Pedagógus szerep és változásai Szekszárd, 2008.08.28. „Az oktatási rendszer csak annyira jó,amennyire a tanárok, akik alkotják” McKinsey, 2007
Fejlődési modell Költség Idő
Az Iskola világa a XXI. században Kihívások: Kultúrák sokszínűsége Demográfiai változások Folyamatos és turbulens változás Technikai fejlődés gyorsulása IKT robbanásszerű elterjedése Hatékonyság és eredményesség előtérbe kerülése Tanári szerep felértékelődése
Az Iskola világa a XXI. században Negatív válaszok : Szelekciós mechanizmusok erőteljes megjelenése Iskolafokok expanziója Rendszer és személyes apátai, közöny Technikák anulálása IKT eszközök peremhelyzetbe helyezése Tanári kiégés Túlszabályozottság Gyermekek terhelésének növekedése
Az Iskola világa a XXI. században Pozitív válaszok : Integrációs törekvések Bizalom növekedés Aktivitásra és kreativitásra késztető munkahelyi ösztönző rendszerek, fizikai, kommunikációs terek IKT eszközök célhelyzetbe helyezése Támogató szakmák belépése az iskolába Kiterjedt kapcsolati hálók kiépülése Kompetencia alapú oktatás bevezetése
Szerepek Színész, rétor Vezető, politikus Művész, és kutató Rendező, és tervező Jogász, minőségügyi menedzser Média szakértő és marketingmenedzser Sportoló Informatikus
Pedagógus kompetenciák Képességek PERCEPTUÁLIS (Észlelési képességek) INTELLEKTUÁLIS képességek PSZICHOMOTOROS (Testi – fizikai képességek) SZOCIÁLIS Látásélesség Téri tájékozódás Vizuo – motoros koordináció Hallási megkülönböztető képesség Tapintás, érzékenység stb. Emlékezet verbális, vizuális Figyelem – megfigyelőképesség. Gondolkodási képesség: ok – okozati összefüggés felismerése, következtetés, analízis, szintézis, összehasonlítás stb. Alkotóképesség flexibilitás, origanilitás, fluencia. Verbális képességek beszédértés, szóbeli kifejező képesség. Testi erő, teherbíró képesség Mozgásügyesség (kézügyesség) Gyorsaság Hajlékonyság Koordináció, stb. Empátia Kapcsolat-teremtő képesség Tolerancia, stb. META-KOMPONENSEK TELJESÍTMÉNY-KOMPONENSEK ISMERETSZERZÉSI KOMPONENESEK Emlékezet Tervezés Döntés Értékelés Amit cselekszünk Emlékezés Átgondolás Problémamegoldás Új anyag tanulása Látás Hallás Fizikai élmény
Pedagógus kompetenciák Tudások: Tudomány területek szerint Pedagógiai szükségletek szerint Technológiák szerint
Pedagógus kompetenciák Attitűdök: értékek – magatartások
Fejlődési modell- fejlesztési modell Költség Idő
1. Tézis Fejlesztés tárgya Fejlesztés eszközi elemei Minden fejlesztés igényli a következők létezését: Fejlesztés tárgya Fejlesztés eszközi elemei Fejlesztés módszertana
Kompetencia alapú fejlesztés igényei 1. Tárgy Kompetenciák rendszerleírása:: - Idő, fogalmak-műveltség területek, képességek- fejlesztendő képességek,attitűdök-értékek
A kompetencia alapú fejlesztés igényei 2. Eszközök Humán eszközökkel kapcsolatos feltételek: A résztvevők kompetensek: a fejlesztésben a fejlesztés feltételeinek biztosításában Fizikai eszközökkel kapcsolatos feltételek: az eszközök kompetenciaalapú fejlesztés technológiájához illeszkednek
A kompetencia alapú fejlesztés igényei 3. Technológia/ák CÉL EREDMÉNY VÁLTOZÁSHOZ SZÜKSÉGES TECHNIKA Attitűd váltás Magatartás ÉRTÉK TRANSZFER Tudás váltás Tudás többlet TUDÁS TRANSZFER Képesség váltás Képesség ÉRTÉK TRANSZFER TECHNOLÓGIA Idő Eszközök alkalmazásának leírása
2. Tézis A kompetencia alapú oktatás létrejöttéhez a kompetencia alapú fejlesztés technológiáinak rendszerszinten kiterjedt támogatása szükséges. Gyermek Támogatás Intézmény Vezetés Pedagógus
3. tézis A kompetencia alapú oktatáshoz szükséges technológiák előállítása külön szakértelmet igényel, a technológia leendő alkalmazóitól nem elvárható, hogy gyártson ilyen technológiákat, próbálja ki, majd gondoskodjon az alkalmazás feltételeiről és terjesztéséről. ( Kivételes esetek lehetnek… ) TARTALOMIPAR
AKKREDIT
4. Tézis A pedagógiai technológiák létrejöttének feltétele a technológia technológia leírása. K F
Közoktatási Igazgatóság Orosz Lajos Educatio Kht. Közoktatási Igazgatóság