Energia – történelem - társadalom Szén és olaj a XX. sz. elejéig © Gács Iván (BME)
Szén előtörténete Theophrastos (ie. 4. sz.): a kőszénnek (anthrakes) nevezett kövek meggyulladnak és égnek, mint a faszén és a kovácsok használják Plinius (ie. 1. sz.): Germánia északnyugati partvidékének népei »földdel főzték ételeiket és annak tüzénél melegedtek.« Marco Polo a (13. sz.): kínai utazásáról hazatérve leírja, hogy Kínában a szenet már ősidők óta ismerik és használják © Gács Iván (BME)
Korai széntermelés a kőszén használatát Angliában már a 853-ban kelt »Saxon Chronicle« is említi legrégibb feljegyzés a szénbányászatról: 10. század Zwickau Anglia: az első bányászati jogosítványt III. Károly 1239-ben adta a newcastlei szénterületre 12-14. sz.: Belgium, Franciaország, Németország …hőtermelés: fűtés, kovácsolás, fémolvasztás Magyarország legrégibb bányáját 1765-ben Sopron városa nyitotta meg Brennbergben © Gács Iván (BME)
Gőzgép elődei Papin fazék 1687 Héron labdája (Heron-Aeolipile) Ie. 1. sz. Giovani Bianca Steam Engine, 1629 © Gács Iván (BME)
Korai gőzgépek 1698 Thomas Savery gőzgépe Dugattyú nélkül, bányavizet szivattyúzott Thomas Newcomen, 1712 szivattyú hajtás, belső kondenzáció, atmoszférikus nyomású gőz © Gács Iván (BME)
James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le Első gőzgépek (Watt) James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le Atmoszférikus nyomású gőz kondenzálása kelt vákuumot Később: „nagynyomású” gőz, tolattyú, kettős működés © Gács Iván (BME)
Alkalmazások Szivattyúzás (elsősorban bányákban) Hajózás Jonathan Hulls, 1736 Robert Fulton, 1807, New York Clermont nevű gőzhajó, 7 km/h © Gács Iván (BME)
A Rocket másolata Londonban Alkalmazások George Stephenson 17 kísérleti mozdonyt épített. 1825-ben a Locomotion No. 1 (1825) a világ első közforgalmú gőzüzemű vasútját Stockton és Darlington között. Rocket (1829) elnyerte a Liverpool & Manchester Railway Company díját Gőzmozdony Gőzautó Fardier de Cugnot, 1771 Richard Trevithick, 1804 A Rocket másolata Londonban © Gács Iván (BME)
A gőzgépek összes teljesítménye me.: 1000 LE 1840 1860 1880 1896 Európa 860 5 540 22 000 40 300 USA 760 3 470 9 110 18 060 többi 30 350 3 040 7 740 összesen 1 650 9 380 34 150 66 100 1000 LE = 0,736 MW © Gács Iván (BME)
Széntermelés felfutása Világtermelés, millió t/év 1800: kb. 10 millió tonna/év, 2014: 5 620 millió tonna/év © Gács Iván (BME)
Kátrány és olaj előtörténete Mózes-legenda: földszurokkal vízhatlanná tett fűzfavessző kosár Noé bárkája: kátránnyal tapasztva Mezopotámiában aszfalttal tüzelnek Algír: ókorban petróleum használat Baku: 6. században említik a tűzimádást (föld alól feltörő földgáz begyulladása) lidércfény (mocsarak feletti metán égés) Marco Polo (13. sz): említi Baku gazdag olajforrásait, köztük egy szökőforrást is © Gács Iván (BME)
Olajkitermelés Hagyományosan: rongyokkal felitatva, gödrökből kimerve Olajforrás, Kalifornia Olajtó, Perzsia Olajtó, Baku © Gács Iván (BME)
Olajkitermelés Pennsylvania, 1854: Drake ezredes, 10 m-ről nagy nyomás alatt napi 1500 liter kifolyó olaj (Titusville) Titusville, 1860 © Gács Iván (BME)
Az olaj szállítása Olajvezetékek: 1877: Fekete Város (Baku) és Sabunchi olajmezői között, 1897-1907: Baku-Batumi között (Fekete tenger) 885 km A világ első tankere: Zoroaszter 1878, Nobel-fivérek (Ludvig tervei alapján) első út: Baku-Asztrahany 54 m hosszú, kb. 300 t olaj (két tartályban) Svédországban épült © Gács Iván (BME)
Első automobilok Gottlieb Daimler 1880 Daimler-Maybach, 1895. Panhard-Levassor 1890 Panhard-Levassor 1896 © Gács Iván (BME)
Ford T modell Henri Ford (Galamb József, Farkas Jenő) 1907 szeptember 27. Detroit 4 henger / 2,9 liter / 20 hp 45 mile/h (72 km/h) Gyártás: 1907. október: 11 db 1908: 12 000 db 1908 …1918. között: 15 170 000 db © Gács Iván (BME)
Világ kőolajtermelése millió tonna/év Növekedés 1900-tól napjainkig: szén: 8-szoros kőolaj: 210-szeres 1870: 1 Mt/év 2014: 4 220 Mt/év © Gács Iván (BME)