Profitmaximalizálás  = TR – TC

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2016. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 III. Fedezeti ügyletek Határidős ügylet segítségével rögzíthető a jövőbeli ár –árfolyamkockázat kiküszöbölése.
Advertisements

Származtatott termékek és reálopciók Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék.
2013. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 Fedezeti ügyletek Határidős ügylet segítségével rögzíthető a jövőbeli ár –árfolyamkockázat kiküszöbölése.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Piaci formák Piaci résztvevők száma Termék jellege sok kevés egy
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
Brikettálás – új innovatív technológia
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
2. előadás Viszonyszámok
Esélyek a munkaerőpiacon
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Colorianne Reinforce-B
SZÁMVITEL.
Egyéb gyakorló feladatok (I.)
Szervezetfejlesztés II. előadás
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 2
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A külső környezet elemei
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Business Mathematics
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Regressziós modellek Regressziószámítás.
Pénzügyi terv Feladatok.
Munkanélküliség.
AVL fák.
A vállalati döntések modellezése
Önköltségszámítás.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
1.1. FOGYASZTÓI DÖNTÉS B fogyasztó A fogyasztó
1.1. TERMELŐI DÖNTÉS Termelés: saját jószágok átalakítása a meggazdagodás érdekében Termelő célja: maximális gazdagodás a termelésből Max (megtermelt jószágok.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Közgazdaságtan II 1. Előadás: Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált,
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Gazdaságpolitika 7. ea.
A munkaerő-kereslet.
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
A szállítási probléma.
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Binomiális fák elmélete
Termelési tényezők piaca
2. Előadás Mikroökonómia Bevezetés.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Munkagazdaságtani feladatok
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
A tudáspiacok.
Készítette: Koleszár Gábor
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Költségfüggvények Minden kibocsátáshoz a minimális költséget rendelik hozzá A termelési függvények inverzei (dualitás) A költségfüggvények a termelési.
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
A szőlőtermelők integrációja
Termelési tényezők piaca
Termelési tényezők piaca
Előadás másolata:

Profitmaximalizálás  = TR – TC Piaci formák Profitmaximalizálás  = TR – TC

Profitmaximum MR = MC Vállalati döntések: miről dönthet a vállalat? Általános feltétel = minden piaci formára  = TR – TC Q szerint deriválva, a szükséges feltétel: M = MR – MC = 0 MR = MC (Másodlagos feltétel: M’ < 0) Vállalati döntések: miről dönthet a vállalat?

Ismérvek Szereplők száma Termék jellege (Vannak-e preferenciák?) A piac átláthatósága (informáltság) A piac nyitottsága (be- és kilépés)

Piaci szerkezetek főbb típusai (+ az informáltság) Tökéletes verseny Monopolisztikus verseny Oligopólium Tiszta monopólium Szereplők száma sok néhány egy Termék jellege Homogén differenciált Homogén vagy differenciált - Be- és kilépés lehetősége szabad Belépési korlátok Árelfogadó vagy ármeghatározó árelfogadó ármeghatározó Ármeghatározó

A kompetitív piac A kompetitív piac jellemzői: A piac sok kis eladóból és sok kis vevőből áll A termékek homogenitása A vevők és az eladók tökéletesen informáltak A piacra való be- és kilépés szabad Következmény (1-3): Az egyes vállalat árelfogadó Érvényesül az árazonosság elve (Jevons)

Specifikuma Tökéletes verseny esetén: MR = P MC=P MR(q) = dTR(q) / dq = d[P(q) * q]/dq = P + q* dP/dq Mivel dP/dq = 0, így MR = P

Tökéletes verseny: Iparág és egyes vállalat - Pozitív profit

AVC < P2 < AC → TR < TC → π < 0 → veszteségminimalizálás

AVC = P3 = Ü → TR = VC → veszteség = FC Üzemszüneti pont

P1 = AC → fedezeti pont → TR = TC → π = 0

Egyéni kínálati görbe A vállalat rövid távú kínálati görbéje A profit maximális, ha P = MC Ár és költségek Üzemszüneti pont: P=AVCmin

Iparági kínálat ár S1 S2 S1+ S2 mennyiség

Hosszú távú iparági egyensúly Egy-egy vállalat kínálati függvényének releváns szakasz az MC függvény AC minimuma feletti része Minél több vállalat van az iparágban az iparági kínálati függvény annál laposabb, a kínálat egyre árérzékenyebbé válik Pozitív profit → beáramlás Negatív profit → kiáramlás

Hosszú táv Szabad ki- és belépés következménye Minden vállalat fedezeti pontban termel LAC minimumában, ahol LAC=LMC Realizálható profit: gazdasági profit 0 csak normálprofit van

Gyakorló feladat: Egy tökéletesen versenyző iparágban a piaci keresleti függvény: Q(P) = 20850 - P. A tökéletesen versenyző piac egy vállalatának teljes költségfüggvénye: TC(q) = 10q2 + 50q + 25 000. A piacon működő vállalatok költségfüggvényei egyformák. Az ár jelenleg 1350. Hány vállalat működik az iparágban rövidtávon és hosszú távon?

Rövid táv MC=20q+50=P=1350 q=65 Q=20850-1350=19500 V=19500/65=300

Hosszú táv AC=10q+50+25000/q=MC=20q+50 q=50 MC=20x50+50=1050

Nem tökéletes verseny Tökéletes verseny Nem tökéletes verseny Homogén termékek Sok, kis eladó és vevő Szabad a piacra való be- és kilépés Árelfogadó magatartás Vízszintes egyedi keresleti görbék Cél: a profit maximalizálása Tökéletes informáltság Homogén és differenciált termékek Egy, néhány vagy sok eladó és vevő Korlátozott a piacra való be- és kilépés Ármeghatározó magatartás Negatív lejtésű egyedi keresleti görbék Cél: profit maximalizálás, hosszú távú fennmaradás Az információ érték

Monopólium Kínálati Tiszta Ármeghatározó Kétváltozós profitfüggvény:  =f(Q,P) De az eladott mennyiség az ártól függ: Q(P) A piaci keresleti görbéhez alkalmazkodik MR mindig kisebb, mint P

Profitmaximum feltétele  =f(Q,P)=TR-TC 𝜕𝜋 𝜕𝑄 = 𝜕𝑇𝑅 𝜕𝑄 − 𝜕𝑇𝐶 𝜕𝑄 =0 Vagyis: MR=MC, VISZONT MR<𝑃 (Vagy: 𝜕𝜋 𝜕𝑃 = 𝜕𝑇𝑅 𝜕𝑃 − 𝜕𝑇𝐶 𝜕𝑃 =0)

A monopólium határbevétele és a keresleti görbe Legyen lineáris a keresleti görbe! Inverz alakban: P(Q)=a-bQ TR(Q)=P(Q)Q=aQ-bQ2 MR(Q)=a-2bQ

A monopólium teljes bevétele és határbevétele teljes bevétel: TR=aQ-b 𝑄 2 ár MR=a-2bQ a/2 keresleti görbe: p=a-bQ a/2b a/b MR mennyiség

A kompetitív vállalat és a monopólium teljes bevétele és határbevétele TRmax TR MR=d=P TR MR D=d Q q

A monopólium profitmaximalizálása MR=MC ár profit MC AC P* AC* kereslet MR Q* Q

Monopólium sajátosságai Nem határozható meg a keresleti függvény ismerete nélkül, hogy a monopólium az egyes mennyiségeket milyen áron kívánja eladni. Vagyis a monopóliumnak nincs kínálati függvénye. A monopóliumnak nincsen előre meghatározható fedezeti és üzemszüneti pontja. Magasabb áron ad el kevesebbet, mint ha verseny lenne → jóléti veszteség (HTV) De hosszú távon is realizálhat profitot

Kínálati függvény: Q(P) NEM határozható meg A keresleti függvénytől függően ugyanazon mennyiséget különböző áron értékesíthet Ár P1 P2 MC Q* MR MR’ D D’

Pozitív profit A monopólium profitja annál a kibocsátási szintnél maximális, ahol MR=MC! A monopólium biztosan a kereslet rugalmas szakaszán termel!

Fedezeti helyzet Nem lehet AC minimumában A monopólium optimális profitja akkor nulla, ha a keresleti függvény és az AC érintik egymást. Csak érintési pont lehet! Bizonyítás: 1. P=AC 2. AC’= 𝑑𝑃 𝑑𝑄 1. és 2. →3. 𝑀𝐶=𝑀𝑅 Nem lehet AC minimumában

Üzemszüneti helyzet Nem lehet AVC minimumában A monopólium üzemszüneti helyzete akkor alakul ki, ha az AVC függvény érinti a keresleti függvény. Ekkor a vállalat üzemszüneti helyzetbe kerül. Ez szintén nem egy előre meghatározható kibocsátási szintnél található, hanem függ a keresleti függvény elhelyezkedésétől.

Lehetséges helyzetek Profit MR(q*)=MC(q*) Pozitív P(q*)>AC(q*)>AVC(q*) Nulla P(q*)=AC(q*)>AVC(q*) Negatív AC(q*)>P(q*)>AVC(q*) -FC AC(q*)>P(q*)=AVC(q*) Nem termel AC(q*)>AVC(q*)>P(q*)

A határbevétel és a monopolár kapcsolata – a Amoroso-Robinson-összefüggés TR=QP(Q), MR= 𝑑𝑇𝑅 𝑑𝑄 =P+ 𝑑𝑃 𝑑𝑄 Q=P(1+ 1 𝜀 𝑃 )=P(1- 1 𝜀 𝑃 ) Ha 𝜺 nő csökken a monopolhatalom Lerner-tétel:P=MC 1 1− 1 𝜀 𝑃 ahol 1 1− 1 𝜀 𝑃 = 𝜀 𝑃 𝜀 𝑃 −1 a haszonkulcs Lerner –index: 𝑃−𝑀𝐶 𝑃 = 1 𝜀 𝑃

Jóléti veszteség: holtteher veszteség

A monopólium jóléti következménye ár kereslet fogyasztói többlet MC p* pc holtteher-veszteség termelői többlet MR mennyiség Q* Qc

A monopólium jóléti következménye A valódi jóléti veszteség a HTV A fogyasztói többlet egy része profittá alakul A profit koncentrálódik – érv a monopólium mellett → Innováció Melyik a jobb? Szabadalmi védelem hossza? Technológiai érv → Természetes monopólium

Miért jönnek létre monopóliumok? 1. A technológiai előny Minimális hatékony méret (MES) Az a kibocsátási szint, ami kereslethez viszonyítva minimalizálja az átlagköltséget

C LAC2 LAC1 𝑃 ∗ Q 𝑴𝑬𝑺 𝟏 𝑴𝑬𝑺 𝟐

Q C Természetes monopólium 𝐷 1 𝐷 2 𝐷 3 LAC1 LAC2 𝑄 ∗ 𝐷 1 𝐷 2 𝐷 3 C LAC1 LAC2 Q 𝑄 ∗ 𝐷 1 és 𝐷 2 természetes monopólium, 𝐷 3 mesterséges monopólium

Q C Természetes monopólium 𝐷 1 𝐷 2 LMC LAC 𝑄 ∗ 𝐷 1 𝐷 2 C LMC LAC Q 𝑄 ∗ 𝐷 1 „erős”, 𝐷 2 „gyenge” természetes monopólium

Q C Árképzés: mikor milyen? 𝐷 1 LMC LAC 𝑄 ∗ 𝑷 𝑨𝑪 𝑷 𝑴𝑪 Q 𝑄 ∗ Határköltség, vagy átlagköltség bázisú ár?

Miért jönnek létre monopóliumok? 2. Természeti monopólium (természeti erőforrások kizárólagos birtoklása, vagy nagy fixköltségeket igénylő termelés – közlekedés, stb.) 3. Termékek alacsony helyettesíthetősége 4. Belépési korlátok (szabadalom, védelem) 5. Megegyezések (kartell – általában nem engedélyezett!)

Példa Egy monopólium termékének piacán a keresleti görbe egyenlete:Q=500-0,5P. A monopólium teljes költségfüggvénye TC=1,5Q2+160Q+20 000. Milyen áron értékesíti a monopólium a termékét, és mennyi lesz az iparági termelés? Ha ugyanebben az iparágban tökéletes verseny lenne (azonos keresleti és költségviszonyok mellett), mennyi lenne a piaci ár és a termelés mennyisége? Mekkora monopólium esetén a fogyasztói többlet és a holtteher veszteség?

a. Monopólium MC=3Q+160 MR=1000-4Q MR=MC 3Q+160=1000-4Q Q=120 P=760

b. Tökéletes verseny Akkor MC lenne az iparág kínálati függvénye: P=3Q+160 Kereslet kínálat egyensúlya: 3Q+160=1000-2Q Q=168 P=664

c. Mekkora monopólium esetén a fogyasztói többlet és a holtteher veszteség? (1000-760)120/2=14400 Holtteher veszteség: (760-520)48/2=5760