Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

BAJA október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné.
Matematika kompetencia
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Ihász Gábor Általános Iskola
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Kompetencia alapú képzés  Képességek, kézségek fejlesztése  9.C Közlekedési osztály  9.D Informatikai osztály.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
„C” típusú programcsomag bevezetése
Matematika Kompetenciaterület
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
2008. január31. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján HEFOP-.1.2.-P.-2004-06-0022/1.0 2008. január31.

2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat Évf. FELADATTÍPUS szereplők helyszín lényegkiemelés szintézis % 2 97 96 80 87 3 100 88 86 4 98 82 Átlag 94 85

2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hamis állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása % 5 91 80 81 58 6 93 90 64 97 7 55 88 95 92 Átlag 75 86 72 82

2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjáték számfeladatok szöveges feladat % 2 84 80 81 75 3 92 86 69 73 4 87 82 71 Átlag 88

2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás % 5 100 83 46 75 6 92 32 80 76 7 52 62 53 82 Átlag 81 59 60 78

Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek

országos - Fazekas a)- Fazekas b) Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B 52 50 52 50 53 53 1. mérés átlaga 57 59 61 75 68 58 2. mérés átlaga 5 9 9 25 15 5 Hozzáadott érték Kombinatív képesség 37 31 67 68 50 28 1. mérés átlaga 54 46 63 77 80 58 2. mérés átlaga 17 15 -4 9 30 30 Hozzáadott érték Rendszerező képesség 44 42 61 52 50 43 1. mérés átlaga 51 50 69 79 57 44 2. mérés átlaga 7 12 8 27 7 1 Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b) Törtek, százalékszámítás 40 47 43 1. mérés átlaga 55 60 50 2. mérés átlaga 15 13 7 Hozzáadott érték Induktív gondolkodás 20 13 25 26 25 20 1. mérés átlaga 31 26 43 28 37 31 2. mérés átlaga 11 13 18 2 12 11 Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás 67 73 70 1. mérés átlaga 74 77 74 2. mérés átlaga 7 4 4 Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b) Fogalmazás/helyesírás 54 54 41 1. mérés átlaga 57 56 44 2. mérés átlaga 3 2 3 Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom 52 64 61 1. mérés átlaga 62 78 75 2. mérés átlaga 10 14 14 Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség 62 78 75 1. mérés átlaga 68 76 65 2. mérés átlaga 6 -2 -10 Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b) Íráskészség/mennyiség 45 46 37 35 37 38 1. mérés átlaga 54 56 51 57 54 58 2. mérés átlaga 9 10 14 22 17 20 Hozzáadott érték Íráskészség/minőség 69 70 74 79 56 60 1. mérés átlaga 71 71 73 81 68 66 2. mérés átlaga 2 1 -1 2 12 6 Hozzáadott érték

ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS (hozzáadott érték)

Hozzáadott értékek- országos Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7

országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5

Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4

Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14 Íráskészség/minőség 5 Fogalmazás/helyesírás 2.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6

Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”

Hogyan érezték magukat ezeken az órákon: Nincs javaslatom, az órák így jók. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.

ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés

Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.

A programcsomagok tartalmára vonatkozóan: Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.

Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006. Országos átlag 5.a 5.b Olvasáskészség 88% 93% 92% Szókészlet 80% 85% 82% Íráskészség / minőség 69% 74% 65% Olvasásképesség 64% 84% 73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62% 78% 75% Fogalmazás / helyesírás 54% 54% 41% Fogalmazás / tartalom 52% 64% 61% Íráskészség / Mennyiség 45% 37% 37%

Elsajátítási motiváció 70% 70% 74% Deduktív gondolkodás 67% 73% 71% Szöveges feladat- és problémamegoldás 52% 52% 53% Rendszerező képesség 44% 61% 50% Törtek, százalékszámítás 40% 22% 19% Kombinatív képesség 37% 67% 50% Induktív gondolkodás 20% 25% 25%

Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség / országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség / Mennyiség 17% 14% 10% Minőség 70% 88% 71%

6. osztályok, 2007. január Országos Fazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása 60 57 63 Önhatékonyság 74 64 69 Önszabályozó stratégiák 68 67 70

Fejlesztendők Tanulói kompetenciák Nevelői kompetenciák Felkészülés a bevezetésre Igazgató feladatai Munkaközösségek feladatai Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa

Tanulói kompetenciák- Új NAT Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári Informatika és médiahasználat-Digitális Matematikai-Matematikai Idegen nyelvi –Idegen nyelvi Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás - Hatékony, önálló tanulás - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség - Természettudományos Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa 20-29. Oldalai Érzelmi intelligencia és szociális kompetencia feladatok 6-8 évesek számára készült tesztfüzet Ezeket találtam kollégáim modulértékeléseiben

Részletezve Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség , lényeg kiemelése, érvelés, képi látás Memória, tudatos emlékezet, fantázia Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség Leglátványosabb eredmény a szociális készségekben

Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is) Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal

Matematika Számlálás- számolás Mennyiségi és valószínűségi következtetés Becslés, mérés, mértékváltás Szöveges feladatok megoldása Problémamegoldás Rendszerezés Kombinativitás Induktív és deduktív következtetések Deklaráltan ezek a fejlesztendő készségek kötődnek leginkább a matematikához Versenyre készítéskor is ezek szerint gondozom a tehetséget

A különbség: Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik Tevékenységre épül, tapasztalatokra Képességfejlesztés a központban Életkornak jobban megfelel; differenciál Segíti az eligazodást a mindennapi életben Rejtett tanterv- minták Kollégáim ebben látták a hagyományos oktatástól való eltérést

Veszélyek Módszertani felkészületlenség Íráskép, füzetkép- igényesség! Betűírás, helyesírás Időbeosztás Bevésésre, gyakorlásra lehetőség Éretlen az együttműködésre Kollégáim figyelmeztetnek erre

Nevelői kompetenciák Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették Könyvünkből átemelni a megváltozott szerepet Balatoni képzésekből ideírni az ajánlott témákat A 3. Diára pedig az Aura középső lapja, jobb felső sarokból a gondolatok A modulértékelések nemcsak a tananyagfejlesztésről szóltak, hanem a pedagóguséról is; sőt… A hiányzó szemléltetőeszközöket pótolni kellett…

Felkészülés a bevezetésre Erőforrás-elemzés Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés Képzések Listájuk megtalálható- Internet cím!

Igazgató feladatai Feltételek megteremtése Tájékoztatás Beavatkozás Változásmenedzsment és projektmenedzsment vázlataimba írtak!

Vezetői kompetenciák Projektmenedzsment Változások menedzselése Csapatépítés Korszerű vezetés ismerete Szervezet fejlesztése

1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés

Pedagógusok véleménye …szövegértés terület Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.

A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.

…matematika terület Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk. Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.

…életpálya Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben. Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.

Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos.. probléma felismerése és megoldás területén kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében

…szociális Pozitívumok az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük

a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket

Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye

Hozzáadott érték: Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6% Többi évfolyamról nincs megbízható adat Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott Én magyarban több lehetőséget látok!

A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.

A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.

Kapcsolódó innovációink Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése

Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.