Az iparszabályozás aktuális kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS – 2016 MAGYAR MÉRNÖKI KAMARA TŰZVÉDELMI TAGOZAT Beépített tűzjelző-tűzoltó berendezések A szabályozás aktuális újdonságai MMK Szakmai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Felvonók hatósági felügyelete január 1-től
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adományok adózási kérdései
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Felvonók hatósági felügyelete
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az iparszabályozás aktuális kérdései Dr. Cseh Gábor NGM Iparszabályozási Főosztály XXV. Nemzetközi Felvonó Konferencia Siófok, 2017. június 8.

A műszaki szabályozás helye, szerepe A műszaki szabályozás, csakúgy mint a gazdaságszabályozásban jelentős egyéb területek (pl. a kereskedelemszabályozás), szerves része gazdasági környezetünknek. A legfontosabb cél, hogy a cégeknek, vállalkozásoknak piacbarát, versenyképes környezetet biztosítsunk, miközben garantáljuk az üzemeltetők, szakemberek és az állampolgárok biztonságát, megelőzzük a vagyoni károk bekövetkezését. A „megfelelő biztonság és megbízhatóság” érdekében a hatóságok érvényre juttatják az előírásokat, engedélyezési és hatósági ellenőrzési jogkört gyakorolnak, kivizsgálják a rendkívüli események okait és következményeit. Egzakt szabályozási terület, a fizika és kémiai törvényei ugyanis nem engednek meg különféle értelmezéseket (mint pl. a jog), és nincsenek jelen közöttük viaskodó elméletek (mint pl. a közgazdaságtanban).

Az Iparszabályozási Főosztály kiemelt feladatai Az iparügyekért való felelősség helye, szerepe a kormányzati munkamegosztásban: a nemzetgazdasági miniszter a Kormány iparügyekért felelős tagja; iparpolitika meghatározása – iparfejlesztési stratégia, pl.: Irinyi Terv (iparfejlesztési koncepció), Jedlik Ányos Terv (elektromobilitási koncepció); az iparügyekért való felelőssége keretében előkészíti (többek között) a műszaki szabályozás tárgykörébe eső jogszabályokat.

Gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár Iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkár Iparszabályozási Főosztály

A szabályozás, felügyelet és szakmai irányítás területei szabványosítás akkreditálás mérésügy műszaki biztonság, sajátos ipari építmények megfelelőségértékelés piacfelügyelet építésgazdaság védelemkoordináció haditechnika kettős felhasználású termékek telepengedélyezés 6 törvény, 21 kormányrendelet, 35 miniszteri rendelet

Szabályozási feladatok (felvonók, mozgólépcsők) 2009. évi CXXXIII. törvény a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet a megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének részletes szabályairól 16/2008. (VIII. 30.) NFGM rendelet a gépek biztonsági követelményeiről és megfelelőség tanúsításáról 5/2010. (I. 14.) NFGM rendelet az iparügyekért felelős miniszter szabályozási feladatkörébe tartozó forgalmazási követelmények tekintetében eljáró megfelelőségértékelő szervezetek kijelölésének, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének különös szabályairól 28/2016. (VIII. 23.) NGM rendelet a felvonók és a felvonókhoz készült biztonsági berendezések biztonsági követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet a felvonókról, mozgólépcsőkről és mozgójárdákról

A 2009. évi CXXXIII. törvény módosítása 2017. évi L. törvény az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény és a közigazgatási perrendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról (a továbbiakban: Ákr.) 348. § (1) A megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. évi CXXXIII. törvény 6. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(5) A kijelölő hatóság eljárásaiban a hatóság az eljárást megszünteti, ha az ügyfél a kérelmére indult eljárásban a hiánypótlásra való felhívásnak (ideértve az igazgatási szolgáltatási díj és illeték, valamint a kérelemhez jogszabály alapján csatolandó mellékletek tekintetében történő felhívást is) határidőben nem tett eleget, és az erre megállapított határidő meghosszabbítását sem kérte. Hatályos: 2018.01.01-jétől

A 2012. évi LXXXVIII. törvény módosítása Ákr. 412. § (2) bekezdés: A termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény 10/A. alcíme a következő 17/B. §-sal egészül ki: „17/B. § (1) Aki a) a berendezés létesítésére, vagy üzembe helyezésére, üzemeltetésére, alkalmasságának ellenőriztetésére vonatkozó, b) – a berendezésnek a hatóság, a nyilvántartott szervezet, az ellenőr, a karbantartó dokumentált intézkedésének eredményeként történő leállításának esetkörét kivéve – a biztonságtechnikai felülvizsgálatára vonatkozó, vagy c) a felvonókról, mozgólépcsőkről és mozgójárdákról szóló kormányrendeletben meghatározott esetekben a bejelentésre vonatkozó kötelességét megszegi, azt a Kormány által rendeletben kijelölt műszaki-biztonsági hatóság közigazgatási bírsággal sújtja.

A 2012. évi LXXXVIII. törvény módosítása (2) (2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a műszaki-biztonsági hatóság az eset összes körülményeire tekintettel dönt a bírság kiszabásáról és a bírság összegének meghatározásáról. Ennek keretében mérlegeli különösen: a jogsértéssel okozott hátrányt (ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket) és a jogsértéssel elért előny mértékét, a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát, a jogsértéssel érintettek körének nagyságát, a jogsértő állapot időtartamát, a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát.”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (1) (…) Korm. rendelet [Ákr. hatálybalépésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról]: A felvonókról, mozgólépcsőkről és mozgójárdákról szóló 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „23. § Aki a berendezés létesítésére, üzembe helyezésére, üzemeltetésére, alkalmasságának ellenőriztetésére, (…) biztonságtechnikai felülvizsgálatára, vagy a 3. § (6) bekezdésben előírt bejelentésre vonatkozó kötelességét megszegi, azt a Hatóság a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény 17/B. §-a alapján közigazgatási bírsággal sújtja, amelynek legkisebb összege esetenként tízezer forint, legmagasabb összege: a) természetes személy esetén 300 000 forintig, b) jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet esetén 500 000 forintig terjed.”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (2) (…) Korm. rendelet [a bürokrácia-csökkentéssel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról] – munkaanyag: Az Fmr. 2. § 3. pont helyébe a következő rendelkezés lép: [2. § E rendelet alkalmazása szempontjából] „3. bejelentett tanúsító szervezet: a felvonók és a felvonókhoz készült biztonsági berendezések biztonsági követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról szóló rendelet (a továbbiakban: felvonó rendelet) hatálya alá tartozó felvonók esetében a felvonó rendeletben meghatározott; a gépek biztonsági követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról szóló miniszteri rendelet (a továbbiakban: gépek rendelet) hatálya alá tartozó berendezések esetében a gépek rendeletben meghatározott – Budapest Főváros Kormányhivatala (a továbbiakban: BFKH) által kijelölt – tanúsító szervezet;”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (3) Az Fmr. 2. § 6. pont helyébe a következő rendelkezés lép: [2. § E rendelet alkalmazása szempontjából] „6. felújított berendezés: felújított berendezés: az a berendezés – a fabetétes vezetősínű felvonók, valamint a tömegközlekedési mozgólépcsők kivételével –, amelynek legalább a meghajtógépét, vezérlését, biztonsági berendezéseit, továbbá – felvonók esetében – fülke- és aknaajtóit 20 évnél nem régebben új egységekre cserélték;”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (4) Az Fmr. 2. § 10. pont a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép: [2. § E rendelet alkalmazása szempontjából] 10. használatbavételi alkalmassági nyilatkozat: „a) új, személyszállításra is alkalmas felvonó esetében a felvonó rendelet által meghatározott, bejelentett szervezet által kiadott tanúsítvány, vagy a tevékenységét a felvonó rendelet 10. számú vagy 11. számú melléklete szerint tanúsított felvonószerelő vállalkozás által készített végellenőrzési jegyzőkönyv alapján kiállított megfelelőségi nyilatkozat,”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (5) Az Fmr. 4. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A berendezések a) létesítése, áthelyezése, átalakítása iránti engedélykérelmekhez a 2. melléklet I. pontjában foglalt dokumentációt, (…) c) 3. § (1) bekezdése szerinti bontásának engedélyezése iránti, valamint 3. § (7) bekezdése szerinti megszüntetésének tudomásulvétele iránti kérelmekhez a 2. melléklet III. pontjában foglalt dokumentációt kell csatolni.” [Megszűnik az Fmr. 6. melléklet szerinti önálló tervezői nyilatkozat, ezzel együtt annak tartalmi elemei beépülnek az Fmr. 1. mellékletében részletezett kivitelezési dokumentáció részét képező műszaki leírásba.]

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (6) Az Fmr. 3. alcíme a következő 4/A. §-sal egészül ki: „4/A. § (1) Engedély nélkül létesített berendezés fennmaradását és használatbavételét a Hatóság a 23. §-ban meghatározott mértékű közigazgatási bírság kiszabása mellett engedélyezi. (2) Az (1) bekezdésben említett berendezés fennmaradása és használatbavétele iránti kérelemhez csatolandó műszaki dokumentáció összeállítása során az e rendeletben a létesítési dokumentáció tartalmára és a használatbavételi dokumentáció tartalmára vonatkozó követelményeket kell együttesen alkalmazni a (3)-(4) bekezdésben foglalt eltérésekkel. (3) A gyártó vagy a felelős forgalmazó az általa szállított és felszerelt (felszereltetett) berendezés tekintetében írásban nyilatkozik a tervezési követelményeknek való megfelelőségről. (…)

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (7) Az Fmr. 3. alcíme a következő 4/A. §-sal egészül ki: „(…) (4) A kérelemhez csatolni kell a nyilvántartott szervezet írásbeli hozzájárulását a leállított berendezés újraindításához. (5) A Hatóság az (1) bekezdésben foglaltak alapján hozott döntését és a műszaki adatlapot másolatban megküldi a berendezések országos nyilvántartását vezető szerv részére nyilvántartásba vétel céljából.”

A 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosítása (8) Az Fmr. 24. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A rendelet hatálya alá tartozó felvonót, mozgólépcsőt, mozgójárdát úgy kell megtervezni, létesíteni, telepíteni, üzembe helyezni, üzemeltetni és rendszeresen karbantartani, valamint megszüntetni (elbontani), hogy az megfeleljen az e rendeletben és a 29. §-ban foglaltak figyelembevételével a vonatkozó szabványokban meghatározott műszaki biztonsági követelményeknek.”

A 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása (1) A megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének részletes szabályairól szóló 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet (Mftvhr.) 5. § a következő (4) bekezdéssel egészül ki: „(4) A kijelölt szervezetek a kijelölő hatóság számára elérhetővé teszik a közreműködők szakmai képesítésére és az általuk elvégzett munkára vonatkozó dokumentumokat.”

A 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása (2) A megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének részletes szabályairól szóló 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) Ha a kijelölt szervezet a megfelelőségi tanúsítvány kiadását követően állapítja meg, hogy a tanúsított termék már nem elégíti ki az (1) bekezdésben hivatkozott követelményeket, erről a termék sajátosságaihoz igazodó határidő közlésével értesíti a gazdasági szereplőt. Ha a gazdasági szereplő a megadott határidőn belül nem teszi meg a termék követelményeknek való megfelelővé tételéhez szükséges intézkedéseket, vagy a termék hibája nem orvosolható, a kijelölt szervezet minőségirányítási kézikönyvében és a működési és eljárási szabályzatában meghatározottak szerint a tanúsítvány hatályát korlátozhatja, felfüggesztheti vagy a tanúsítványt visszavonhatja.”

A 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása (3) Hatályát veszti a megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének részletes szabályairól szóló 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet 19. § (1) bekezdése. [19. § (1) Az Msztv. 6. § (3) bekezdés b) pontja szerinti kijelölési eljárás esetében a kijelölő hatóság a kijelölési feltételek folyamatos teljesülésének ellenőrzésébe szakértőként bevonhatja az akkreditáló szervet.]

Szakmai irányítási feladatok a felvonók, mozgólépcsők tárgykörben 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 2010. évi CXXVI. törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról 66/2015. (III. 30.) Korm. rendelet a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról 365/2016. (XI. 29.) Korm. rendelet a Budapest Főváros Kormányhivatalának egyes ipari és kereskedelmi ügyekben eljáró hatóságként történő kijelöléséről, valamint a területi mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságokról Műszaki biztonság Megfelelőség-értékelő szervezetek kijelölése Piacfelügyelet

Szakmai irányítási feladatok a felvonók, mozgólépcsők tárgykörben A szakmai irányítás elsődleges célja: országosan egységes hatósági jogalkalmazási gyakorlat kialakítása és a szakmai feladatellátás színvonalának fenntartása és fejlesztése a műszaki biztonság, a megfelelőség-értékelő szervezetek kijelölése és a piacfelügyelet területén. A szakmai irányítás főbb eszközei: egyedi utasítás kiadása feladat elvégzésére, mulasztás pótlására, jelentéstételre vagy beszámolóra való kötelezés, törvényességi és szakszerűségi ellenőrzés, szakmai képzések, oktatások, továbbképzések tartása, szakmai vizsgák, értekezletek tartása, irányadó szabályozó dokumentumok rendelkezésre bocsátása, a közreműködő BFKH szakmai felügyelete.

Az elektronikus ügyintézés kihívásai 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól 9. § (1) Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény nem rendelkezik eltérően, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy tekintetében a) az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, b) az ügyfél jogi képviselője (...) 108. § (1) Az 1. § 17. pont a)–k) alpontja szerinti jogalanyok [államigazgatási szervek is!] 2018. január 1. napjától kötelesek az ügyek elektronikus intézését az e törvényben meghatározottak szerint biztosítani. (...) (5) A 9. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségének az ügyfél vagy jogi képviselő – ha törvény eltérően nem rendelkezik – 2018. január 1. napjától köteles eleget tenni. (...)

A központi rendszer fejlesztésének lehetőségei Adottságok (zárt rendszerű, országos, teljes körű, naprakész adattár): 60.000 db/év vizsgálati jegyzőkönyv, kb. 25 adat/jkv. 3000 db/év regisztrált üzemállapot-változás A vizsgálandó fejlesztési lehetőségek: a központi rendszer „lekérdezi” a nyilvántartott szervezetek ellenőrzési adatbázisát karbantartói adatok rögzítése a nyilvántartott szervezetnél és adatátvétel a központi rendszerbe e-nyomtatványok bevezetése azonosító szám kéréséhez adatok felvitele (nyilvántartott szervezet) adatmódosítások kezelése (üzemeltetői bejelentések)