Lemorzsolódás megelőzése és az egészség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Pedagógus, mint egészségfejlesztő: a köznevelés-irányítás jelen feladata Thaisz Miklós főosztályvezető EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Szolnok Városi Kollégium
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
U8 – U10 célok a szezonra.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Lemorzsolódás megelőzése és az egészség Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Kecskemét, 2017. április 27.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 1. §. A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését … … A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. A … intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia … jellemzi.

Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés tevékenységei az iskola mindennapjaiban Egészséges táplálkozás segítése Mindennapos testnevelés az egészségfejlesztési kritériumoknak megfelelően + ezt kiegészítő egyéb testmozgás III. Személyiségfejlesztés, vagyis a lelki egészség elősegítése: pedagógiai módszerek és a művészetek (ének, zene, rajz, mese, tánc, népi játékok, kézművesség, stb.) alkalmazása Egészségfejlesztési ismeretek széles körének készséggé váló oktatása

Teljeskörűség jelentése Az iskola egészére vonatkozik: Az iskola mindennapi életében történik Teljes tantestület részvételével Minden tanuló részvételével Szülők bevonásával Az iskola környezetének bevonásával Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség (ide sok al-tényező tartozik: doh, alk, szenvbet, agresszió, iskolai bántalmazás, korai lemorzsolódás, stb.) - egészség-műveltség (készséggé vált ismeretek)

TIE hatásai  Tanulási eredményesség javítása; Iskolai lemorzsolódás csökkenése; Társadalmi befogadás és esélyegyenlőség elősegítése; Iskolai agresszió csökkenése; Dohányzás, az alkoholfogyasztás, a kábítószer-fogyasztás és egyéb szenvedélyek elsődleges megelőzése, ill. a leszokási motiváció támogatása; Bűnmegelőzés; Társas kapcsolatok javulása a kortársakkal, szülőkkel, pedagógusokkal; Önismeret és önbizalom javulása; Alkalmazkodó-készség, a stressz-kezelés, a problémamegoldás javulása; Érett, autonóm személyiség kialakulása; Közösségi kapcsolati háló, társadalmi tőke növelése; Krónikus, nem fertőző népbetegségek (lelki betegségek, szív-érrendszeri-, mozgásszervi- és daganatos betegségek, cukorbetegség) elsődleges megelőzése.

TIE hatásai  Tanulás és lelki egészség összefüggése gazdagon dokumentált! - Jellegzetes példa: 2012-ben közzétett angol nyelvű összefoglalás a tanulási eredmény és a lelki egészség közti összefüggésről: http://www.nasponline.org/Documents/Research%20and%20Policy/Research%20Center/Academic-MentalHealthLinks.pdf

Gyermekeink állapota Nem csoda a korai iskolaelhagyás! Az iskoláskorúak körében az életkorral emelkedik: a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás aránya, a túlsúly előfordulása a mozgásszervek eltérései; a rendszeres dohányzás, az alkoholfogyasztás és lerészegedés, visszaélés-szerű gyógyszerfogyasztás, drog-kipróbálás, egyre korábbi életkorra tevődik az első szexuális kapcsolat létesítése. Az iskoláskorúak rendkívül sok időt töltenek képernyős elfoglaltsággal. Egészséges táplálkozásuk hiánya több tényezőből tevődik össze. (Részletesen ld. NEFI Gyermekegészségügyi Igazgatóság adatsorai: iskolaegészségügyi szűrések, HBSC kutatás.) Nem csoda a korai iskolaelhagyás!

Ágazatközi együttműködés 2001-2012 2001 Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2001-2010 2003 május-november: iskolai egészségfejlesztési normatíva terv és döntések (Népeü. Tárcaközi Bizottság) 2003-2010: orvosi részvétel a köznevelés-irányítási felkészülésben 2010-2012: új köznevelési törvény és rendeletek Mindennapos testnevelés, NAT, kerettanterv, sport-ágazat együttműködése TIE a 20/2012 EMMI rendeletben

Ágazatközi együttműködés 2012-2015 Segítő TÁMOP projektek: TÁMOP 3.1.13. (MDSZ): testnevelők megfelelő szemléletének kialakítása (8000 testnevelő továbbképzése, 7 szakmai kiadvány, Netfit) TÁMOP 6.1.1. (NEFI): 11 elméleti anyag, 7 irányelv, 6 modellprogram, munkaértekezletek TÁMOP 6.1.2. (NEFI és KLIK): 10 EPSZA-füzet, 2 módszertani anyag , TIE koncepció döntés-hozóknak, iskolai egészségkultúra kutatás TIE ajánlás pedagógusoknak (OktÁt, EüÁt) (2014. okt. 30. és 2015. dec. 10: meghatalmazásom Zombor G. és Ónodi-Szűcs Z. át. úrtól)

TIE ajánlás a pedagógusok részére TIE ajánlást az OH kiküldte minden iskola-igazgatónak 2016. április 19-én. Elérhető a www.kormany.hu honlapon is, linkje: http://www.kormany.hu/hu/dok?source=2&type=402#!DocumentBrowse Egy kattintással az OGK honlapján: http://ogk.hu/tevekenyseg/prevencio/teljeskoru-iskolai-egeszsegfejlesztes/

Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Ez sikerül most nálunk! Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése Ez nagyon nehezen megy sok más országban: Lettország, Dánia példája Mindennapos testnevelés Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk!

Segítés, nyomonkövetés I. Köznevelés rendjében: Tantárgy-segítés, tanfelügyelet, minősítés Szaktanácsadói és szakértői hálózat II. Egészségügy részéről: 1.) Iskolaegészségügy lehetőségei 2.) Népegészségügyi hálózat (EFI-k) 3.) Kormányhivatalok Népegészségügyi főosztálya 4.) Szakmai civil szervezetek

Nyomonkövetés lehetőségei Iskolai „önértékelő” kérdőív: helyzetfeltárás, ismétlésekor változás észlelése Táplálkozás szakszerű megfigyelésének dokumentumai, HBSC idevágó elemei Netfit: országos, objektív, tudományosan megalapozott, tanulóknak érdekes, értékelése motiváló, szülők tájékoztatása is. + Matthiass teszt az iskeü. szűrésben. HBSC lelki egészséget érintő elemei Egészség ismeretek: iskolai szokásos értékelési mód? Ehhez segítség EFOP-ból: internetes tesztkérdések tárházának létrehozása

Egészséges táplálkozás segítése Helyi termelés-helyi fogyasztás összekapcsolása (WHO 2001) Büfé: gyerekek és a büfés bevonásával Automata: gyerekek közreműködésével Ebédelés körülményei Idő: a szünetek átalakítása Kellemes hellyé tenni a gyerekekkel közösen A gyerekeknek feladatot adva: nagyobbak segíthetik a kisebbeket Zajmentesség ? – Szünetjelzések, rendezvények hangereje – ezt is a gyerekekkel közösen változtatni

Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás Mindennapos testnevelés egészségfejlesztési kritériumai minden nap minden tanuló részt vesz benne: minél kevesebb felmentés legyen (SZÜLŐI FELADAT IS) minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fizikai jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék - „művészi” pedagógiai módszerek!) megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) minden testnevelés órán gimnasztika, benne speciális tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), gerinckímélet és ízületvédelem a testnevelés egészében, lábizomerősítés, légzéstechnika tánc (néptánc és társastánc), relaxáció életmód sportok elsajátítása, diáksport (lehetőségek, színesen) egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés) értékelés módja a részvételre serkent tornatermen kívül is értelmes, hasznos, élvezetes testnevelés órák

Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás http://gerinces.hu/prevencio/mindennapi-testneveles-nepegeszsegugy-folyoiratban/ http://www.mdsz.hu/tesi/tesim-kiadvanyok/ 7 gyönyörű és kitűnő kiadvány minden iskolában Alternatív játékok tornatermen kívül! 8000 testnevelő továbbképzése: szemlélet! NETFIT 2015-ben először, kb. 620.000 tanuló 10 éves korban kb. 70 % fitt, 18 éves korban fordítva: csak kb. 30 % fitt! Gerinckímélő módszer végre. Térd-izmok egyensúlya!

Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás www.gerinces.hu Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell http://gerinces.hu/2014/01/24/tartaskorrekcio-konyv-es-dvd-csak-gerincesen/ Mozgásanyag DVD-n (3 db) Könyv Összefoglaló rajz (A4 lap) Összefoglaló táblázat tanórákra bontva www.ogk.hu - lábizom-erősítés, térdizom-egyensúly, osztálytermi tartáskorrekció gyakorlatai

Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás Szülők tájékoztatása: 2012/13: személyesen országszerte 8 fórum 2013/14: országos és helyi elektronikus médiumok Gyerekek, szülők motiválása: http://gerinces.hu/prevencio/mindennapi-testneveles-hatekony-mukodese-orvosoktol-szuloknek/ Pl. egészségnaphoz kapcsolódóan internetes kérdőív kitöltése? Gyerek, szülő, testnevelő részére külön-külön (kérdőív készen van, kérésre megküldöm)

Lelki egészség Személyközpontú pedagógiai módszerek például (a lista a teljesség igénye nélkül készült): a Mentálhigiénés Alapprogramban megismert módszerek (Rogers-i személy-központúság) kooperatív tanulási módszerek interaktív tanítás-tanulás epochalis oktatás projekt-szerű oktatás Komplex Instrukciós Program módszerei

Lelki egészség http://mta.hu/esemenynaptar/2016-03-24-szakmodszertani-palyazat-zaro-konferencia-169 Matematika, fizika, magyar irodalom, zene és egyéb művészetek: Tevékenység-központúság, tanuló-központúság, probléma-központúság, jelenség-alapú oktatás, együttműködésre alapuló oktatás, kiscsoportos tanulás-szervezés, társas kapcsolati készségeket is fejlesztő módszerek, projektmunka a kooperatív tanulásban, felfedeztetés módszere, értő tudás, önállóság, önhatékonyság, felszabadult és örömteli gondolkozás, csökkenő szorongás és ellenérzés az iskolával szemben, művészettel nevelés (Magyar Képzőműv. Egyetem), ének-zene tanítás megújítása Kodály szellemében KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL TÖREKVÉSE: UGYANEZ!

Lelki egészség Élménypedagógia KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL munkája: Pedagógiai módszerek megújítása a mindennapokban = siker minden résztvevőnek + lelki egészség is!

Lelki egészség Művészetek alkalmazása: - léleknemesítő-gyermekszelídítő - tanulást és kreativitást serkentő - 2 agyfélteke harmonikus együttműködése Ének, tánc, rajz, mesemondás, népi játékok és népi rítusjátékok, kézművesség, stb. (Pécsi Gyermekotthon példája) – szakkör-szerűen, de minden tanuló! Kodály szerinti mindennapos közös éneklés-zenélés: idő és igen jó énektanár kell (egész napos iskola): + baráti társaság, szoc. hátrány leküzdése! (Kezdéshez pályázati projekt lenne jó, a mindennapos testneveléssel is ezt csináltuk 2001-ben.)

Egészségismeretek, -készségek Egészségismeretek széles köre készség szintű elsajátításának elősegítése (ezen belül baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás; személyi higiéné; a szenvedélybetegség kialakulásához vezető szerek fogyasztásának, valamint a gyermeket, tanulót veszélyeztető bántalmazásnak a megelőzése is)

Egészségismeretek, -készségek a. Az egészséget befolyásoló tényezők b. Betegségek megelőzése c. A gyermek fejlődése d. Az egészségügy igénybevétele Újabb segítő honlap játékos feladatokkal: www.okosdoboz.hu (600 online feladat, 100 animációs kisfilm)

Egészségismeretek, -készségek a. Az egészséget befolyásoló tényezők: Az egyén és az őt körülvevő közösség egészsége mint közös felelősségünk. A gyermek jogai és kötelességei: jogtudatosság és kötelességtudatosság. A jó egészségi állapot megőrzése. Személyi higiénia. A környezet egészsége. Médiatudatosság, a médiafogyasztás egészségvédő módja. A média egészséget meghatározó szerepe. Művészeti tevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. Fogyasztóvédelem. Idő és az egészség, alvás és egészség, bioritmus, időbeosztás. Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése.

Egészségismeretek, -készségek a. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Táplálkozás: A táplálkozás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséges táplálkozás, élelmiszerek helyi termelése, helyi fogyasztása. Lelki eredetű táplálkozási zavarok. A beteg ember táplálásának sajátosságai. Testmozgás: A testmozgás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséghez szükséges testmozgás. A szervezet fejlődése és működése testmozgással és annak hiányában. Sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai.  

a. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Lelki egészség (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése is,ennek részeként a stressz- és konfliktus-kezelés, problémamegoldás fejlesztése; valamint az agresszió, bántalmazás és a szenvedélybetegségek elsődleges megelőzése is): A lelki egészség. Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében. Az érett, autonóm személyiség jellemzői. A társas kapcsolatok (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése, valamint a családi életre nevelés is). A nő szerepei, a férfi szerepei. A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái, illem és etika, erkölcs. A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek.

Egészségismeretek, -készségek b. Betegségek megelőzése: Megelőzhető fertőző betegségek, a megelőzés elmulasztásának következményei. Megelőzhető nem-fertőző idült (krónikus) betegségek. Idült (krónikus) betegek egészsége. Gerincvédelem, gerinckímélet. Balesetek, baleset-megelőzés, elsősegély-nyújtás. A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és tv-függés).

Egészségismeretek, -készségek c. A gyermek fejlődése: A gyermekáldás, a várandósság alatti hatások a gyermek fejlődésére. A gyermek fejlődését elősegítő viszonyulás a gyermekhez – családban, iskolában. www.ateljesszuloielmeny.hu d. Az egészségügy igénybevétele: Otthoni betegápolás. Iskola-egészségügy igénybevétele. Az egészségügyi ellátórendszer többi elemének igénybevétele.

Kiegészítő fontos tevékenységek A.)A szülőknek, az iskola nem-pedagógus dolgozóinak és az iskola környezetének bevonása, valamint az iskola egészséges munkahellyé válása (ezen belül az iskola lelki és tárgyi környezetének, időbeosztásának a lehetőségek szerinti javítása a jobb egészség érdekében). B.)A TIE megvalósulásának rendszeres nyomonkövetése a köznevelés rendszerében, valamint az egészségügy részéről. C.)Az iskolák segítése az iskola-egészségügy és a népegészségügy intézményei (valamint a szociális, gyermekjóléti, kulturális-közművelődési intézmények, sportszervezetek, civil és egyházi közösségek) részéről.

Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. annamaria.somhegyi@bhc.hu 30-202 5317

Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelés-irányításnak és a népegészségügynek!