Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Pedagógus, mint egészségfejlesztő: a köznevelés-irányítás jelen feladata Thaisz Miklós főosztályvezető EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Lemorzsolódás megelőzése és az egészség
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Szolnok Városi Kollégium
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Barcsák Marianna KPSZTI
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Surányiné Palkó Eleonóra Szombathelyi Szűrcsapó Óvoda
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
U8 – U10 célok a szezonra.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. A gyermekek egészségvédelme az óvodában. Mindennapos mozgás aTIE részeként Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Katolikus Pedagógiai Intézet, 2017. január 17.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 1. §. A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését … … A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. A … intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia … jellemzi.

Teljeskörű egészségfejlesztés tevékenységei az intézmény mindennapjaiban Egészséges táplálkozás Mindennapos testmozgás III. Személyiségfejlesztés, vagyis a lelki egészség elősegítése: pedagógiai módszerek és a művészetek (ének, zene, rajz, mese, tánc, népi játékok, kézművesség, stb.) alkalmazása Egészségfejlesztési ismeretek készséggé váló oktatása

Teljeskörűség jelentése Az intézmény egészére vonatkozik: Az intézmény mindennapi életében történik Teljes nevelő testület részvételével Minden gyermek részvételével Szülők bevonásával Az iskola környezetének bevonásával Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség - egészség-műveltség (készséggé váló ismeretek)

TIE hatásai  Tanulási eredményesség javítása; Iskolai lemorzsolódás csökkenése; Társadalmi befogadás és esélyegyenlőség elősegítése; Iskolai agresszió csökkenése; Dohányzás, az alkoholfogyasztás, a kábítószer-fogyasztás és egyéb szenvedélyek elsődleges megelőzése, ill. a leszokási motiváció támogatása; Bűnmegelőzés; Társas kapcsolatok javulása a kortársakkal, szülőkkel, pedagógusokkal; Önismeret és önbizalom javulása; Alkalmazkodó-készség, a stressz-kezelés, a problémamegoldás javulása; Érett, autonóm személyiség kialakulása; Közösségi kapcsolati háló, társadalmi tőke növelése; Krónikus, nem fertőző népbetegségek (lelki betegségek, szív-érrendszeri-, mozgásszervi- és daganatos betegségek, cukorbetegség) elsődleges megelőzése.

Gyermekeink állapota Az iskoláskorúak körében az életkorral emelkedik: a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás aránya, a túlsúly előfordulása, a mozgásszervek eltérései, a rendszeres dohányzás, az alkoholfogyasztás és lerészegedés, visszaélés-szerű gyógyszerfogyasztás, drog-kipróbálás, egyre korábbi életkorra tevődik az első szexuális kapcsolat létesítése. Az iskoláskorúak rendkívül sok időt töltenek képernyős elfoglaltsággal. Egészséges táplálkozásuk hiánya több tényezőből tevődik össze. (Részletesen ld. NEFI Gyermekegészségügyi Igazgatóság adatsorai: iskolaegészségügyi szűrések, HBSC kutatás.) Óvodások: mozgásszegénység, „kütyüzés”, képernyőzés, rohanó élet, szülői képességek hiányosságai

Ágazatközi együttműködés 2001-2012 2001 Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2001-2010 2003 május-november: iskolai egészségfejlesztési normatíva terv és döntések (Népeü. Tárcaközi Bizottság) 2003-2010: orvosi részvétel a köznevelés-irányítási felkészülésben 2010-2012: új köznevelési törvény és rendeletek Mindennapos testnevelés, NAT, kerettanterv, sport-ágazat együttműködése TIE a 20/2012 EMMI rendeletben

TIE ajánlás a pedagógusok részére TIE ajánlást az OH kiküldte minden iskola-igazgatónak 2016. április 19-én. Elérhető a www.kormany.hu honlapon is, linkje: http://www.kormany.hu/hu/dok?source=2&type=402#!DocumentBrowse

Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Ez sikerül most nálunk! Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése Ez nagyon nehezen megy sok más országban: Lettország, Dánia példája Mindennapos testnevelés Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk!

Egészséges táplálkozás segítése Helyi termelés-helyi fogyasztás összekapcsolása (WHO 2001) Ebédelés körülményei: az óvodában még minden jó  Idő Kellemes hellyé tenni a gyerekekkel közösen A gyerekeknek feladatot adva: nagyobbak segíthetik a kisebbeket Zajmentesség

Mindennapos testmozgás Mindennapos testmozgás egészségfejlesztési kritériumai minden nap minden gyermeknek minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fizikai jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék) megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) speciális tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika mozgásfejlődés támogatását szolgáló játékok, mozgásformák szabadba kimenni télen is egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés)

MOZGÁSSZEGÉNYSÉG ÜLŐ LÉTFORMA (HOMO SEDENS) HELYTELEN BÚTOROK (NEHÉZ ISKOLATÁSKA)

HELYTELEN IZOMHASZNÁLAT- TÓNUSOS IZMOK FESZÜLÉSE FÁZISOS IZMOK GYENGESÉGE ROSSZ TARTÁS ANATÓMIAI KÉPLETEK TÚLTERHELÉSE A KÓROS FUNKCIÓK RÖGZÜLÉSE GERINCBETEGSÉGEK

Kontrollált prospektív vizsgálat Békéscsaba (2001/2002): Gyakorlat átlag-eredménye* Gyakorlat sorszáma i = index (kísérleti) = 200; k (kontroll) = 213; n (összes vizsgált tanuló) = 413

N=75 „0” eredmény: 5 gyermek (7 %) „1” eredmény: 57 gyermek (76 %)

N=68 „0” eredmény: 3 gyermek (4 %) „1” eredmény: 46 gyermek (68 %)

Mindennapi gerincvédelem Mozgásszegénység csökkentése (lépcső, gyaloglás, úszás, tánc, kirándulás, stb.) Ülve töltött idő csökkentése (pl. telefonálás állva, óvodai mozgás engedése, tanórán?) Képernyőzés csökkentése (helyette valós élmények, társas kapcsolatok) Túlsúly kerülése (táplálkozás, reklámozott „étkek”, energiaegyensúly) Ca-bevitel (tejtermékek) Szabadidő: művészetek alkalmazása, társas kapcsolatok fejlesztése, közösségi programok Bútorok: szék, asztal, ágy, iskolatáska, ékpárna, számítógép Tömegközlekedés és egészség Frissítő mozdulatok, „kéz hátra” Felnőtteknek: háztartási és kerti munka gerinckímélően reggeli tevékenységek (felkelés, mosdás, fogmosás, torna)

Segítség helye www.gerinces.hu Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló és gyermek testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell (ÚJ KKK-ban BENNE VAN!) http://gerinces.hu/2014/01/24/tartaskorrekcio-konyv-es-dvd-csak-gerincesen/ Mozgásanyag DVD-n (3 db) Könyv Összefoglaló rajz (A4 lap) Összefoglaló táblázat tanórákra bontva Szülők részére tájékoztatás: http://gerinces.hu/legolvasottabb/gyermekeink-gerince-mit-tegyen-a-szulo/

Lelki egészség Személyközpontú pedagógiai módszerek például (a lista a teljesség igénye nélkül készült): a Mentálhigiénés Alapprogramban megismert módszerek (Rogers-i személy-központúság) kooperatív tanulási módszerek interaktív tanítás-tanulás epochalis oktatás projekt-szerű oktatás Komplex Instrukciós Program módszerei

Lelki egészség http://mta.hu/esemenynaptar/2016-03-24-szakmodszertani-palyazat-zaro-konferencia-169 Matematika, fizika, magyar irodalom, zene és egyéb művészetek: Tevékenység-központúság, tanuló-központúság, probléma-központúság, jelenség-alapú oktatás, együttműködésre alapuló oktatás, kiscsoportos tanulás-szervezés, társas kapcsolati készségeket is fejlesztő módszerek, projektmunka a kooperatív tanulásban, felfedeztetés módszere, értő tudás, önállóság, önhatékonyság, felszabadult és örömteli gondolkozás, csökkenő szorongás és ellenérzés az iskolával szemben, művészettel nevelés (Magyar Képzőműv. Egyetem), ének-zene tanítás megújítása Kodály szellemében

Lelki egészség Művészetek alkalmazása: - léleknemesítő-gyermekszelídítő - tanulást és kreativitást serkentő - 2 agyfélteke harmonikus együttműködése Ének, tánc, rajz, mesemondás, népi játékok és népi rítusjátékok, kézművesség, stb. (Pécsi Gyermekotthon példája) – szakkör-szerűen, de minden tanuló! Kodály szerinti mindennapos közös éneklés-zenélés: idő és igen jó énektanár kell (egész napos iskola): + baráti társaság, szoc. hátrány leküzdése!

Egészségismeretek, -készségek I. Az egészséget befolyásoló tényezők II. Betegségek megelőzése III. A gyermek fejlődése IV. Az egészségügy igénybevétele

Egészségismeretek, -készségek I. Az egészséget befolyásoló tényezők: Az egyén és az őt körülvevő közösség egészsége mint közös felelősségünk. A gyermek jogai és kötelességei: jogtudatosság és kötelességtudatosság. A jó egészségi állapot megőrzése. Személyi higiénia. A környezet egészsége. Médiatudatosság, a médiafogyasztás egészségvédő módja. A média egészséget meghatározó szerepe. Művészeti tevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. Fogyasztóvédelem. Idő és az egészség, alvás és egészség, bioritmus, időbeosztás. Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése.

Egészségismeretek, -készségek I. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Táplálkozás: A táplálkozás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséges táplálkozás, élelmiszerek helyi termelése, helyi fogyasztása. Lelki eredetű táplálkozási zavarok. A beteg ember táplálásának sajátosságai. Testmozgás: A testmozgás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséghez szükséges testmozgás. A szervezet fejlődése és működése testmozgással és annak hiányában. Sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai.  

I. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Lelki egészség (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése is,ennek részeként a stressz- és konfliktus-kezelés, problémamegoldás fejlesztése; valamint az agresszió, bántalmazás és a szenvedélybetegségek elsődleges megelőzése is): A lelki egészség. Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében. Az érett, autonóm személyiség jellemzői. A társas kapcsolatok (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése, valamint a családi életre nevelés is). A nő szerepei, a férfi szerepei. A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái, illem és etika, erkölcs. A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek.

Egészségismeretek, -készségek II. Betegségek megelőzése: Megelőzhető fertőző betegségek, a megelőzés elmulasztásának következményei. Megelőzhető nem-fertőző idült (krónikus) betegségek. Idült (krónikus) betegek egészsége. Gerincvédelem, gerinckímélet. Balesetek, baleset-megelőzés, elsősegély-nyújtás. A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és tv-függés).

Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. annamaria.somhegyi@bhc.hu 30-202 5317

Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelés-irányításnak és a népegészségügynek!