SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz
Fogalom Csoport két vagy több ember együttese, akik között interakció jön létre, közös hiedelmekkel rendelkeznek és magukat az adott csoport tagjának tekintik. A csoport fókuszálja a társas élet jelenségeit, a tagok közötti társas interakció feltételezi a közöttük zajló kommunikációt, egymás észlelését, személyközi kapcsolatokat, közös beállítódottságot, kialakult státuszokat és szerepeket, működési szabályokat. 38
Csoportjellemzők, nagyság szerint Két fős -Összetartó, konfliktuskerülő Három fős -Helyettesíthetőség, konfliktuskezelés Kiscsoport -Kreatív, egyenlő részvétel biztosítása, felelősség elkenése Nagycsoport -Mennyiségi munka-megosztás, az összetartást kis csoportok adják, személytelenség
A csoportmunka eredményei 39 Termelékenység Megelégedettség Biztonság Vonzerő, megtartó képesség Tanulás és fejlődés
A csoporthoz tartozás előnyei az egyén számára Biztonság, védelem Támogatottság Interakciók lehetősége Fejlődési lehetőség Pozitív pszichés állapot – növekvő önbecsülés, pozitív önértékelés Növekvő egyéni hatékonyság 38
A csoportkohézió kialakulása A kohézió megmutatja, hogy a tagok milyen mértékben kötődnek a csoporthoz és kívánnak tagja maradni. Kohézió: azon erők eredője, amely a csoporttagság fenntartására ösztönöz Térbeli, fizikai közelség Közös felfogások nézetek, értékrend Közös érdekek, célok Közös gondolkodási rendszer Specifikus szabályzók- csoportnormák - nyújtotta biztonság 38
A kohéziót erősítő körülmények A beállítódások és célok azonossága Külső fenyegetések (a közös sors megvilágítja a kölcsönös függőséget) Csoportméret; kisméretű csoportok összetartóbbak, mert lehetőség van teljes körű interakciókra (nagy csoportok esetén a diverzitás nő, a kohézió csökken) Csoportösztönzők növelik, az egyéni ösztönzők csökkentik a kohéziót Személyes preferenciákra építő feladatkiadás Elkülönítés; izolált csoportok nagyobb összetartást mutatnak, egyedinek és különlegesnek érzik magukat 38
A csoportban nyújtott teljesítményt befolyásoló tényezők Internalizáció - a közös gondolkodási rendszer befogadása A csoport befolyás elfogadására való nyitottság Érdekazonosság felismerése 39-40
Csoportnormák Normák = a működésre vonatkozó szabályok, informális követelmények (írott, íratlan) A normák célja: hasznos eligazítást jelent a tag számára a csoport megértéséhez és felfogásához azonosítani tudja a helyes és helytelen magatartási formákat 39
A normák eredete Direkt megfogalmazás Nevezetes események Csoporton belüli interakciók Viselkedés-változás 39
Csoportnormák 5 jellemzője 1.Megjeleníti a csoport strukturális sajátosságait 2.Szigorúan a magatartásra vonatkozik, nem az emberek egyéni gondolataira vagy érzelmeire 3.Csak olyan magatartási elemekkel foglalkozik, amit a csoport többsége fontosnak tart 4.Általában a normák lassan változnak, de kivételes helyzetekben képesek gyorsan fejlődni 5.Nem minden tagra vonatkoznak (magasabb státuszúak kivételt képezhetnek, új belépőkre szigorú alkalmazkodási kényszer nehezedik)
Magas teljesítménynormák alapja Az elégedettséget nyújtó munkafeladat A vezetők iránti bizalom, az a hit, hogy a dolgozók jóléte fontos számukra A hit abban, hogy a szervezet céljai értékesek A munkahely biztonsága nő nagyobb teljesítmény esetén Összefüggés érzékelése a csoportteljesítmény és az elégedettséget nyújtó dolgok között
A csoportnormák erősítése vagy változtatása A normák erősítik a célok teljesítését: Mutassuk meg, hogy az egyén és a szervezet céljai alapvetően megegyezők Jutalmazzuk a norma-konform viselkedést Mutassuk meg, hogyan járulnak hozzá a tagok a csoport eredményéhez A követelmények megfogalmazását a tagok végezzék Aki nem alkalmazkodik, azt kizárják A normák ellentétben állnak a menedzseri szándékkal: Köss szövetséget a hasonló felfogású tagokkal Tárgyalj a célokról és a tervekről a szövetségesek bevonásával Ne engedj a követelményekből csak a békesség kedvéért Tarts ki a nézeted mellet a társadalmi nyomás ellenére Nyilvánosan erősítsd az együttműködés fontosságát és jutalmazd
Csoporttípusok Formális A szervezet munkamegosztása alapján jön létre A csoport állandó és zárt Tagsága meghatározott Deklarált működési elvek Informális Egyéni szükségletek, vonzalmak, érdeklődés Változó és nyitott Spontán módon alakul Közös elvek, érdekek alapján állandó kommunikációban alakul a működés 41
Csoportok a feladat típusa szerint Összegző/additív feladatok Összekötő/konjunktív feladatok Szétválasztó/diszjunktí v feladatok 40
Feladatok (szerepek) megosztása 42
Szerepkonfliktusok 43 Szerep-kétértelműség - nem világos elvárások Szerepkonfliktus - több szerep Szerepvesztés - más veszi át Zavart szerep - beavatkozás A csoportszerepek dinamikusan változnak!
Csoportszerepek: Belbin teszt Elnök, koordinátor Vállalatépítő - Implementáló Serkentő Ötletgazda Figyelő - Helyzetértékelő Erőforrás feltáró Megvalósító -Finiselő Csapatjátékos -Teammunkás +Specialista Elsődleges szerepek Másodlagos szerepek 42-43
Státusz Státusz = a hierarchiában elfoglalt hely (jellemző a felfelé törekvés) Az egyén helye a csoporton belül függ: a szervezetben elfoglalt hely + megszerzett tekintély, szaktudás, teljesítmény, kulturális színvonal, személyes tulajdonságok, megjelenés, viselkedés 43
Csoportok fejlődése Forming Storming Norming Performing Adjourning Új feladat 43-44
A csoportfejlődési szakaszok jellemzői 45
Autonóm munkacsoportok Előnyök – a dolgozók motivációjának növelése, a szervezeti elköteleződés erősítése, a munkavállaló integrálása – innovatív feladatok megoldása a vevői igények figyelembevételével – a költségek és az átfutási idő csökkentése – minőségjavítás – rugalmasabb munkafolyamatok létrehozása, folyamatok gyorsítása Csoporttípusok: Munkacsoportok Fejlesztési csoportok Integrációs csoportok 46
Az átmenet fázisai 1.Kezdeti csoport 2. Átmeneti csoport 3. Gyakorlati csoport 4. Érett csoport 46-48
Csoportmunka módszerek szellemi munkánál Fantáziaserkentő módszerek Forgatókönyv módszerek Elemző módszerek Ok-okozati kapcsolatelemző módszerek
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!