Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése Borsfay Mária Eleonóra 2018.02.19.
A terápia célja Személyiség támogatása – holisztikus szemlélet Saját harmónia kialakítása önmagán belül és az őt körülvevő világgal szemben Gyermek kreatív erőinek felébresztése Aktív interakciók sorozatával a neurofiziológiai és pszichoszociális funkciók érlelése (Szvatkó, 2008)
Bazális stimuláció Érzékelés – észlelés aktiválása Szenzomotoros funkciók megélése A tapasztalatok segítik a környezet megismerését, könnyítik az alkalmazkodást
A fejlődés áttekintése Érzékelés – észlelés az alapja 1. Motoros funkciók Fejkontroll, tekintés kontroll, felegyenesedés, hely- és helyzetváltoztatás, végtagok és koordinációjuk 2. Kommunikációs funkciók Nonverbális és metakommunikatív jelzések, beszéd értés, környezettel kapcsolatfelvétel és együtt működés, hangzóbeszéd 3. Szenzoros funkciók Érzékelés – észlelés, inger felfogás és feldolgozás, érzékletek, mozgás minták viselkedésformák összehangolása 4. Emocionális – szociális funkciók Személyek tárgyaktól elvonatkoztatás, érzelmi kötődés, hangulat, viselekedés kontroll
Bazális stimuláció Területei: Szomatikus Vesztibuláris Vibratorikus ÉSZLELÉS Akusztiko-vibratorikus Akusztikus Orális-taktilis ORIENTÁLÓDÁS Szaglási-ízérzékelési Vizuális ÉRZÉKELÉS
Szomatikus ingerek Test-környezet elhatárolódása, saját test határok Környezettel kapcsolat felvétel Testséma, mozgáskoordináció előfeltételei Izom spazmus oldódik Hangulat változik
1. Videó 1:35
Vesztibuláris ingerek Egyensúly, gyorsulási erő, térbeli helyzet érzékelése Érzékelhetővé válik a mozgás ereje, iránya Tájékozódási pontokat kap saját testével kapcsolatban Megszűnik a sztereotíp mozgások Fokozott izomtónus csökken Mozgások válthatók ki, pl. fejemelés,támaszreakció
2. Videó 1:00
Vibratorikus ingerek, akusztiko-vibratorikus ingerek Testileg érzékelhető, de nem megfogható inger- jelentéssel bír Magzati korhoz vissza lehet nyúlni Kapcsolódik a hangok érzékeléséhez
Akusztikus ingerek Hangok különböző tulajdonságainak érzékeltetése (hangerősség, hangmagasság, irány, távolság) A hang és zaj,mint információ hordozó Beszédbeli odafordulás Dúdolásra intenzívebb reakció Zaj, hang elhelyezése térben Hallás tudatosul-diszkrimináció-visszacsatolás, lokalizáció
3. Videó 1:14
Tatilis – haptikus ingerek Kezet képessé tenni az érzékelésre Felfogott érintés, hőmérséklet, nyomás, mozgásérzékelés – kézmozgásokkal célzott benyomások Szenzibilizáció-deszenzibilizáció Fogás, nyúlás, elengedés képessége
Vizuális ingerek Legösszetettebb érzékelés Fixálás, követés, fókuszálás Árnyék,formák, színek, alakok
4. Videó 1:00
Olfaktórikus és gusztatorikus ingerek Mimikai jelzések Étkezésben szerep a száj szenzibilizálása, deszenzibilizálása (evés, ivás, artikuláció) Kommunikáció, beszéd indítás, beszédszervek, száj körüli terület használatához
Kommunikáció elemi életmegnyilvánulások mozgásos jelek testjelek tárgyjelek képek, fényképek gesztusjelek
5. Videó 0:47
6. Videó
7. Videó 0:45-2:35