Áfa tv. változása január 1-től

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Áfa változások
Adózási alapismeretek 5.1. konzultáció Általános forgalmi adó
Az adózási szabályok felszámolókat érintő fontosabb kérdései
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Áfa
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Általános forgalmi adó
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
üzleti ajándék, támogatás áfa-ja,
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
Általános forgalmi adó
Gróf Gabriella Kamarai tag könyvvizsgáló
Az általános forgalmi adó törvény módosítása
Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Szakmai nap SOTE szeptember 22. Előadó: Vadász Iván.
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
1 Az Áfa évi változásai CÉL: a fogyasztás helyén adóztatni („célország szerinti adózás elve”)
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Szarvasné Vadászi Csilla
Áfa – Számlázás
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Általános forgalmi adó 2009.
A közteherviselés aktuális kérdései
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ VÁLTOZÁSOK 2015.
Az online pénztárgép használat és az ehhez kapcsolódó kötelezettségek.
A pénztárgépek és a NAV közötti online kapcsolat megteremtése Dr. Baté Zsuzsanna április 25.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Az online pénztárgépek ellenőrzésének eddigi tapasztalatai. Az online pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő adatszolgáltatása. A kötelezettek.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
1001/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS AZ ÁFA ADÓRAKTÁROZÁSI ELJÁRÁS RENDJÉRŐL VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRSÉG ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA 1095 Budapest, Mester u. 7.; Tel.:
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Az általános forgalmi adóról szóló évi CXXVII. törvény változásai től ; től től ; től.
Az online pénztárgép használat és az ehhez kapcsolódó kötelezettségek Az online pénztárgép használat és az ehhez kapcsolódó kötelezettségek.
ÁFA (Horányi Márton) évközi változások Törvényi szöveg változása (186 §). EU Bírósági döntés miatt a pénzügyileg nem rendezett tételek visszaigényelhetőségének.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
2016. október 11. First Line Experts Kft. Hotel Griff Irodaház H-1113 Budapest, Bartók Béla út Adózási aktualitások 2017.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ ÉS AHHOZ KAPCSOLÓDÓ VÁLTOZÁSOK
dr. Funtek Zsolt NAV ÉBPAVIG Tájékoztatási Főosztály
A társasági adó törvény 2017-től hatályos változásai
Vendéglátás ÁFA változása
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
TÁJÉKOZTATÓ Idegenforgalmi szezon aktuális adózási kérdéseiről, várható ellenőrzési tevékenységekről (8200 Veszprém, Brusznyai Á. u ,
Általános forgalmi adó törvény 2017.
Az éttermi szolgáltatások Áfája
KATA változásai hatályos január 1.
Az általános forgalmi adó és A társasági adó változásai 2017.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
Turizmusfejlesztési hozzájárulás Étkezőhelyi vendéglátás
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Az általános forgalmi 2018-tól hatályos változásai
Az ÁFA törvény változásai
Az éttermi szolgáltatások Áfája és a turizmusfejlesztési hozzájárulás
Előadás másolata:

Áfa tv. változása 2017. január 1-től Horváth Krisztián NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatósága Tájékoztatási Osztály

Alanyi adómentesség 6 millió Ft 8 millió Ft Általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény „310. § (1) Az adóalany - az egyéb törvényi feltételek fennállása esetén - az alanyi adómentességet 2017. naptári évre abban az esetben választhatja, ha az adóalany 2. § a) pontja szerinti összes termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása fejében megtérített vagy megtérítendő ellenértéknek - forintban kifejezett és éves szinten göngyölített - összege a) sem a 2016. naptári évben ténylegesen, b) sem a 2017. naptári évben észszerűen várhatóan, illetve ténylegesen nem haladja meg a 8 000 000 forintnak megfelelő pénzösszeget. (2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén az adóalany az alanyi adómentességet 2017. naptári évre abban az esetben is választhatja, ha a 191. § (3) bekezdésében rögzített időtartam még nem telt el.” Beiktatta: 2016. évi CXXV. törvény 77. §. Hatályos: 2016. XI. 26-tól.

Art. 31/C. § személygépkocsi alvázszáma Az általános forgalmi adó alanya az adómegállapítási időszakról benyújtott általános forgalmi adó bevallásában nyilatkozik azon személygépkocsik alvázszámáról, amelyek vonatkozásában termékimport, Közösségen belüli termékbeszerzés, jogcímén az adott adómegállapítási időszakban adófizetési kötelezettsége keletkezett. 8703 vtsz!! Átmeneti rendelkezés: 232. § Az adatszolgátlatást először a 2016. december 31-ét követően kezdődő adó-megállapítási időszakokról benyújtott bevallások tekintetében kell alkalmazni.

Adócsökkentés 2017. január 1. Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXVI. (Mód. tv.) MK 2016. évi 87. szám, kihirdetve: 2016.06.15.

Adócsökkentés 27%, 18% 5% 2017. január 1.

Technikai változás 18% 2017. január 1.

www.nav.gov.hu Tájékoztató az egyes baromfitermékek értékesítése esetén alkalmazandó 5%-os adómértékről 2016.12.05. Tájékoztató a tojás értékesítése esetén alkalmazandó 5%.os adómértékről 2016.11.14. Tájékoztató a tej értékesítése esetén alkalmazandó 5%-os adómértékről 2016.11.14.

Átmeneti szabály Áfa tv. 304. § A kedvezőbb adómértéket azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a fizetendő adó megállapítására előírt időpont 2017. január 1-jére vagy azt követő napra esik. Főszabály [84. § (1) bek.]: teljesítési időpont Eltérő szabály [84. § (2) bek.]: Közösségen belüli beszerzés Előleg köv. dián Import

Átmeneti szabály Áfa tv. 304. § Áfa tv. 84. § (2) bekezdés: termék Közösségen belüli beszerzése esetében [63. §] a fizetendő adót az ügylet teljesítését tanúsító számla kibocsátásakor, de legkésőbb a teljesítést követő hónap tizenötödik napján kell megállapítani b) előleg fizetése esetében, [59. §] a pénz jóváírásakor, átvételekor, egyéb esetben annak megszerzésekor c) a 60. §-ban említett esetekben, számla kézhezvétele ellenérték megtérítése teljesítést követő hónap 15-e d) a 64. § (2) és (3) bekezdésében említett esetekben [importra vonatkozó különös szabályok] a fizetendő adó megállapításakor érvényes adómértéket kell alkalmazni.

Internet, Étkezőhelyi vendéglátás 27% 18% 2017. január 1. Átmeneti rendelkezés: 305. § (2) bekezdés (a 304. § előírásaival egyező [84. §]) 305. § (1) bekezdés (a következő dián)

Átmeneti szabály Internet-hozzáférési szolgáltatás Áfa tv. 305 Átmeneti szabály Internet-hozzáférési szolgáltatás Áfa tv. 305. § (1) bek. A 3/A. számú melléklet II. részének a Mód törvénnyel megállapított 3 . pontját a) az olyan 2016 . december 31-ét követően kezdődő elszámolással vagy fizetéssel érintett időszakokra kell először alkalmazni, amelyek tekintetében a fizetés esedékessége, valamint a számla vagy a nyugta kibocsátásának időpontja 2016. december 31-ét követő időpont, ha a teljesítés időpontját az 58 . § szerint kell megállapítani, b) az a) pont alá nem tartozó esetekben akkor kell először alkalmazni, amikor a 84 . § szerint megállapított időpont 2017. január 1-jére vagy azt követő időpontra esik. (Az éttermi szolgáltatást terhelő áfa mértéke 2018. január 1-jétől 18 %-ról 5 %-ra csökken!)

Új definíciók 259. § 7/B. pont (hatályos: 2017.01.01.) Internet-hozzáférési szolgáltatás: csomagkapcsolt módon felépülő, a nyílt internet-hozzáférés megteremtéséhez szükséges intézkedések meghozataláról, továbbá az egyetemes szolgáltatásról, valamint az elektronikus hírközlő hálózatokhoz és elektronikus hírközlési szolgáltatásokhoz kapcsolódó felhasználói jogokról szóló 2002/22/EK irányelv és az Unión belüli nyilvános mobilhírközlő hálózatok közötti barangolásról (roaming) szóló 531/2012/EU rendelet módosításáról szóló 2015/2120/EU európai parlament és tanácsi rendelet 2. cikk 2. pontja szerinti internet-hozzáférési szolgáltatás „internet-hozzáférési szolgáltatás”: nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatás, amely internetcsatlakozást és ezáltal az internet lényegében valamennyi végpontjával összekapcsolási lehetőséget biztosít, tekintet nélkül az alkalmazott hálózati technológiára és a használt végberendezésre.

Étkezőhelyi vendéglátás SZJ 55.30.1-ből 18 % Ahhoz, hogy az adott ügylet e pont alapján 18%-os adómérték alá tartozzon, a következő feltételeknek kell együttesen fennállnia: - az Áfa tv. szerinti szolgáltatásnyújtásnak kell megvalósulnia, - ennek a szolgáltatásnak a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatások Jegyzékének 2002. szeptember 30-án érvényes besorolási rendje szerint SZJ 55.30.1 alá kell tartoznia, - a szolgáltatásnak étel- és helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalomra kell vonatkoznia. A feltételek konjuktív feltételek, vagyis ha ezek közül bármelyik nem teljesül, az adott ügyletre a kedvezményes áfa kulcs nem alkalmazható. Milyen feltételek mellett alkalmazható az étkeztetési (vendéglátó) szolgáltatások nyújtása során a 18 %-os kedvezményes adómérték 2017. január 1-jétől (2016.12.07)

Étkezőhelyi vendéglátás SZJ 55.30.1-ből 18 % 282/2011/EU végrehajtási rendelet 6. cikk: Kész- vagy félkész ételek és/vagy italok értékesítése, amelyeket az azonnali fogyasztást lehetővé tevő megfelelő kiegészítő szolgáltatások kísérnek. A szolgáltatások vannak túlsúlyban, tehát Áfa tv. szerint szolgáltatás! Nem attól szolgáltatás, hogy helyben készíti, hanem, hogy az értékesítését azonnali fogyasztást lehetővé tevő szolg-ok kísérnek, és ezek dominálnak! SZJ 55.30.1 alá tartozás szempontjából a KSH Szolgáltatások Jegyzékének a KSH 2002. év szeptember hó 30. napján érvényes besorolási rendje az irányadó. Ide tartozik: étterem, szállóvendégeken kívül másokat is kiszolgáló szállodai étterem, vendéglő, kávéház (melegkonyhás), söröző (melegkonyhás), pizzéria, a hajók fedélzetén önálló egységként működtetett étterem, cukrászda, étkeztetés hajón, vonaton, önkiszolgáló étkeztetés, gyorsétterem. Helyben készített, nem alkoholtartalmú italok: a gyümölcsből, zöldségből helyben préselt vagy facsart innivaló, illetve a helyben készített alkoholmentes koktél, turmix, tea, limonádé, kávé, gyorséttermekben használt italkészítő automatából a sűrítményből szódavíz hozzáadásával kiszolgált szénsavas üdítőital

Étkezőhelyi vendéglátás SZJ 55.30.1-ből 18 % E szerint nem tartozik SZJ 55.30.1 alá pl. a munkahelyi étkeztetés (SZJ 55.51), a közétkeztetés (SZJ 55.52). SZJ alá történő besorolás: KSH modszertan@ksh.hu NEM felel meg a feltételeknek: az étel, helyben készített alkoholmentes ital elvitelre történő értékesítésekor, - az étel, helyben készített alkoholmentes ital olyan értékesítésekor, amely a házhoz szállítást is magában foglalja, az étel, helyben készített alkoholmentes ital olyan körülmények között történő értékesítésekor, amikor a helyben fogyasztáshoz legfeljebb pult vagy „körbefutó deszka” biztosított (jellemzően ide tartoznak pl. lángossütők, pecsenyesütők piaci, illetve büfé kocsiból történő értékesítései). Ital étel néküli felszolgálása (55.40.10) ha nem rendelkezik „meleg konyhával” Fix ellenértékért korlátlan étel és (nem helyben készített, ill. alkoholos ital fogyasztás (ha nem határozza meg külön-külön az adóalapot), akkor 27 % A nem helyben készített ital, ill. a helyben készített alkoholtartalmú 27 % alá tartozhat csak! Adott esetben az adóalapot meg kell bontani, vagy 27%

Belföldi fordított adózás 6. sz. melléklet 30. és 31 Belföldi fordított adózás 6. sz. melléklet 30. és 31. pont Hatályos: 2017.01.01

Átmeneti szabályok Áfa tv. 306. § Az ügylet teljesítési időpontja és a beszerző adófizetési 2017. jan. 1-re, vagy azt kötelezettsége (60. §) is követő időpontra esik előleg fizetése esetén 2017. január 1. előtt fizetett előleg egyenes adózás 2017-ben a teljesített ügylet ellenértékének (adóalap) nettó előleggel csökkentett része fordított adózás

Számla kötelező adattartalma Vevő adószámának feltüntetése Áfa tv. 169 Számla kötelező adattartalma Vevő adószámának feltüntetése Áfa tv. 169. § d) pont dc) alpont Hatályos: 2017.01.01. A számla kötelező adattartalmát képezi a termék beszerzőjének, szolgáltatás igénybevevőjének dc) adószámának vagy csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegye, amely alatt, mint belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítették, feltéve, hogy a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő adóalanyra a k) pont szerinti áthárított adó a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja és a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal belföldön telepedett le, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön. A termékbeszerző, szolgáltatás igénybevevő adószámának feltüntetése az áthárított adót tartalmazó számlán 2017. január 1-jétől (2016.12.07.) AZ ART. 31/B. § SZABÁLYA NEM VÁLTOZIK JANUÁR 1-TŐL!!!!!!!!!!!!!!!

Átmeneti rendelkezés Áfa tv. 307. § Hatályos: 2017.01.01. Az adólevonási jog gyakorlására vonatkozó tárgyi feltételt - az egyéb, e törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén - teljesíti az olyan 2016. évben, de 2017. évi teljesítési időponttal kiállított, 1 000 000 forintot el nem érő áthárított adót tartalmazó számla is, amely nem tartalmazza a Mód törvénnyel módosított 169 . § d) pont dc) alpontja szerinti adatot.

Bizonylatolási szabályok A gépi nyugtaadással kapcsolatos szabályok 2016. Horváth Krisztián NAV Fejér Megyei Adóigaz Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási és Koordinációs Osztály

Jogszabályok Áfa tv.: az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény Pénztárgéprendelet: a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet; 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet: a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet; 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet: a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosításáról szóló 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet 39/2016. (XI. 15.) NGM rendelet: a nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítésére 2017. január 1-jétől kötelezett adózónak az online pénztárgép beszerzéséhez nyújtott támogatásról

Bizonylatolási szabályok Áfa tv. X Bizonylatolási szabályok Áfa tv. X. fejezet Mely ország számlázási szabályait kell alkalmazni? 158/A. § Az Áfa tv. rendelkezéseit kell alkalmazni, ha a teljesítés helye belföld Határon átnyúló ügyletek: Főszabály: teljesítés helye szerinti tagállam szabályai Ettől eltérően: az értékesítő, sz.nyújtó székhelye szerinti tagállam szabályai, ha az értékesítő, nyújtó a teljesítés helye szerinti tagállamban nincs letelepedve és ügylet utáni áfa megfizetésére a partner kötelezett (kivéve önszámlázás: ilyenkor főszabály), illetve ha a teljesítés helye 3. országba esik. 2014. január 1-jétől pontosításra került a jogszabály szövegében, hogy a fenti szabály alkalmazása szempontjából úgy kell tekinteni az adóalanyt, mint aki adott országban nincs letelepedve, ha rendelkezik ott ugyan állandó telephellyel, de ez a telephely nem érintett a vizsgált ügylet teljesülésében. Ezek a szabályok azonban nem vonatkoznak a számlák megőrzésére, így e körben továbbra is az eddigiekben is alkalmazott, a nyújtó fél tagállami szabályait kell alkalmazni.

Bizonylatolási szabályok Számlakibocsátási kötelezettség 159. § számlakibocsátási kötelezettség: értékesítésről, szolgáltatásnyújtásról kibocsátott FŐ BIZONYLAT Akkor is ha egy másik adóalany, vagy nem adóalany jogi személy előleget fizet [176. § (1) bek. a) pont: egyszerűsített számla is lehet, ha Ft-ban] MSZ 900.000 Ft-ot elérő előleget fizet [176. § (1) bek. b) pont, ha Ft-ban] MSZ előleget fizet és számlát kér összegtől függetlenül [176. § (1) bek. b) pont, ha Ft-ban] Egysz. szla: az adóalap és adómérték helyett a bruttó ellenérték és az ún. felülről számított adómérték szerepeltetendő, de egyúttal áthárított adó nem tüntethető fel. Pl: Így, amikor a nem adóalany MSZ által (akár készpénzzel, akár átutalással) fizetett előleg összege nem éri el a 900 000 forintot, valamint számla kiállítását sem kéri a vásárló, az adóalanynak nem kell az Áfa tv. szerinti számlával bizonylatolnia az előleg átvételét. Nyugtát sem kell adni (Áfa tv. 166. §). A megfelelő bizonylat a számviteli bizonylat! 160-162. § Meghatalmazás számla kibocsátásra – írásban (nyugtára is lehet!)

Bizonylatolási szabályok Mentesülés a számlakibocsátási kötelezettség alól 165. § (1) bek. a) és b) pontok Mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól az adóalany, 1. ha a termék értékesítése, illetve szolgáltatás nyújtása a tevékenység közérdekű vagy speciális jellegére tekintettel mentes az adó alól (85-86. §), feltéve, hogy az adóalany gondoskodik az ügylet teljesítését tanúsító, a számviteli törvény rendelkezéseinek megfelelő bizonylat kibocsátásáról. 2. Ha a termék beszerzője, a szolgáltatás igénybevevője nem adóalany (és nem jogi személy), és az ügylet ellenértékét az Áfa tv. szerinti teljesítés időpontjáig (gyűjtőszámla alkalmazásakor a teljesítés napján egyidejűleg) készpénzzel, készpénz-helyettesítő eszközzel, vagy pénzhelyettesítő eszközzel kiegyenlíti, ÉS az ügylet áfával számított ellenértéke nem éri el a 900 ezer forintot, ÉS a vevő az ügyletről nem kér számlát. Ilyen esetben az adóalanyt nyugtaadási kötelezettség terheli. [166. § (1)]

Áfa tv. szerinti bizonylatok megjelenési formái számla nyomdai számítógéppel kiállított (számlázó program) elektronikus nyugta számítógéppel kiállított (számlázó program része) elektronikus [részletszabályok a 23/2014. (VI. 30.) NGM rendeletben] pénztárgéppel kiállított [48/2013. (XI.15.) NGM rendelet ] Egyféle ügyletről egyféle bizonylatot (számlát vagy annak adása alóli mentesülés esetén nyugtát) kell kibocsátani!

Pénztárgép-használati kötelezettség TEÁOR (ténylegesen folytatott tevékenység) Üzletben / mozgóboltban / mozgó szolgáltató helyen folytatott tevékenység Az üzlet: kereskedelmi tevékenység folytatása céljából létesített vagy használt épület, illetve önálló rendeltetési egységet képező épületrész, helyiség, ideértve az elsődlegesen raktározás, tárolás célját szolgáló olyan épületet vagy épületrészt is, amelyben kereskedelmi tevékenységet folytatnak. Az üzlet fogalom legfőbb meghatározó eleme a gépi nyugtaadási kötelezettség szempontjából az, hogy az adott tevékenységre létrehozott, vagy arra használt, állandó jellegű, állandó jelleggel az adott tevékenységhez használt épület, épületrész, helyiség tekintendő üzletnek, ahol a pénztárgép beállításának és használatának lehetősége adottnak tekinthető. Áfa tv. 166. § (1) bekezdés (nyugtakibocsátási kötelezettség álljon fenn!)

2017. január 1. „az 55.1-55.3 szerinti szálláshely-szolgáltatási (kivéve a falusi szálláshely-szolgáltatási)” www.nav.gov.hu / Adó / Adózás rendje / 2014.08.21. tájékoztató

36/2011. (XII.23.) KIM rendelet tartalmazza az ÖVTJ kódokat

2017. január 1. Az új kötelezettek köre (tevékenységek): 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási Gépjárműjavítás, karbantartás, gumiabroncs és gumibelső javítása, felszerelése, cseréje, centrírozás, kerékbeállítás, korrózióvédelem, alkatrészek felszerelése, autóajtó- és zár javítás NEM ebbe a szakágba tartozik: gumiabroncs újrafutózása, felújítása, motorkerékpár és –alkatrész kereskedelme, javítása 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelemi Pl. gumiabroncs, gumibelső, gyújtógyertyák, akkumulátorok, járművilágítás, elektromos alkatrészek értékesítése 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási Kiskereskedelem, javítás

2017. január 1. 86.10 szerinti fekvőbeteg-ellátási tevékenységből kizárólag plasztikai sebészeti Áfa tv. 85. § (1) bekezdés b) és c) pontok fel sem merül a nyugtakibocsátási kötelezettség A plasztikai sebészeti tevékenység magán orvosi üzletága nem mentes az áfa alól 93.29 szerinti m.n.s. egyéb szórakoztatási, szabadidős tevékenységből kizárólag táncteremi, diszkó működtetési Új kötelezett: az az adózó, aki csak belépőjegyet biztosít táncterembe, vagy diszkóba való belépéshez. Ahol az üzemeltető italfogyasztásra is lehetőséget biztosított a táncterem / diszkó működtetése során, ott eddig is kötelező volt a pénztárgép

2017. január 1. 96.01 szerinti textil, szőrme mosási, tisztítási tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási, és Törökfürdők, szaunák és gőzfürdők, szoláriumok, gyógyfürdők, fogyasztó- és karcsúsító szalonok, masszázsszalonok tevékenysége. NEM tartozik ide: orvosi gyógymasszázs-terápia (86.90) (tev. folytatásához végzettség, és orvosi rendelvényre végzi azt) 93.13 szerinti testedzési szolgáltatási Fitnesz- és testépítő klubok és létesítmények szolgáltatása NEM tartozik ide: a magántanár vagy edző sportoktatása (85.51)

2017. január 1. 49.32 szerinti taxis személyszállítási Személyek taxiszolgáltatás körében való szállítása, valamint a gépjárműnek sofőrrel együtt történő bérbeadása A taxis január 1-től a pénztárgéppel adja az adóügyi bizonylatot! 66.12 szerinti értékpapír-, árutőzsdei ügynöki tevékenységből kizárólag a pénzváltási Pénzváltási tevékenység a külföldi fizetőeszközök adásvétele a törvényes fizetési eszköz ellenében, valamint külföldi fizetési eszközök adásvétele külföldi fizetési eszközök ellenében. Speciális pénztárgép kell!

Adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett számlák köre 2015.03.04. Gépi nyugta helyett számla Áfa tv. 166. § (2) bek. és 50/2013. (XI.15) NGM rendelet gépi nyugta helyett számla a végzett tevékenység jellege (vevő neve és címe) PTGSZLAH Nincs adatszolgáltatási kötelezettség, ha kötelező a számlaadás (tehát, ha nem jutunk el a nyugtakibocsátási kötelezettségig). Nincs bejelentési kötelezettség. www.nav.gov.hu Adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett számlák köre 2015.03.04.

Autószerelős példa a) eset: Egy német magánszemély átutazóban van Magyarországon. Autója meghibásodik, a szervizben számlát kér, egy német gmbh. nevét, címét és közösségi adószámát adja meg a szolgáltatás igénybe vevőjeként. Ebben az esetben a szolgáltatás megrendelője adóalany, tehát a szolgáltatásnyújtásról csak és kizárólag számla bocsátható ki (a fordított adózás szabályai szerint), a nyugtakibocsátás feltételei nem állnak fenn. b) eset: Ha a magánszemély nem kér számlát és helyben kifizeti az ellenértéket, akkor a szervizszolgáltatásról nyugtát kell adni. 2017. január 1-től erről a szolgáltatásról kézi nyugta nem bocsátható ki, tehát a nyugtaadási kötelezettséget pénztárgéppel kell teljesíteni. Amennyiben az 1/b. példa szerinti esetben a szerviz nem szerzett be pénztárgépet és a szolgáltatásról számlát bocsát ki, akkor a számla adatairól adatot kell szolgáltatnia a PTGSZLAH adatlapon a kibocsátás hónapját követő hónap 15. napjáig.

Példa Egy mosógép szerelő egyéni vállalkozó kizárólag helyszíni szerelést vállal (házhoz megy ki), üzlethelyiséget nem tart fenn. Az ellenérték átvétele is minden esetben a helyszínen történik. Ilyen esetben a vállalkozó hogyan teljesítheti a bizonylatkibocsátási kötelezettségét? A 95.22 TEÁOR szám alá tartozó javítási tevékenység szerepel a Pénztárgéprendelet 1. sz. mellékletében, viszont a gépi nyugtakibocsátási kötelezettség csak üzletben jöhet szóba. Ennél fogva a helyszínen javítási szolgáltatást végző vállalkozónak számlát, vagy kézi nyugtát kell kibocsátania.

Példa Egy balatoni nyaralót turisztikai céllal üzemeltető adószámos magánszemély az adóhatósághoz 95.9 TEÁOR szám alá tartozó „egyéb szálláshely-szolgáltatás” tevékenységet jelentett be. (A végzett tevékenység nem felel meg az 552011 ÖVTJ szám alá sorolandó falusi szálláshely-szolgáltatásnak.) Kérdés: használhat-e az adózó nyugtatömböt? NEM. A turisztikai célú szálláshely-szolgáltatási tevékenység az 55.2 TEÁOR szám alá sorolandó, tehát függetlenül attól, hogy az adózó mit jelentett be az adóhatósághoz, mivel ténylegesen olyan tevékenységet folytat, aminek TEÁOR száma a Pénztárgéprendelet 1. sz. mellékletében szerepel, nyugtát csak pénztárgéppel állíthat ki. Amennyiben az adózó a gépi nyugta helyett számlát bocsát ki, akkor a PTGSZLAH adatlapon adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesítenie.

Mentesülés a pénztárgép-használati kötelezettség alól Pénztárgéprendelet 1. § áramszünet: az áramszünet idején a pénztárgép meghibásodása: megjavításig, cseregép biztosításáig, de legfeljebb 15 nap (az üzemeltetőnek a pénztárgépnaplóba be kell jegyezni) bevonása: a bevonás idején eltulajdonítása, megsemmisülése, elvesztése: új ptg. üzembe helyezéséig, de legfeljebb 15 nap Utólagos rögzítés [1. § (5)-(6) bek.] külön adóügyi napot kell nyitni forgalmi gyűjtőnként egy vagy több tételben online üzemeltetett, átszemélyesített cserepénztárgép esetén NEM alkalmazandók ezek a szabályok! (78/F. §)

Cserepénztárgép 42.§; 44. §; 67. § 8.a pont; 78/F. § Cserepénztárgépnek nevezzük az ilyenként üzembe helyezett pénztárgépet, amelyet az adózó kérésére a forgalmazó biztosít kizárólag a meghibásodott pénztárgép javítási idejére. A cserepénztárgép az eddigi gyakorlattal szemben nem a szerviz, hanem a forgalmazó nevére kerül megszemélyesítésre. Új kötelezettség: a cserepénztárgépet az üzemeltető nevére át kell személyesíteni a használat időtartamára. Az átszemélyesítésre az új jogszabályi követelményeknek megfelelően működő pénztárgépek lesznek képesek! A cserepénztárgép „visszaminősíthető” lesz „normál” pénztárgéppé, tehát eladhatóvá válik. A cserepénztárgép 2016-ban még offline módon, viszont 2016. december 31-ét követően kizárólag online módon működtethető. 2017-től átszemélyesítésre nem alkalmas cseregép nem használható! Cserepénztárgép – átszemélyesítést követő – működtetése esetén az utólagos rögzítésre vonatkozó rendelkezések [1. § (5)-(6) bek.] nem alkalmazhatóak.

Tartalék pénztárgép 44. §; 51. §; 67. § 18.b pont Tartalék pénztárgépet az üzemeltető szerezhet be abból a célból, hogy akkor is tudjon gépi nyugtát kibocsátani, ha az egyébként üzemeltetett pénztárgépe meghibásodna. A tartalék pénztárgép az üzemeltető nevére kerül megszemélyesítésre, és kizárólag online módon üzemeltethető. A tartalék pénztárgéppel kapcsolatban fontos változás, hogy 2016. április 2-ától már csak a használatának szüneteltetését kell az adóhatósághoz bejelenteni [a szünetelés megkezdését követő 3 munkanapon belül (PTGTAXUZ)], a használat – szünetelést követő – megkezdését nem.

Egyedi mentesítés az online adattovábbítás alól 3/A. § Egyedi mentesítés kérhető, ha nincs térerő az állandó üzemeltetési helyen (NMHH), illetve közfeladatot ellátó intézményben működtetett pénztárgép esetén, ha a pénztárgép működése zavarja az intézmény közfeladatainak ellátását (pl. BV. intézet, kórház, stb) PTGM NEM AZ ONLINE PÉNZTÁRGÉP HASZNÁLATA ALÓL MENTESÍT!

Kitelepülés alkalmilag és ideiglenesen felállított elárusítóhelyekről beszélhetünk, így ez az értékesítési forma nem meríti ki az üzlet fogalmát a pénztárgépet kitelepülésen is online módban kell működtetni PTGREG: 01-es lap (B) blokkban „Üzemeltetés módja” = „Á” Címként a vállalkozás székhelycímét kell megadni. PTGTAXUZ: nincs bejelentési kötelezettség

Pénztárgép beszerzése, támogatás (39/2016. (XI. 15.) NGM rendelet) PTGREG Üzembe helyezési kód / támogatásra jogosító üzembehelyezési kód Megszemélyesítés: a kód és az AP szám rögzítése a pénztárgépben 39/2016. (XI.15.) NGM rendelet Újonnan kötelezetté válók, feltételek az 5. § (2)-(3) bek-ben 50.000 Ft/gép (legfeljebb 5 db) De minimis támogatás (4. §; 22-24. §) Támogatásos kód esetén az eladó a támogatással csökkentett összeggel értékesíti a pénztárgépet (2016.12.31-ig üzembe kell helyezni!) 1611-es nyomtatványon kérheti az eladó a kiutalást 2017.03.31-ig Támogatás elszámolása: Üzemeltető: 16. §, Eladó: 17. § 20. § a támogatásra jogosító üzembe helyezési kóddal rendelkező üzemeltető a pénztárgép üzembe helyezésekor tévedésből nem a támogatásra jogosító üzembe helyezési kódot adta át az eladó részére vagy az eladó tévedésből nem a támogatásra jogosító üzembe helyezési kódot használta fel a pénztárgép üzembe helyezésekor

Támogatás igénylése – ha az üzemeltető már megvette a gépet a támogatási rendelet megjelenése előtt Ha a pénztárgép üzembe helyezésére nem támogatás igénybevételére jogosító egyedi kóddal került sor, a támogatást az üzemeltető az üzembe helyezett pénztárgép után, az illetékes adó- és vámigazgatósághoz benyújtott „Online Pénztárgép támogatás egyedi kiutalási kérelem” nyomtatványon igényelheti. (A nyomtatvány a NAV internetes honlapjáról letölthető.) A kérelem benyújtására csak a 2016. november 24-ét megelőzően benyújtott PTGREG adatlap alapján kiadott üzembe helyezési kóddal üzembe helyezett pénztárgép esetén van lehetőség. Az üzembe helyezésnek meg kell történnie 2016. december 31-ig.

Átszemélyesítés Amennyiben a pénztárgép üzemeltetőjének személyében a pénztárgép üzembe helyezését követően változás következik be (megváltozik az adószám első 8 karaktere), az adóügyi ellenőrző egységet (a továbbiakban: AEE) cserélni kell. (törzsszám változik: eladás, bérbeadás, társaság átalakulása, vállalkozó halálával összefüggő öröklés) A pénztárgépben működő AEE átszemélyesítésére 2016. évben már van jogszabályi lehetőség, ugyanis a Pénztárgéprendeletet 2016. április 2-ai hatállyal módosította a 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet Azonban az átszemélyesítés nem lehetséges a pénztárgépben működő AEE szoftverének frissítése nélkül. A 9/2016. (III.25) NGM rendelet előírásai szerint a már működő pénztárgépek szoftverfrissítéséről a forgalmazó gondoskodik (2017.04.30-ig). Az AEE szoftver frissítése távolról történik, telepítése automatikus [jogszabályi hivatkozás: a Pénztárgéprendelet 2016. 04. 02-ától hatályos 87/A. §-a]. Az új üzemeltető kezdeményezi: PTGREG – átszemélyesítéshez

Köszönöm a figyelmet!