„GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban Budapest, 2017. augusztus 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

TÖRVÉNYI VÁLTOZÁSOKBÓL
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A személyiség.
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Személyiség Teszt Klikkeljen a legrokonszenvesebb ábrára.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A melankólikus vérmérséklet
A személyiség fejlődése
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Az egyéni fejlesztési terv
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Vérmérsékletem képekben
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A portfólió - óvodai szakterület
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A mérések helye, szerepe Az óvodai nevelésben
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Iskolai közösségi szolgálat
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Közös útkeresés: Óvodavezetők Országos Konferenciája Hétköznapok kihívásai a paragrafusok útvesztőjében – Szakmai segítség a változásokhoz és a vezetői.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

„GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban Budapest, 2017. augusztus 31.

Törvényi háttér 137/1996. (VIII. 28.) Korm. Rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról és módosításai 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről…

Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja 2. Az óvodai nevelés tervezését, valamint a gyermekek megismerését és fejlesztését, a fejlődésük nyomon követését különböző kötelező dokumentumok, továbbá az óvodapedagógusok által készített - nem kötelező - feljegyzések, dokumentumok is szolgálják

20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet 63. § (1) Az óvoda az óvodás gyermekek fejlődését folyamatosan nyomon követi és írásban rögzíti. Az óvodás gyermek fejlődéséről a szülőt folyamatosan tájékoztatni kell.

20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet (4) Az óvoda a gyermek értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődésének eredményét - szükség szerint, de legalább félévenként - rögzíti. Rögzíteni kell a gyermek fejlődését szolgáló intézkedéseket, megállapításokat, javaslatokat.

Komplex személyiség-fejlettség megfigyelő dokumentum Anamnézis Befogadás/beszoktatás tapasztalatai A gyermek egyéni fejlettsége az adott életkori sajátosságának megfelelően, részterületekre lebontva - tehetségígéretek azonosításához szükséges szempontokat: átlagon felüli adottság, gyenge pontok Fejlesztési terv Szülői konzultációk rögzítése (aláírás)

Dokumentáció vezetése félévenként egyéni fejlesztési terv- féléves értékelés, féléves szülői tájékoztatás a fejlődés eredménye óvodás kor végén,

Megfigyelés az óvodapedagógus tapasztalatai, alapján kérdések, beszélgetés, feladatok, cselekedtetés: a gyerekek játékai, tanulási tevékenysége és egyéb cselekedetei alapján, főként spontán, időnként céllal szervezett helyzetben

Anamnézis 1. Születésének körülményei 2. Csecsemőkorban jellemző fejlődés (0-1) 3. Kisgyermekkori fejlődés jellemzői (1-3) 4. Család szerkezete 5.Nevelés (jutalmazás, büntetés, játék) 6. Kultúra, szabadidő (adatvédelmi hivatkozás, szülői aláírás)

Befogadás/beszoktatás tapasztalatai Kapcsolatteremtése: felnőttekkel, társakkal Érzelmi életének jellemzői a befogadási időszakban Új szokások megtanulásához való viszonya Viszonya az óvoda sokféle tevékenységeihez A gyermek tevékenysége során tapasztalt különleges adottságai 2018.04.23.

A gyermek egyéni fejlettsége az adott életkori sajátosságának megfelelően, részterületekre lebontva Testalkatának jellemzői Mozgásfejlettség jellemzői Érzelmi - akarati életének fejlettsége Szociális fejlettség, társas kapcsolatok Értelmi fejlettségének jellemzői Kitöltési segédlet

Egyéni fejlesztési terv prevenciós, korrekciós és/vagy tehetséggondozó feladatok megvalósításához A gyermek neve:…………………………… A gyermek életkora:…………… Korcsoportja:…………………… Fejleszteni kívánt terület:………………… A fejlesztés tartalma:…………………… A fejlesztés módszerei, eszközei:..... A fejlesztés eredményessége:…………. Készült:….. Készítette:óvodapedagógus

„Akkor bánsz velük egyformán, Egyéni fejlesztés „Akkor bánsz velük egyformán, ha mindegyiküket másként kezeled” (Anselm Grün)

Forrás Nagy Jenőné (2015): Gyermektükör Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület által irányított „Tehetségígéretek gondozási rendszerének kiépítése az óvodai nevelés területén” című empirikus kutatás formanyomtatványa.

A GYERMEK ÉRZELMI- ÉS AKARATI ÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE   I. félév II. félév 3-4 év Befogadás tapasztalatai (Lásd a 3. számú mellékletben) 4.1. Érzelmi életének általános jellemzői: 4.2. Erkölcsi érzelmeire jellemző: 4.3. Esztétikai érzelmeire jellemző: 4.4. Intellektuális érzelmeire jellemző: 4.5. Akarati megnyilvánulásai:

A GYERMEK ÉRZELMI- ÉS AKARATI ÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Átlagon felüli adottság:   Gyenge pontok: (E táblázatnak a kitöltése 5 éves korig tart.)

Kitöltési segédanyag Érzelmi életére jellemző jegyek: harmonikus, kiegyensúlyozott, nyitott, derűs, vidám, ragaszkodó, hűséges, szeretetteljes, gyengéd, elragadtatja magát, örömteli, boldog, elégedett, büszke; tartós érzelmi állapot jellemzi, érzelmeit ki tudja fejezni, empatikus nyugtalan, zaklatott, izgatott, változó hangulatú, szomorkodásra hajlamos, zárkózott, túlzottan érzékeny, szélsőséges, végletes érzelmek jellemzik, labilis érzelmű, közömbös, elutasító, lobbanékony, indulatos, erőszakos, kötekedő, gyakran fél, szorongó, visszafogott, hajlamos a végletekre, gátlásos, agresszív, haragos, mérges, támadó, dühös, bosszankodó, neheztelő, megvető, féltékeny, szomorú, gyötrelmes, bűntudatos, magányos, félénk, rettegő, aggodalmaskodó

Kitöltési segédanyag . Erkölcsi érzelmeire jellemző: a jó és a rossz cselekedetek között különbséget tesz, törekszik a jóra, igazságérzete erős, szófogadó, kötelességtudó, engedelmes, viselkedési szabályokat igyekszik betartani, adott esetekben normaszegő, engedetlen, rakoncátlan, csintalan, csapongó, szeszélyes, féktelen, a norma- és szabálytartása nem alakult ki, fegyelmezetlen, kihívás hiányában rendbontó önfegyelme nem alakult ki,

Kitöltési segédanyag Esztétikai érzelmeire jellemző: a szép és a csúnya kategóriákat különválasztja, észreveszi, megnevezi mi a szép a közvetlen környezetében, berzenkedik a rút, ronda, otromba ízléstelenségektől, szereti a szépet és könnyen észreveszi a művészi részleteket, sajátos, egyedi ízlése van, esztétikai élményekre fogékony, felfedezi környezetében a szépet és a benne lévő részleteket, nem fogékony, a tetszetős, ízléses és érdekes dolgok iránt érdeklődő

Kitöltési segédanyag Intellektuális érzelmeire jellemző: kíváncsi természetű, kutató-fürkésző, érdeklődő, a felfedezés vágya benne él, kiderítő, kipuhatoló, problémamegoldó, önállóság, függetlenség vágya jellemzi, igényli az önkifejezést, az alkotási vágy buzog benne, tudni akarás hajtja, sikerre törő, mindig érdekli valami, a megvalósítás vágya motiválja, érzi a helyzet- és jellemkomikumokat, szójátékokat, élcelődéseket észreveszi

Kitöltési segédanyag Akarati megnyilvánulások: kitartó, nem kitartó, megbízható, szalmaláng, kivárásra képes, feladja, alapos, felületes, kapkodó, makacs, dacos, gátlásos, szabálytartó, ha ellenőrzik, alacsony a monotónia tűrése, a mechanikusan ismétlődő feladatok untatják őt, felszabadult, gátlásoktól túlzottan mentes, biztatást igényel, változó, hajlamos a tekintély megkérdőjelezésére, nehezen tud választani, motívumok harcában él, feladattudata kialakult, állhatatos, fáradhatatlan, szívós, erős, önállósulási törekvés jellemzi, egészséges öntudata kialakult.  

mesterpedagógus,köznevelési szakértő Köszönöm a figyelmet! Jarasovics Lászlóné mesterpedagógus,köznevelési szakértő jarasovicslaszlone@gmail.com +36 70 320-4191