SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Szakmai hálózatok működésének eredményessége és dilemmái Innováció – megújulás – növekedés VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági informatika - bevezető
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Pedagógus szerep és változásai
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
A szaktanácsadásról.
Konfliktusok az iskolában
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
A beteggé válás folyamata
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Készítette: Koleszár Gábor
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Csoportmunka.
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz

Fogalom Csoport két vagy több ember együttese, akik között interakció jön létre, közös hiedelmekkel rendelkeznek és magukat az adott csoport tagjának tekintik. A csoport fókuszálja a társas élet jelenségeit, a tagok közötti társas interakció feltételezi a közöttük zajló kommunikációt, egymás észlelését, személyközi kapcsolatokat, közös beállítódottságot, kialakult státuszokat és szerepeket, működési szabályokat. 38

Csoportjellemzők, nagyság szerint  Két fős -Összetartó, konfliktuskerülő  Három fős -Helyettesíthetőség, konfliktuskezelés  Kiscsoport -Kreatív, egyenlő részvétel biztosítása, felelősség elkenése  Nagycsoport -Mennyiségi munka-megosztás, az összetartást kis csoportok adják, személytelenség

A csoportmunka eredményei 39  Termelékenység  Megelégedettség  Biztonság  Vonzerő, megtartó képesség  Tanulás és fejlődés

A csoporthoz tartozás előnyei az egyén számára  Biztonság, védelem  Támogatottság  Interakciók lehetősége  Fejlődési lehetőség  Pozitív pszichés állapot – növekvő önbecsülés, pozitív önértékelés  Növekvő egyéni hatékonyság 38

A csoportkohézió kialakulása A kohézió megmutatja, hogy a tagok milyen mértékben kötődnek a csoporthoz és kívánnak tagja maradni. Kohézió: azon erők eredője, amely a csoporttagság fenntartására ösztönöz  Térbeli, fizikai közelség  Közös felfogások nézetek, értékrend  Közös érdekek, célok  Közös gondolkodási rendszer  Specifikus szabályzók- csoportnormák - nyújtotta biztonság 38

A kohéziót erősítő körülmények  A beállítódások és célok azonossága  Külső fenyegetések (a közös sors megvilágítja a kölcsönös függőséget)  Csoportméret; kisméretű csoportok összetartóbbak, mert lehetőség van teljes körű interakciókra (nagy csoportok esetén a diverzitás nő, a kohézió csökken)  Csoportösztönzők növelik, az egyéni ösztönzők csökkentik a kohéziót  Személyes preferenciákra építő feladatkiadás  Elkülönítés; izolált csoportok nagyobb összetartást mutatnak, egyedinek és különlegesnek érzik magukat 38

A csoportban nyújtott teljesítményt befolyásoló tényezők  Internalizáció - a közös gondolkodási rendszer befogadása  A csoport befolyás elfogadására való nyitottság  Érdekazonosság felismerése 39-40

Csoportnormák  Normák = a működésre vonatkozó szabályok, informális követelmények (írott, íratlan)  A normák célja: hasznos eligazítást jelent a tag számára a csoport megértéséhez és felfogásához azonosítani tudja a helyes és helytelen magatartási formákat 39

A normák eredete  Direkt megfogalmazás  Nevezetes események  Csoporton belüli interakciók  Viselkedés-változás 39

Csoportnormák 5 jellemzője 1.Megjeleníti a csoport strukturális sajátosságait 2.Szigorúan a magatartásra vonatkozik, nem az emberek egyéni gondolataira vagy érzelmeire 3.Csak olyan magatartási elemekkel foglalkozik, amit a csoport többsége fontosnak tart 4.Általában a normák lassan változnak, de kivételes helyzetekben képesek gyorsan fejlődni 5.Nem minden tagra vonatkoznak (magasabb státuszúak kivételt képezhetnek, új belépőkre szigorú alkalmazkodási kényszer nehezedik)

Magas teljesítménynormák alapja  Az elégedettséget nyújtó munkafeladat  A vezetők iránti bizalom, az a hit, hogy a dolgozók jóléte fontos számukra  A hit abban, hogy a szervezet céljai értékesek  A munkahely biztonsága nő nagyobb teljesítmény esetén  Összefüggés érzékelése a csoportteljesítmény és az elégedettséget nyújtó dolgok között

A csoportnormák erősítése vagy változtatása A normák erősítik a célok teljesítését:  Mutassuk meg, hogy az egyén és a szervezet céljai alapvetően megegyezők  Jutalmazzuk a norma-konform viselkedést  Mutassuk meg, hogyan járulnak hozzá a tagok a csoport eredményéhez  A követelmények megfogalmazását a tagok végezzék  Aki nem alkalmazkodik, azt kizárják A normák ellentétben állnak a menedzseri szándékkal:  Köss szövetséget a hasonló felfogású tagokkal  Tárgyalj a célokról és a tervekről a szövetségesek bevonásával  Ne engedj a követelményekből csak a békesség kedvéért  Tarts ki a nézeted mellet a társadalmi nyomás ellenére  Nyilvánosan erősítsd az együttműködés fontosságát és jutalmazd

Csoporttípusok Formális  A szervezet munkamegosztása alapján jön létre  A csoport állandó és zárt  Tagsága meghatározott  Deklarált működési elvek Informális  Egyéni szükségletek, vonzalmak, érdeklődés  Változó és nyitott  Spontán módon alakul  Közös elvek, érdekek alapján állandó kommunikációban alakul a működés 41

Csoportok a feladat típusa szerint Összegző/additív feladatok Összekötő/konjunktív feladatok Szétválasztó/diszjunktí v feladatok 40

Feladatok (szerepek) megosztása 42

Szerepkonfliktusok 43  Szerep-kétértelműség - nem világos elvárások  Szerepkonfliktus - több szerep  Szerepvesztés - más veszi át  Zavart szerep - beavatkozás A csoportszerepek dinamikusan változnak!

Csoportszerepek: Belbin teszt  Elnök, koordinátor  Vállalatépítő - Implementáló  Serkentő  Ötletgazda  Figyelő - Helyzetértékelő  Erőforrás feltáró  Megvalósító -Finiselő  Csapatjátékos -Teammunkás  +Specialista Elsődleges szerepek Másodlagos szerepek 42-43

Státusz Státusz = a hierarchiában elfoglalt hely (jellemző a felfelé törekvés) Az egyén helye a csoporton belül függ:  a szervezetben elfoglalt hely +  megszerzett tekintély, szaktudás, teljesítmény, kulturális színvonal, személyes tulajdonságok, megjelenés, viselkedés 43

Csoportok fejlődése  Forming  Storming  Norming  Performing  Adjourning Új feladat 43-44

A csoportfejlődési szakaszok jellemzői 45

Autonóm munkacsoportok Előnyök – a dolgozók motivációjának növelése, a szervezeti elköteleződés erősítése, a munkavállaló integrálása – innovatív feladatok megoldása a vevői igények figyelembevételével – a költségek és az átfutási idő csökkentése – minőségjavítás – rugalmasabb munkafolyamatok létrehozása, folyamatok gyorsítása Csoporttípusok: Munkacsoportok Fejlesztési csoportok Integrációs csoportok 46

Az átmenet fázisai 1.Kezdeti csoport 2. Átmeneti csoport 3. Gyakorlati csoport 4. Érett csoport 46-48

Csoportmunka módszerek szellemi munkánál  Fantáziaserkentő módszerek  Forgatókönyv módszerek  Elemző módszerek  Ok-okozati kapcsolatelemző módszerek

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!