A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A prezentáció témakörei A szociális törvényben jelenleg hol jelennek meg az alacsonyküszöbű szolgáltatások? Milyen egyéb szabályozás rögzíti azok működésének feltételeit? Mi az oka a szabályozás átalakításának? Milyen kompenzációs mechanizmusok kerülnek kialakításra?
A szociális törvényben jelenleg hol jelennek meg az alacsonyküszöbű szolgáltatások? évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról Szociális szolgáltatások Alapszolgáltatások Közösségi ellátások 65/A. § (1) Közösségi ellátások a pszichiátriai, illetve a szenvedélybetegek részére nyújtott (2) bekezdésben meghatározott közösségi alapellátás, valamint a szenvedélybetegek részére nyújtott (3) bekezdés szerinti alacsonyküszöbű ellátás. - Hatályba lépés: január 1.
Mely szolgáltatások kerültek bele a normatívan finanszírozott körbe? megkereső programok szervezése az ellátásra szoruló személyek elérése érdekében, az orvosi vagy egy é b ter á pi á s kezel é sen, szolg á ltat á sban, szűrővizsg á laton val ó r é szv é tel ö szt ö nz é se é s figyelemmel k í s é r é se, a szenvedélybetegség okozta egészségügyi és szociális károk mérsékléséhez szükséges egyes ártalomcsökkentő tevékenységek, a kríziskezelés az életet veszélyeztető, a testi, szociális, kapcsolati, és életvezetési rendszerben kialakult kezelhetetlen helyzetek esetére.
Miként jelent meg a Törvényben az alacsonyküszöbű szolgáltatás? A közösségi ellátások részeként a –nél több állandó lakosú települések önkormányzatainak biztosítania kell a szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátást – vagyis kötelező önkormányzati feladatként
Milyen egyéb szabályozás rögzíti azok működésének feltételeit? A normatív finanszírozás szakmai, pénzügyi feltételeit az 1/2000. (I.7.) SzCsM (ICSSZEM) rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről, valamint a 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről című rendelet fogja szabályozni. Ezek a rendeletek átdolgozásra kerültek a 2006-os év folyamán
Mi az oka a szabályozás átalakításának? A szociális szolgáltatások fejlesztése és célzottabbá tétele – rászorultsági feltételek vizsgálata és alkalmazása A hatályos szabályozás szerint az önkormányzatok kötelező feladataiknak eltérő mennyiségi és minőségi mutatók alapján tesznek eleget. Ahhoz, hogy a meglévő forrásokkal hatékonyabban tudjanak gazdálkodni, mozgásterük növelése szükséges. A mozgástér növelését a módosítási javaslat egyrészt bizonyos szolgáltatások esetében a lakosságszám határok módosításával, másrészt egyes kötelező alapszolgáltatási feladatok törlésével kívánja elérni. Az alapszolgáltatási háttér alkalmas a bentlakásos intézményi ellátás kiváltására azokban az esetekben, amikor a szükségletek nem teszik feltétlenül indokolttá a szakosított ellátás igénybevételét
Miképpen változik a szabályozás? Az Szt. 86. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) Az a települési önkormányzat, amelyiknek területén kétezer főnél több állandó lakos él, családsegítést, tízezer főnél több állandó lakos él, az a) pont szerinti alapszolgáltatást és jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, továbbá december 31-éig támogató szolgáltatást és közösségi ellátásokat, húszezernél több állandó lakos él, az a)-b) pont szerinti szociális szolgáltatásokat és nappali ellátást, harmincezernél több állandó lakos él, az a)-c) pont szerinti szociális szolgáltatásokat és átmeneti elhelyezési nyújtó ellátást, ötvenezernél több állandó lakos él, az a)-d) pont szerinti szociális szolgáltatásokat és utcai szociális munkát köteles biztosítani.” Az Szt. 86. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(3) A támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások nem kötelező önkormányzati feladatok.”
Milyen kompenzációs mechanizmusok kerülnek kialakításra? - 1 Az Szt. VII. fejezete a következő 131/A. §-sal egészül ki: „131/A. § A támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások nyújtásának működési költségeihez a központi költségvetés pályázati támogatással járul hozzá. A pályázaton nyertes fenntartóval – ha jogszabály kivételt nem tesz – a támogatási szerződést három évre kell megkötni.”
Milyen kompenzációs mechanizmusok kerülnek kialakításra? - 2 Egyidejűleg benyújtásra kerülő kormányhatározat szerint: A szolgáltatások országos lefedettsége és a szolgáltatási szint fenntartása érdekében a támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások működési támogatására a Magyar Köztársaság évi költségvetésének előkészítése során tervezett összeg nem lehet kevesebb az e jogcímeken évben – mind a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről szóló évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) IX. Helyi önkormányzatok támogatásai fejezetéből, mind XXVI. Szociális és Munkaügyi Minisztérium fejezetéből – folyósított normatív állami hozzájárulás, a hozzájuk kapcsolódó egyházi kiegészítő támogatás és a Kvtv. 86. §-ának a) pontjában és 5. számú mellékletének 19. pontjában foglaltak alapján e szolgáltatások után évben nyújtott kiegészítő támogatások összegénél.
Várható – remélt hatások A szociális szolgáltatások terén célzottabbá válnak az ellátások a gondozási szükséglet szabályainak meghatározása alapján. A támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások pályázati úton történő finanszírozása segíti a szolgáltatásokhoz történő egyenlő esélyű hozzáférést, és az ellátásoknak a valós igények alapján történő finanszírozásához, területi kiegyenlítéséhez. A rehabilitációra vonatkozó szabályok korszerűsítése révén javul a szolgáltatások színvonala, azáltal, hogy komplex állapotvizsgálat alapján személyre szabott szolgáltatást tudnak nyújtani az ellátottak részére. A hatósági szankciók körének kibővítése elősegíti a jogszabályok betartatását, a hatósági ellenőrzés hatékonyságának javítását, ezáltal hozzájárul az ellátás javításához.