ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA Debrecen, 2011. augusztus 30. A FELNŐTTKÉPZÉS 10 ÉVE AHOGY A KUTATÓ LÁTJA Farkas Éva - Szegedi Tudományegyetem www.jgypk.hu
HELYZETÉRTÉKELÉS PROBLÉMÁK - JAVASLATOK Jog, irányítás, érdekrendszer, finanszírozás II. Információs rendszer, monitoring, hatékonyság III. Szakmaiság, professzionalizálódás
JOG-IRÁNYÍTÁS-ÉRDEKRENDSZER-FINANSZÍROZÁS A felnőttképzési rendszernek szerteágazó funkciókat kell betöltenie és egymástól eltérő – társadalmi, gazdasági, intézményi, egyéni – érdekeket kell szolgálnia. A felnőttképzésben résztvevő érdekelt felek rendkívül eltérő motivációval és különböző szakmai színvonalon működnek: Érdekek egymás ellen hatnak Információs asszimetria Az érdekelt felek közötti párbeszéd diszfunkciója Együttműködés hiánya Az érdekek harmonizálása a felnőttek tanulásának segítése érdekében – középpontban a tanuló álljon!
JOG-IRÁNYÍTÁS-ÉRDEKRENDSZER-FINANSZÍROZÁS Uniformizált szabályozás, differenciálatlanság A szakmapolitikában hiányzik a különbségeket figyelembe vevő, ösztönző ágazati szemlélet, hiányzik az ágazati tervezés, elemzés, hiányzik a monitoring valamint a visszacsatolás. A képzési piac még mindig kínálati piac és forrásvezérelt. A jogszabályi és a finanszírozási rendszer nem ösztönző és hatékonyság centrikus.
KÉPZÉSI KÍNÁLAT A DÉL-ALFÖLDI RÉGIÓBAN
JOG-IRÁNYÍTÁS-ÉRDEKRENDSZER-FINANSZÍROZÁS A felnőttképzési rendszer működtetésének és működésének legfontosabb szakmapolitikai szabályozó eszköze Állami és európai uniós források („megélhetési tanulás”) Szakképzési hozzájárulás 2003 és 2007 között felnőttképzési célú adókedvezmény Olyan jogi, irányítási, finanszírozási rendszerre van szükség, amely képes együtt kezelni az össztársadalmi, a gazdasági és az egyéni érdekeket, illetve törekszik azok összehangolására. A felső irányítási szinten a felnőttkori tanulás egészének nincs gazdája.
INFORMÁCIÓS RENDSZER – MONITORING - HATÉKONYSÁG Hogyan hasznosul a képzés a gazdaságban? Pályakövetési rendszer Képzések hasznosulásának nyomon követése Output minősítési rendszer Monitoring átlátható, rugalmas, mérhető, tervezhető Új szemlélet Mennyiségi mutatók növelése helyett minőségi fejlesztés
INFORMÁCIÓS RENDSZER – MONITORING - HATÉKONYSÁG Hány felnőttképzési intézmény működik az országban? (8802-1499-1767) Milyen képzéseket indítanak a felnőttképzés területén? Hányan vesznek részt ma Magyarországon felnőttképzésben? Statisztikai adatgyűjtés és adatszolgáltatás hiányosságai Egységes felnőttképzési statisztikai rendszer/módszertan kialakítása Statisztikák, nyilvántartások teljeskörűsége és koherenciája, nyilvántartások megfelelő feldolgozása
SZAKMAISÁG - PROFESSZIONALIZÁLÓDÁS Egy professzió kialakulásának a kezdetén vagyunk, amely egyelőre sem szakmai, sem jogi értelemben még nem önállósult, nem alakult még ki a szakma sajátos arculata, identitása és a felnőttképzési szféra szakmai önszerveződése még ma is nagyon kezdeti állapotban van. A felnőttképzés szakma megfelelő szaktudás szükséges a feladatok szakszerű és hatékony elvégzéséhez.
SZAKMAISÁG - PROFESSZIONALIZÁLÓDÁS A felnőttképzésben dolgozók szakmai felkészültsége és fejlődése döntően meghatározza a felnőttkori tanulás minőségét. kibővült szerepkör új feladatok szakmai, andragógiai, társas, módszer, személyes kompetenciák (hiánya) Képzési, továbbképzési rendszer kidolgozása, minimális végzettség, tudás, gyakorlat, kompetencia meghatározása
PROBLÉMA ESETÉN „SEGÍTSÉGFORRÁS”
PROGRAM-AKKREDITÁCIÓS KÉRELMEK Időpont Beadott kérelmek száma Hiánypótlásra utasított kérelmek száma Hiánypótlás okai 2011. május 67 35 Fogyatékosságból eredő speciális igények (6) Bekapcsolódás feltételei (9) Előzetes tudás felmérésének hiánya (6) Értékelő rendszer nem megfelelősége (6) Egyéb (8) 2011. június 125 Személyi-tárgyi feltételek (20) Fogyatékosságból eredő speciális igények (4) Előzetes tudás felmérésének hiánya (4) Értékelő rendszer nem megfelelősége (4) Egyéb (3) 2011. július 97 40 Személyi-tárgyi feltételek (9) Előzetes tudás felmérésének hiánya (7) Bekapcsolódás feltételei (3) Értékelő rendszer nem megfelelősége (3) Egyéb (12)
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! Dr. Farkas Éva Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézet @ feva@jgypk.u-szeged.hu 14