Az autóbuszos piacfelügyeleti és utasjogi hatóság bemutatása (utasjogok a gyakorlatban) 2018. április 25. Dr. Bots Dénes fősztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztály
A tartalomból… Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása Az autóbuszos utasjogi szabályozás Az üzletszabályzatok szerepe Az autóbuszos utaspanaszokkal kapcsolatos eljárások Az autóbuszos utasjogi hatóság által végzett helyszíni ellenőrzések tapasztalatai Vasúti utasjogokról (dióhéjban)
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása I. Háttérszabályok: az Európai Parlament és a Tanács 181/2011/EU rendelete az autóbusszal közlekedő utasok jogairól és a 2004/2006/EK rendelet módosításáról, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatásnak a 181/2011/EU rendeletben nem szabályozott részletes feltételeire, az abban foglaltak alóli mentességekre, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatási feltételekre, valamint a közúti személyszállítási üzletszabályzatra vonatkozó szabályokról szóló 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet, a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 33/2014. (X. 10.) NFM utasítás.
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása II. Az autóbusszal közlekedő utasok jogairól és a 2006/2004/EK rendelet módosításáról szóló 181/2011/EU rendelet 28. cikk (1) bekezdése: „Minden tagállam kijelöl egy vagy több új vagy meglévő szervet, amely e rendelet végrehajtásáért felel a területéről induló menetrend szerinti járatok, valamint a harmadik országokból a területére induló menetrend szerinti járatok tekintetében. Az egyes szervek megteszik az e rendeletnek való megfelelés biztosításához szükséges intézkedéseket. E szerveknek felépítésükben, finanszírozási döntéseikben, jogi szerkezetükben és döntéshozatalukban függetlennek kell lenniük a fuvarozóktól, az utazásszervezőktől és az autóbusz-állomást üzemeltető szervektől.”
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása III. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdése: „A Kormány az autóbusszal közlekedő utasok jogairól és a 2006/2004/EK rendelet módosításáról szóló, 2011. február 16-i 181/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 181/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet) rendelkezéseibe ütköző, az Európai Unión belüli jogsértések tekintetében a fogyasztóvédelmi jogszabályok alkalmazásáért felelős nemzeti hatóságok közötti együttműködésről („Rendelet a fogyasztóvédelmi együttműködésről”) szóló, 2004. október 27-i 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek (a továbbiakban: 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet) a végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásra a minisztert jelöli ki.” A 2006/2004/EK rendelet melléklete a fogyasztók érdekeinek védelmét szolgáló jogszabályok → az autóbusszal közlekedő utasok jogairól szóló 181/2011/EU rendelet →a tengeri és belvízi közlekedést igénybe vevő utasok jogairól szóló 1177/2010/EU rendelet → a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló 261/2004/EK rendelet
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása IV. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdése alapján az autóbuszos hatóság feladatai: az autóbuszos személyszállítási piacfelügyeleti eljárásokhoz kapcsolódó feladatok teljesítése, az autóbuszos személyszállító szolgáltatók üzletszabályzatának jóváhagyása, nemzeti végrehajtó szervként az autóbusszal utazók jogainak érvényesítése céljából a nemzeti végrehajtó szerv részére előírt feladatok teljesítése, utasjogi felügyeleti bírság alkalmazása, a szolgáltatókhoz benyújtott és el nem intézett panaszok kivizsgálása és elbírálása. e) pont : a 181/2011/EU rendelet, a 213/2012. Korm. rendelet és a 2006/2004/EK rendelet alapján
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása V. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény szerint: „Az autóbuszos hatóság piacfelügyeleti és utasjogi hatósági eljárásaiban országos illetékességgel jár el.” [9. § (3) bekezdés] „Az autóbuszos hatóság felügyeli az autóbuszos személyszállítást igénybe vevő utasok jogaira vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek az autóbuszos személyszállító szolgáltatók, valamint a közlekedésszervezők általi megtartását. E tevékenysége körében hivatalból ellenőrzi és elemzi a 181/2011/EU rendeletben, e törvényben, a 49. § (1) bekezdés d) pontjában adott felhatalmazás alapján megalkotott rendeletben, az autóbuszos személyszállító szolgáltatók személyszállítási üzletszabályzatában – ideértve a szolgáltatás minőségi előírásait is – és a közlekedésszervezők személyszállítási üzletszabályzatában foglaltak megtartását.” [17. § (3) bekezdés]
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása VI. Az autóbuszos utasjogi és piacfelügyeleti hatóságként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztálya jár el, országos illetékességgel, az utasjogi szabályozás végrehajtásával kapcsolatos feladatkörben.
Az autóbuszos utasjogi hatóság bemutatása VII. Ellenőr-zések Üzlet-szabályzat jóváhagyása Panaszok felül- vizsgálata Hivatalból induló eljárások Utasjogi tevékenységünk
Autóbuszos utasjogi szabályozás I. az Európai Parlament és a Tanács 181/2011/EU rendelete (a továbbiakban: EU rendelet) az autóbusszal közlekedő utasok jogairól és a 2004/2006/EK rendelet módosításáról A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) Az autóbuszos személyszállítási szolgáltatásnak a 181/2011/EU rendeletben nem szabályozott részletes feltételeire, az abban foglaltak alóli mentességekre, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatási feltételekre, valamint a közúti személyszállítási üzletszabályzatra vonatkozó szabályokról szóló 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) A vasúti és autóbuszos személyszállítást igénybe vevő utasok jogainak védelméről szóló 62/2013. (III. 4.) Korm. rendelet
Autóbuszos utasjogi szabályozás II. Az utasjogi szabályozás három alappillére, avagy a releváns fogalmak: Személyszállítási szerződés: a fuvarozó és az utas között egy vagy több menetrend szerinti járat vagy különjárat igénybevételére létrejött, személyszállításról szóló szerződés Fuvarozó: a menetjegy-értékesítőtől, utazásközvetítőtől eltérő természetes vagy jogi személy, aki a lakosság részére menetrend szerinti vagy különjáratok révén személyszállítást kínál Utas: az autóbuszos személyszállítást igénybe vevő vagy igénybe venni szándékozó személy
Autóbuszos utasjogi szabályozás III. A fuvarozó és az utas közötti, személyszállításra irányuló jogviszonyokból eredő, az EU rendeleten, a Személyszállítási törvényen, a Korm. rendeleten és a fuvarozók (szolgáltatók, közlekedésszervezők) által megállapított általános szerződési feltételeken (üzletszabályzat) alapuló kötelezettségek vizsgálata → utasjogi tevékenység, amely a gyakorlatban az autóbuszos hatóság által megvalósított ellenőrzés, hatósági eljárás lefolytatását jelenti.
Az üzletszabályzatok szerepe I. A Sztv. 19. § (4) bekezdése alapján: „A közforgalmú személyszállítási szolgáltatást végző közlekedési szolgáltató – kivéve a taxi és a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást végző szolgáltató – a közforgalmú személyszállítási szolgáltatására vonatkozó általános szerződési feltételeket tartalmazó személyszállítási üzletszabályzatot készít.” A Korm. rendelet 10. § (1) bekezdése szerint: „A közforgalmú menetrend szerinti autóbuszos személyszállításra vonatkozóan a szolgáltató üzletszabályzatot készít. Az üzletszabályzatot a több szolgáltatót összefogó szervezet is elkészítheti. Ez utóbbi esetben az üzletszabályzat valamennyi, a szervezetben tag szolgáltatóra kötelező.” közforgalmú személyszállítási szolgáltatás: az a személyszállítási szolgáltatás, amelyet - a közzétett feltételek alkalmazásával, díj ellenében - bárki igénybe vehet; A 213/2012. Korm. rendelet a Sztv.-től eltérő fogalmat az üzletszabályzat készítési kötelezettség tekintetében
Az üzletszabályzatok szerepe II. A Korm. rendelet 10. § (4) bekezdése alapján: „Az üzletszabályzat az EU rendelettel és e rendelettel összhangban meghatározza különösen: a) a személyszállítási szolgáltatás igénybevételének részletes feltételeit (a továbbiakban: utazási feltételek), b) a felek jogait és kötelezettségeit, c) a menetjegyek és az utazásra jogosító okmányok felhasználásának részletes szabályait, d) az útipoggyász és élő állat szállításának részletes szabályait, e) a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos egyéb szabályokat, f) a szolgáltató felelősségviselésének részletes szabályait, g) az utasok tájékoztatására vonatkozó részletes szabályokat, h) az utaspanaszok bejelentésének és kezelésének részletes szabályait, i) a járulékos szolgáltatások igénybevételének részletes szabályait, j) az utazási igazolványok visszaváltásával, továbbá a 9. § szerinti és az EU rendelet szerinti visszatérítésekkel kapcsolatos részletes szabályokat, ideértve a megítélt visszatérítés teljesítésének határidejét is, ami nem haladhatja meg a visszatérítési igény megítélésétől számított 30 napot.” EU rendelet = az autóbusszal közlekedő utasok jogairól szóló 181/2011/EU rendelet
Az üzletszabályzatok szerepe III. Az üzletszabályzatot az autóbuszos hatóság hagyja jóvá Az üzletszabályzatot a fuvarozó köteles közzétenni Az üzletszabályzat a fuvarozóra és az utasra nézve is kötelező, általános szerződési feltétel Az autóbuszos hatóság az üzletszabályzat betartását ellenőrzi Az utaspanaszok kivizsgálása során a jogszabályi rendelkezéseken túl az üzletszabályzat rendelkezéseit is figyelembe kell venni
Az autóbuszos utaspanaszokkal kapcsolatos eljárások I. Az Sztv. 18. § (1) bekezdése alapján az autóbuszos személyszállítást igénybe vevő vagy igénybe venni szándékozó személy (a továbbiakban: panaszos) panasszal élhet az autóbuszos hatóságnál, ha álláspontja szerint a személyszállító szolgáltató vagy a közlekedésszervező megsértette a 17. § (3) bekezdését. A panasz – személyesen, postai vagy elektronikus úton, ideértve az elektronikus levelet (e-mail) is – abban az esetben terjeszthető elő, ha a panaszos az autóbuszos személyszállító szolgáltató vagy a közlekedésszervező panaszkezelési eljárását igénybe vette, de az nem vezetett a panaszos számára kielégítő eredményre.”
Az autóbuszos utaspanaszokkal kapcsolatos eljárások II. A Korm. rendelet 23. § (2)-(4) bekezdése alapján: „A szolgáltatónak a panaszok kezelésére vonatkozó eljárását az üzletszabályzat tartalmazza. A panaszt először a szolgáltatóhoz kell benyújtani. Ha az EU rendelet 28. cikk (3) bekezdése szerint a szolgáltatóhoz benyújtott panaszt elutasították, vagy a panaszkezelést lezáró dokumentumban szereplő választ a panaszos nem fogadta el, a panaszos a panaszt elbírálásra az autóbuszos hatósághoz nyújthatja be. Ha a panaszt a szolgáltató nem bírálta el, azt a panaszos az autóbuszos hatósághoz nyújthatja be elbírálásra.”
Az autóbuszos utaspanaszokkal kapcsolatos eljárások III. Autóbuszos hatóság Panasz Utas Fuvarozó
Az autóbuszos utaspanaszokkal kapcsolatos eljárások bemutatása IV. Tényállás tisztázása: adatszolgáltatásra, nyilatkozattételre, hiánypótlásra felhívás, információk beszerzése, feldolgozása Döntés Jogsértés megállapítása esetén szankció: - jogszerűségre felhívás, - figyelmeztetés, - bírság.
Az utasjogi hatóság által végzett helyszíni ellenőrzések tapasztalatai I. A kor szellemének megfelelő utastájékoztatás … A képek magukért beszélnek, azok szemelvények a helyszíni ellenőrzéseken tapasztalt utastájékoztatást szolgáló megoldásokból
Az utasjogi hatóság által végzett helyszíni ellenőrzések tapasztalatai II. Haladó tendencia
Az utasjogi hatóság által végzett ellenőrzések tapasztalatai III. Jó példák…
Az utasjogi hatóság által végzett ellenőrzések tapasztalatai IV. Amikor a vasúti és autóbuszos közlekedés találkozik, avagy közlekedési csomópontok
Az utasjogi hatóság által végzett ellenőrzések tapasztalatai V. Amikor az utastájékoztatási kampány megvalósulásával találkoztunk.
Az utasjogi hatóság által végzett ellenőrzések tapasztalatai VI. A papírforma kiváltása
A jogszabályokon túl… a szabályok nem tudása senkit nem mentesít, a szabályok ismerete nem kizárólag a tételes jogismeretet jelenti, hanem az egyes szabályoknak a helyzetnek megfelelő gyakorlati alkalmazását is, az utas is ember, neki is lehet rossz napja, a szolgáltatási színvonal nem csak az új/tiszta autóbuszokat/vonatokat jelenti, egyszeri következetlenséggel sokszori utaspanaszt lehet generálni…
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!