Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az úttervezési előírások változásai - KTSZ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az úttervezési előírások változásai - KTSZ"— Előadás másolata:

1 Az úttervezési előírások változásai - KTSZ
Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara Budapest, június 16. Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály

2 Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ)
A rendelet az összes közútra kiterjed (állami és önkormányzati tulajdonú közutak, valamint a közforgalom céljára megnyitott magánutak. Megszűnnek a tervezési osztályok. Megszűnnek a környezeti körülmények. Miniszteri felmentés lehetősége a tervezési sebesség általános értéke alól. A tervezési sebesség behatárolásra került: gyorsforgalmi utak: 130 km/h, 110 km/h, 100 km/h egyéb külterületi utak: 90 km/h, 80 km/h, 70 km/h, 60 km/h belterületi utak: 50 km/h, 40 km/h, 30 km/h

3 Változások az útkategóriákban
Útkategóriák külterületen: gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak, gyorsutak) főutak (elsőrendű főutak, másodrendű főutak) mellékutak (összekötő utak, bekötő utak, állomáshoz vezető utak) egyéb utak (kiszolgáló utak, gazdasági utak) kerékpárutak Útkategóriák belterületen: kiemelt utak (belterületi gyorsforgalmi utak), főutak mellékutak (gyűjtőutak, kiszolgáló utak, lakóutak) gyalogutak

4 Változások a paraméterekben
Legkisebb domború lekerekítés: vt = 130 km/h: m m vt = 110 km/h: m m vt = 90 km/h: m m vt = 70 km/h: m m vt = 50 km/h: nem változik (700 m) vt = 30 km/h: nem változik (160 m) Legkisebb helyszínrajzi körívsugár: nem változik Legnagyobb hosszesés:

5 Változások a fogalmakban (csomópont)
Útkereszteződés (KRESZ) „két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása”

6 Változások a fogalmakban (csomópont)
1133 Budapest, Váci út | |

7 Változások a fogalmakban (csomópont)
Csomópont („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „két vagy több út – amelyek közül legalább kettő közút –, olyan találkozási helye, ahol a különböző irányú forgalmi áramlatok között kapcsolat van” Csomópontrendszer („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „egymáshoz közel fekvő alcsomópontok összessége, amelyek együttesen töltik be a csomóponti funkciót”

8 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu
Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út | |

9 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu
Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út | |

10 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu
Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út | |

11 Változások a fogalmakban 2.
Fejlesztés: új útszakasz, új csomópont vagy új forgalmi sáv létrehozására irányuló beruházás, amely a közúthálózat hosszának vagy a meglévő hálózat teljesítőképességének (kapacitásának), biztonságának növelése céljából valósul meg, illetve meglévő útszakaszon vagy az út részét képező műtárgyon, azok tartozékain végrehajtott olyan beavatkozás, amely a velük szemben támasztott műszaki követelményeket a korábbi kialakítással szemben magasabb szinten képes kielégíteni. Rekonstrukció: új útszakasz vagy új forgalmi sáv létrehozásával nem járó beruházás, amely a forgalomba helyezés óta megváltozott forgalmi igények kiszolgálása érdekében jelentős burkolaterősítése vagy geometriai megváltoztatása céljából valósul meg; továbbá meglévő közúti hidak esetében szélesítéssel, átépítéssel vagy teherbírás növeléssel járó beavatkozás. Korszerűsítés Felújítás: a forgalmi igénybevételtől, az időjárástól vagy más természeti hatástól elhasználódott úttesten, azok tartozékain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken végzendő azon tevékenységek összessége, amelyek az út használati értékét növelik és a forgalmi igényeknek megfelelő, eredeti műszaki állapot helyreállítását szolgálják. Karbantartás: a meglévő úttesten, azok műtárgyain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken évente, vagy évente több alkalommal végzett minden olyan beavatkozás, amelyet a folyamatos elhasználódás miatt a rendeltetésszerű, zavartalan, biztonságos üzemeltetés érdekében kell végezni. Fenntartás: a felújítási és karbantartási beavatkozások együttese, a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása.

12 Megállási látótávolság biztosítása 1.
Megállási látótávolság vizsgálata jelenleg („KTSZ-ÚME” szerint): „Az út minden pontjában biztosítani kell, hogy a gépjárművezető 1,00 m szemmagasságból a saját forgalmi sávján lévő 0,10 m (vt = 110 km/h esetében 0,30 m, vt = 130 km/h esetében 0,50 m) magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a járművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.” Megállási látótávolság vizsgálata jövőben („KTSZ-rendelet” szerint): „15. § (2) A megállási látótávolság akkor megfelelő, ha a sáv középvonalának minden pontjában biztosított, hogy a gépjárművezető a burkolattól számított 1,00 métertől 2,50 méterig terjedő szemmagasságból a saját forgalmi sávjának középvonalán lévő 0,30 méter – gyorsforgalmi utak esetében 0,90 méter – magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a gépjárművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.

13 Megállási látótávolság biztosítása 2.
Osztott pályás utak esetében: „15. § (5) A megállási látótávolság biztosítására vonatkozó kötelezettség nem áll fenn a fizikai elválasztással rendelkező külterületi közutak tervezése során 130 km/h-s tervezési sebesség esetén az 1000 méternél nagyobb sugarú, 110 km/h-s tervezési sebesség esetén a 800 méternél nagyobb sugarú, 90 km/h-s tervezési sebesség esetén a 600 méternél nagyobb sugarú helyszínrajzi ív esetén, ha a megállási látótávolság biztosítása kizárólag az útkorona szélesítésével valósítható meg, azzal, hogy ilyen esetben a rendelkezésre álló egyéb eszközökkel a minél nagyobb látótávolság biztosítandó.”

14 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

15 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (koncentrikus, irányított áthaladású) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

16 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

17 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

18 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

19 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

20 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

21 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

22 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

23 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

24 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

25 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

26 Csomópontok csoportosítása
„a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

27 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály


Letölteni ppt "Az úttervezési előírások változásai - KTSZ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések