Ismeret, tudás, erkölcs a vezetői feladatokban Farkasné Egyed Zsuzsanna 2016.03.08.
„A FIATALOK TUDJÁK A SZABÁLYOKAT, DE AZ ÖREGEK ISMERIK A KIVÉTELEKET.„ OLIVER HOLMES
JOGSZABÁLYOK Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 64-65. § 326/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásról 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról Az óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. Rendelet A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtását tartalmazó 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet
2011. ÉVI CXC. TÖRVÉNY A NEMZETI KÖZNEVELÉSRŐL 20.§ A többcélú intézmény… 25. § (1-8) A köznevelési intézmény működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezések 26. § (1- 4) A pedagógiai program 62.§ A pedagógus kötelességei és jogai 69. § Intézményvezetői felelősség 86. § Az intézmény ellenőrzése
AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK ÖSSZHANGJA Alapdokumentumok: Alapító okirat, PP, Fő szabályozó dokumentumok:SZMSZ és mellékletei, Házirend, Kollektív Szerződés, Közalkalmazotti Szabályzat , Munkaköri leírás Részterületek szabályozása: Munkaterv , (Havi programterv, Nevelési/fejlesztési terv, Fejlődési napló, stb.) Bizonylatok: Jegyzőkönyv, Jelenléti ív, munkaidő elszámolás
KÖTELEZŐ NYOMTATVÁNYOK Felvételi előjegyzési napló Felvételi és mulasztási napló Óvodai csoportnapló Óvodai törzskönyv Tankötelezettség megállapításához szükséges óvodai szakvélemény
20/2012. (VIII. 31.) EMMI RENDELET 93/A. § (1) A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció a gyermek fejlődéséről folyamatosan vezetett olyan dokumentum, amely tartalmazza a gyermek fejlettségi szintjét, fejlődésének ütemét, a differenciált nevelés irányát. (2) A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció tartalmazza a) a gyermek anamnézisét, b) a gyermek fejlődésének mutatóit (érzelmi-szociális, értelmi, beszéd-, mozgásfejlődés), valamint az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységekkel kapcsolatos egyéb megfigyeléseket, c) a gyermek fejlődését segítő megállapításokat, intézkedéseket, az elért eredményt, d) amennyiben a gyermeket szakértői bizottság vizsgálta, a vizsgálat megállapításait, a fejlesztést végző pedagógus fejlődést szolgáló intézkedésre tett javaslatait, e) a szakértői bizottság felülvizsgálatának megállapításait, f) a szülő tájékoztatásáról szóló feljegyzéseket.
SZÜLŐI ELVÁRÁSOK Hitéleti elvárások Családi háttér Családias légkör Egyéniség a gyermekem Egyedi és megismételhetetlen Tehetségét vegyék észre Fejleszthető, tehát fejlesszék Csak ő létezik Itt és most
KÖTELEZETTSÉGEK SZÜLŐK TÁJÉKOZTATÁSA PEDAGÓGIAI PROGRAM SZMSZ ÉVES MUNKATERV
SZAKMAISÁG VEZETŐI ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS PEDAGÓGUSOK CSOPORT MÓDSZERTANI FELKÉSZÜLTSÉGE CSOPORT ÖSSZETÉTELE
NEVELÉS TANÍTÁS-TANULÁS TERVEZÉSE GYERMEKEK EGYÉNI FEJLŐDÉSÉNEK NYOMONKÖVETÉSE TEMATIKUS TERV TEVÉKENYSÉGEK MEGVALÓSÍTÁSA
A GYERMEKI FEJLŐDÉS DOKUMENTÁLÁSA Tervezés Tervezés
FELADATOK Megelőző év értékeléseinek áttekintése Munkaterv javaslat elkészítése NEVELŐI- MUNKATÁRSI értekezletre Javaslat megvitatása, kiegészítése, konkrét felelősök meghatározása A Munkaterv elfogadása, legitimálása Esetleges módosítások, kiegészítések FOLYAMATOS
VEZETŐI FELELŐSSÉG Kollégák kiválasztása Óvók, dajkák egymás mellett Hospitálás, ellenőrzés Fejlesztés, fejlődés, visszacsatolás Befogadó környezet kialakítása Dokumentum ellenőrzés Beszámoltatás Kérdőíves felmérés
VEZETŐI FELELŐSSÉG II. Társadalmi közeg, szülői elvárások A fenntartói igény, oktatáspolitikai elvárás. Az óvoda eszközellátottságát, tárgyi felszereltség Az óvodapedagógusok szakmai tudása, elkötelezettsége, felkészültsége, tudásátadás A pedagógiai munkát segítők szakmaisága, munkához való viszonya
PEDAGÓGUS FELADATAI TERVEZÉS (éves, projekt, tematikus, napi tervezés, vázlat írás) EGYEZTETÉS (egymásra építés, előzmény, reflexió, mi marad ki) ÜTEMEZÉS (rugalmasság, tudatosság) HETIREND NAPIREND
HOMOGÉN- HETEROGÉN CSOPORT Életkor szerint Fejlődés szerint 3,4 évesek csoportja 5,6 évesek csoportja 3-6 évesek Két óvós beosztás Tevékenység szerinti beosztás
TEVÉKENYSÉGEK Verselés – mesélés Külső világ tevékeny megismerése Ének zene énekes játék gyermektánc Tanulás, matematikai tartalom Mozgás Rajzolás festés mintázás kézimunka
FELADAT, VAGY SZOLGÁLAT? Nem kísérleti alany a gyermek Partneri együtt működés Bizalom, becsületes munka, jobbító szándék Szeretet, odafigyelés, közös feladatvégzés, felelős munkavégzés Nevelni, gondozni, tanítani Egészségi állapot, lelki béke, Szeretettel, bizalommal, egymás segítése,
HUMÁN ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSE Pedagógus és dajka kompetenciát fejlesztő képzések Nyitott szakmai napok, tapasztalatcsere programok szervezése és lebonyolítása Mentorállással kapcsolatos feladatok Szülők folyamatos tájékoztatása Honlap tartalmainak feltöltése, frissítése Kiadványok készítése, terjesztése Intézményi innovációk kidolgozása Fenntartást biztosító eszközök beszerzése Jó gyakorlat közzé tétele
HUMÁN ERŐFORRÉÁS FEJLESZTÉSE Külső továbbképzéseken résztvevők: Diplomát vagy szakvizsgát nyújtó képzések Akkreditált képzések Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés Egyéb képzések(települési, régiós, stb.) Belső képzések: Munkaközösségek… Új dolgozók… Gyakornokok… Munka és egészségvédelem Egészséges életmódra nevelés
GYERMEKVÉDELEMMEL KAPCSOLATOS FELADATOK HÁTRÁNYOS ÉS HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ… KIEMELT FOGYELME IGÉNYLŐ GYERMEKEK… A fejlesztőkkel történő kapcsolattartás! Egyéni fejlesztés feltételeinek megteremtése Felülvizsgálatok pontos időpontja! INGYENES ÓVODAI ÉTKEZÉS ÉTKEZÉSI KEDVEZMÉNYEKRE JOGOSULTSÁG ÓVODAI HIÁNYZÁSOK NYÍLVÁNTARTÁSA
Nincs rossz, vagy jó megoldás! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET