Generációváltás az óvodában?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Az idősebb munkavállalók foglalkoztatása Magyarországon
A tanári munka értékelése
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
2. pódiumbeszélgetés Bécs december 4. Dr. Leopold Stieger Active Ageing a Centrope-ban.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
Népesedési folyamatok
1. A népesség társadalmi nem és életkor szerinti összetétele
Az egészségügy ma és a távlatok
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Határ menti munkavállalás Ausztriában Hardi Tamás tudományos munkatárs Győr, október 5. A határmentiségtől az integrált határrégióig.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A Héraklész Program merítési bázisa
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Közmegbecsülés a köz szolgálatáért.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
DEMOGRÁFIA Alapfogalmak, mutatók
Az InfoRádió 95.8 hallgatottságának alakulása december, országos és budapesti hallgatottság -
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Coachok és a motiváció. Ahány coach, annyi motiváció? Coachok karakterisztikája: 74% nő – 26% férfi 41 éves átlagéletkor (25-78 év) Eredeti végzettsége:
1095 Budapest, Mester u. 4. HUNGARY Érdemes-e szénhidrogént kutatni Magyarországon? - szénhidrogén-bányászati, vállalkozási szemszögből Dr. Tóth Tamás.
A világnépesség növekedése
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Nők és férfiak társadalmi egyenlőségének munkaerőpiaci és családügyi vonatkozásai december 3.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Szécsény Kistérség Gyerekprogram Kaposvár Kistérségi program HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIÉPÍTÉSE SZÜKSÉGLETEK FELMÉRÉSE, MEGVITATÁSA HELYI PRIORITÁSOK.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Társadalmi tudatformálás
Megyei Polgármesteri Fórum 2017.
Humánerőforrás menedzsment lehetőségei a szakdolgozó hiány mérséklésre
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Polónyi István A hazai felsőoktatás kondíciói a 2000-es évek második évtizedének közepén Felsőoktatás a koncepciók keresztútján Magyar Felsőoktatás 2015.
Digitális szakadék csökkentése Bálint Ákos projektvezető, KIFÜ
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A Színező Munkacsoport az Aktív Európai Fiatalokért Egyesület szervezésében valósul meg.
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Vezetői célok és feladatok
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Munkaerőhiány és megoldási lehetőségek a közoktatásban
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében EFOP
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Generációváltás az óvodában? Szőllősi Tamás 2017.05.15.

Demográfia Magyarországon a demográfiai változások nagyban befolyásolták – befolyásolják - az óvodapedagógus igény alakulását.

Forrás: KSH

Az elmúlt évek demográfiai változásai (A KSH adatai alapján) Az ország jelenlegi területén 1981- ben éltek a legtöbben (10 millió 713 ezren), a népesség száma azóta folyamatosan csökken.

Az elmúlt évek demográfiai változásai (A KSH adatai alapján) Magyarország – 2011. évi népszámlálás alapján továbbvezetett – becsült lélekszáma 2015. december 31-én 9 millió 823 ezer fő volt.

Óvodás gyermekek létszámának alakulása

Óvodapedagógusok létszámának alakulása

Pedagógusok korosztályainak megoszlása A közoktatásban dolgozók átlagéletkora: 1989-ben 38,1 év 2001-ben már 41,5 év Forrás:http://ofi.hu/tudastar/jelentes-magyar/7-pedagogusok-tablazatok utolsó letöltés: 2016.10.09. 10:47

Óvodapedagógusok korosztályainak megoszlása 2001-ben az óvodapedagógusok 34%-a 30-39 év közötti 40,2%-a 40-49 éves kor közötti Forrás:http://ofi.hu/tudastar/jelentes-magyar/7-pedagogusok-tablazatok utolsó letöltés: 2016.10.09. 10:47

Óvodapedagógusok korosztályainak megoszlása Azóta eltelt 16 év!

OECD kutatásban résztvevő országok pedagógusainak életkori összetétele A pedagógusok többsége 40 év feletti. Kétszer annyian vannak az 50 év feletti pedagógusok, mint a 30 év alattiak. Forrás:http://www.ma.hu/belfold/235692/Nalunk_a_legrosszabb_pedagogusnak_lenni utolsó letöltés: 2016.11.17. 19:15

A statisztikai adatok alapján megfogalmazott következtetés A statisztikai adatok alátámasztják, hogy az elkövetkezendő néhány év leforgása alatt az óvodapedagógus társadalom jelentős részét érinti a nyugdíjba vonulás lehetősége.

2013-ban Hoffman Rózsa így nyilatkozott: „A hosszú távú prognózisok szerint a pedagógusoknak körülbelül egyharmada eléri a nyugdíjkorhatárt a következő hat évben. A korfa olyan mértékű elöregedést mutat, hogy 10-12 éven belül sokkal inkább kell tanárhiánytól, mintsem tömeges létszámleépítéstől tartani.” Forrás: http://www.vg.hu/kozelet/tarsadalom/hoffmann-senki-nem-jarhat-rosszul-410886 utolsó letöltés: 2017.01.21. 19:30

Nemzetközi helyzet A világ fejlett országainak oktatáspolitikusai szerint az OECD tagállamainak többségében a tanárhiány okoz jelenleg és a jövőben fokozódó problémákat (Education Policy Analysis, 2002). Forrás: http://mek.oszk.hu/01300/01399/html/pedagogusok.html utolsó letöltés: 2016.11.17. 19:25

Nemzetközi helyzet Egyre kevesebb fiatal lép erre a pályára, ezért egyre több az idős tanár, emelkedik a betöltetlen tanári álláshelyek száma, a színvonalas, hatékony munkát végző pedagógusok megtartása és felvétele kulcsfontosságú az egész oktatásügy számára. Forrás: http://mek.oszk.hu/01300/01399/html/pedagogusok.html utolsó letöltés: 2016.11.17. 19:25

Mi segítheti a zökkenőmentes átmeneti időszakot?

Szakmára való csábítás Pedagógus életpályamodell bevezetésével járó béremelés Bruttó 122.000 Ft helyett bruttó 177.118 Ft a kezdő bér

A gyakornoki rendszeren belül és kívül Mentorálás A gyakornoki rendszeren belül és kívül Fiatalok tájékoztatása Külső és belső képzések Hospitálások, példaképek állítása Szakmai kapcsolatok alakítása

Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok? 1. Akik már korábban megszerezték a képesítést, de még nem dolgoztak a szakmában

Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok? 2. Oldalirányú folyamatos „feltöltés” pl.: pedagógus végzettséggel rendelkező nevelési és oktatási feladatokat közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak

Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok? 3. Friss diplomás fiatal (21-22 éves) óvodapedagógusok

További felvetődő kérdések Hogyan lehetne motiválni a fiatalokat? Hogyan lesz átadva a tapasztalat? …?

Köszönöm szépen a figyelmet! Elérhetőségek: Szőllősi Tamás - SZÍNEZŐ Munkacsoport szakmai vezető Tel: 06-20-258-8431 E-mail: szinezodebrecen@aefe.hu WEB: szinezodebrecen.aefe.hu Facebook: facebook.com/szinezodebrecen