KÖRNYEZETI TEREPGYAKORLATOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Ellenőri továbbképzés Budapest, Ellenőri továbbképzés Budapest, MLSZ JB.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Nemzeti parkok szerepe az ökológiai szemlélet megismertetésében és formálásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
HHR.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Programjaink fizikából a es tanévben
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
Megfigyelés és kísérlet
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Előadás másolata:

KÖRNYEZETI TEREPGYAKORLATOK Dr. Kárász Imre egyetemi tanár Eszterházy Károly Főiskola Környezettudományi Tanszék karasz@ektf.hu NSZFI Országos Továbbképző Nap Budapest, 2009. november 26.

Terepgyakorlatok definíciója Sajátos iskolán kívüli munkaszervezési forma

A terepgyakorlatok célja (Egy konkrét terület környezeti állapotának megismerésén keresztül) a környezetvizsgálat módszereinek in situ megismerése és gyakorlása; Együttműködés (kooperatív technika) gyakorlása

A terepgyakorlatok sajátságai A terepmunka más, kötetlenebb, sokoldalúbb, változatosabb, látványosabb, mint a tantermi foglalkozás, ezért fokozottabb figyelmet, körültekintőbb viselkedést igényel.

A terepgyakorlatok sajátosságai(1) A terepmunka más kötetlenebb, sokoldalúbb, változatosabb, látványosabb, mint a tantermi foglalkozás, ezért fokozottabb figyelmet, körültekintőbb viselkedést igényel. A terepmunka veszélyesebb is a tanterminél! A mérő- és mintavételi helyek kiválasztásánál törekedjünk arra, hogy a célnak megfelelő, de a legkevésbé balesetveszélyes helyeken legyenek! Öltözzünk mindig az időjárásnak, a terep sajátosságainak és az elvégzendő feladatnak megfelelően!

A terepgyakorlatok sajátosságai(2) (előkészület) Eredményes csak a jól megtervezett, meghatározott módon és pontosan végzett munka lehet. Minden feladatra előre készüljünk fel. A siker egyik legfontosabb feltétele a napi munkaterv szerinti mintavételekhez, kísérletekhez szükséges eszközök és anyagok célszerű összeválogatása, csomagolása és szállítása. Indulás előtt mindig ellenőrizzük a felszerelést!

A terepgyakorlatok sajátosságai(3) (utómunka) A terepgyakorlat nem fejeződik be a megfigyelések és a mérési eredmények felírásával. Mindig értékeljük ki azokat, készítsünk szemléletes grafikonokat, táblázatokat és ha lehet, fényképekkel is dokumentáljuk! Az eredményekről, megfigyelésekről készítsünk jegyzőkönyvet, amelyben a dátumot, a helyszínt és a vizsgálandó objektum legfontosabb adatait is feltétlenül jegyezzük fel!

A terepgyakorlatok sajátosságai(4) (viselkedés) A nylonszatyor nem való terepre. Hátizsákot vagy oldaltáskát viszont mindig vigyünk magunkkal! A fényképezőgép és a látcső a leghasznosabb segítőtársunk! Tevékenységünkkel ne zavarjunk vagy akadályozzunk másokat! A terepmunka során tartsuk be a természetben való viselkedés írott és íratlan szabályait, azaz ne hangoskodjunk, csak a legszükségesebb mértékben avatkozzunk be a vizsgált terület életébe, ne vigyünk bele és ne is hozzunk ki belőle semmit az élményeken és tapasztalatokon kívül!

Terepgyakorlatok csoportosítása Gyakorlatok tartalma/jellege szerint: - bemutató (pl. üzemlátogatás, terepszemle) - módszer gyakorló (folyamat orientált projekt) - kutató (eredmény orientált projekt) A terepgyakorlat időtartama szerint: - rövid (1-3 óra) - egynapos (a megszakított többnapos is ilyen) - folyamatos többnapos

A vizsgálatok tárgya Élővilág: 1. növényzet vizsgálata 2. állatvilág vizsgálata 3. gombák, mikro-élőlények vizsgálata Élettelen környezet: 4. levegő /mikroklíma, levegőszennyezettség, zaj, sugárzások) vizsgálata 5. talajvizsgálatok 6. vízvizsgálatok 7. „Égbolt” vizsgálatok (csillagászati, légköri jelenségek) Települési környezet: 8. település vizsgálata

Helyszín kiválasztás szempontjai A tervezett gyakorlatok biztonságos megvalósítására legyen alkalmas; Könnyen megközelíthető legyen; A tevékenységünk ne zavarjon másokat; Költség kímélő megvalósítást biztosítson.

Terepgyakorlatok szervezési keretei Tanórák keretében (tömbösítve) Terepgyakorlati napon Összefüggő terepgyakorlati napok keretében (pl. témahét)

A terepgyakorlatok haszna Szakmai kompetenciák fejlesztése In situ kooperáció és felelősségtudat fejlesztés A személyiség „rejtett”” értékeinek és adottságainak felszínre hozatala

Módszerek Általánosan használt oktatási módszerek (pl. bemutatás, magyarázat, ellenőrzés) Sajátos terepi oktatási módszerek (pl. önálló terepi feladatok egyéni és csoport szinten, ismeretrögzítés)

Környezetelemzési terepgyakorlatok (többnapos folyamatos)

Vizsgálandó élőhelyek (pl. összefüggő több nap esetén) Vízi élőhely típusok (lebegő hínáros, gyökerező hínáros, nádas, zsombékos); Vízparti élőhelyek (bokorfűzes, puhafa és keményfa ligeterdő, kaszálórét); Ruderális élőhelyek (felhagyott szántó, felhagyott homoknyerő, művelt szántó) Települési élőhelyek (táborhely, Tiszafüred, útszéli területek, kastélypark)

Növényzet vizsgálata

Állatvilág vizsgálata

Levegő vizsgálatok

Talajvizsgálat

Vízvizsgálatok

Település vizsgálat

A terepmunka során tartsuk be a természetben való viselkedés írott és íratlan szabályait, azaz ne hangoskodjunk, csak a legszükségesebb mérték-ben avatkozzunk be a vizsgált terület életébe, ne vigyünk bele és ne is hozzunk ki belőle semmit az élményeken és tapasztalatokon kívül!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!