Madách Az ember tragédiája elemzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Advertisements

B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
„..férfinak és nőnek teremtette…” „..férfinak és nőnek teremtette…”
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
 Alap tudnivalók Alap tudnivalók  Az If és a While folyamatábrák Az If és a While folyamatábrák  Probléma Probléma  A while ciklus (általános alak,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
A Repülésbiztonsági Kockázat
Mayer József Budapest február 27.
„Mert Néha kell a romantika”
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kockázat és megbízhatóság
SZÁMVITEL.
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
„Ezek után láttam, hogy egy másik angyal leszállt a mennyből: nagy hatalma volt, és dicsősége beragyogta a földet.” Jelenések 18:1.
I. Az anyag részecskéi Emlékeztető.
Newcomb-paradoxon Előttünk van két doboz, A és B. Ezekbe egy nagyon megbízható jövendőmondó helyezett el pénzt, amihez úgy juthatunk, ha mind a két dobozt.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Az életvezetés etikája - a döntésről
Szervezeti egység megnevezése A konyhában keletkező tüzek megelőzése
Juhász Gyula Trianon 1.
A digitális nemzedék Lélekszerda.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Arany János Vojtina ars poétikája.
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
A romantika.
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Szoftverrobotok vs biorobotok Bemutatkozik Albert, a vállalati robot
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
M : a h d c r A á e z e b m tragédiája Ede Paulay rendezésében.
Szervezeti egység megnevezése A konyhában keletkező tüzek megelőzése
Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Arany János: Vojtina Ars poetikája
Vojtina Ars Poetikája Arany János.
Juhász Gyula Trianon 1.
Emlékeztető/Ismétlés
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Paulay Ede életének legsikeresebb rendezése
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Drága Imre barátom! Szívemet melegséggel töltené el, ha vetnél rá pár pillantást az aktuálisan készülö munkámra.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Színházi élet - Németh Antal
Madách Imre Útravaló verseimmel
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Előadás másolata:

Madách Az ember tragédiája elemzés A szereplők jellemzése Eszmék a műben A mű fogadtatása, előadásai

Lucifer alakjai

Zichy Mihály illusztrációja 1887.

A Nemzeti Színház megnyitó előadása, 2002.

Jankovics Marcell animációs filmjében 2011-ben

Nemzeti Színház, 2011-ben

Lucifer: bibliai alak, akit gyakran ábrázolnak az irodalomban is. Pl. Goethe Faustjában Mephisto Ő a semmi, aki Isten teremteni „kényszertette”, részét követeli a dicsőségből; Másképp látja a teremtést, mint Isten és az angyalok; Istennel fogadást köt az ember megbuktatására; Bűnbeesés a tragédiában: tudást ígér Ádámnak és Évának – szellemvilág tudását, egy egészen más dimenzió: állat-ember- hasonlat. (Emberfeletti lényét ábrázolják a képzőművészetben.) Tevékenysége: minden értékes eszmét a másik oldaláról bemutatni.

Ádám Ádám (héber) – ember Valamennyi „embert” jelképezi; Küzd a jobbért, eszméiért, de képes ki is ábrándulni ezekből. Ezek váltakozására épül a mű szerkezete. A luciferi álomban nem szabad, de az angyalok kara szerint igen: „Szabadon bűn és erény közt Választhatni, mily nagy eszme, S tudni mégis, hogy felettünk Pajzsul áll Isten kegyelme.” (15. szín) Azt, ami az embert igazán emberré teszi: a küzdeni tudást. A küzdelemhez Istenben való hitre van szüksége, ezért borul le az Úr előtt. Tragédiája: a luciferi világértelmezés, „álom”, a világ, az élet értelmetlensége végig kísérteni fogja.

Éva Éva (héber) – életadó, minden élő anyja Ő nem vándorol színről színre, hanem új alakot ölt, de lényegét megőrzi: Szerepe: a férfit emlékezteti a mennyországra, az Igazságra a luciferi „álomban” a szép és a jó lehetőségére. „Minő csodás kevercse rossz s nemesnek  A nő, méregből s mézből összeszűrve.  Mégis miért vonz? mert a jó sajátja,  Míg bűne a koré, mely szülte őt. ” (Ádám a nyolcadik színben, Prágában)

Nagy kérdésfelvetések a műben A romantika nagy kérdéseinek megfogalmazása a műben: 1. Van-e értelme a kollektív fejlődésnek? A természettudományok (pl. Darwin evolúció-elmélete), és a technika (vasút, ipar) robbanásszerű fejlődése, a világ pusztulásáról (Nap kihűlése) szóló jövendölések. 2. Van-e értelme a személyes nagyságnak, küzdelemnek, fejlődésnek? Az egyén és a tömeg viszonya: az egyén nagysága elbukik a tömeggel szemben. Aztán a végső küzdés kisszerű jaja / Nagy gúnykacaj éltünk küzdelmeire” állapítja meg Lucifer az eszkimó-színben (XIV.) 3. A történelem, a sors kiszámíthatatlanságával szemben az egyéni boldogság irreális Madách személyes tragédiái (történelmi, válása).