2007.okt. 21-28. Készítette: Dóczi Balázs Hollandia 2007.okt. 21-28. Készítette: Dóczi Balázs
Képzési szerkezet Egyetemi képzés (4) HBO (4) Magasabb szakmai képzés Felnőttoktatás és Reintegrációs képzés Egyetemi képzés (4) HBO (4) Magasabb szakmai képzés MBO (1-4) Szakképzés VWO (6) egyetemre előkészítő képzés (15%) HAVO (5) általános középfokú képzés (25%) VMBO (4) szakmai előkészítő képzés (60%) Általános iskola (8) 4 éves kortól 12 éves korig
Végzettség megszerzésének módjai Munka alapú: az óraszám minimum 60%- a a gyakorlat. Iskola alapú: az óraszám 20-60%-a a gyakorlat Ugyanolyan végzettséget ad mindkettő
Mérés-értékelés a gyakorlati oktatásban A vizsgán szükséges kompetenciák leírását az ROC végzi, a konkrét vizsgakérdéseket azonban az iskola állítja össze. Diák akkor jelentkezzen vizsgára, ha az összes kompetenciát teljesítette. Iskolában elvégzett feladatokat, projekteket portfolióban gyűjtik össze (lehet digitális portfolió is). Vizsgabizottság – Más iskolából érkezik.
Mérés-értékelés a gyakorlati oktatásban Vizsga: Kompetencia alapú (tudás, készség, hozzáállás folyamatosan értékelve) Elmélet és gyakorlat kombinációja Tényleges élethelyzetet kell megoldani A vizsgarendszer rugalmas, a részvizsgákat lehet halasztani, de a záróvizsgák megkezdéséig az összes részvizsgát le kell tenni.
Vizsgáztatás szintjei Üzemeltetői szint: Megfigyelés a munkavégzés során. Általában írásbeli vizsga. Ez az alapozó szint, és addig nem mehet további szintre, amíg ezt nem végzi el. Pl.: a titkárképzés esetén ezen a szinten a vendég fogadása és a telefonos teendők intézése a feladat.
Vizsgáztatás szintjei 2. Szakmai kompetencia szint: Az ellenőrzés komplex szituációkban zajlik. Számítógépen, vagy papíralapon zajlik a vizsgáztatás. Kapcsolatot kell létesíteni emberekkel és munkatársakkal csoportban dolgozni. Például. Titkárképzés esetén vendég érkezik, miközben cseng a telefon és a főnök határidős munkát ad. 3. Szakmai képességet bizonyító szint: Ez a legösszetettebb. A vizsgabizottság előtt kell szóban vizsgázni, a választási lehetőségekről és a döntés(ek) okairól.
A „másság” jellemzői Gyakorlatorientált képzés Kompetencia alapú oktatás (az iskolától kapott feladatot a gyakorlati helyen kell megoldani) és vizsgáztatás (konkrét élethelyzetnek megfelelően zajlik a vizsga) Motivált diák (heti 1-2 nap az iskolában, a többi a gyakorlati helyen, ott fizetést kap, vagy a diák-státusz keretében ingyenes tömegközlekedést és ösztöndíjat) Kis létszámú tanulócsoportok (5-10 fő) Az összevont iskolák nagyon jól felszereltek (csúcstechnológia) Átláthatóság (nyílt terek vagy legfeljebb üvegablakok választják el a termeket)