Madách Az ember tragédiája elemzés A szereplők jellemzése Eszmék a műben A mű fogadtatása, előadásai
Lucifer alakjai
Zichy Mihály illusztrációja 1887.
A Nemzeti Színház megnyitó előadása, 2002.
Jankovics Marcell animációs filmjében 2011-ben
Nemzeti Színház, 2011-ben
Lucifer: bibliai alak, akit gyakran ábrázolnak az irodalomban is. Pl. Goethe Faustjában Mephisto Ő a semmi, aki Isten teremteni „kényszertette”, részét követeli a dicsőségből; Másképp látja a teremtést, mint Isten és az angyalok; Istennel fogadást köt az ember megbuktatására; Bűnbeesés a tragédiában: tudást ígér Ádámnak és Évának – szellemvilág tudását, egy egészen más dimenzió: állat-ember- hasonlat. (Emberfeletti lényét ábrázolják a képzőművészetben.) Tevékenysége: minden értékes eszmét a másik oldaláról bemutatni.
Ádám Ádám (héber) – ember Valamennyi „embert” jelképezi; Küzd a jobbért, eszméiért, de képes ki is ábrándulni ezekből. Ezek váltakozására épül a mű szerkezete. A luciferi álomban nem szabad, de az angyalok kara szerint igen: „Szabadon bűn és erény közt Választhatni, mily nagy eszme, S tudni mégis, hogy felettünk Pajzsul áll Isten kegyelme.” (15. szín) Azt, ami az embert igazán emberré teszi: a küzdeni tudást. A küzdelemhez Istenben való hitre van szüksége, ezért borul le az Úr előtt. Tragédiája: a luciferi világértelmezés, „álom”, a világ, az élet értelmetlensége végig kísérteni fogja.
Éva Éva (héber) – életadó, minden élő anyja Ő nem vándorol színről színre, hanem új alakot ölt, de lényegét megőrzi: Szerepe: a férfit emlékezteti a mennyországra, az Igazságra a luciferi „álomban” a szép és a jó lehetőségére. „Minő csodás kevercse rossz s nemesnek A nő, méregből s mézből összeszűrve. Mégis miért vonz? mert a jó sajátja, Míg bűne a koré, mely szülte őt. ” (Ádám a nyolcadik színben, Prágában)
Nagy kérdésfelvetések a műben A romantika nagy kérdéseinek megfogalmazása a műben: 1. Van-e értelme a kollektív fejlődésnek? A természettudományok (pl. Darwin evolúció-elmélete), és a technika (vasút, ipar) robbanásszerű fejlődése, a világ pusztulásáról (Nap kihűlése) szóló jövendölések. 2. Van-e értelme a személyes nagyságnak, küzdelemnek, fejlődésnek? Az egyén és a tömeg viszonya: az egyén nagysága elbukik a tömeggel szemben. Aztán a végső küzdés kisszerű jaja / Nagy gúnykacaj éltünk küzdelmeire” állapítja meg Lucifer az eszkimó-színben (XIV.) 3. A történelem, a sors kiszámíthatatlanságával szemben az egyéni boldogság irreális Madách személyes tragédiái (történelmi, válása).