HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás 1
2. Önértékelési fázis 2
SZÖM I. FOLYAMAT 2.4. LÉPÉS MEGVALÓSÍTANDÓ FEJLESZTÉSEK KIJELÖLÉSE 3
2.4. Megvalósítandó fejlesztések kijelölése 2.4.1. Erősségek és fejlesztendő területek összesítése 2.4.2. Fejlesztendő területek rangsorolása 4
2.4.1. Erősségek és fejlesztendő területek összesítése Kritériumok közötti összefüggések vizsgálata (6a-7a; 6b-7b; ezekhez a 8. 9.) Azonos ok(ok)ra visszavezethető erősségek és fejlesztendő területek vizsgálata Helyzetfelmérés információinak vizsgálata (célrendszer, mérési rendszer, partnerkapcsolatok, fejlesztések vizsgálata) Keletkező dokumentum: „Erősségek és fejlesztendő területek összesített listája” 5
2.4.1. Összesített lista készítése Az Értékelő könyv és a Helyzetfelmérés dokumentumok elemzése alapján készül 3-4 oldal ERŐSSÉGEK: 1. 2. 3. 4. 5. FEJLESZTENDŐ TERÜLETEK: 1. 2. 3. 4. 5. 6
Célrendszer vizsgálata (Helyzetfelmérés) Dokumentumelemzés – célok kibontása Helyzetfelmérés – célok, célrendszer meghatározása Célok (felül)vizsgálata Konkrét, egyértelmű, mérhető Célok egymásra épülése, hierarchiája Célok összhangja, koherenciája Magasabb rendű céloknak való megfelelés 7
Cél – Módszer – Eredmény Hármas Cél megfelelőségének értékelése Módszer értékelése és felülvizsgálata CÉL Kijelölése MÓDSZER Kiválasztása Bevezetése Alkalmazása EREDMÉNY Mérés, Értékelése 8
2.4.2. Fejlesztendő területek rangsorolása Csak a fejlesztendő területekkel dolgozunk tovább Fejlesztendő terület kiválasztása, amellyel foglalkozni kíván az intézmény Különböző módszerekkel történhet Keletkező dokumentum: „Fejlesztendő területek szűkített listája” 9
RANGSOROLÁS (Hatás x Megvalósíthatóság)
Rangsorolás célja - Sorrend felállítása Választási lehetőségeket rendszerezetten leszűkítjük, hogy az elemeket összehasonlíthassuk egymással, adott szempontok szerinti válogatással. - Sorrend felállítása - Elemek kiválasztása
Rangsorolási szempontok Fejlesztés Hatása az intézmény külső és belső eredményességének tekintetében. Fejlesztés Megvalósíthatósága Egyéb - Fejlesztés megvalósításának sürgőssége
Hatás (A) – szempontok Saját intézményi célok Partneri elégedettség Munkatársi elégedettség Intézményi (belső) működés -------------------------- „Kiterjedtség”
Hatás (A) - skála 0 – nincsen hatása 1 – kis mértékű (célt támogat, de nem kiterjedt) 2 – 3 – közepes mértékű 4 – 5 – nagy mértékű (több területen nagy mértékű javulás)
Megvalósíthatóság (B) – szempontok Időtartam Időráfordítás Emberi erőforrás Anyagi erőforrás Egyéb erőforrások
Megvalósíthatóság (B) – skála 0 – nem megvalósítható 1 – nagyon nehezen, igen nagy befektetéssel valósítható csak meg 2 – 3 – átlagos (közepes) erőforrásigénye van a fejlesztésnek 4 – 5 – könnyen, kis befektetéssel megvalósítható
Rangsor (Hatás x Megvalósíthatóság – A x B) No Fejlesztendő terület Hatás (A) Megval. (B) A x B Rangsor 1. Szabályzatok nem aktuálisak 3 5 15 2-3 2. Információtorzulás intézményen belül 4 12 3. Elismerések okai nem ismertek 2 10 4. Udvar elavult 6 5. Tanulók hiányzása 16 1 6. Nincs honlap 2 – 3
SZÖM I. FOLYAMAT 2.5. LÉPÉS TANTESTÜLETI ELŐTERJESZTÉS 18
2.5. Tantestületi előterjesztés A munka folyamatának és módszertanának áttekintése; Az önértékelés főbb megállapításai - az önértékelés tárgyát képező területen az intézmény - főbb erősségei - főbb fejlesztendő területei; Fejlesztendő területekre tett javaslatok; Főbb megállapítások, tanulságok ismertetése . 19
2.5. Tantestületi előterjesztés Döntés: az önértékelési projekt eredményének elfogadása; fejlesztendő területek kiválasztása, melyekre célokat tűznek ki és elindítják a fejlesztést. 20
Kérdések 21
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 22