A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szövegértés-szövegalkotás
Angol nyelvi kompetencia
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A munka világával kapcsolatos tudás
Matematika kompetenciaterület
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Idegen nyelvek tanulása
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Játékház Képes olvasókönyv I.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A TANÍTÁS NEM BETANÍTOTT MUNKA
Az iskoláskor küszöbén
Gyermekvilág régen és ma
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Az alsó tagozatos kerettantervekről
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap

Nyelvi tudatosság=metanyelvi tudás A nyelvet elemzés tárgyává teszi A nyelvi szerkezetekről gondolkodik A nyelvhasználat (nyelvi megértés és kifejezés készsége) mellett segíti az olvasás,a szövegértés,az írás-helyesírás megtanulását

Kapcsolat a beszédfejlődéssel és a tanulással Spontán beszédelsajátítás,beszédfejlődés Nyelvi tudatosság megjelenése és fejlődése Olvasás írás tanulása Írott nyelv használat, ismeretszerzés Iskolai tanulmányok születés ~ 5 éves kor felnőttkor

Komponensek Fonetikai-fonológiai tudatosság (beszédhang tagolási képesség) Szótudatosság Morfológiai tudatosság (ragozás,szóképzés) Szintaktikai tudatosság ( a mondat nyelvtani struktúráinak felismerése) Pragmatikai tudatosság (érthetőségre való törekvés)

A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Fonetikai-fonológiai tudatosság Szótagolás Auditív differenciálás Fonémák kiemelése Írás /helyesírás,betűtanulás Egyes szóelemzési feladatok (pl. hasonulások)

A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Szótudatosság Mondatolvasás Mondatírás Szókincs bővítése Mondat és szövegértés Szófajok tanítása Nyelvtanulás

A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Morfológiai tudatosság Szóolvasás Szóírás Megértés (szó, mondat és szöveg) Szókincsbővítés ( szóalkotás) Nyelvtani elemzés, szabályok, helyesírás

A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Szintaktikai tudatosság Mondatalkotás Mondatolvasás Mondatértés ( szóbeli és írott instrukciók is) Mondatírás (+ kiegészítés, befejezés) Mondatelemzés

A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Pragmatikai tudatosság Mindennapi kommunikáció Mondatalkotás Szövegalkotás Kooperatív technikák alkalmazása Fogalmazás Ismeretek összefoglalása,beszámolók

Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség A nyelvi tudatosság fejlődését akadályozó deficitek eltérő beszédfejlődésű gyermekeknél Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség Szűk és nehezen aktivizálódó szókincs Gyenge szóelemző készség Szűk terjedelmű verbális emlékezet Az adott életkornál alacsonyabb színvonalú grammatikai készség

Nehezítő tényezők a tantervben Hibás olvasástanítási koncepciók Az életkor átlagos nyelvi felkészültségét meghaladó nehézségű feladatok A nyelvi környezet változásai ( szókincs) Nagy mennyiségű verbális információ a tanórán Nehezen értelmezhető szövegek a tankönyvekben MOTIVÁLATLANSÁG

Köszönöm a figyelmet!