Köszönöm szépen a figyelmet! gerendas.janos@oh.gov.hu gerendas.janos@oh.gov.hu