Kutatószobák létesítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A hivatalos statisztika információ-megosztási felülete a KSH honlapján 1 Freid Mónika OST-ülés,
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Innovatív értékesítési lehetőség a mezőgazdasági vállalkozók számára.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Magyar Tudományos Művek Tára
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Tájékoztató a Hivatalos Statisztikai Szolgálat koordinációját és a tagok akkreditálását érintő feladatokról Előterjesztő: Dr. Kárpáti József OST – NSKT.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
GDPR – Adatvédelmi kihívások a könyvtárakban
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Kutatószobák létesítése Dobányné Nagy Beáta Országos Statisztikai Tanács és Nemzeti Statisztikai Koordinációs Testület ülése 2018. szeptember 26.

Cél Milyen célt teljesítünk? Törvényi kötelezettség: KSH Stratégia 2020 2.4. Széles körű hozzáférés biztosítása a hivatalos statisztika keretében kezelt adatállományokhoz 7.2. A felsőoktatási és a kutatási kapcsolatok fejlesztése Törvényi kötelezettség: 2016. évi CLV. Tv. a hivatalos statisztikáról. 41. § (3) A KSH és a Hivatalos Statisztikai Szolgálat többi tagja tudományos célból hozzáférést biztosíthat olyan, az egyes statisztikai egységekre vonatkozó adatokhoz […]. (4) A tudományos célú hozzáférés feltételeit a KSH elnöke által kiadott iránymutatás alapján a Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjai belső szabályzatban állapítják meg, és azokat a honlapjukon nyilvánosságra hozzák. 557/2013 EU Rendelet. (2) Az európai statisztikák céljára gyűjtött adatok hasznosságát maximalizálni kell, többek között a kutatók bizalmas adatokhoz való tudományos célú hozzáférésének javítása által. Milyen elveknek kell megfelelnünk ? Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe 14.2. A statisztikai felvételekből származó információkat a felhasználói igényekre tervezett csatornákon keresztül aggregált, illetve mikroadatok formájában is hozzáférhetővé teszik. 9. Adatvédelem Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe 5.6. A külső felhasználók számára a mikroadatokhoz való hozzáférés tudományos célból szigorú szabályokhoz kötött.

Adatigény Napjainkban adatbázisok, mikroadatok felhasználása, belőlük igények szerinti elemzések készítése mindennapos feladat, így már nem nevezhető egyedinek a mikroadat fájlok iránti kereslet. Ugyanakkor egyéni igényeket szolgálunk ki a mikroadatokhoz való hozzáférés engedélyezésével. A hivatalos statisztikának is módot kellett arra találni, hogy hogyan tudja kielégíteni e folyamatosan növekvő keresletet. Több módja van mikroadatokhoz való „hozzáférésnek”, az egyik lehetőség: a Kutatószoba használata. Emellett még a távoli végrehajtás; távoli hozzáférés során is lehetőség nyílik mikroadatokhoz való hozzáféréshez biztonságos környezetben. Kitekintés: European Data Access Forums Activities and events Circle of Trust Decentralised and Remote Access to Confidential Data in the ESS

Kutatószobáról általánosságban Ki veheti igénybe? – csak kutatók, tudományos céllal Milyen adatok érhetőek el? - közvetlen azonosításra alkalmatlan adatállományok, ami azt jelenti hogy a közvetlen azonosító változók (pl. törzsszám, telefonszám, e-mail cím, stb.) törlésre kerülnek vagy technikai számmal kerülnek helyettesítésre. Mikroadat hozzáférés hogyan történik? - be kell fáradni személyesen a Kutatószobába. Mikroadat kiadás nincs, sőt a Kutatószobában történő kutatási eredmények is csak adatvédelmi ellenőrzést (output checking) követően hagyhatják el a Kutatószobát. Biztonságot szolgáló elemek: Jogi: igénybejelentő adatlap, szerződés, titoktartási nyilatkozat Módszertani: output checking Fizikai: Kamerás megfigyelés, portaszolgálat, belépőkártya

Kutatószobai hozzáférés menete Igénytől az outputig Adatkérési igény fogadása igénybejelentő adatlapon Kutatói akkreditáció + adatkérés teljesíthetőségi vizsgálata Teljesíthetőség egyeztetése az adatkérővel jogi garanciák kikötése (szerződéskötés, titoktartási nyilatkozat, árajánlat, stb.) Adatkiadási tételek összeállítása kiegészítő információk (metaadatok, módszertani dokumentáció) összeállítása Adathozzáférés biztosítása támogatás Kutatási eredmények utólagos adatvédelmi ellenőrzése 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Együttműködés 2018. február 1-én nyitotta meg kapuit a KSH és az MTA KRTK közös Kutatószobája. A hivatalban már rendelkezésre állt egy erős szabályrendszer és jelentős tapasztalat a kutatószobai adatkérések kezelésével kapcsolatban, így az MTA-val közösen (mint a Kutatószobát legnagyobb számban használó kutatókkal), az általuk biztosított külső forrás bevonásával teret nyithattunk egy nagyobb kutatói közösség igényének kiszolgálására. Újdonság a két intézmény együttműködésében, hogy az MTA szerves része a Kutatószoba működésének: Igénybejelentő adatlapok előszűrését az MTA KRTK által létrehozott szakmai testület végzi. Az általuk jóváhagyott igénybejelentő lapok jutnak el a KSH-ba. Az MTA Adatbankja olyan operatív feladatokat végez, mint: kutatók koordinációja, kutatók tájékoztatása, adminisztráció, kutatókkal való kapcsolattatás, KSH-val való kapcsolattartás, kameraképek figyelése, incidens észlelése, kezelése.

Adathozzáférés menete és MTA szerepe Kutatási terv értékelése (MTA KRTK által létrehozott szakmai testület) Adatkérési igény fogadása igénybejelentő adatlapon (KSH) Kutatói akkreditáció (KSH) + adatkérés teljesíthetőségi vizsgálata Teljesíthetőség egyeztetése az MTA KRTK Adatbank koordinátorával jogi garanciák kikötése (titoktartási nyilatkozat, árajánlat, stb.) Adatkiadási tételek összeállítása (KSH) kiegészítő információk (metaadatok, módszertani dokumentáció) összeállítása Adathozzáférés biztosítása + Támogatás (KSH + MTA KRTK Adatbank) Kutatási eredmények utólagos adatvédelmi ellenőrzése (KSH) 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Előnyök KSH Kutatók Két intézmény közti kapcsolat erősödése; jobb, hatékonyabb együttműködés. Felhasználók (kutatók) problémái, igényei az adatokkal szemben hamarabb kiderülnek, mert kapcsolatban vagyunk a kutatói közösséggel. Együttműködéssel, napi szintű kapcsolattartással közvetlenebb és gyorsabb módon értesül a KSH, a felmerült kutatói igényekről, problémákról. Tapasztalat! Hatékonyabban tudjuk segíteni az NSKT munkabizottság munkáját a kutatási célú adatkérések terén. Időtakarékos. Nem kell a KSH-ig elutaznia a kutatónak. KSH-s adatok szélesebb körű használata. A kutatóintézet biztosítani tudja a kutatói számára a megfelelő mikroadatokat. Módszertani hozadék: pl. output checking terén; csak úgy tudunk tapasztalatot szerezni, ha készülnek outputok. „Output takarékos”. A kutatásvezető helyben meg tudja nézni az outputokat, így csak a szükséges eredmények kerülnek kivitelre.

Előtte Utána

Kutatószobában folyó projektek darabszáma 2009-2017-ig Output kérések darabszáma 2011-2017-ig

MTA KRTK projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban) MTA KRTK új projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban) MTA KRTK projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban)

MTA KRTK kutatószobai output kérések száma (az elmúlt 6 hónapban)

Projektekben résztvevő kutatók számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban)

Legnépszerűbb kutatott állományok a kapcsolódó projektek száma szerint (TOP 5)

MTA KRTK kutatószoba működésének főbb mutatói az elmúlt 6 hónap adatai alapján Jelenleg futó projektek száma (2018. júliusi állapot szerint) 26 db Lezárult projektek száma 9 db Projektben résztvevő kutatók átlagos száma ≈ 3 fő Tényleges kutatói létszám (2018. júliusi állapot szerint)  40 fő Kutatott állományok száma projektenként (átlag) ≈ 5 db

Erőforrásigény* Üzemeltetéshez: 1 fő informatikus 1 fő tájékoztatási feladatokat ellátó személy 1 fő output checking-et elvégző személy 1 fő kameraképek ellenőrzéséért felelős személy Mikroadatok előkészítéséért felelős szakstatisztikusok * Az erőforrásigény nagyban függ a Kutatószoba befogadóképességétől/kapacitásától. A folyamatos üzemeltetéshez nem elegendő 1 fő a szabadságolások, betegségek, stb. miatt.

Összefoglalva Egyre szélesebb körben kerül tárgyalásra a kutatási célú adatkiadás gyakorlata (pl. Kutatószoba) – NSKT munkabizottság a kutatási célú adatkiadási gyakorlat összehangolásáról Kutatószobák létrehozására jó példaként hozható a KSH-MTA KRTK Kutatószoba -> Gyakorlati tapasztalat (létrehozás és üzemeltetés terén) A Kutatószobával kapcsolatos részletekért az alábbi mail címen lehet érdeklődni: kutatoszoba@ksh.hu Adathozzáféréssel kapcsolatos további részletek itt olvashatóak: http://www.ksh.hu/adatigenyles *NSKT tagoknak kiküldött kérdőív alapján

Köszönjük a figyelmet!