A Pszichoszociális fogyatékosság szemléleti kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fogyatékosok helyzete Magyarországon
A fogyatékosságot érintő jogi szabályozás Magyarországon
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Nagy Zita Éva - Prókai Orsolya Revita Alapítvány (2. lot)
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
A személyiség.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
A mentális betegségek osztályozása,
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Fogd A Kezem Alapítvány
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Munkahelyi egészség és biztonság
Társadalmi reintegráció, a gondnokság szabályozásának átgondolása
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Integráló iskolák a közoktatásban
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Családtámogató ellátások
A reintegráció lehetőségei
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
„Ami a lelket megbetegíti, és ami meggyógyítja”. Miért? Bert Hellinger több évtizedes megfigyelései alapján azt vallja, nemcsak saját lelkünk rezdülései.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

A Pszichoszociális fogyatékosság szemléleti kérdései „SZUMMA – Felsőoktatási Fogyatékosügyi Koordinátorok Országos Hálózatának Kialakítása” Debrecen, 2017. 10. 19. Bódy Éva EMMI, Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya Főosztályvezető-helyettes

Fogalom A pszichoszociális fogyatékosság fogalma, illetve a pszichoszociális fogyatékossággal élő személy definíciója nem található meg a hatályos magyar jogban. Találhatóak azonban olyan terminusok, amelyek egyértelműen összefüggésbe hozhatóak a pszichoszociális fogyatékossággal és a pszichoszociális fogyatékossággal élő személyekkel. Ilyenek a következők: szellemi károsodás; pszichoszociális károsodás; pszichiátriai beteg(ség); mentális zavar; belátási képességének kisebb mértékű csökkenése miatt segítségre szoruló nagykorú; különleges, speciális és kettős szükséglet; sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló; szellemi fogyatékos; tartós betegség; kóros elmeállapot.

Fogalom Az Országgyűlés a 2007. évi XCII. törvénnyel hirdette ki a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezményt [a továbbiakban: CRPD] és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyvet. Az Alaptörvény értelmében „Magyarország elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait. A nemzetközi jog más forrásai jogszabályban történő kihirdetésükkel válnak a magyar jogrendszer részévé.” Ily módon a magyar jogrendszer részévé vált CRPD 1. cikke szerint „[f]ogyatékossággal élő személy minden olyan személy, aki hosszan tartó […] szellemi […] károsodással él, amely számos egyéb akadállyal együtt korlátozhatja az adott személy teljes, hatékony és másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalását.”

Fogalom A CRPD angol nyelvű szövege alapján a „mental impairment” – mely a pszichés károsodást jelenti – lefedi a pszichoszociális károsodás fogalmát. Ezt a magyar nyelvű szöveg nem adja vissza; az angol nyelvű hiteles szöveg az „include” kifejezés miatt nyitott definíciót alkalmaz, azonban ebből a magyar fordítás egy taxatív felsorolást tartalmazó meghatározást kreál. Mindez rendkívüli fontossággal bír a pszichoszociális fogyatékosság fogalmának meghatározásában, hiszen nem csak és kizárólag a hosszan tartó pszichoszociális károsodással élő személyek tartozhatnak ide – egyéb károsodással élő személyek mellett –, de akár a nem-hosszan tartó pszichoszociális károsodással élő személyek is.

Fogalom Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény [a továbbiakban: Eütv.] és a kapcsolódó jogszabályok nem alkalmazzák a pszichoszociális fogyatékosság vagy károsodás és a pszichoszociális fogyatékossággal vagy károsodással élő személy fogalmát, hanem – orvosi diagnózisként – a pszichiátriai beteg terminust használják. Bizonyos pszichoszociális károsodások/pszichiátriai betegségek – a környezeti akadályokkal való kölcsönhatás következtében és a társadalmi részvétel korlátozottságát eredményezve – minden bizonnyal a pszichoszociális fogyatékosság fogalmához fognak tartozni (hosszan tartó pszichoszociális károsodások), míg egyéb pszichoszociális károsodások/pszichiátriai betegségek a pszichoszociális fogyatékosság fogalmához tartozhatnak (nem-hosszan tartó pszichoszociális károsodások).

Fogalom A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben [a továbbiakban: Sztv.] szabályozott pénzbeli, a természetben nyújtott és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások jogosultjaként nem jelennek meg közvetlenül a pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek.

Fogalom Mentális egészség az Egészségügyi Világszervezet meghatározása szerint „a jólét olyan fokáról van szó, melyben az egyén meg tudja valósítani képességeit, meg tud küzdeni az élet mindennapos nehézségeivel, stresszhelyzeteivel, képes az eredményes és termékeny munkavégzésre, valamint hozzá tud járulni közösségének életéhez” (WHO, 2001) Pszichiátriai betegnek tekintjük: azt a személyt, akinél a kezelőorvos a Betegségek Nemzetközi Osztályozása (BNO) X. Revíziója szerinti Mentális és Viselkedészavar (F00-F99), illetve szándékos önártalom (X60-X84) diagnózisát állítja fel. (1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről X. fejezet, 188.§ d.) A Központi Statisztikai Hivatal 2007-es Egészségügyi Statisztikai Évkönyv definíciója szerint viszont az a pszichiátriai beteg, aki „mentális, illetőleg viselkedészavar következtében pszichiátriai intézményi felvételre került.”

Pszichoszociális fogyatékosság átfogó jellemzői a mentális megbetegedések az egyén számára jelentős szenvedést okoznak, a testi megbetegedések kockázatát növelik, és emellett súlyos szociális és gazdasági terhet jelentenek; a mentálisan zavart ember küzdelmes élete a társadalom tagjai számára nem nyilvánvaló; a betegség az egyén viselkedésmódjának változásában nyilvánul meg, és ez a változás társadalmilag nem indokolható; a beteg az adott szociokulturális környezetéhez alkalmazkodni nem tud, viselkedése a szociális környezet számára indokolhatatlan, motiválatlan és érthetetlen; a pszichiátriai zavarok/betegségek kialakulásában nagy hangsúlyt kap a vulnerabilitás/ fokozott hajlam, vagy sérülékenység, amely lehet biológiai, genetikai, pszichológiai vagy szociális eredetű;

Pszichoszociális fogyatékosság átfogó jellemzői önmagában a vulnerabilitás nem elég a betegség kialakulásához, ahhoz nagymértékben hozzájárulnak az életesemények stressz hatásai; napjainkban a pszichiátriai betegségek értelmezésében a bio-pszicho-szociális egység nyert teret, tehát adott esetben egyik, vagy másik tényező determináns hatását elismerik, egészében a betegségek, és betegek megítélése csak holisztikus módon történhet;

Pszichoszociális fogyatékosság átfogó jellemzői önmagában a vulnerabilitás nem elég a betegség kialakulásához, ahhoz nagymértékben hozzájárulnak az életesemények stressz hatásai; napjainkban a pszichiátriai betegségek értelmezésében a bio-pszicho-szociális egység nyert teret, tehát adott esetben egyik, vagy másik tényező determináns hatását elismerik, egészében a betegségek, és betegek megítélése csak holisztikus módon történhet;

Segítő tényezők A beteg szerepen kívül az egyén más, cselekvő, „felnőtt” szerepben is megjelenik a saját történetében. Hol lehetséges ez? A munkahelyen, saját családban, szülővé váláskor, házastársi, baráti sorstársi - különböző horizontális kapcsolatokban. Fontosak számukra azok a helyek, ahol elfogadják őket úgy, ahogy vannak, ahol a közösség teljes jogú tagjaként vehetnek részt, anélkül, hogy csak és kizárólag betegként tekintenének rájuk. Terápiás közösségek, önsegítő csoportok, ha azok tényleg közösség élményt adnak.

Gátló tényezők Bizalmi, stabil szeretet kapcsolatok hiánya; Társas szocializáció, közösség, valahová tartozás hiánya, magány, meg nem értettség (stigma), nincs csak orvos körülöttük, és/vagy csak a szűk család, hiányzik a szociális szféra, a természetes megtartó közösségek, emberek; Figyelem hiánya: nem figyel senki se rájuk igazán, nem kapnak támogatást, segítséget, csak akkor, amikor nagy baj van, és/vagy nem megfelelő segítséghez jutnak; Kapcsolódási nehézségek, beilleszkedési problémák, párkapcsolati nehézségek, nincs befogadó közösség, egyenrangú interakció a felek közt; Passzívitás, önállótlanság, felnőtt élet hiánya; Családtag betegkarrierje a minta; Orvosi terápia nem megfelelő;

A pszichiátria használóinak és túlélőinek mozgalmából eredő, a pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek megélt realitásán, mint tudáson alapuló felépülés megközelítés a következőket hangsúlyozza A felépülés egy egyéni, személyes utazás, amely erősen függ a személy közösségeitől és ezeken belüli kapcsolataitól. Remény. Ez nem csak optimizmust jelent, hanem a visszaesés kockázatának vállalását, kitartást. Biztonságos egzisztenciális alapok. Tartós “szelf” kialakítása, a személy irányítja, egyezteti társadalmi részvételének mikéntjét, a maga számára biztonságos keretek között. A kutatások szerint ezt a folyamatot nagymértékben elősegíti a más személyektől megtapasztalt elfogadás.

A pszichiátria használóinak és túlélőinek mozgalmából eredő, a pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek megélt realitásán, mint tudáson alapuló felépülés megközelítés a következőket hangsúlyozza Támogató kapcsolatok. Ebben szerephez jutnak a pszichiátriai ellátás szupportív szakemberei éppúgy mint más rehabilitációs szakemberek. Ezeknél azonban fontosabbak a sorstársi, baráti kapcsolatok. Empowerment és társadalmi inklúzió. Ezek javítják a személy társadalmon belüli pozícióját, felvértezik a stigmával és diszkriminációval mint a részvétel környezeti akadályaival való megküzdéshez. Megküzdési (coping) stratégiák. Jelentés. A felépülés fontos eleme, hogy az életútnak, beleértve a fájdalmas múltat és a reményteli jövőt, a személy jelentést tudjon adni.

Köszönöm a figyelmet!