„Kul-TÚRA határok nélkül” HU B1-2016

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Iszlám teremtéstörténet.
Készítette: Raczkó Viktória
Az őskori vallás.
Árvizek „a víz az úr” 2008.október.31  A vízáradat időtől és helytől függően különböző megítélést kapott a civilizált népeknél. Csak a sivatagi népek.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Magyarságtörténet Rövid áttekintés a kerettantervi követelményeknek megfelelően Készítette: Nagy Gabriella.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
8. A Föld történetének időbelisége, órája
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
A középkor hivatalos nő gyűlölete
Maja teremtéstörténet
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
Negyedik előadás Március 11
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Az Ókori Kelet világnézete
A szabadság kérdése a filozófiában
A középkori filozófia főbb kérdései
A nyelv történeti vizsgálatának forrásai
Ápolásetika.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
KI AZ EMBER? Erdő Péter From Darkness, the Light Borúra derü Hungarian Academy Of Sciences Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Kar.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
A család szerepe, jellemzői
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Szülőhazám! Zenével:.
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Böszörményi Gyula Gergő és a táltosviadal „Legyen az esély egyenlő – esélyteremtés a Sásdi kistérségben” TÁMOP / Könyvklub május.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Ihlet, szellem és előadás kapcsolata a mongóliai burjátok sámánizmusában.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Apokalipszis 12/C.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Sárospataki hajfonatkorong
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Az ősi magyar hitvilág.
A magyarság őstörténete
Sárkány kollekció.
A magyarok őstörténete
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
Obrusánszki Borbála: Őseink évszázadok óta Jézus születésének ünnepét tartják meg karácsonykor, néhány évszázadig ez volt egyben az újév kezdete. Néphagyományainkban.
Az ősmagyar kor i.e től (magyar nyelv önálló életének kezdete)
GONDOLATOK A VALLÁSRÓL Nem sokat tudunk róla Ázsiában szerzett világkép ma a népmesékben Szerkezetileg hasonlít a kereszténységre, Vándorlás közben őseink.
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Hogyan váljunk ősemberré
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
A gyógyturizmus Általános tudnivalók.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Péntek 13. és a babonaság.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Az ókori kultúrák.
Paulay Ede rendezésében
Snelemperg Barbara Halloween!.
A vetítés képei valódiak és sokkoló jeleneteket is tartalmaznak.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A teremtő és gondviselő Atya
Neveléslélektan Debrecen
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Vágyaink és kívánságaink
Ókori közel-keleti vallások
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

„Kul-TÚRA határok nélkül” HU07-0206-B1-2016 Magyar táltosok és boszorkányok 2016. Augusztus 22.

A boszorkányság intézményének kialakulása Keveredő társadalmi rétegek Az ország különböző részeiről érkező emberek – hiedelmek és szokások sokasága, ebből adódó összetűzések Az 1700-as évek kedvezőtlen időjárása – zord telek, éhínség, rossztermésű évek Járványok (pl. 1739-ben pestis), betegségek okának nem ismerete Társadalmi feszültségek – ennek levezetésére létrejött a BOSZORKÁNYSÁG INTÉZMÉNYE: a probléma forrása, a bűnös, aki élő ember, akit felelősségre lehet vonni, elpusztításával megszűntethető a rossz Boszorkány = társadalmat sújtó ROSSZ megtestesítője – ellentéte a JÓ, a boszorkány ellenfele (táltos, amely 1000 éves figura)

Boszorkányok Boszorkány = nyomó (török eredetű szó), képes az átváltozásra Egy ősi – vallás kialakulása előtti – nyomó démon emlékét őrzi = hiedelemlény, nem büntethető Megtestesítője a boszorkány = valós személy, elítélhető Maga a boszorkányság és nem a boszorkány személye vezethető vissza mitikus lényekre – tündérekre (a nyugati kultúrákban jó tündér és rossz tündér is egyfajta boszorkány) és démonokra Boszorkányság intézménye a társadalmi feszültségek levezetésére jött létre Szenvedő alanya a boszorkánysággal vádolt személy (élő ember) Magyar néphit boszorkánya nem azonos a hiedelemlényekkel A bűnbak szerepe évszázadokig életben tartotta a boszorkányság intézményét Boszorkány: a magyar nyelvben negatív jelentés, nincs külön szó az alakváltoztató lényekre, erdő mélyén élő vasorrú bábára és „öreganyám figurákra”

Boszorkányok Felelős: rossz termés, a rossz idő, jégeső vagy éppen az eső hiánya, járványok, pestis, éhínség, a tej vagy gyermekáldás elmaradása, háborúk, nem volt képes meghalni, míg át nem adta valakinek tudományát. Nép elégedetlenségének kezelése – nagyszabású tárgyalások, égetés, középkori road show – a bajok okozójának látványos megsemmisítése Ellentmondás: a mágikus cselekedeteket az egész paraszti társadalom alkalmazta, a vallás már a kezdeti időszakban ráépült a „babonaságokra” Szinte bárkit boszorkánynak kiálthattak, mert a bűnbak figurája semmit nem ér, ha nincs, aki életre keltené. A magyar néphit boszorkánya tehát élő ember, van neve, lakhelye, családja, a közvetlen környezetén keresztül a társadalom ruházta rá az ártó hatalmat. Bizonyos jelek teszik alkalmassá a szerepre: születési rendellenesség, fura arc, egyedi foglalkozás (bába, pásztor-gyógyító, stb.), érzelmi indíttatások (irigység, előítélet, féltékenység), egyedülálló állapot (vénlány, özvegy). Mögötte álló rokonság hiánya

Ezeréves hagyományok nyomában – táltosok és sámánok II. Világháború előtt minden településen élt olyan ember, aki rendelkezett a gyógyításhoz szükséges tudással. Szerepük a társadalmat érintő (boszorkányok által okozott) rontó tevékenység, rossz események elhárítására is, azonban létezésük korábbi, mint a magyar néphit boszorkányának megjelenése. Ez a szerep is a régmúltba, a honfoglalás előtti időkbe nyúlik vissza. A honfoglaló magyar társadalomban az átlagosnál magasabb szintű tudással, képességekkel rendelkező emberek is éltek =táltosok és nem sámánok A honfoglaló magyarok világképe a sámánizmus rendszerében gyökerezik, de nem azonos azzal. A magyar mitológiában egy háromszintű világ létezik, hasonlóan a sámánisztikus világképhez. Az emberek, állatok, természetfeletti képességgel rendelkező személyek a középső, fizikai síkon élnek. Felső, égi szint = ősök szellemei és a jó szellemek (sámánizmus), vagy isteni szint (ősmagyar mitológia). Alsó világ: rossz szellemek és démonok otthona, fa gyökerei az alsó világban (kígyók, békák, csúszómászók).

l Sámán A világ szintjei között biztosítja a kapcsolatot A sámán sátrában nyírfa, hét lépcsőfokot vág bele a hét égi réteget szimbolizálva, amelyen lelke fel fog szállni Közvetítők az ősök és a fenti világ között Dobolással, szitával módosítják tudatukat = utazás a világok között, dobon utazik a világok között Jellemzőjük a fölös csont Felső világ: révülése során egyenrangúvá vált a szellemekkel, meg tudta mondani, mi okozza a bajt és hogyan lehet orvosolni Az alsó világ: gyógyító szándékkal száll alá (betegség = valaki elrabolta a lélek egy darabját) Táltos Gyógyít, rontást okoz, ha kell, védi a falut a vihartól, más táltosokkal viaskodik (ég – föld kapcsolat) Jurta = világot szimbolizálja, egy oszlop tartja, akár az eget = égig érő fa, paszuly Nem társalog szellemekkel Nagy tudású ember: füvekkel tudományát is magában foglalja – az emberek javára kamatoztatja azáltal, hogy „természetes” vagy rontás által okozott bajokat orvosol, de rontásra is képes. Dob = táltos paripa Jellemzőjük a fölös csont Felső világ: más táltosokkal, boszorkányokkal viaskodik fekete/fehér bika, ló képében, jégesőt, vihart tud idézni Alsó világ: ----- A táltos tevékenység a sámánizmusban gyökerezik Szerepe olyan erős, hogy több mint 1000 évig őrizte társadalmunk (II. VH előtti idő) l