HATÓSÁGI AKTUALITÁSOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Készítette: dr. Pollák Kitti,
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
A közigazgatási perek II.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Kompetenciák fogalma Joghatóság (nemzetközi értelemben vett hatáskör) ügyek megosztása a különböző államok hatóságai között hatáskör ügyek megosztása a.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A polgári per szakaszai
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
1993-as közoktatási törvény
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Polgári ügyekben eljáró bíróságok
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Dr. Puskás Sándor Közbeszerzési Döntőbizottság elnök
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Adatszolgáltatás a számlákról
Az Ákr. jogorvoslati rendszere
Az általános forgalmi adó és az adóeljárás változásai 2018.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Készítette: dr. Pollák Kitti,
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A végrehajtás új feladatai.
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

HATÓSÁGI AKTUALITÁSOK 2017.12.05. Jegyzői értekezlet

I. Kérdések az Ákr. alkalmazásával összefüggésben Jogorvoslati eljárások, az Ákr. 116. § (2) bekezdésének értelmezése: önkormányzati és a jegyző elsőfokú államigazgatási hatósági eljárásai tekintetében főszabály szerint az elsődleges jogorvoslati eszköz a fellebbezés Indok: tipikusan a jegyző által hozott egyes döntések esetén nem indokolt a jogorvoslatok közvetlen bírói útra terelése

2. Bejelentéses eljárások: pl.: kereskedelmi igazgatás az eljárásrend nem változik, a szolgáltatási tevékenységének megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 21- 25. §-aiban foglalt eljárási szabályok lesznek továbbra is irányadóak. A bejelentés nem konstitutív hatályú, a tevékenység megkezdéséhez nincs szükség hatósági eljárásra, a tevékenység a bejelentéssel egyidejűleg azonnal gyakorolható. A sommás eljárás szabályai a kérelemre induló eljárások esetében alkalmazandóak, a kérelem pedig hatósági eljárás lefolytatására, döntés meghozatalára irányul. A bejelentés az Ákr. Értelmezése alapján nem tekinthető kérelemnek, hiszen nem eredményez döntési kötelezettséget a hatóságszámára, azaz nem indul hatósági eljárás.

3. Működési engedély: A működési engedélyek esetében nem beszélhetünk a nyilvántartásba történő mérlegelés nélküli bejegyzésről. A működési engedély kiadásáról rendelkező határozat meghozatalát egy engedélyezési eljárás előzi meg. Pl. üzlet csak a működési engedély kiadásáról rendelkező véglegessé vált határozat alapján kezdheti meg működését. 4. Jogorvoslat a sommás és automatikus döntéshozatal során: - Nincs jogorvoslat, mivel jellemzően kérelemnek helyt adó döntés születik,és nincs ellenérdekű fél - 5 napon belül kérhető a teljes eljárásban történő ismételt elbírálás (jellemzően az elutasító döntések esetén fogják az ügyfelek igénybe venni) - A „jogorvoslati kioktatás” ezen döntések esetén erről az 5 napos ismételt eljárás igénybevételének lehetőségéről fog szólni.

5. Az e-mail, mint kapcsolattartási mód a hatósági eljárásokban: Az Ákr. 26. §-ához fűzött indokolás értelmében az e-mail a szóbeli kapcsolattartás egy formájának minősül. Az e-mail és a telefax igénybevételére az ügyfél kérésére (tájékoztatási célra) vagy azonnali beavatkozást igénylő esetekben kerülhet sor. A megkeresés (belföldi jogsegély), szakhatósági megkeresés: Eüsztv. 1. § 17. pontja alapján államigazgatási és önkormányzati szervek elektronikus ügyintézést biztosító szervek, így elektronikus kapcsolattartásra kötelesek. Az egyszerűsített végzés formájában megküldött megkeresést a megkereső hatóság hivatali kapuján keresztül a „célhatóság” hivatali kapujára lehet megküldeni. A kapcsolattartás szabályai a hatóságok egymás közötti relációjában is érvényesülnek

6. E-mail útján érkezett kérelem:  Az e-mail útján beérkező kérelem nem tekinthető szabályos módon benyújtott kérelemnek, jogkövetkezménnyel járó iratot (pl.: hiánypótlás, ügyféli nyilatkozattételre felhívás, egyéb döntés) ezen elérhetőségekre nem lehet küldeni. Ilyenkor a hatóságnak célszerű egy tájékoztató levelet írni az ügyfél e-mail címére, melyben ismerteti vele a kérelem benyújtásának jogszabály által megkövetelt, helyes módját (személyesen vagy írásban, illetve elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül).

II. A Közigazgatási Perrendtartásról szóló 2017. évi I. tv. (Kp.) 1. Szabályozás indoka és célja: a teljes körű, hatékony jogvédelem minél szélesebb körű érvényre juttatása (mely a Pp. belüli szabályozással már nem volt megoldott, figyelemmel a közigazgatási eszköztár bővülésére) Olyan szabályozásra volt szükség, amely minél koncentráltabb pervitelt tesz lehetővé Az új törvényi szabályozással a közigazgatási perjog elnyerte önállóságát Hatály: 2018. jan. 1. után indult perekben, és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni

2. Perjogi rendszer felépítése: Generálklauzula= a közigazgatás valamennyi cselekvésével szemben hatékony és koncentrált jogvédelmet biztosít 2. Perjogi rendszer felépítése: Általános közig-i perek: Különös közigazgatási perek: - Megtámadási perek - Mulasztási perek (egyedi közig.határozat felülvizsgálata) - köztestületi felügyeleti perek - marasztalási perek - egyszerűsített perek - egyéb különös bírósági eljárások

3. Háttérjogszabály: az Új Pp. 6. § „ A közigazgatási perben vagy az egyéb közigazgatási bírósági eljárásban a Pp. Szabályait akkor kell alkalmazni, ha azt e törvény kifejezetten előírja.” 4. Bíróság feladata: Hatékony jogvédelem (a közigazgatási tevékenységgel megvalósított jogsértéssel szemben Szubjektív jogvédelem= kereseti kérelemhez kötöttség

5. Felek kötelezettsége: a jogvita elbírálásához szükséges tények feltárása és bizonyítékok rendelkezésre bocsátása 6. Per tárgya: a közigazgatási jogvita, azaz a közigazgatási tevékenység jogszerűségének vizsgálata. közigazgatási cselekmény cselekmény elmulasztása + a közszolgálati jogviszonnyal és a közigazgatási szerződéses jogviszonnyal kapcsolatos jogviták (a közig-i cselekményre vonatkozó szabályok alkalmazandók)

7. Megelőző eljárás: a tv. alkalmazásában a közigazgatási hatósági vagy jogorvoslati eljárás, mely a közigazgatási cselekmény megvalósítására irányul 8. Eljáró bíróságok: Első fokon: - a közigazgatási és munkaügyi bíróságok (regionális jelleggel Baranya, Somogy, Tolna Megye illetékességi területén a Pécsi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság) - törvényben meghatározott esetekben a törvényszék és a KÚRIA Másodfokon: - Közig.Munkaügyi Bíróság ügyeiben a törvényszék - törvényszékhez tartozó esetben a KÚRIA Felülvizsgálati ügyekben: - KÚRIA

9. Bíróságok összetétele: 3 hivatásos bíróból álló tanács főszabály egyes bíró : pl. a kétfokú közigazgatási eljárásban megvalósult közigazgatási cselekmény vizsgálata, tb, szociális, gyermekvédelmi, állami foglalkoztatási szerv által nyújtott ellátásokkal kapcsolatos perek, hatósági igazolvány, bizonyítvány, nyilvántartás vezetésével kapcsolatos perek, mulasztási perek stb.

10. Illetékességi szabályok: - Főszabály szerint a közigazgatási tevékenység megvalósulásának helye. Ezek lehetnek: - ingatlan fekvése, - tevékenység gyakorlásának helye (engedélyezésnél) - felperes lakóhelye (közig. szerv országosan illetékes) - közig.szerv székhelye (mulasztási per) - felperes lakóhelye(tb., szociális, gyermekvédelmi, ellátások) - szerződés megkötésének helye

11. A peres felek: Felperes: Akinek jogát, jogos érdekét a közigazgatási tevékenyég közvetlenül érinti (összhang az Ákr. ügyfél fogalommal) Ügyészség Közigazgatási szerv (amely a megelőző eljárásban nem vett részt) Civil szervezet Érdekképviseleti szerv, köztestület

Alperes: 1. Az az utolsó fokon eljárt közigazgatási szerv, amely a jogvita tárgyát képező közigazgatási tevékenységet megvalósította. 2. Közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos perekben a munkáltató. Érdekelt: (beavatkozó) mások között folyamatban lévő perbe belép, akinek jogát jogos érdekét a vitatott közigazgatási tevékenység, vagy a perben hozandó ítélet közvetlenül érinti vagy érintheti. Az ismert érdekelteket a közig.szervnek kell megjelölni az első tárgyalás berekesztéséig.

12. Képviselet: irányadó a Pp 12. Képviselet: irányadó a Pp. Kötelező a jogi képviselet a törvényszék és a KÚRIA előtt (jogi szakvizsga meglétét kell igazolni) Egyéb esetben a jogi képviselet nem kötelező, a közig. szervet vezetője, tisztségviselője vagy alkalmazottja a belső szabályzatokban foglaltak szerint képviselheti (pl.: meghatalmazással) Jogtanácsos: csak jogi szakvizsgával rendelkező , az ügyvédi kamaránál a jogtanácsosi névjegyzékbe felvetett személy lehet

13. Kereseti kérelem és védirat: Kötelező tartalmi elemeit külön rendeleti szabályozás tartalmazza, (a jogorvoslati kioktatásban meg kell jelölni) Jogorvoslati kioktatás: mikor, hol, milyen módon(írásban, elektronikus úton), milyen tartalmi elemekkel kell a kereseti kérelmet benyújtani (mindez a fellebbezésre való kioktatásnál is célszerű) Kereset felterjesztés: elsőfok 15 nap bíróság elsőfok 5 napon belül másodfok 21 nap bíróság 3. Azonnali jogvédelem esetén: elsőfok 5 nap bíróság elsőfok 3 napon belül másodfok 8 nap bíróság Tartalma: hatályon kívül helyezés, megváltoztatás, megsemmisítés, mulasztás megállapítása, közig-i jogviszonyból eredő kötelezettség teljesítésre kötelezés stb.

Védirat: a keresetlevélben foglaltakra tett nyilatkozat, amely vagy a keresetlevél visszautasítására irányul, vagy érdemi védekezést tartalmaz. 14. Elállás: nem feltétele a per megszüntetésének az alperes hozzájárulása 15. Visszautasítás:= idézés kibocsátása nélküli elutasítás esetkörei 16. Azonnali jogvédelem: = végrehajtás felfüggesztése (az eljárás során bármikor kérhető, indokait meg kell jelölni 17. Tárgyalás tűzése: kereset beérkezésétől számított 30 napon belül, 60 napon belülre tűz 18. Tárgyalás tartása: kérni kell még a védiratban (igazolásnak helye nincs) 19. Bizonyítás: a bíróság a bizonyítékokat egyenként és összességükben a megelőző eljárásban megállapított tényállással összevetve értékeli. Bizonyítási indítvány előterjesztésére, bizonyítási eszköz rendelkezésre bocsátásásra legkésőbb az első tárgyaláson van lehetőség.

20. Szakértő: elsősorban a megelőző eljárásban kirendelt szakértőt kell kirendelni. 21. Határozatok: Per érdemében hozott döntés: ítélet Pervezető döntés: végzés A korábbi szabályozáshoz képest szigorúbban értékeli a alaki, eljárási hiányosságokat megsemmisítéshez vagy hatályon kívül helyezéshez vezethet pl.: a rossz jogszabályi hivatkozás is.

22. Határozatok teljesítése: Ákr.: véglegesség Kp.: jogerő Hatályon kívül helyezés és új eljárásra utasítás esetén a közig. szervnek az ítéletben meghatározott határidőn belül le kell folytatni az új eljárást. 23. Fellebbezés és rendkívüli perorvoslat: csak, ha tv. engedi. nincs, helye ha tv. a fellebbezést kizárja

24. Különös közigazgatási perek: Egyszerűsített per: kérheti bármely perben a felperes alperesi hozzájárulással, taxatív felsorolás (pl.: hatósági bizonyítvány, igazolvány, nyilvántartás) Mulasztási per: a közigazgatás jogszerűtlen hallgatása esetén Marasztalási per: közigazgatási döntőbizottság határozatának megtámadása Önkormányzati rendelet jogszabályba ütközésének vizsgálata: KÚRIA előtt, tv.által feljogosított szerv, vagy bíró az előtte folyamatban lévő eljárásban Helyi önkormányzat jogalkotási kötelezettségének elmulasztása miatt indított per: KÚRIA dönt, törvényességi felügyeleti szerv indítványára Teljesítés kikényszerítése iránti per: határidő elteltétől számított 90 napon belül az elsőfokon eljárt bíróság 15 napon belül felhívja a közigazgatási szervet, ha nem teljesít teljesítési bírság + felperesi költségek megtérítése + helyette vagy mellette a közig.-i szerv vezetője is pénzbírsággal sújtható + mindemelett másik közig. szerv kerül kijelölésre.

25. Birtokvédelem: a jegyző birtokvédelmi eljárásban hozott döntésének megváltoztatását a jogvitában résztvevő felek bármelyik a másik féllel szemben indított polgári eljárás keretében kezdeményezheti 2018. jan. 1. után is. Fontos: a hatáskör hiányának megállapítása (pl.: 1 éven túli a jogvita) esetén a jegyző a birtokvédelmi kérelmet el kell utasítsa döntéssel! Kormányhivatal továbbra is csak felügyeleti pozícióban jelenik meg a 2010. évi 126. tv. 16/A. §-a valamint a 17/2015. Korm.rendelet alapján (általános másodfokú és felügyeleti hatáskör, nem az Ákr. tartalmazza a rendelkezést.)

III. Adóigazgatási jogszabályok változása Az adózás rendjéről 2017. évi CL. Törvény (Art.) Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. Törvény (Air.) Az adóhatóság által foganatosított végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. Tv. (Avt.)

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) Hatályba lépés: 2018.01.01. A hatálybalépést követően indult és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni A hatálybalépést követően esedékessé váló kötelezettségekre kell alkalmazni 8 rész, XXXV fejezet, 3 melléklet A változás lényege, hogy az eljárási szabályokat, az ellenőrzésre vonatkozó rendelkezéseket és a végrehajtással kapcsolatos szabályokat külön tv-ek rendezik.

Az Art. lényeges változásai Jogerő helyett véglegesség Adótartozás közzététele (130.§ az önkorm. helyi adó és gépjárműadó vonatkozásában a 100.000,- Ft - term.személy esetén 50.000,- Ft-ot elérő 90 napon keresztül folyamatosan fennálló adótartozással rendelkező adózó adatait a helyben szokásos módon közzé teszi) Utólagos adómegállapítás esetén a határozathozatalra 60 nap áll rendelkezésre Fizetési kedvezmény – hitelszerződés törlesztő részletének megemelkedése is alapja lehet a kérelemnek Engedélyezését csak törvény zárhatja ki Automatikus részletfizetési kedvezmény jogintézményének bevezetése (199.§ évente 1* 12 hónapra pótlékmentes részletfizetés max. 500.000,- Ft adótartozás esetén)

Késedelmi pótlék – külön döntés nélkül, az adóhiányt megállapító határozatban kell rendelkezni róla, és előírható az adószámlán Feltételes adóbírság kedvezménye új jogintézmény (216.§ adózó az utólagos adómegállapításról hozott határozat elleni fellebbezési jogáról lemond és esedékességig megfizeti a megállapított adókülönbözetet, mentesül a bírság 50%-nak megfizetése alól) Mulasztási bírság Hiánypótlásra felhívás kötelező alkalmazása 221.§ (1) részletesen szabályozza Mérlegelési szempontok 237.§: az adózó adózási gyakorlatát, a tevékenység súlyát, gyakoriságát, tőle elvárható körültekintés, mulasztás súlyához igazodó arányos bírság Tudomásra jutástól számított 1 év238.§

Jogkövetkezmény alóli mentesülés 247 Jogkövetkezmény alóli mentesülés 247.§ nem állapítható jogkövetkezmény az adózó terhére, ha az adóhatóság honlapján közzétett tájékoztatóban foglaltak szerint járt el, kivéve az adóhiány Helyi adók bevallási időpontja 2. sz. mell. - HIPA- máj. 30. adó, adóelőleg-dec.20. - ideiglenes jellegű iparűzés- a tev. befj. köv. hónap 15. nap - IFA – tárgyhót köv. hó 15. nap - építmény, telek, kommunális adó, a kötelezettség keletkezését illetve változást követő 15 napon belül - gépjárműadó- adatbejelentés a változást köv. hó 15. nap

Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. Törvény (Air.) Hatályba lépés 2018. 01.01. Hatálybalépést követően indult és megismételt eljárásokban kell alkalmazni Hatálybalépést követően esedékessé váló kötelezettségekre kell alkalmazni 8 fejezet Alapelvek Az adózó és az adóhatóságok, az adózó képviselete Eljárási kötelezettség, hatáskör és illetékesség vizsgálata Adóigazgatási eljárás általános szabályai Ellenőrzés Jogorvoslat Eljárási költség Záró rendelkezések

- az adóigazgatási eljárás az Ákr. alól kivett eljárás Ákr.-rel való viszony: - az adóigazgatási eljárás az Ákr. alól kivett eljárás - hasonló felépítése, szóhasználata pl: kérelem visszautasítása, véglegesség Eltérés az Ákr.-hez képest: Ügyintézési határidő: 30 nap, mely egyszer meghosszabbítható 50.§ Határidő számítás 52.§ (4) (az Ákr-ben kivétel az ügyintézési határidő, a hat.idő számításnál, ha a hat.idő utolsó napja munkaszüneti napra esne) Fellebbezési határidő elmulasztásával kapcsolatos igazolási kérelmet az elsőfokú adóhatóság bírálja el 53.§, (az Ákr. szerint a másodfokú hatóság) Szakértő kirendelés 66.§ (6) díj csökkentés Ákr-ben nincs ilyen szabály Eljárás akadályoztatásának – esetei 69.§ (megjelenési kötelezettség elmulasztása, tanúvallomás jogosulatlan megtagadása, nyilatkozattételi köt. elmulasztása, iratrendezési kötelezettség elmulasztás az Ákr. ilyen felsorolást nem tartalmaz, azok az Ákr-ben önálló bírságtényállások)

A döntés közlése 76.§ - közös képviselő (egyidejűleg több adózó adófizetési kötelezettségét írja elő tv.) Kézbesítésre vonatkozó szabályok 79.§ „ismeretlen” v. „elköltözött” jelzést nem használja, csak a kézbesítés eredménytelenségéről és a „nem kereste” jelzést szabályozza - Eredménytelenség esetén, a megkísérlés napján kézbesítettnek tekinti az iratot, - kézbesítési kifogás (szubjektív hat.idő 15 nap, objektív hat.idő 45 nap) – a vh eljárásban nincs helye Biztosítási intézkedés, ideiglenes biztosítási intézkedés szabályai jelentősen eltérnek az Ákr-től 82.§

Az ellenőrzés (Air. Szabályozza) Az általános szabályokat az V. fejezetben foglalt eltéréssel kell alkalmazni Fajtái 89.§ - adóellenőrzés jogkövetési vizsgálat Ismételt ellenőrzés Felülellenőrzés – felettes szerv folytatja le, megállapításairól hozott hat. Ellen fellebbezésnek van helye az NGM-hez Határidők 94.§ adóelle. és ismételt ell. 90 és 120 nap, jogkövetési vizsgálat 30, nap de max 365 nap Ellenőrzési határidő 1 x meghosszabbítható (végzéssel) adóhatóság vezetője, 1x felettes szerv, rendkívül indokolt esetben 1x adópolitikáért felelős miniszter Ellenőrzési cselekmény elhalasztása max. 60 napig, term.személy adózó kérheti Ellenőrzési határidő túllépése – adózó kifogással élhet – felettes szerv dönt 97.§ (4) Szakértő vehető igénybe – kettős könyvvezetésre kötelezett adózó ellenőrzése során 101.§ (2) Eljárás zavartalanságának biztosítása – rendőrség vagy NAV Ellenőrzés részletszabályai – kormányrendeleti szintre tereli

Jogorvoslat Fellebbezés – adó megfizetésére kötelezett személy fellebbezési joga 123.§ Új tényre nem lehet hivatkozni Elsőfokú adóhatóság eljárása a fellebbezés során: Fellebbezés nem egyértelmű vagy ellentmondásos – 8 napos határidővel hiánypótlás – ha a fellebbező nem nyilatkozik visszautasítás Elkésett fellebbezés esetén - 8 nap- igazolási kérelme benyújtására fel kell hívni – mulasztás jogkövetkezményeire figyelmeztetés – visszautasítás Felettes szerv eljárása 127.§ (5)-(6) megsemmisítés és új eljárásra utasítás, tényállás kiegészítése érdekében érdemi döntés nélkül szükséges eljárási cselekmények megtételére utasítás hat.idő 90 nap, mely nem számít bele a másodfokú eljárás hat.idejében, melynek hat.ideje 30 nap (az utólagos adómegállapítást kivéve, mely 60 nap)

Felügyeleti intézkedés Hivatalból vagy kérelemre Felettes szerv vagy miniszter Döntés véglegessé válásától számított egy éven belül 1 alkalommal Miniszter csak hivatalból jár el 128.§ (7) Eljárási költség Költségmentességről az elsőfokú adóhatóság dönt, az eljárás egész tartalmára nézve

Az adóhatóság által foganatosított végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. Tv. (Avt.) Hatálybalépés 2018.01.01. A folyamatban lévő végrehajtási eljárásokra is alkalmazni kell Nem kell alkalmazni a 2017. 12.31-ig foganatosított végrehajtási cselekmények ellen benyújtott jogorvoslati kérelmek elbírálása során 13 fejezet E tv-t kell alkalmazni a NAV, az önkormányzati adóhatóság által megállapított, nyilvántartott fizetési kötelezettség végrehajtása során, továbbá azon végrehajtásokban, ahol az Ákr. alapján a NAV foganatosít. Tv., Korm.rend. vagy önk.hatósági ügyben helyi rendelet ettől azonban eltérhet.

Továbbra is lehetősége van az önkormányzati adóhatóságnak, hogy az általa megállapított fizetési kötelezettségről szóló döntését maga foganatosítsa, de megkeresheti a NAV-ot vagy bíróság végrehajtást kezdeményez. A végrehajtási cselekmények sorrendjét az adóhatóság maga határozza meg Fontos: önálló fellebbezésnek van helye a végrehajtási eljárás során hozott igazolási kérelmet elutasító, a végrehajtási kifogást visszautasító és az azt elbíráló végzés ellen.

A megkeresés alapján folytatott végrehajtás (XII. fejezet) Adók módjára behajtandó köztartozás 105.§ természetes személy lakóhelye szerint illetékes önkormányzati adóhatóság foganatosítja Minimum 10 000 Ft fizetési kötelezettség esetén Késedelmi pótlék nem számolható fel Hitelezői igényként nem lehet bejelenteni Nem lehet behajthatatlan követelésként nyilvántartani Végrehajtáshoz való jog elévülését nem állapíthatja meg az adóhatóság Mögöttes felelősséget nem érvényesíthet

Fizetési kedvezmény iránti kérelmet az adóhatóság bírálja el – de a behajtást kérő előzetes hozzájárulása szükséges hozzá 109.§ (1) Eredménytelen végrehajtás esetén meg kell szüntetni az eljárást - egy év elteltével ismételten kezdeményezhető Felmerült, de ki nem egyenlített költségeket az adóhatóság megállapítja, amit az adóhatóság és a behajtást kérők követelésarányosan viselnek

A végrehajtáshoz való jog 4 év elteltével évül el Az önkormányzati adóhatóság megkeresheti a NAV-ot (117.§) helyi adó, és gépjárműadó tartozás végrehajtása végett Tárgyhót követő hó 15. napjáig Min. 50 000 Ft adótartozás esetén

Végrehajtás az Ákr. alapján átadott fizetési kötelezettségek esetén 119. § A végrehajtást elrendeli a hatóság és a foganatosításra megkeresi az állami adóhatóságot az eljárásra az adók módjára behajtandó köztartozásokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Meghatározott cselekmény végrehajtása: szintén az állami adóhatóság foganatosít, önkéntes teljesítés elmaradása esetén eljárási bírság, vagy az adós költségére maga végzi el, vagy közreműködő szervezetet választ ki a közbeszerzési tv. szabályai szerint. A végrehajtási eljárás ura továbbra is a végrehajtást elrendelő, az adóhatóság csak foganatosít. A vh. felfüggesztéséről, megszüntetéséről továbbra is a vht-t elrendelő dönt.

Az OSAP 1229 statisztika kitöltésével kapcsolatos általános problémák

Kitöltés formai elvárásai Két táblázat – önkormányzati hatósági ügyek – államigazgatási hatósági ügyek Döntéshozó Döntések Jogorvoslatok Hatósági ellenőrzések Eljárások száma Határidő, függő hatályú döntések

Logikai összefüggések - döntések – eljárások száma - függő hatályú hatályba lépése – kifizetett összeg - eljárások száma – sommás elj., 8 napon belül befejezett elj., teljes elj. Teljes táblázat kitöltése

Kitöltés tartalmi követelményei Adóigazgatás - all.hat. tábla – nincs függő hatályú döntés Szoc. Igazgatás jegyzői döntések – onk.hat. tábla Anyakönyvi igazgatás – ügyintéző egy ügyre fordított eljárási költség – nem illeték, ig.szolg.díj Hivatalból vagy kérelemre indult eljárások

Az OSAP 1229 adatbekérés támogatására készülő webes alkalmazás felhasználói felülete http://teszt.osap.mhk.hu

Köszönöm a figyelmet!