A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Nyelvi tudatosság=metanyelvi tudás A nyelvet elemzés tárgyává teszi A nyelvi szerkezetekről gondolkodik A nyelvhasználat (nyelvi megértés és kifejezés készsége) mellett segíti az olvasás,a szövegértés,az írás-helyesírás megtanulását
Kapcsolat a beszédfejlődéssel és a tanulással Spontán beszédelsajátítás,beszédfejlődés Nyelvi tudatosság megjelenése és fejlődése Olvasás írás tanulása Írott nyelv használat, ismeretszerzés Iskolai tanulmányok születés ~ 5 éves kor felnőttkor
Komponensek Fonetikai-fonológiai tudatosság (beszédhang tagolási képesség) Szótudatosság Morfológiai tudatosság (ragozás,szóképzés) Szintaktikai tudatosság ( a mondat nyelvtani struktúráinak felismerése) Pragmatikai tudatosság (érthetőségre való törekvés)
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Fonetikai-fonológiai tudatosság Szótagolás Auditív differenciálás Fonémák kiemelése Írás /helyesírás,betűtanulás Egyes szóelemzési feladatok (pl. hasonulások)
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Szótudatosság Mondatolvasás Mondatírás Szókincs bővítése Mondat és szövegértés Szófajok tanítása Nyelvtanulás
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Morfológiai tudatosság Szóolvasás Szóírás Megértés (szó, mondat és szöveg) Szókincsbővítés ( szóalkotás) Nyelvtani elemzés, szabályok, helyesírás
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Szintaktikai tudatosság Mondatalkotás Mondatolvasás Mondatértés ( szóbeli és írott instrukciók is) Mondatírás (+ kiegészítés, befejezés) Mondatelemzés
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei Pragmatikai tudatosság Mindennapi kommunikáció Mondatalkotás Szövegalkotás Kooperatív technikák alkalmazása Fogalmazás Ismeretek összefoglalása,beszámolók
Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség A nyelvi tudatosság fejlődését akadályozó deficitek eltérő beszédfejlődésű gyermekeknél Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség Szűk és nehezen aktivizálódó szókincs Gyenge szóelemző készség Szűk terjedelmű verbális emlékezet Az adott életkornál alacsonyabb színvonalú grammatikai készség
Nehezítő tényezők a tantervben Hibás olvasástanítási koncepciók Az életkor átlagos nyelvi felkészültségét meghaladó nehézségű feladatok A nyelvi környezet változásai ( szókincs) Nagy mennyiségű verbális információ a tanórán Nehezen értelmezhető szövegek a tankönyvekben MOTIVÁLATLANSÁG
Köszönöm a figyelmet!