Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján HEFOP-.1.2.-P.-2004-06-0022/1.0 2008. január31.
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat Évf. FELADATTÍPUS szereplők helyszín lényegkiemelés szintézis % 2 97 96 80 87 3 100 88 86 4 98 82 Átlag 94 85
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hamis állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása % 5 91 80 81 58 6 93 90 64 97 7 55 88 95 92 Átlag 75 86 72 82
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjáték számfeladatok szöveges feladat % 2 84 80 81 75 3 92 86 69 73 4 87 82 71 Átlag 88
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás % 5 100 83 46 75 6 92 32 80 76 7 52 62 53 82 Átlag 81 59 60 78
Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B 52 50 52 50 53 53 1. mérés átlaga 57 59 61 75 68 58 2. mérés átlaga 5 9 9 25 15 5 Hozzáadott érték Kombinatív képesség 37 31 67 68 50 28 1. mérés átlaga 54 46 63 77 80 58 2. mérés átlaga 17 15 -4 9 30 30 Hozzáadott érték Rendszerező képesség 44 42 61 52 50 43 1. mérés átlaga 51 50 69 79 57 44 2. mérés átlaga 7 12 8 27 7 1 Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Törtek, százalékszámítás 40 47 43 1. mérés átlaga 55 60 50 2. mérés átlaga 15 13 7 Hozzáadott érték Induktív gondolkodás 20 13 25 26 25 20 1. mérés átlaga 31 26 43 28 37 31 2. mérés átlaga 11 13 18 2 12 11 Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás 67 73 70 1. mérés átlaga 74 77 74 2. mérés átlaga 7 4 4 Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Fogalmazás/helyesírás 54 54 41 1. mérés átlaga 57 56 44 2. mérés átlaga 3 2 3 Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom 52 64 61 1. mérés átlaga 62 78 75 2. mérés átlaga 10 14 14 Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség 62 78 75 1. mérés átlaga 68 76 65 2. mérés átlaga 6 -2 -10 Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Íráskészség/mennyiség 45 46 37 35 37 38 1. mérés átlaga 54 56 51 57 54 58 2. mérés átlaga 9 10 14 22 17 20 Hozzáadott érték Íráskészség/minőség 69 70 74 79 56 60 1. mérés átlaga 71 71 73 81 68 66 2. mérés átlaga 2 1 -1 2 12 6 Hozzáadott érték
ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS (hozzáadott érték)
Hozzáadott értékek- országos Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7
országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5
Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4
Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14 Íráskészség/minőség 5 Fogalmazás/helyesírás 2.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6
Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”
Hogyan érezték magukat ezeken az órákon: Nincs javaslatom, az órák így jók. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.
ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés
Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.
A programcsomagok tartalmára vonatkozóan: Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.
Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006. Országos átlag 5.a 5.b Olvasáskészség 88% 93% 92% Szókészlet 80% 85% 82% Íráskészség / minőség 69% 74% 65% Olvasásképesség 64% 84% 73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62% 78% 75% Fogalmazás / helyesírás 54% 54% 41% Fogalmazás / tartalom 52% 64% 61% Íráskészség / Mennyiség 45% 37% 37%
Elsajátítási motiváció 70% 70% 74% Deduktív gondolkodás 67% 73% 71% Szöveges feladat- és problémamegoldás 52% 52% 53% Rendszerező képesség 44% 61% 50% Törtek, százalékszámítás 40% 22% 19% Kombinatív képesség 37% 67% 50% Induktív gondolkodás 20% 25% 25%
Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség / országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség / Mennyiség 17% 14% 10% Minőség 70% 88% 71%
6. osztályok, 2007. január Országos Fazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása 60 57 63 Önhatékonyság 74 64 69 Önszabályozó stratégiák 68 67 70
Fejlesztendők Tanulói kompetenciák Nevelői kompetenciák Felkészülés a bevezetésre Igazgató feladatai Munkaközösségek feladatai Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa
Tanulói kompetenciák- Új NAT Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári Informatika és médiahasználat-Digitális Matematikai-Matematikai Idegen nyelvi –Idegen nyelvi Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás - Hatékony, önálló tanulás - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség - Természettudományos Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa 20-29. Oldalai Érzelmi intelligencia és szociális kompetencia feladatok 6-8 évesek számára készült tesztfüzet Ezeket találtam kollégáim modulértékeléseiben
Részletezve Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség , lényeg kiemelése, érvelés, képi látás Memória, tudatos emlékezet, fantázia Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség Leglátványosabb eredmény a szociális készségekben
Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is) Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal
Matematika Számlálás- számolás Mennyiségi és valószínűségi következtetés Becslés, mérés, mértékváltás Szöveges feladatok megoldása Problémamegoldás Rendszerezés Kombinativitás Induktív és deduktív következtetések Deklaráltan ezek a fejlesztendő készségek kötődnek leginkább a matematikához Versenyre készítéskor is ezek szerint gondozom a tehetséget
A különbség: Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik Tevékenységre épül, tapasztalatokra Képességfejlesztés a központban Életkornak jobban megfelel; differenciál Segíti az eligazodást a mindennapi életben Rejtett tanterv- minták Kollégáim ebben látták a hagyományos oktatástól való eltérést
Veszélyek Módszertani felkészületlenség Íráskép, füzetkép- igényesség! Betűírás, helyesírás Időbeosztás Bevésésre, gyakorlásra lehetőség Éretlen az együttműködésre Kollégáim figyelmeztetnek erre
Nevelői kompetenciák Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették Könyvünkből átemelni a megváltozott szerepet Balatoni képzésekből ideírni az ajánlott témákat A 3. Diára pedig az Aura középső lapja, jobb felső sarokból a gondolatok A modulértékelések nemcsak a tananyagfejlesztésről szóltak, hanem a pedagóguséról is; sőt… A hiányzó szemléltetőeszközöket pótolni kellett…
Felkészülés a bevezetésre Erőforrás-elemzés Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés Képzések Listájuk megtalálható- Internet cím!
Igazgató feladatai Feltételek megteremtése Tájékoztatás Beavatkozás Változásmenedzsment és projektmenedzsment vázlataimba írtak!
Vezetői kompetenciák Projektmenedzsment Változások menedzselése Csapatépítés Korszerű vezetés ismerete Szervezet fejlesztése
1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés
Pedagógusok véleménye …szövegértés terület Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.
A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.
…matematika terület Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk. Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.
…életpálya Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben. Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.
Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos.. probléma felismerése és megoldás területén kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében
…szociális Pozitívumok az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük
a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket
Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye
Hozzáadott érték: Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6% Többi évfolyamról nincs megbízható adat Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott Én magyarban több lehetőséget látok!
A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.
A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.
Kapcsolódó innovációink Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése
Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.