A városi utak: átkelési szakasz, elkerülő út

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Jó gyakorlatok” Európából Farkas Zsuzsanna projektmenedzser Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség 1.
Advertisements

Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
es vonal Lehel tér - Angyalföld kocsiszín kiágazások a.)Nincs biztonsági megállóhely a vonalszakaszon b.)Fiastyúk utca Újpest felé c.)A Gyöngyösi.
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA Komplex közforgalmú közlekedési modell Thomas Epp – dr. Horváth Balázs PTV AustriaSzéchenyi István Egyetem
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Városi közlekedés, forgalomtechnika 2. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Vezetékes átviteli közegek
Pályaválasztási tanácsadás
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
Közúti pályák tervezése előadás vázlat
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
Szervezetfejlesztés II. előadás
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Az úttervezési előírások változásai - KTSZ
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Számítógépes szimulációval segített tervezés
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A társadalmi egyeztetés számokban
Hagyományos megjelenítés
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A városi utak: átkelési szakasz, elkerülő út Városi közlekedés, forgalomtechnika 7. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma A városi utak funkciói Városi utak forgalmi méretezése Átkelési és elkerülő szakaszok viszonya Elkerülő utak forgalmi tervezése Átkelési szakaszok kialakítása 2/40

Városi utak - funkciók A városi út komplex megközelítést igényel. A közlekedési funkció mellett más városi funkciók is megjelennek (pl. tartózkodás). Az út tervezése a szabályozási szélességben, „faltól-falig” illetve a kerítések között történik. Az út kezelője szerint lehet állami út vagy önkormányzati út. Az országos közutak (állami kezelésben) átkelési szakaszain fontos az egyeztetés az érintett önkormányzattal. 3/40

Városi utak - funkciók Az utakat oly módon célszerű kialakítani, hogy az úthasználó azonnal a szükséges és korrekt információ birtokába juthasson, mely megmutatja számára, hogyan viselkedjen megfelelően (önmagát magyarázó út). A tervezés magas szintű szabványosítása és a kellő vezetési tapasztalat a közúti forgalom biztonságának két alapvető tényezője. Forrás: Lene Herrstedt: Road User Ability and Behaviour – The Basis for a Safe and Road User Friendly Road Design. 4th International Symposium on Highway Geometric Design, 2010. http://www.trafitec.dk/pub/road%20user%20ability%20and%20behaviour%20-%20paper.pdf 4/40

Városi utak - funkciók A közúti forgalom illesztése a belterületi funkcióhoz: település-kapuk és -bejáratok szerepe - belterületi szakaszok kezdeténél a lakott területre, a megváltozott körülményekre figyelmeztető eszköz, célja a forgalom lassítása, gyalogos átkelések középszigetekkel, közút menti növényzet telepítés, közterület rendezés, forgalomtechnikai figyelemfelhívó eszközök (fényvisszaverő prizmák, sárga villogó jelzés stb.). 5/40

Városi utak – forgalmi méretezés A forgalmi méretezés célja annak biztosítása, hogy az adott mértékadó forgalomhoz (MOF) olyan útkeresztmetszetet válasszunk, amelynek a megengedett forgalomnagysága Feng≥MOF. A megengedett forgalomnagyságot a Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) határozza meg. Városi utak esetén a funkció szerint 4 csoportot állapított meg a KTSZ, melyek megengedett forgalomnagysága eltérő. 6/40

Városi utak – forgalmi méretezés Belterületi utak kapacitása (KTSZ) Forrás: MAÚT 1) az egy forgalmi sávra jutó mértékadó forgalmak összege 7/40

Városi utak – forgalmi méretezés Az irányonként több sávos utak esetén a megengedett forgalomnagyságok mindig egy sávra, míg a kétsávos utak esetén a két sáv összegére vonatkoznak. Csökkentő tényezők: csomópontok távolsága, leállósáv, buszsáv, várakozás, ingatlan kiszolgálás, közforgalmú közlekedés pályája és megállói, gyalogos keresztezések, biztonsági sáv (kiemelt szegély mellett) hiánya. 8/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Előbb elkerülő út, azután autópálya 9/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Előbb autópálya, azután elkerülő út 10/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Több átkelési szakasz együttes kiváltása 11/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Elkerülő út és autópálya részben azonos nyomvonalon 12/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Gyorsforgalmi jellegű elkerülő út 13/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca A 61. sz. főút kiváltása két ütemben történt: először a városon belül épült ki 4 sávos új átkelési szakasz, majd a városon kívül megépült a gyorsforgalmi jellegű elkerülő út, a régi városközponti átkelési szakaszból gyalogos utca, az első ütemű szakaszból városi főút lett. Forrás: Google Earth 14/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Városközpontot elkerülő út, korábbi főúti átkelési szakasz 15/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca 16/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - példák Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca Forrás: Google Earth 17/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - forgalom Az elkerülő szakasz a település nagyságától, jellegétől függően a korábbi átkelési szakasz forgalmának 30-85 %-át képes átvenni. Nagyobb városok belső és cél-eredő forgalma nagyobb terhelést hagy az átkelési szakaszon. Minél kisebb a település, annál kisebb az átkelési szakaszon maradó forgalom aránya. Magasabb hálózati funkciójú főút elkerülő szakasza nagyobb arányban tehermentesíti a belterületi átkelési szakaszt. 18/40

Átkelési és elkerülő szakaszok - forgalom Berkesz korábbi 4. főúti átkelési szakasz forgalomváltozása 19/40 Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos közúti Adatbank

Elkerülő út – forgalmi tervezés Kis települések elkerülő útjai esetén egyszerűsített eljárás alkalmazható, amelynél a forgalom előrebecslése az „előrevetítő módszerrel” történik. A módszer azokban az esetekben alkalmazható, amikor a vizsgálandó fejlesztés az érintett települések saját belső forgalmában nem okoz változást. Ez általában nagy átmenő forgalmat bonyolító településeknél fordul elő, ahol a település belső forgalma nem jelentős (nem haladja meg az átkelési szakasz forgalmának 35%-át.). 20/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés Az érintett területek figyelembe vételével létre kell hozni a körzetbeosztást. Ez jellemzően néhány (8-10 db) forgalmi körzetet jelent, melyek a település jelenlegi területét (1-4), valamint a tervezett nyomvonal területét (5-7) is lefedik. Utóbbi terület bevonására főként abban az esetben van szükség, ha a tervezett nyomvonal mentén jelentős forgalomvonzó, vagy keltő létesítmények megjelenésére kell számítani. (Ebben az esetben már figyelemmel kell lenni arra, hogy az így keletkező forgalom mely területeket érinti.) 21/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés 22/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés A körzetbeosztásban a jelenlegi és a tervezett elkerülő útvonal csatlakozási pontján kívül eső kordonpontok jelenítik meg az átmenő útvonalak forgalmát (11-14 pontok). El kell készíteni a közúthálózat modelljét, amely általában 50-nél kevesebb szakaszból felépíthető. A szakaszok utazási sebességét és az eljutási időket egyszerű kézi mérésekkel vehetjük fel. 23/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés A körzetbeosztásnak megfelelő forgalomáramlási mátrix kialakításához honnan – hová felvételt kell végezni. Ez történhet rendszámos vagy megállításos felvétel keretében, 12 órás időtartamban. A felvételi helyeken ennek megfelelően keresztmetszeti forgalomszámlálást kell végezni, melyek alapján a minta-adatok felszorozhatók a keresztmetszeti forgalomra. 24/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés A 12 órás mátrixot felszorzással kell napi mátrixszá alakítani. A felszorzáshoz a keresztmetszeti számlálások forgalom-lefolyási adatai, vagy a térségben végzett más forgalomszámlálási adatok használhatók. A jelenlegi forgalmi terheléseket alkalmas ráterhelési eljárás segítségével, a forgalom-áramlási mátrixot a hálózati modellre terhelve kell előállítani. Alkalmazhatók a szokványos programcsomagok, szükség esetén kézi ráterhelés is. 25/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés A jövőbeni forgalmakat növekedési tényezős módszerrel határozzuk meg, ahol a növekedési tényezőt kordonponti forgalmak esetében a „Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel” útügyi műszaki előírásban foglaltak szerinti szorzótényezővel megegyezően, az egyéb (belső) forgalom esetében az országos növekedési tényezővel egyezően kell felvenni. 26/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés A térségben várható jelentős forgalomvonzó, vagy keltő létesítmények hatásainak figyelembe vételére szükség esetén külön utazásvégződési modell alakítható ki, amely a tervezett lakó, kereskedelmi vagy raktárterület jellemzői és fajlagos értékek alapján határozza meg a kiinduló vagy érkező forgalmi többlet mértékét. A jövőbeni forgalmak áramlási mátrixát a jelenlegi állapotnál alkalmazott módszerrel kell a hálózatra terhelni. 27/40

Elkerülő út – forgalmi tervezés Forgalmi mátrix 1 - 4 5 - 7 11 - 14 össz. belső belső bővített cél-eredő keltés cél-eredő bővített átmenő vonzás összes forgalom 28/40

Átkelési szakaszok - kialakítás Az átkelési szakaszok részleteinek kialakítása: alárendelt elválási csomópont elkerülő út esetén, a funkció változását hangsúlyozó településkapu, a meglévő forgalmi sávok számának csökkentése, a maradó forgalmi sávok szélességének mérséklése, forgalomcsillapítási eszközök alkalmazása, a település központját átszelő nyomvonal helyett a településközpont peremén vezetett nyomvonal, körforgalmú vagy jelzőlámpás csomópontok telepítése, parkolási lehetőségek biztosítása, a gyalogos és kerékpáros forgalom igényeinek figyelembe vétele. 29/40

Átkelési szakaszok - elválás Elkerülő út építésekor a megmaradó régi átkelési szakasz (mely lehet továbbra is országos közút vagy önkormányzati kezelésű úttá válhat) csatlakozási csomópontját úgy kell kialakítani, hogy az átmenő forgalmat ne a település felé vezesse. A településbe irányuló célforgalom számára megfelelő tájékoztató táblarendszer szükséges, nagyobb település esetén a településrészek megjelölésével. 30/40

Átkelési szakaszok - településkapu A településkapu jelzi a járművezetők számára a forgalmi körülmények megváltozását. A településkapuk egyik leggyakoribb eleme a sávelhúzás szűkített (pl. 3,25 m) szélességgel. Fontos egyrészt a biztonságos járhatóság, másrészt a sebesség tényleges csökkenésének biztosítása. Települések szélén lévő csomópont célszerű kialakítása a körforgalom, mely egyben településkapuként is megjelenik. 31/40

Átkelési szakaszok - visszaépítés A korábban nagy forgalmú átkelési szakaszon a forgalmi sávok számának csökkentése (pl. 4 sávról 2 sávra) a visszaépítés (rückbau). Az út keresztmetszeti kialakítása alkalmazkodik a tényleges forgalomnagysághoz. Lehetővé válik a növényzet telepítése, a parkolás, a kerékpáros forgalom elválasztása. Hazánkban (még) nem igazán nyert teret. Forrás: Jeff kenworthy: Techniques for Urban Sustainability http://www.istp.murdoch.edu.au/ISTP/casestudies/Case_Studies_Asia/tcalming/tcalming.html 32/40

Átkelési szakaszok - példák Koppenhága - visszaépítés középen zöld sávval Hazai településkapu Forrás: Google Earth 33/40

Átkelési szakaszok - sebességmérséklés A sebesség mérséklését el lehet érni a forgalmi sáv szélességének csökkentésével is. A sávszélesség csökkentésének lehetőségei: középsziget kialakítása csomópontban, középsziget kijelölt gyalogos átkelőhelyen, kerékpársáv felfestése, szegély menti parkolás megengedése. Alkalmas megoldás a forgalmi sávok elhúzása a szegély menti parkolás kétoldali változtatásával. 34/40

Átkelési szakaszok - sebességmérséklés Nyergesújfalu – középszigetek rendszerben 35/40

Átkelési szakaszok - nyomvonal A településközpont peremén vezetett nyomvonal megfelelő feltárást és megközelítést biztosít, lehetővé teszi a központban gyalogos övezet kialakítását és a kerékpáros forgalom átvezetését, megoldja a közforgalmú közlekedési ellátottságot, felfűzhető rá pl. a helyközi autóbusz állomás, csatlakozást ad a településközponti parkolókhoz, mindehhez alkalmas forgalomtechnikai kialakítás szükséges (négy forgalmi sáv, körforgalmú vagy összehangolt jelzőlámpás csomópontok stb.). 36/40

Átkelési szakaszok - nyomvonal Szolnok átkelési szakasz a központ peremén 37/40

Átkelési szakaszok - csomópontok Az átkelési szakaszon a forgalom folyamatos haladásának biztosítása nem elsődleges cél. A kanyarodás megengedése minden irányban indokolt a jobb megközelítés érdekében. A körforgalmak jól segítik a funkció változás érzékelését a városközpont peremén is. Összehangolt jelzőlámpás irányítás esetén is lehetséges egy meghatározott megállítási pont. Fontos a megfelelő számú gyalogos átvezetés. 38/40

Összefoglalás A közlekedő ember és az út viszonya függ az adott út elhelyezkedésétől, kialakításától. A közúti forgalmat illeszteni kell a belterületi funkcióhoz. A településkapu jelzi a járművezetők számára a forgalmi körülmények megváltozását. Az út keresztmetszeti kialakítása alkalmazkodik a tényleges forgalomnagysághoz. Az átkelési szakaszon a forgalom folyamatos haladásának biztosítása nem elsődleges cél. 39/40

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András adjunktus e-mail: gulyasandras@hotmail.com 40/40