2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Klímaváltozás káros következményeinek eszközrendszere Dr. Kozák Péter PhD. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Okleveles mérnök,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Környezetvédelem és vízgazdálkodás A vízgazdálkodás fogalma, feladatai 1.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A talaj és a víz védelme a környezetjogi szabályozásban dr. Szilágyi Szilvia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A év értékelése és a év újdonságai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Egészségügyi közbeszerzések
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Annex V: Examples of national program of measures for preventing and mitigating drought 2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, 2014. október 16. Virágné Kőházi-Kiss Edit KÖTIVIZIG osztályvezető-helyettes, vízhiány-kárelhárítási szakcsoport vezető, vízgazdálkodási szakértő, vezetőtervező

Kritikus térségek és szélsőségek – Jelentős vízgazdálkodási problémák  A problémák többsége halmozottan az Alföldön és a Tisza-völgyben jelentkezik!  Árvíz-, belvíz-, aszály-veszélyeztetett területek…  NÉS 2. jelentése szerint: - az évszázad végére télen 15-20%-kal több, nyáron 10-30%-kal kevesebb csapadék hullhat, ugyanakkor emelkedik az átlag hőmérséklet. (6 fokkal) - Mindez akár vissza-fordíthatatlan hatással jár az élővilágra…. - A mezőgazdaság is kényszerű paradigma váltás előtt áll, és csak akkor lesz versenyképes, ha az öntözött területek arányát képes növelni. Alföld, szűkös felszín alatti vízkészletek Dunántúli-középhegység, karsztvízszint-süllyedés Arzénes ivóvizek Szigetköz, a Duna elterelése Paks, az atomerőmű hűtővize A Duna és a Tisza szabályozottsága Árvízveszély Fokozottan belvízveszélyeztetett területek Aszályos területek Duna-Tisza köze, szárazodás Forrás: Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok (MTA 2011.) 2

1. Szervezeti háttér - jogszabályi környezet 2011. évi CLXVIII. tv a mezőgazdasági termelést érintő időjárási és más természeti kockázatok kezeléséről 1.§ 1. aszály fogalma: ”az a természeti esemény, amelynek során a kockázat- viselés helyén az adott növény vegetációs időszakán belül harminc egymást követő napon belül lehullott csapadék összes mennyisége a tíz millimétert nem éri el,” 1.§ 2. aszálykár fogalma: „a kockázatviselés helyén termesztett növényekben az aszály miatt bekövetkezett olyan káresemény, amely a növénykultúra legalább 30%-os mértékű hozamcsökkenését okozza,” 12.§ (6) aszálykár után abban az esetben fizethető ki kárenyhítő juttatás, ha aszály helyzetről a miniszter legkésőbb október 31-ig közleményt ad ki. (agrárpolitikáért felelős miniszter hatásköre). 1995. évi LVII. tv a vízgazdálkodásról (vízgazdálkodásért felelős miniszter hatásköre) 1. sz. melléklet 28. vízkár: „a vizek többletéből vagy hiányából származó kár,” 1. sz. melléklet 30. vizek kártételei elleni védelem és védekezés (vízkárelhárítás): „a károsan sok vagy károsan kevés víz elleni szervezett tevékenység, ideértve a kártételek megelőzését szolgáló védművek építését, rekonstrukcióját, fejlesztését, üzemeltetését és fenntartását, valamint a védekezést követő helyreállítást is,” 16.§(3) „A vízügyi igazgatási szervek feladata… továbbá a mezőgazdasági vízszolgáltatás és vízkárelhárítási feladatainak ellátása.” (A törvény nem tartalmaz aszályos időszakra vonatkozó közvetlen rendelkezést.)

1. Szervezeti háttér - jogszabályi környezet 232/1996. (XII.26) Korm. Rend. a vizek kártételei elleni védekezés szabályairól (2014.01.01-től hatályos) 1.§ 2. védekezés műszaki feladatai: „az árvizek, a belvizek és a vízhiány időszakában - a védőműveken vagy azok mentén - a védőművek védő- és működőképességének megőrzése;” 1.§ 10. károsan vízhiányos helyezet: „meghatározott területen a víz megfelelő mennyiségben, illetve minőségben való hozzáférhetőségének vagy állapotának - természeti folyamatok, esetleg emberi tevékenység hatására létrejövő - átmeneti zavara, ami a természeti értékekben vagy a gazdasági javakban kárt okozhat”; A védekezés műszaki feladatainak ellátásáról szóló 2.§ és a védekezés műszaki feladatainak helyi irányításáról szóló 6.§ alkalmazható még a vízhiányos időszakra, tekintettel arra, hogy 2014. 01.01-től a védekezés műszaki feladatai kibővültek az árvíz- és belvízvédekezésen kívül a vízhiány időszakával. 10/1997. (VII.17) KHVM rendelet az árvíz- és belvízvédekezésről: az árvíz- és belvíz esetén alkalmazandó eljárási szabályokat (védekezési tervekről, védekezési készültségről, végrehajtandó feladatokról, védekezést megszüntetését követő intézkedésekről) tartalmazza. A vízgazdálkodási ágazatban folyamatban van az aszály és vízhiány elleni védekezés mérhető paramétereken alapuló szabályzatának kifejlesztése.

2. Operatív feladatok – Vízhiány-kárelhárítás 1. Adatgyűjtés: aszályhelyzet előrejelzése (VHTE), hidrometeorológiai prognózisok, Vízügyi Igazgatóságok kisvízi vízrajzi előrejelzése, vízigények számbavétele (ivóvíz, ökológiai mezőgazdasági: öntözés, halasó, rizs,…), védművek (vízszétosztó rendszer) műszaki állapota, felszíni- és felszínalatti vízkészletek mennyiségi, minőségi monitorozása 2. Beavatkozások tervezése: üzemeltetési engedélyek, szabályzatok, védelmi tervek előírásai, vízforgalmi vizsgálatok, modellezés, megelőző/operatív intézkedési tervek, vízkészlet optimalizálási tervek (TIKEVIR), mezőgazdasági vízszolgáltatási korlátozási tervek 3. Beavatkozások végrehajtása, értékelése: vízkészlet növelése, tartalék vízbázis képzése, helyben keletkező vízkészlet megtartása (kizárólag káros vizek elvezetése), vízvisszatartási üzemrend alkalmazása, tározók üzembe helyezése, max. üvsz. tartása (holtágak, tározók, csatornák), térségi vízátvezetés, vízszétosztás, mezőgazdasági vízszolgáltatás, ökológiai vízpótlás, 4. KORLÁTOZÁS ?! Vgtv. 15.§ (5) a korlátozás sorrendje a vízigények kielégítési sorrendjének fordítottja. Ha több térségre egyidejűleg is be kell vezetni, törekedni kell arra, hogy azonos mértékben történjen. 5

3. Megelőző intézkedések – Elért eredmények a területi vízgazdálkodásban  Víz Keretirányelv (VKI) alapján a víztestekre kitűzött célokat és a célok eléréséhez szükséges intézkedéseket vízgyűjtő-gazdálkodási tervek foglalják össze. Jogszabályi háttér: 1127/2010. (V.21.) Korm. Határozat. 2007-2013. Uniós ciklusban a ROP keretében lehetőség volt a belvízvédelmi rendszerek „természetközeli” fejlesztésére a VKI előírásainak figyelembevételével Célok voltak: megőrizni és megtartani a helyben keletkező felszíni- és felszínalatti, valamint használt vizeket. A KEOP keretében komplex és integrált tervezésen alapuló projektek meg valósítására nyílt lehetőség. (pl. Komplex Tisza-tó projekt) Országos aszálystratégia sikvidéki tározási lehetőségek vizsgálata, feltárása Vízügyi Igazgatóságonként megtörtént. Megkezdődött a „tározós” projektek kivitelezése. Rendelkezésre álló szabad vízkészlet potenciájának feltérképezése megkezdődött. Árvízcsúcs csökkentő tározók (VTT) területén tájgazdálkodás megvalósítása megkezdődött. Megkezdődött a kínálati alapú stratégia alkotás a Vízügyi Igazgatóságoknál (KÖTIVIZIG elkészítette 2012-ben a Közép-Tisza vidék, a Jászság és a Nagykunság vízkészlet-hasznosítási stratégiáját) PR, kommunikáció, párbeszéd erősítése mind a három intézkedési csoportban kiemelt jelentőségű. 6 6

Felszín alatti vízkészletek monitorozása 3. Megelőző intézkedések – Területi vízgazdálkodás előttünk álló feladatai Az elért eredmények fenntartása és azok továbbvitele érdekében szükséges fejlesztések: meglévő szabad felszíni vízkészlet feltárása, mennyiségi-minőségi megőrzése, gyarapítása (pl. Komplex Tisza-tó projekt további ütemei) komplex vízszétosztó rendszerek fejlesztése (pl. Jfcs. Zagyvai-ág) üzemelő és üzemen kívül helyezett szivattyús rendszerek gravitációs átkapcsolása a képződő (bel-) vizek helyben tartása belvízrendszerek, síkvidéki tározók, holtágak fejlesztése tájgazdálkodási célú fejlesztések (pl. árvízszint csökkentő tározók területén) felszín alatti vízkészletek feltárása, monitorozása… Felszín alatti vízkészletek monitorozása KÖTIVIZIG 7 7

„… békességet és nem romlást tervezek, és reményteljes jövőt adok néktek.” Jer. 29:11b KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 8 8