Regionális gazdaságtan Település- és térségfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Köszöntjük kedves vendégeinket!
beruházás-tervezési ABCD
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Baranya Megyei Önkormányzat
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Regionális gazdaságtan Település- és térségfejlesztés Urbánné Malomsoki Mónika Urbanne.Monika@gtk.szie.hu

Település A társadalmi tér mesterségesen létrehozott, eltérő nagyságú alapegysége, amelyben a legfontosabb és leggyakoribb társadalmi-gazdasági tevékenységek (ún. „társadalmi alapfunkciók”) térben koncentráltan vannak jelen. Társadalmi alapfunkciók: lakhatás, munkavégzés, oktatás-képzésben való részvétel, létfenntartással kapcsolatos tevékenységek, szabadidős tevékenységek, ügyintézési tevékenységek

Települések csoportosítása I. Államigazgatási szempontú település felosztás Főváros és kerületei Megyei jogú város Járásszékhely város Város Nagyközség Község III. Települések alaprajz szerinti csoportosítása Halmazfalu Körfalu Füzérfalu Szalagtelkes falu Sakktábla alaprajzú falu II. Tudományos alapú település felosztás 1. Városok metropolisz Nagyváros Középváros (kisközép város; klasszikus középváros, nagyközép város) Kisváros Apróváros 2. Falvak 3. Tanyák Óriásfalvak Nagyfalvak Középfalvak Kisfalvak Aprófalvak Törpefalvak 3155 település, 346 város (2017.)

települések száma (db) Magyarország településeinek száma és megoszlása a helység jogállása szerint (2015.) Forrás: KSH adatok alapján saját szerkesztés 2015. helység jogállása települések száma (db) települések aránya Főváros 1 0,03% Megyei jogú város 23 0,73% Járásszékhely város 152 4,82% Város 170 5,39% Nagyközség 119 3,77% Község 2689 85,26% Összesen: 3154 100,00%

Forrás: KSH adatok alapján saját szerkesztés 2015.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerkesztés 2015.

Települések vonzáskörzetei Funkcionális Városi Térségek Agglomerációk

Települési tervek típusai Rendezési tervek az elsődlegesen a fejlesztés térbeli, fizikai viszonyait határozza meg Fejlesztési tervek (stratégiai és operatív) a jövőbeli cselekvéseket, azok célját, idejét, módját, szervezeti és finanszírozási hátterét tartalmazzák

Településrendezés A településrendezés olyan önkormányzati igazgatási tevékenység, amely a település területének megfelelő felhasználását és az építés helyi rendjének szabályozását, ezek révén a település-fejlődését, a kedvező településkép kialakítását szolgálja a mindenkori településpolitikai célokkal és a helyi közösség érdekekeivel összhangban.

Tervek időtávlatuk alapján hosszú távú tervek: 12–20 év közötti időtáv, középtávú tervek: 3–7 évre (célszerűen a 4 éves választási ciklushoz igazodóan), rövid távú tervek: 1–2 évre (a költségvetéssel összhangban)

Településpolitika A települések működését és fejlődését alapvetően a településpolitika határozza meg. A településpolitika a település fejlesztésére és működésére vonatkozó önkormányzati stratégiai elképzelések és az azok megvalósítását szolgáló eszközök összessége. A településpolitika két fontos pillére a településfejlesztés és a településüzemeltetés.

Településfejlesztés fogalma A településfejlesztés a település társadalmi és gazdasági erőforrásainak, környezeti minőségének, műszaki, anyagi és humán ellátásának olyan fejlesztése, amely a fenntartható fejlődés érdekében megteremti a település lakossága számára az életszínvonal növekedésének, az életminőség javulásának egyensúlyi feltételeit.

Településfejlesztés A településfejlesztés olyan döntések és tevékenységek együttese, amelyek közvetlenül irányulnak egy adott település gazdasága és társadalma térbeli szerkezetének megváltoztatására, meghatározott, a helyi közösség életfeltételeinek javítását szolgáló fejlesztési célok megvalósítása érdekében (Rechnitzer, 2007).

A településfejlesztés elemei a település társadalmi viszonyainak, humán infrastruktúrájának, a település gazdaságának, gazdálkodásának, a település természeti és művi környezetének fejlesztése.

A településfejlesztési tervezés a település társadalmi, gazdasági, környezeti és műszaki-fizikai helyzetének elemzésére alapozott, a lakosság, a településpolitikai döntéshozók, a civil szerveződések és érdekképviseletek, valamint több tudományág szakembereinek bevonásával készülő, a település hosszú, közép- és rövid távú fejlődési irányainak meghatározását szolgáló tervezési folyamat, mely során elkészül a település jövőjével kapcsolatos alapvető döntések és akciók rendszere.

A településfejlesztési tervezés az a folyamat, amelynek során egy település meghatározza saját jövőjét, a hozzá vezető utat, kijelöli a feladatokat és a megvalósítást biztosító eszközöket (ide értve a végrehajtásban közreműködőket is).

Településfejlesztési koncepció A településfejlesztési tervezés alapvető dokumentuma a településfejlesztési koncepció. A településfejlesztési koncepció feladata olyan célrendszer kialakítása, amely hosszú távra irányt mutat a település lakosságának és vezetésének a település fejlesztésével kapcsolatos döntések meghozatalában. A településfejlesztési koncepció egyben vezetési eszköz, amellyel a települési önkormányzat irányítani tudja, hogy a fejlesztés során honnan hová akar eljutni. A településfejlesztési koncepció egyidejűleg a települési önkormányzat, mint szervezet feladatainak programja, illetve a szervezetfejlesztés és az ellenőrzés dokumentuma.

A településfejlesztési koncepció feladata meghatározni a település jövőképét, a közösség érdekeinek legjobban megfelelő megoldást adni a legfontosabb társadalmi, gazdasági, műszaki, intézményi és környezeti problémák megoldására, valamint megmutatni az alkalmazkodás lehetőségét a hazai és nemzetközi fejlődési trendekhez.

A településfejlesztési koncepció munkarészei Kommunikációs program elkészítése Adat- és információgyűjtés A település társadalmi összetételének és helyzetének vizsgálata A település gazdaságának, a települési önkormányzat gazdálkodásának vizsgálata A település természeti és művi környezetének vizsgálata Nemzetközi, országos, térségi és kistérségi összefüggések áttekintése A fontossági (prioritási) lista felállítása A településfejlesztési célok és eszközök összefoglalása A településfejlesztési koncepció megfogalmazása A koncepció évenkénti felülvizsgálata

Településfejlesztési koncepció A településfejlesztési koncepció / Integrált Településfejlesztési Stratégia ITS Településfejlesztési koncepció Jövőkép Célok Kiinduló adatok a további tervezési feladatokhoz Ha stratégia készül: Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS) Középtávú célok és azok összefüggései A megvalósítást szolgáló beavatkozások Anti-szegregációs program A stratégia külső és belső összefüggései A stratégia megvalósíthatóságának főbb kockázatai A megvalósítás eszközei és nyomon követése Ha stratégia nem készül: a meg-valósulás eszközei és azok nyomon követése

Területfejlesztés A területfejlesztés az országra, valamint térségeire kiterjedő társadalmi, gazdasági és környezeti területi folyamatok figyelése, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási irányok meghatározása, rövid, közép- és hosszú távú átfogó fejlesztési célok, koncepciók és intézkedések meghatározása, összehangolása és megvalósítása a fejlesztési programok keretében, érvényesítése az egyéb ágazati döntésekben.

Területfejlesztés célja Rövid távon Hosszú távon Munkahely teremtés Városokra nehezedő nyomás mérséklése felzárkóztatás Nemzeti erőforrások hatékony kihasználása Regionális különbségek mérséklése Népesség és a környezet egyensúlyának megőrzése Kultúrák és identitások megőrzése Integráció biztosítása egy nagyobb gazdasági térben

Területfejlesztés szereplői, céljaik Kormány (stabilitás, állam versenyképessége) Önkormányzat (település és térség erejének növelése, közszolgáltatások biztosítása, erős helyi politika, sajátos értékek megőrzése lokális fejlesztésekkel) Versenyszféra (stabil gazdasági környezet a profitszerzéshez, jó elérhetőség, helyi bekapcsolódás lehetősége) Szakmai és civil szféra (támogatásokhoz való hozzáférés, jó érdekképviselet)

Térségfejlesztés A térségfejlesztés a területfejlesztés azon része, mely egy konkrét térség fejlesztésére irányul, vagy valamely funkcionális területegység fejlesztésére koncentrál. Ilyen térségek lehetnek például a régiók, kiemelt régiók, határmenti térségek, hátrányos helyzetű térségek, megyék, kistérségek, járások stb.

Térségfejlesztést ellátó szervezetek Központi állami szervek: Országgyűlés Kormány Országos Területfejlesztési Érdekegyeztető Fórum A miniszter és más miniszterek feladatai A területrendezésért felelős miniszter A területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter Területi szervek: Területfejlesztési önkormányzati társulás A megyei önkormányzat és a fővárosi önkormányzat Regionális területfejlesztési konzultációs fórum Megyei területfejlesztési konzultációs fórum Térségi Fejlesztési Tanács Regionális fejlesztési ügynökség A területi államigazgatási szervek

A térségek fejlesztését szolgáló tervdokumentumok   A térségek fejlesztését, a hozzá kapcsolódó területrendezési feladatokat az alábbi terv dokumentumok szolgálják, melyek törvényi szinten meghatározottak: országos szintű fejlesztési és területfejlesztési koncepció, országos szintű területrendezési terv, kiemelt térségi szintű területfejlesztési koncepció, kiemelt térségi szintű területrendezési terv, operatív program, kiemelt térségi szintű területfejlesztési program, megyei és budapesti szintű területfejlesztési koncepció, megyei szintű területrendezési terv, megyei és budapesti szintű területfejlesztési program, térségi fejlesztési tanács által elfogadott területfejlesztési koncepció, térségi fejlesztési tanács által elfogadott területfejlesztési program.

Rendezési Tervek Fejlesztési Tervek Országos Területrendezési Terv (TrT) Kiemelt térségek TrT-e (Balaton, Budapest Agglomeráció) Megyei TrT Települések Rendezési Tervei Településeknél: Településszerkezeti Terv Helyi Építési szabályzat Főváros: Fővárosi Településszerkezeti Terv Fővárosi Rendezési Szabályzat Duna-parti Építési Szabályzat Városligeti Építési Szabályzat Kerületek: Kerületi Építési Szabályzat Településfejlesztési Koncepció Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS) Főváros: Fővárosi Településfejlesztési Koncepció Fővárosi Integrált Településfejlesztési Stratégia Kerületek: Kerületi Településfejlesztési Koncepció Kerületi Integrált Településfejlesztési Stratégia