Mayer József Budapest 2013. február 27. A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-koncepcióban Mayer József Budapest 2013. február 27.
Mi a célja a továbbképzési program(ok)nak? Azt a célt szolgálják, hogy a továbbképzés során , hogy 1. A pedagógusok felkészüljenek a konkrét program alkalmazására. 2. Képesek legyenek a megszerzett tudást továbbadni. 3. Képesek legyenek új tudást befogadni és alkalmazni (adaptáció – hálózati tanulás) 4. Képesek legyenek a tudás továbbfejlesztésre és korrekciójára (reflektivitás) 5. Képesek legyenek befolyásolni a szervezet működését és tanulását (intézményfejlesztés – tanácsadás) Készítette: Varga Attila Budapest 2013. Február 27.
A továbbképzési program tervezett irányai Tanárok felkészítése az egész napos iskolai működés napi gyakorlatának megvalósítására: Támogató eszközök fejlesztése: (modulírás) alkalmazás továbbfejlesztés adaptáció Multiplikátorok felkészítése az intézményen belüli és az intézmények közötti tudás terjesztésére/átvételére/továbbfejlesztésre (tudásmenedzsment) A fejlesztést intézményi és hálózati szinten menedzselő szereplők felkészítése Együttműködés biztosítása a K+F+I munkatársakkal Együttműködés biztosítása az intézményen belüli és intézmények közötti hálózatok szereplőivel (folyamat és változásmenedzsment) Készítette: Varga Attila Budapest 2013. Február 27.
A képzés egyéb jellegzetességei Mindhárom képzés folyamatba ágyazott: azaz elsődleges törekvése a résztvevők hozott tudásához, tapasztalataihoz, lehetőségeihez és meglévő pedagógiai gyakorlatához igazodó önálló tanulási folyamatának támogatása. A képzési irányok közös tudáselemek is biztosítanak: Társadalmi/helyi közösségi kommunikáció biztosítása (helyi társadalom támogatásának a biztosítása – fórumok, hírlevelek, egyéb nyilvános szereplés) A helyi média lehetőségeinek a kiaknázása (honlap, helyi sajtó/tv/rádió/diáklap) Készítette: Varga Attila Budapest 2013. Február 27.
Elvárások a továbbképzési programoktól Az egész napos program gyakorlatban történő alkalmazása akkor lesz sikeres – túl azon, hogy megfelelő hatása van –, ha beválik majd a gyakorlatban. Ez azt jelenti, hogy a pedagógusok képesek és szívesen alkalmazzák azt, a környezetben (szülők, civil szervezetek, az iskolák közvetlen társadalmi környezete, fenntartó, szakmai partnerek) körében van iránta érdeklődés, pozitív változást eredményez a közvetlen és közvetett célcsoport életében (pl. javul a diákok teljesítmény, erődödnek a szociális kompetenciáik, alkalmazása nem jár irreálisan magas költségekkel, nem okoz nehezen kezelhető szervezési problémákat, Fenntartása később is (részben önerőből) biztosítható Készítette: Varga Attila Budapest 2013. Február 27.
A továbbképzésben résztvevők tanulási formái A továbbképzés irányai/ A felkészítést szolgáló modulok tartalmi elemei 1. Modul 2. modul 3.modul Tanárok felkészítése az egész napos iskolai működés napi gyakorlatának megvalósítására Jelenléti tanulás b. Önálló tanulás c. Hálózatban történő tanulás Multiplikátorok felkészítése A fejlesztést intézményi és hálózati szinten menedzselő szereplők felkészítése Készítette: Varga Attila Budapest 2013. Február 27.
Az intézményi szintű fejlesztő- partnerek (pedagógusok) tevékenységének szerkezeti ábrája + a számukra biztosított támogatási rendszer (Emlékeztető: 4. dia!) Alsó tagozat Feladatok /funkciók az intézményi szintű fejlesztésben Felső tagozat (felzárkóztatás) 1. Rendszer-koordinátor 2. Multiplikátor 3. Modul-fejlesztő 4. Hálózati szakember 1. . Rendszer-koordinátor 3. . Modul-fejlesztő Külső támogatók: OFI – szakemberek A hálózat (iskolák) Szülők Helyi társadalom közvetlenül nem érintett szereplői Horizontális munkaközösség 8 fő Belső támogatók: Az intézmény menedzsmentje Tantestület
Mayer József mayer.jozsef@ofi.hu www.ofi.hu Köszönöm a figyelmüket! Mayer József mayer.jozsef@ofi.hu www.ofi.hu