Surányiné Palkó Eleonóra Szombathelyi Szűrcsapó Óvoda

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT „21. századi módszerek.
A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ A romák munkaerő-piaci reintegrációjának elősegítése, -A TÁMOP B-1-11/1kiemelt projektre épül,
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
… HOL JÁR AZ ISTEN? BENNÜNKET ELFELEJT?. HOL? Dél-Baranya Kedvezőtlen gazdaságföldrajzi elhelyezkedés Rossz infasrtuktúrális ellátottság Alacsony képzettségi.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
„TERÜLETI EGYÜTTMŰKÖDÉST SEGÍTŐ PROGRAMOK KIALAKÍTÁSA AZ ÖNKORMÁNYZATOKNÁL A KONVERGENCIA RÉGIÓBAN” ÁROP - 1.A MARCALI VÁROS ÖNKORMÁNYZATA „ESÉLYT.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Az óvoda fenntartó lehetőségei a kisgyermekek hátránycsökkentésében
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A gyermeki jogok érvényesítése
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Előadás másolata:

AZ ÓVODA ESÉLYNÖVELŐ SZEREPE A HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYERMEKEK ÓVODAI NEVELÉSÉBEN Surányiné Palkó Eleonóra Szombathelyi Szűrcsapó Óvoda Szombathely, 2017. szeptember 19. EFOP-3.1.1-14-2015-00001 Kisgyermekkori nevelés támogatása

§ Jogszabályi hátterek • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről - …”Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás.” - egyenlő bánásmód - az intézmények pedagógiai kultúráját jellemzi: az egyéni bánásmód, a gyermek elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia, az életkornak megfelelő követelmények támasztása, a gyermek fejlődését biztosító sokoldalú, a követelményekhez igazodó értékelés /Nkt. 1.§ (1)-(2)-(3) • 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról Gyermeki jogok - „A gyermeknek joga van ahhoz, hogy segítséget kapjon a saját családjában történő nevelkedéséhez, személyiségének kibontakoztatásához, a fejlődését veszélyeztető helyzet elhárításához”… - ”A hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeknek joga van ahhoz, hogy fokozott segítséget kapjon a fejlődését hátráltató körülmények leküzdéséhez és esélyeinek növeléséhez.” /Gytv. 6.§ (2)-(2a) §

Statisztika ≠ valóság Jogszabályi hátterek Hátrányos helyzetű gyermek (szülőnél, vagy a családbafogadó gyámnál valamelyik körülmény fennáll) alacsony iskolai végzettség, alacsony foglalkoztatottság (regisztrált álláskereső), elégtelen lakókörnyezet, illetve lakáskörülmények. • Halmozottan hátrányos helyzetű gyermek a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult az,akinél az előzőekben felsoroltak közül legalább kettő fennáll, és a nevelésbe vett gyermek. /Gytv 67/A.§ (1)-(2) • Védelembe vétel A veszélyeztetettség kialakulásának lehetősége áll fenn. /Gytv 68.§ Statisztika ≠ valóság 3

Helyi pedagógiai program Jogszabályi hátterek Az Óvodai nevelés országos alapprogramja - „a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepet töltenek be;… - az óvodai nevelésnek a gyermeki személyiség teljes kibontakozásának elősegítésére kell irányulnia, az emberi jogok és a gyermeket megillető jogok tiszteletben tartásával; oly módon, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben.” /Alapprogram – Bevezető 1. b) - c) EMMI rendelet/az óvoda pedagógiai programja meghatározza: - …”a gyermekek esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket,”… EMMI rend. 6.§ (2) h) 363/2012. (XII.17.) Korm. r. 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet Helyi pedagógiai program 4

Az óvoda esélyegyenlőségi programja A települési önkormányzat ötévente öt évre szóló helyi esélyegyenlőségi programot fogad el /Gytv31.§ Helyi esélyegyenlőségi program alapján az óvodai esélyegyenlőségi program Cél: - minőségi nevelés; - szegregációmentesség; - egyenlő bánásmód elvének teljes körű érvényesülése; - hátrányok kompenzálása; - esélyteremtő támogató lépések megteremtése; - óvodai és más segítő szervezetek segítő (szociális, mentális, pedagógiai) szolgáltatások hozzáférésének biztosítása. 2003.évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról Helyi esélyegyenlőségi program Az óvoda esélyegyenlőségi programja Alapvető cél Valamennyi hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek intézményi nevelésben való részvétele. 5

Esélyek növelésének kulcsszereplői • Óvodán belül: - Óvodapedagógus Fejlesztő óvodapedagógus Pedagógiai asszisztensek Gyermekvédelmi felelős Alkalmazotti közösség Óvodavezető Szülői közösség • Óvodán kívül: - Szakemberek (pszichológus, gyógypedagógus stb.) - Védőnői hálózat - Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat - Fenntartó önkormányzat Óvoda vezetői feladatok: - Jelentkezések, csoportba sorolás. - Humánforrás fejlesztése (külső és belső képzések). - Partnerség építése, kapcsolattartás szülőkkel, segítőkkel, a szakmai és társadalmi környezettel. Széleskörű tájékoztatás nyújtása (fogadó óra, szülői értekezlet). Minőségi óvodai nevelés. Szegregációmentesség fenntartása. 6

Esélynövelő óvodai nevelés Lehetőségek a nevelésben - egyéni bánásmód az óvodai nevelés mindennapjaiban (önbizalom, társas kapcsolatok, konfliktuskezelés, sikerélmény, kudarc feldolgozó képesség stb.) - egyéni képességfejlesztés (motiváció, tapasztalatgyűjtés, ismeretátadás gyakorlata) A gyermek teljes személyiségének fejlesztése (testi – lelki – szellemi ) Az óvodapedagógus feladatai: Bizalomépítés (verbális és nonverbális kommunikáció, hitelesség, teljes odafigyelés) 2. A család, a gyermek minél mélyebb megismerése 7

Kapcsolatépítés, erősítés a szülői házzal A kapcsolatmélyítés lehetőségei • A családok bevonását segítő rendezvények, programok - Játszóház Kirándulás Farsang Munkadélután Mesedélután (stb.) • Szülői értekezletek Fogadó órák (csoport és vezetői) • Családlátogatások Az óvodában, az adott településen meghirdetett gyermekprogramok (családi programok) és egyéb rendezvényeken való részvétel „egyénre szabott” ösztönzése az óvodapedagógusok, vezető részéről. 8

A családok életminőség javítására irányuló támogatása Óvoda vezetői feladat Tapintatos tájékoztatás a fennálló lehetőségekről. Támogatási lehetőségek • Óvodai Alapítványi Pályázati Szülői támogatások Szponzori Természetbeni juttatás • Adott település lehetőségei - Lakástámogatás - Családtámogatás (stb.) • Civil (karitatív)szervezetek - Szabadidős tevékenységek - Természetbeni juttatások (stb.) 9

„A gyermeknek joga van ahhoz, hogy segítséget kapjon a saját családjában történő nevelkedéséhez, személyiségének kibontakoztatásához, a fejlődését veszélyeztető helyzet elhárításához, a társadalomba való beilleszkedéséhez, valamint önálló életvitelének megteremtéséhez.” /Gyvt 6.§ (2) 10

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! EFOP-3.1.1-14-2015-00001 Kisgyermekkori nevelés támogatása