Az ORSZI szociális szakértői tevékenységének eddigi tapasztalatai Sánta Erzsébet ORSZI Szociális Főosztály
Az ORSZI szervezete A hazai társadalombiztosítás és szociális szakértés vezető intézménye. Több, mint 100 éves múlt Fennállása során számos átalakulást ért meg Egyik legjelentősebb dátum 2007. augusztus 15. Névváltozás: Országos Orvosszakértői Intézetből Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet A névváltozáson túl jelentős átalakulás nemcsak a feladatkörében, hanem szervezeti, eljárási, módszertani és képzési területen is. A tisztán orvos szakértői tevékenység kibővül. 2008. január 1-től az intézet működésében megjelenik a szociális és foglalkoztatási szakterület.
Több, mint 30 jogcímen végez vizsgálatot ORSZI vizsgálatai Több, mint 30 jogcímen végez vizsgálatot Tisztán szociális vizsgálatok: - gondozási szükséglet vizsgálat - 2009. július 1-től fogyatékosok vizsgálata alapvizsgálata, szociális foglalkoztatási, átfogó rehabilitációs és felülvizsgálatok Jelentős feladata van a szociális szakértőknek: - komplex rehabilitációs vizsgálatokban
ORSZI által foglalkoztatott szociális szakértők száma régió régiós szakértő kirendeltségi szakértő jegyzői szakértő Főigazgatóság 3 KMR 1 4 26 KDR 13 ÉAR 18 NYDR 16 ÉMR 19 DDR 14 DAR 17 összesen: 7 24 123 ORSZI összesen 157
A gondozási szükséglet vizsgálat célja Ne a piac döntse el, hogy ki kerülhet be az államilag támogatott szociális intézménybe A leginkább rászorulók, a valós szükségletük alapján kapjanak ellátást
A gondozási szükséglet vizsgálat jogszabályi háttere 1993. évi III. tv. a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 213/2007. (VIII. 7.) Korm. rendelet az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól 340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet a személyes gondoskodás igénybevételével kapcsolatos eljárásokban közreműködő szakértőkre, szakértői szervekre vonatkozó részletes szabályokról 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól
Gondozási szükséglet vizsgálat tapasztalatai 2008. évben Kezdeti nehézségek: tárgyi, személyi feltételek hiánya Indokoltnál lényegesen több kérelem érkezése az első hónapokban Ügyintézési határidő túllépések Szakmai és média támadások Az új feladatból adódó tapasztalatlanságok miatt keletkező problémák: hiányosan érkező kérelmek, nem az illetékességi területnek megfelelő helyre érkező kérelmek
Gondozási szükséglet vizsgálatok alakulása 2008. évben A gondozási szükséglet vizsgálatok száma 2008. évben Kirendeltség Beadott ösz-szes kére-lem Kiadott szakvéle-mények összesen Helyszíni vizsgá-lat összesen 2008. XII.31-ig elinté-zett össze-sen 2009-re áthozott irat KMR 6187 4803 2876 5156 1031 KDR 2340 2051 1630 2258 82 ÉAR 2829 2421 1851 2636 193 NYDR 2376 2112 1683 2289 87 EMR 3326 2988 2539 3226 100 DDR 2826 2721 2257 2763 63 DAR 3735 3138 2545 3487 248 Országos 23619 20234 15381 21815 1804
A gondozási vizsgálatok számának alakulása 2009 április 30-ig. Gondozási szükséglet vizsgálatok száma 2009. április 30 -ig régió beadott kérelmek száma kiadott szakvélemények száma Elinté-zett össze-sen Feldolgo-zás alatt áll 4 óra alatti gond. szüks. 4 órán túli gond. szüks. Össze-sen KMR 1459 62 1102 1164 1323 136 KDR 700 44 529 573 631 69 ÉAR 945 87 679 766 816 129 NYDR 706 43 521 564 624 82 ÉMR 890 38 655 693 773 117 DDR 733 12 531 643 697 36 DAR 1071 79 772 851 928 143 ÖSSZESEN 6504 (27%) 365 4889 5254 (26%) 5792 712
Mutatkozó tendenciák Elmúlt évben több, mint 20.000 szakvélemény A gondozási szükséglet vizsgálatra érkező kérelmek száma nem mutat érdemi csökkenést A beteg, ténylegesen ellátásra szoruló idősek előtt nyílt meg a lehetőség a szolgáltatás igénybevételére Egyre súlyosabb egészségi állapotúak kerülnek be az idősotthonokba. Elkerülhetetlennek látszik a differenciált normatíva, valamint az OEP támogatás bevezetése.
Terveink a gondozási szükséglet vizsgálat terén Tudományos alapokra helyezni a gondozási szükséglet vizsgálatot, ezért „Szakmai irányelvek”kidolgozása A jelenleg használt „Értékelő adatlap” , mint szakmai háttéranyag segítené a szakértőink munkáját. A vizsgálatról az ORSZI véleményezési rendszerébe illeszkedő szakvéleményt szeretnénk kiadni. Értékelési módszerünket alkalmassá tenni a differenciált normatíva megállapítására. E változtatásokat megjeleníteni a 36/2007.(XII.22.) SZMM rendeletben.
Jegyzői bizottsági munka 2008. évben Jegyzői bizottsági munka 2008. évben Kirendelt-ségek Bizottsá- gok száma Bizottsá-gi ülések Kiadott szakvé- lemé- nyek Előadó szakértő, hely-színi vizsg. Összes ráfor- dított idő (óra) Megtett km. KMR 55 535 4441 246 4129 24618 KDR 30 223 1720 21 743 13072 EAR 57 410 3273 115 1692 36081 NYDR 27 171 1425 342 1235 9694 ÉMR 38 268 1992 450 1941 20852 DDR 34 301 2329 427 1774 21604 DAR 43 413 5110 738 2674 29007 ORSZÁGOS Ö. 285 2321 20290 2339 14188 154928
Jegyzői bizottsági munka 2009. első negyedév Kimutatás a jegyzői bizottságok tevékenységéről 2009 első negyedév Kirendeltségek Megalakult bizottsá-gok száma Bizottsági ülések száma Kiadott szakvélemé-nyek száma KMR 55 137 1752 (39%) KDR 30 89 907 (53%) EAR 58 142 2159 (66%) NYDR 26 67 1139 (80%) ÉMR 39 100 2220 (111%) DDR 34 118 1814 (78%) DAR 44 116 1916 (37%) ORSZÁGOS Ö. 286 769 11907 (59%)
Jegyzői bizottsági szakértői munka Az elmúlt évhez képest jelentősen növekedett a vizsgálatot kérők száma ( 2009 első negyedévben a 2008. év összvizsgálatának 59%- a) Folyamatosan növekszik az 1 órás gondozási szükségletek száma, amely nem minden esetben jelent önellátási problémát Több helyen- különösen ahol nincs alapszolgáltatási rendszer - a bizottságok csak formálisan működnek Jogszabályban meghatározott ORSZI szakértői feladatok nem tarthatók és nem ésszerűek
1 órás gondozási szükséglet finanszírozásának újra gondolása Megoldási javaslatok 1 órás gondozási szükséglet finanszírozásának újra gondolása Gondozási szükséglettel arányos differenciált normatíva bevezetése Jogszabályban módosítani az ORSZI szakértőjének szerepét: erősíteni a tanácsadói és kontroll szerepet A szakértők finanszírozási hátterét egységesíteni
Komplex rehabilitáció A tanult vagy megtanulható szakképzettségek, fejleszthető képességek felhasználásával a munkavégző képesség helyreállítása, a foglalkoztatás elősegítése.
A komplex rehabilitációs vizsgálatok jogszabályi háttere 2007. évi LXXXIV. tv. a rehabilitációs járadékról 321/2007. (XII.5.) Korm. rend. a komplex rehabilitációról 213/2007. (VIII.7.) Korm. rend. az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértő Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól
Interprofesszionális együttműködések Szervezetek közötti együttműködés Nyugdíjbiztosítási igazgatóság (igény) ORSZI (a vizsgálatot végző intézet) FSZH (részt vesz a vizsgálatban, az egyén rehabilitációs folyamatának koordinálása) Szakmaközi együttműködés a bizottsági munkában Orvosszakértő Foglalkoztatási szakértő Szociális szakértő
Komplex bizottság összetétele A minősítést legalább négy tagú komplex bizottság végzi: - legalább két orvosszakértő, - legalább egy foglalkoztatási szakértő, - legalább egy szociális szakértő. A bizottság elnöke orvosszakértő. Az előkészítő munkáért az előadó szakértő felelős, aki szintén orvosszakértő. Az I. fokú eljárás a kirendeltségeken történik, a II. fokú eljárás a regionális igazgatóságokon.
Komplex rehabilitációs bizottság döntése Komplex minősítés keretében - egészségkárosodás mértékéről - szakmai munkaképességről - rehabilitálhatóságról - a rehabilitáció irányáról - a rehabilitációs szükségletekről és azok időtartamáról
A rehabilitáció folyamata Orvosi rehabilitáció Szociális rehabilitáció Foglalkoztatási rehabilitáció Nem különálló, hanem egymásba kapaszkodó elemek A folyamat a fogaskerék állandó mozgásához hasonlít Fókuszában az egyén áll, akit a környezetében kell vizsgálni
A szociális szakértő a komplex rehabilitáció érdekében Vizsgálja az igénylő szociális szükségleteit, A szociális rehabilitációjának lehetőségeit, a rendelkezésre álló szolgáltatásokat, A rehabilitációt befolyásoló körülményeket, A közvetlen és tágabb fizikai és társadalmi környezetet. A szűkebb környezet, legtöbbször a család rehabilitációt gátló tényezőit.
Szociális rehabilitáció A közösségbe, társadalomba való visszakapaszkodás, a szociális szolgáltatások biztosítása. A kliens és közvetlen környezetének, családjának támogatása, megerősítése, mely a szereplők aktív részvételére épül. Szociális rehabilitáció feladata: az egyén képessé tétele arra, hogy újra értékes tagja legyen a társadalomnak, a család funkcióinak helyreállítása, a környezet segítése azért, hogy kezelni tudja a változásokat.
Munkafolyamat Nyilatkozat kiegészítése szociális állapotra rávilágító kérdésekkel Interjú készítés ( probléma feltárás) Szociális regiszter használata Szociális szakvélemény készítése Szakmai konzultáció a vizsgálatot végző orvossal Szakmai konzultáció a foglalkoztatási szakértővel Részvétel a bizottsági ülésen
Szakértői tevékenység időigénye ( Modellkísérlet alapján) Munkafázis/ eset száma 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Átlagos idő ráfordítás Nyilatkozat felvétel 5 2 3 15 6 4 Dokumentáció áttekintése 10 7 Interjú felvétel 22 30 45 27 24 Interjú doku- mentálása 8 11 Szakvélemény elkészítése 20 25 Összesen 47 35 42 74 101 41 68 66 57
Nehézségek Idő és létszám hiány - gondozási szükséglet vizsgálatok száma nem csökken, létszámfejlesztésre nincs lehetőség Nem minden kirendeltségen megoldott a megfelelő körülmények biztosítása az interjú készítéshez Bizonytalan, hogy a munkaerő piac mennyire befogadó az egészségkárosodott személyek irányába Kérdéses, hogy mekkora az esély az elhelyezkedésre
Fogyatékos személyek vizsgálata A 92/2008.(IV.23.) Korm. rendelet 2009. július 1-től az ORSZI feladatkörébe utalja az alábbi vizsgálatokat: - fogyatékos személyek alapvizsgálata és gondozási felülvizsgálata - átfogó rehabilitációs alkalmassági és felülvizsgálat - szociális foglalkoztatási alkalmassági vizsgálat és felülvizsgálat
Vizsgálatok száma Várható vizsgálatok száma 2009. évben ( SZMM Szakfőosztályától kapott adatok alapján ) Vizsgálat típusa Vizsgálatok száma gondozási felülvizsgálat 6474 szociális foglalkoztatási felülvizsgálat 1975 átfogó rehabilitációs felülvizsgálat 319 Komplex vizsgálat: gondozási és szociális fogl. együttes felülvizsg. 1043 Komplex vizsgálat: foglalkoztatási és átfogó rehabilitációs együttes felülvizsgálat 361 Felülvizsgálatok összesen 10. 172 Várható alapvizsgálatok száma 2500
A költségvetésben forrást nem biztosítottak a feladathoz Problémák A költségvetésben forrást nem biztosítottak a feladathoz SZMM Családi és Szociális Szolgáltatások főosztálya által ígért támogatás csak az intézménybe bekerüléshez elengedhetetlenül szükséges alapvizsgálatokra és átfogó rehabilitációs vizsgálatokra elegendő
Szakmai dilema A fogyatékosok, szenvedélybetegek és pszichiátriai betegek felülvizsgálata elsősorban a személyes fejlesztés minőségét hivatott javítani, ellenőrizni . - folyamatos kapcsolatot kíván, nem egyszeri találkozást a klienssel, - e feladatra nem feltétlenül az ORSZI a megfelelő intézet - gazdaságosabb és szakmailag megfelelőbb egyéb megoldások lehetnek pl. Intézmények minőségbiztosításának megerősítése Szakmai módszertani otthonok Egyéni fejlesztések ellenőrzését az ellenőrzést végző szervek feladatkörébe illeszteni….. ? ? ?
Köszönöm a megtisztelő figyelmet