Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZEMÉLYES ADATOK VÉDELME A FÓRUMOKBAN ÉS A BLOGOKBAN Felelősség és jogérvényesítés.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Előnyök és alkalmazási területek
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Reklám etika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mission 5 M A reklámcél meghatározása Tájékoztatás Meggyőzés
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Online értékesítés és marketing fogyasztóvédelmi szemmel Siklósi Máté.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A közigazgatási eljárás II.
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
Met. módosítás július 01..
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
Nemzetközi magánjog II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai Szöveg Balogh Virág Gazdasági Versenyhivatal 2010. július 30.

GVH és fogyasztóvédelem Piaci megközelítésű fogyasztóvédelem – piacok kínálati és keresleti oldala Piaci kudarcok – a versenyfolyamatok nem képesek a piac korrekciójára Egyik legfontosabb keresleti oldali kudarc: információs aszimmetria Állami beavatkozás: költséges és hosszadalmas Cél: a fogyasztók érdekében jól működő piac Eszközök Kínálati oldalon: magatartásbefolyásolás Keresleti oldalon: fogyasztói tudatosság növelése

Reklámozással összefüggő problémák Fttv. alkalmazásával összefüggő kérdések Hatásköri kérdések A jogalkalmazás menete Keresleti oldali problémák Ésszerűen eljáró fogyasztó Ügyleti döntés/ügyleti döntés torzítására való alkalmasság Kínálati oldali problémák Kereskedelmi gyakorlat Aktív/passzív megtévesztés Tényállás valódiságának alátámasztása Felelősségi kérdések

Fttv. alkalmazásával összefüggő kérdések Hatásköri kérdések Fttv. 10. § (3) – verseny érdemi érintettsége (GVH) Fttv. 10. § (4) – címkén és a 7. § (3) bekezdésében hivatkozott tájékoztatási követelmények megsértésével megvalósuló jogsértés (NFH és PSZÁF) Fttv. 10. § (6) – magatartási kódex rendelkezéseinek megsértése (NFH és PSZÁF) A jogalkalmazás menete Az Fttv. alkalmazása során elsőként a feketelista pontjainak megsértése, majd a 6., 7. és 8. §-ok megsértése, végül a 3. § (1) bekezdésének megsértése vizsgálandó (pl. Vj-147/2008, Vj-6/2009., Vj-12/2009.)

Ésszerűen eljáró fogyasztó – általános kérdések Fttv. 4. § - ésszerű, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel eljáró fogyasztó Speciális helyzetek Fogyasztók egy meghatározott csoportja felé irányuló kereskedelmi gyakorlat 4. § (2) – sérülékeny fogyasztók Az ésszerűen eljáró fogyasztó meghatározásának jelentősége – a kereskedelmi gyakorlat fogyasztóra gyakorolt hatása Az ésszerűen eljáró fogyasztó meghatározásának módszerei Empirikus úton (pl. Vj-33/2008., Vj-6/2009.) UCP irányelv (18) preambulum-bekezdése – „az átlagos fogyasztó vizsgálata nem statisztikai alapú vizsgálat”

Ésszerűen eljáró fogyasztó – versenytanácsi gyakorlat (…) az eljárás alá vont által becsatolt piackutatás eredményei szerint is a legfontosabb fogyasztói tényező a biztosítás díjának csökkentése (…). Racionálisan viselkedik az a fogyasztó, aki nem kételkedik a reklámok valóságtartalmában (Vj-33/2008.) Egy reklám megítélésekor annak összhatásából kell kiindulni, nem feledve, hogy a fogyasztók nem végzik el a reklámok alapos elemzését (Vj-21/2009.) A reklám egyik funkciója éppen az, hogy (…) az információs aszimmetria feloldására költséghatékony megoldásokat keres (Vj-58/2009.) A rendelkezésre álló adatok – így különösen (…) a marketing-kampány előkészítő iratok – alapján megállapítható, hogy az eljárás alá vontak a vizsgált kereskedelmi gyakorlatot általában a megtakarítási termékek iránt érdeklődő fogyasztóknak szánták (Vj-137/2008.) A súlyos jogsértés sérülékeny fogyasztókat érintett (Vj-35/2009.)

Ügyleti döntés/ügyleti döntés torzítására való alkalmasság Ügyleti döntés definíciója: Fttv. 2. § h) pont Ügyleti döntés torzításának definíciója: Fttv. 3. § (2) b) pont A jogi értékelés szempontjából relevanciával bíró fogyasztói döntés meghozatala egy folyamat, amelynek nemcsak az egészét, hanem egyes szakaszait is védi a jog a maga eszközeivel. (Vj-84/2009.) Ezt a megállapítást támasztja alá az Fttv. körében az 1. § (1) bekezdése, az ügyleti döntés definícióját tartalmazó 2. § h) pontja, valamint a feketelista több pontjának megfogalmazása (Vj-137/2008.) Az eljárás alá vonttal kapcsolatba lépő fogyasztók az alábbi ügyleti döntéseket hozták: 1) az eljárás alá vont telefonon keresztüli megkeresése, 2) személyes megkeresés, 3) ügynöki megbízás, 4) hitelszerződés megkötéséről való döntés (Vj-83/2009.)

Kereskedelmi gyakorlat Fttv. 2. § d) pont – áru értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartás, tevékenység, mulasztás, reklám, marketingtevékenység vagy egyéb kereskedelmi kommunikáció Fttv. 2. § e) pont – kereskedelmi kommunikáció Fttv. 2. § f) pont – reklám Ld. az ügyleti döntés folyamatáról mondottakat → az ügyleti döntés folyamán a fogyasztó tudomására jutott tájékoztatás kereskedelmi gyakorlat lehet (így pl. tájékoztatók, hirdetmények is)

Aktív/passzív megtévesztés I. Tényállási elemek Valótlan/megtévesztő állítás, illetve elhallgatás, elrejtés, valamint homályos megfogalmazás – alkalmasság-teszt Ügyleti döntés torzítására való alkalmasság Jellemző problémák Aktív megtévesztés „akár” Passzív megtévesztés Apróbetű Utólagos tájékoztatás Integrált kommunikációs kampányok

Aktív/passzív megtévesztés II. Az „akár” állítás megtévesztőnek minősülhet abban az esetben, ha a vállalkozásnak nincs olyan terméke, amelyre a hirdetett mérték jellemző, a reklám kiemelt üzenetét a feltételek lényegesen módosítják, a feltüntetett mérték csak a fogyasztók egy atipikus köre számára érvényesül (Vj-33/2008.) A percdíj csökkentésére alkalmas négyféle opció közül elegendő 2-2 egyidejű igénybevétele, valamint a fogyasztók jelentős százaléka elérhette a reklámozott percdíjat (Vj-77/2007.) A jogsértés megállapíthatósága szempontjából irreleváns, hogy a vállalkozás a jogsértő tájékoztatás mellett nem jogsértő tájékoztatásokat is közread. A tájékoztatás akkor is jogsértőnek minősül, ha utóbb mód van a teljes körű valós információk megismerésére (Vj-84/2009.)

Aktív/passzív megtévesztés III. A Versenytanács kiemeli, hogy a vizsgált esetben a reklámok nem kiegészítő információkat hallgattak el, hanem (…) nélkülözhetetlen, így a fogyasztói döntést befolyásoló információkról nem szóltak (Vj-137/2008.) A televíziós (…) reklámban nem hangsúlyosan megjelenő, kis betűmérettel elhelyezett írásbeli információ ténylegesen nem nyújt tájékoztatást a fogyasztók számára. (…) az írásbeli közlések elsősorban valamiféle magyarázó, kiegészítő szerepet tölthetnek be. Jelen esetben mindez azt eredményezte, hogy nem vált a fogyasztók által ténylegesen észlelt üzenet részévé az a közlés (…). Az óriásplakátok esetén (…) a reklám főüzenetének tehát kiemelkedő szerepe van, s az apró betűs információk tájékoztatásban betöltött szerepe gyakorlatilag elhanyagolható (Vj-12/2009.)

Tényállás valódiságának alátámasztása Fttv. 14. §: a vállalkozás a tényállítás valódiságát igazolni köteles – bizonyítási teher Mivel a vállalkozás nem igazolta a kereskedelmi gyakorlatának részét képező – a sérülések kezelésére, kozmetikai hatás kifejtésére, méregtelenítésre (…) – vonatkozó tájékoztatásokat, megállapítható, hogy ezen tényállításai valótlanok voltak (Vj-147/2008.) A Versenytanács álláspontja szerint a tájékoztatások közreadása esetén az eljárás alá vont kötelessége állításai valóságtartalmának igazolása akként, hogy az (…) iratoknak már a tájékoztatás közreadásakor az eljárás alá vont rendelkezésére kell állniuk (Vj-46/2009.)

Felelősség Fttv. 9. § - a felelősségi rendszer 9. § (1) – közvetlen érdek-teszt 9. § (3) – a kereskedelmi kommunikáció megjelenítési módjával összefüggő okból eredő jogsértésért való felelősség (…) az ATV fix összegű bevételhez jut. (…) Számos olyan szolgáltató létezik (pl. távközlési közvetítő szolgáltató), amely áttételesen érdekelt abban, hogy a kereskedelmi gyakorlat nyomán az áru értékesítése megtörténjen (…). Az egyes résztvevők között azonban a „közvetlen érdekeltség” szintjében nyilvánvaló különbségek mutatkozhatnak. A Versenytanács álláspontja szerint ennek az érdekeltségi különbségnek a felelősség terén is érvényesülnie kell (Vj-59/2009.) (…) a New Face Media nem egyszerű reklámszolgáltatóként járt el, hanem önálló magatartást tanúsított. (…) a szakmai gondosság elvét figyelembe véve kellett ovlna eljárnia (Vj-111/2009.)

Köszönöm a figyelmet! balogh.virag@gvh.hu www.gvh.hu