III Előadás Emelőgépek elemei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Advertisements

ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben Készítette: Szilágyi Sándor szakképzési igazgató-helyettes január DSZC Brassai Sámuel.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az elektromos áram hatásai:  Hőtani hatás  Fénytani hatás  Mágneses hatás  Élettani hatás.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Clean Bean® tisztító készlet kapszulás kávégépekhez.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Valószínűségi kísérletek
Vezetékes átviteli közegek
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Hajók gépészeti berendezései
ELŐNYÖK – megbízható működés
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
ANYAGMOZGATÁS (A daru és a lift)
Egyszerű kapcsolatok tervezése
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Szerkezeti elemek tervezése. Oszlopok
A mozgási elektromágneses indukció
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
Tartalékolás 1.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
Pontrendszerek mechanikája
Szerkezetek Dinamikája
Automatikai építőelemek 8.
Regressziós modellek Regressziószámítás.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Monitor(LCD).
Számítógépes szimulációval segített tervezés
RUGÓK.
Ékszíj-, laposszíjtárcsa Kúpos kötések, szorítóbetétek
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
VII. TÉSZTAHÍDÉPÍTŐ VERSENY
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
Szegecs és szegecskötés
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Zsugorkötés Kötés illesztéssel zsugorkötés
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
Áramlástan mérés beszámoló előadás
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

III Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Anyagmozgatás 2017 III Előadás Emelőgépek elemei Pintér Péter Mihály Email : pinter.peterm@bgk.uni-obuda.hu Szoba : A28

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötél és láncterelő elemek kialakítása, fő méreteiket befolyásoló tényezők A kötél- és láncterelő elemek kialakítását és fő méretei alapvetően az alkalmazott kötelek, illetve láncok típusa, fő méretei, és a berendezés üzemviszonyai befolyásolják. A kötélhorony profil kialakítása, láncterelő görgők horony kialakítása a kötél ill. lánc névleges méretétől függ. A kötéldobok és a hajtó lánckerekek átmérője befolyásolja a kötelek igénybevételét, hajtó lánckerék esetén a hajtás sebességének egyenlőtlenségi fokát is befolyásolja.

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Acélsodronykötelek A kötelet érő számos terheléstől (hajlítás, csavarás, palástnyomás) eltekintve elég csak húzásra méretezni. Az előírt műszaki feltételek teljesülnek ha a kötélterelő elemek egy megengedett minimális átmérőnél nagyobbak. A névleges átmérő függ a kötél névleges átmérőjétől, és a berendezés üzemi viszonyaitól. Az alkalmazható legkisebb kötélkorong, kiegyenlítő korong, és kötéldob átmérők valamint a kötelek névleges átmérőjének viszonyát szabvány rögzíti. Gépészeti egység üzemi csoportszámai Kötéldob , illetve kötélkorong viszonyszámok Kötéldob h1 Terelőkorong h2 Kiegyenlítő korong h3 1 14,0 16,0 12,5 2 18,0 3 20,0 4 22,4 5 25,0

Kötélvég rögzítése kötéldobra Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötélvég rögzítése kötéldobra Részegységek : Horogszerkezet ezen belül : acélsodrony kötél, - álló és mozgó korongok , kiegyenlítő korong, anyagmegfogó eszköz. Kötélvégek a kötéldobhoz vannak rögzítve. A kötél lekötözött végét a dobon két átvágott kötélhorony profilban visszahajlítják (1), majd 56 kengyellel csavarokkal a kötélhoronyba szorítják, úgy, hogy a visszahajtott mindkét kötélágat a kötél és a kötéldob között létrejövő súrlódási erő rögzíti a dobhoz Ezt a rögzítést tehermentesítik a kötélsúrlódás révén, úgy hogy teljesen leeresztett állapotban is marad 2-3 menet a kötéldobon. Kötélvégek rögzítése a kötéldobhoz

Az álló korong veszteségei emeléskor Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az álló korong veszteségei emeléskor Emeléskor a felfutó ágat Qg erő terheli. A rendszeren T2 erő végez munkát. és a tárcsa hatásfok Állandó emelési sebességet feltételezve, a gyorsulás a=0. Ezzel a veszteség emeléskor, a csapsúrlódásból, a kötélnek a terelőelemre történő ráhajlításából adódik és értéke Teher emelése álló koronggal

Az álló korong veszteségei süllyesztéskor. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az álló korong veszteségei süllyesztéskor. Süllyesztéskor a Qg teher végez munkát a rendszeren. A teher süllyesztésének természetesen az a feltétele, hogy az ábra jelöléseivel a korongra felfutó erő kisebb mint a lefutó kötélágban ébredő T’2 erő. Természetesen itt is a süllyesztés állandó sebességgel történik, a gyorsulás a = 0. Hasonlóan az előzőekhez a tárcsahatásfok mivel g A teher süllyesztése álló koronggal

A veszteség süllyesztéskor Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A veszteség süllyesztéskor Előzőekből látható, hogy S>S’, vagyis a veszteség emeléskor nagyobb, mint süllyesztéskor.

Daruhorgok Egyágú horog Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Daruhorgok Egyágú horog A horog egyenszilárdságú síkgörbe statikailag határozott tartó Kovácsolással készült Alakja a szilárdsági megfontolásokon túl a legjobb anyagkihasználás szem előtt tartásával alakult ki A horog szára húzásra, a görbe szakasz pedig hajlításra és húzásra van igénybe véve A horogban fellépő feszültségek megállapítására a valóságos feszültségeloszlást jobban megközelítő eredményt kapunk, ha a horgot síkgörbe tartónak tekintjük

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kétágú horog A teher szimmetrikus felfüggesztése következtében a kétágú horog igénybevétele kedvezőbb. Méretezése az egyágú horoghoz hasonlóan történhet

Zárt kengyel Háromcsuklós zárt kengyel Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Zárt kengyel Háromcsuklós zárt kengyel Nagyon nagy terhek felfüggesztésére használják. Kisebb súlyú, mint az azonos teherbírású nyitott horog. Használata nehézkesebb, mert a kötöző kötelet át kell fűzni, míg a nyitott horogba könnyen beakasztható. Nagy terhelésekhez a kengyelt csuklókkal összekötött három rúdból készítik Előállítása egyszerűbb. Statikailag határozott szerkezet. Az alsó rúd kéttámaszú tartóként hajlításra, a felfüggesztő hevederek húzásra vannak igénybe véve

Lemezelt horog A lemezelt horgot kohászati üzemekben alkalmazzák Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lemezelt horog A lemezelt horgot kohászati üzemekben alkalmazzák A folyékony acél, öntőüstben való szállítására - sugárzó hő hatására a teherfelvevő elem gyakori hőigénybevételt szenved, - az anyag öregedésének és ridegedésének veszélye nagymértékben fennáll, horog váratlanul és hirtelen eltörhet Horogtörés elkerülésének érdekében 5-7 lemezből van a horog Lemeztörés esetén még a többi meg tudja tartani a terhet Szegecseléssel és hegesztéssel rögzítik egymáshoz A horogba bélést tesznek ami cserélhető kopás miatt . Lemezelt daruhorog

Emelőgépek speciális tehermegfogó szerkezetei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek speciális tehermegfogó szerkezetei Emelőgerendák. Alkalmazása: Terjedelmes terhek, Hosszú terhek, nehezen kezelhető terhek súlyos terhek Emelőgerenda nagy terjedelmű áruk emelésére közös darupályán együtt dolgozó futódaru együttműködését is biztosíthatjuk emelőgerendával

Emelőgerenda két daru együttes teheremeléséhez Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgerenda két daru együttes teheremeléséhez - Két daru ami egymással párhuzamosan fut Túl nagy a teher esetén - Emelőgerendás összekötés Tartószerkezete: Hengerelt anyagból Lemeztartóként kiképezve

Fogószerkezetek Ollós megfogó Gyors fel- és lerakodás Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Fogószerkezetek Ollós megfogó Gyors fel- és lerakodás ollószerűen nyíló szárak teher önsúlyának hatására önműködően záródnak pl. Izzó öntecsek kiemeléséhez Felfüggesztése a daruhorogra gyűrű segítségével Terheletlenül az ollós megfogó összezáródik

Lemezmegfogó kengyel Hasonló elv alapján működik mint az ollós megfogó Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lemezmegfogó kengyel Hasonló elv alapján működik mint az ollós megfogó Emeléskor a tárcsa a lemezt önsúlyának hatására önműködően megfogja

Emelőmágnesek Különböző mágnesezhető anyagok szállítására Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőmágnesek Különböző mágnesezhető anyagok szállítására kötözési idő teljesen elmarad nagyobb rakodási teljesítmény érhető el mágnes tekercseit egyenárammal táplálják áram hozzávezetése hajlékony kábellel mágnes csak akkor záródik, ha mágnesezhető anyagra fekszik fel emelőmágnesben a tekercset alul nem mágnesezhető lemezzel védik emelőképessége nagymértékben változik az anyag minősége, ill. alakja szerint áramkimaradás esetén a terhet leejti

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet https://www.youtube.com/watch?v=XfmO4bcUPUM

Szállítóedények Ömlesztett áru emeléséhez Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szállítóedények Ömlesztett áru emeléséhez függesztett kengyel segítségével akasztanak a daruhorogba anyag betöltése általában kézi erővel kiürítés gyorsan elvégezhető Rakomány kiürítése a kar felemelésével történik Ürítés után a teknő visszabillen eredeti helyzetébe Billenő teknő

Szállítóedény önműködő fenékürítéssel. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szállítóedény önműködő fenékürítéssel. Ömlesztett anyagnak daruval, távoli tartályba történő szállítására gyakran használják a fenékürítésű edényt Tölcsérszerűen összeszűkülő edény (1) kifolyónyílását egy kúp zárja el. az edény a kúpra támaszkodik mely a vonórúddal (2) a horogra akasztható az edény zárva marad az edényt támaszra ültetjük és az elzáró kúpot tovább süllyesztjük, az edény tartalma kiürül

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az eddig ismertetett, ömlesztett anyagot szállító teherfelvevő szerkezetek önműködővé teszik ugyan az ürítő műveletet, azonban az edények megtöltéséhez kézi munkát vagy külön kialakított töltőberendezés kell E hátrányuk miatt ezek csak kisebb szállítóteljesítmény elvégzésére alkalmasak. Ömlesztett anyag emelésénél és szállításánál a nagy teljesítmény markolókkal érhető el, amelyek az áru felvételét is és a kiürítést is gépi úton végzik A markolók működtetéséhez különlegesen kiképezett emelőszerkezet szükséges

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Markolók Ömlesztett anyagok gépi rakodása túlnyomóan markolóval történik, amellyel az anyagot felvenni, szállítani és üríteni lehet. A markoló zárásának és nyitásának működtetési módja szerint megkülönböztetünk kétköteles, egyköteles rendszerű és motoros markolót.

A kétköteles markolók működésének vázlata. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kétköteles markolók működésének vázlata. a.) nyitott markoló süllyesztése, b.) markolás, c.) zárt markoló emelése, d.) markoló ürítése a markolóval való rakodáskor tekintélyes holtsúlyt kell emelni, ill. továbbítani.

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A markolónak a szállítandó anyagba való behatolása függ a szállítandó anyag súrlódásától, keménységétől, szemcsenagyságától A kotrási munka szintén függ a markolandó anyag fizikai tulajdonságaitól. E tényezők szerepét és a lehető legkisebb önsúly elérését a markoló tervezésénél figyelembe kell venni. különböző anyagokhoz eltérő alakú és súlyú markolók használata célszerű A gyakorlatban a különféle anyagokhoz a markoló önsúlya szerint könnyű, közép- és nehéz markolókat használnak

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A könnyű kivitelű markolót gabonára, kazánszénre, apró szemű kokszra stb., általában 0.501.00 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagok markolására használják Darabos szénre, kokszra, mészkőre, apró szemű ércre, általában 1.001.80 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagokra a középnehéz kivitelű A nagy halmazsűrűségű, darabos ércre, általában 1.802.40 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagokra a nehéz kivitelű markolót alkalmazzák.

A kétköteles rudas markoló Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kétköteles rudas markoló - A markoló lapátok és a kötélkorongokat tartalmazó kereszttartók acéllemezből hegesztve készülnek. - Tervezéskor ügyelni kell a kötélvezetés, ill. csigasor elhelyezésére, amely megszabja a markoló nyitási irányát

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

Nagy szájnyílású kotró markoló Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Nagy szájnyílású kotró markoló kis befogadóképességéhez viszonyítva rendkívül nagy szájnyílásával tűnik ki. A markoló kisebb ásómunka mellett nagy kotrómunkát végezésére alkalmas. A kotrómarkolót nagy halmazsűrűségű anyagoknak kis rétegmagasság mellett való felszedésére (például ércnek hajótérből lehetőleg maradéktalan kiemelésére) alkalmazzák.

A polipmarkoló Hatlapátos polipmarkoló Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A polipmarkoló Hatlapátos polipmarkoló két lapát helyett sugárirányban elhelyezett 6 lapát vagy rúd végzi a markolást A lapáttal ellátott polipmarkoló köves talaj vagy kút ásására alkalmas rudakkal ellátott markolót pedig nagy méretű kő, acélhulladék, ócskavas, acélforgács rakodására használják A 6 lapát mindegyike kétkarú emelő, melynek egyik végén kötélkorong van elhelyezve. A kötélvezetést úgy oldották meg, hogy az álló és mozgó kötélkorongokon átvezetett kötél mindegyik kart egyformán húzza, és egyenként annyira záródik össze, amennyire a befogott anyag engedi

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Egyköteles markoló Egyik leggyakrabban alkalmazott megoldás amikor a tartókötél helyett kilincsszerkezet köti össze a két részből álló, vízszintes síkban osztott alsó kereszttartót két kötél közül csak a zárókötél marad meg

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Motoros markoló az egy emelőműves darunál alkalmazható motoros markoló, amelynél a markoló zárását és nyitását a markolóba beépített motor végzi

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

Hidraulikus működtetésű markoló Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hidraulikus működtetésű markoló A motoros markolók lapátjainak mozgatásához szükséges nagy módosítást hidraulikus hajtással is biztosíthatják a markoló lapátok mozgatását a markolóba beépített kettősműködésű munkahenger végzi.

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A motoros markolók teljesítőképessége nagyobb, mint az egyköteles markolóké. A zárás és nyitás működtetése független az emelési magasságtól, így tetszés szerinti helyen üríthető, azonban önsúlya nagy és a kétköteles markóló teljesítőképességét nem éri el