1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Intézményi önértékelés indikátorok segítségével
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A tervezés mint menedzsment funkció
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Az iskolai könyvtár állománya
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Minőségdíjak.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
A Nógrád TISZK irányítási rendszere
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.

111 A benchmarking szerepe a közoktatásban. 211 Mi is az a benchmarking? " A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségfejlesztési komponens 2005
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1

2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az intézményi fejlesztések megalapozásához; Figyelembe veszi a szakképző iskolák működési sajátosságait; Lehetővé teszi az önértékelés fokozatos bevezetését; Segíti az intézményeket a törvényi kötelezettség és az európai elvárások teljesítésében; Követelményrendszere kompatibilis az ágazati önértékelési modellel, a Közoktatás Minőségéért Díj Modellel. 2

3 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL FEJLESZTÉS LÉPÉSEI 1.SZÖM II. – SZMBK Modell követelményrendszerének összevetése 2.SZÖM Modell teljessé tétele (III. szint) Működési elemek teljes körűvé tétele (KMD alapján) SZMBK kulcskérdések beépítése Kulcs- és benchmarking indikátorok beépítése 3.Követelményrendszer kiterjesztése a szakképző iskolákra 4.SZMBK kulcskérdések és a SZÖM III. megfeleltetése 5.A Modell szintezésének újragondolása 3

4 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL 4

5 FŐBB VÁLTOZÁSOK (SZÖM III.) 1.A követelményrendszer a SZÖM II. szinthez képest lényegesen bővült (1 új kritérium, új vagy kiegészült alkritériumok és kérdések, új indikátorok) 2.Módosítások, kiegészítések, pontosítások történtek a(z) egyes kritériumok értelmező szövegében, egyes alkritériumok elnevezésében, vonatkozó „régi” kérdések tartalmában 3.Kötelezőség (alkritériumok, kulcsindikátorok, vizsgálati területek) 5

6 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL STRUKTÚRÁJA 6 Alkritérium vizsgálatát segítő kérdések Kötelezően megválaszo- landó alkritérium jelölése és elnevezése Kritérium értelmezése Kritérium száma és címe

7 ADOTTSÁGOK 7

8 1.a) Az intézményvezetés személyes részvétele az intézmény hosszú távú terveinek és értékrendjének kialakításában és példamutatása ezek megvalósításában 1.b) Az intézményvezetés személyes részvétele az intézmény belső működési rendjének kialakításában és működtetésében 1.c) Az intézményvezetés együttműködése az intézmény közvetett és közvetlen partnereivel 1.d) Az intézményvezetés személyes szerepvállalása a munkatársak motiválásában 1.e) Az intézményvezetés szerepe a fejlesztések megtervezésében, irányításában és értékelésében ÚJ 1. ADOTTSÁGOK 1. VEZETÉS 8

9 ADOTTSÁGOK 2. STRATÉGIA 2.a) Információk gyűjtése és elemzése az intézmény stratégiai dokumentumainak kidolgozásához és módosításához 2.b) Az intézmény Pedagógiai Programjának és egyéb hosszú távú terveinek kialakítása és felülvizsgálata 2.c) Az intézmény Pedagógiai Programjának és egyéb hosszú távú terveinek megismertetése, éves szintre történő lebontása a kulcsfolyamatok rendszerén keresztül 9

10 ADOTTSÁGOK 3. EMBERI ERŐFORRÁSOK 3.a) Az emberi erőforrások tervezése, irányítása és fejlesztése részben ÚJ 3.b) A munkatársak szakmai tudásának, felkészültségének felmérése és fejlesztése 3.c) A munkatársak bevonása és felhatalmazása 3.d) Az intézmény belső kommunikációs rendszerének kialakítása és működtetése ÚJ 3.e) A munkatársak teljesítményének értékelése és elismerése, valamint gondoskodás a munkatársakról ÚJ 10

11 ADOTTSÁGOK 4. ERŐFORRÁSOK 4.a) A közvetett partnerkapcsolatok menedzselése részben ÚJ 4.b) A pénzügyi erőforrások menedzselése ÚJ 4.c) Az intézmény gazdálkodása ingatlanjaival, berendezéseivel, felszereléseivel és eszközeivel 4.d) Nevelési - oktatási módszerek, eljárások és a hozzájuk kapcsolódó taneszközök kiválasztása, alkalmazása és továbbfejlesztése 4.e) Az intézmény belső információs rendszerének kialakítása és működtetése, a munkatársak intézményen belül felhalmozott tudásának hasznosítása

12 ADOTTSÁGOK 5. FOLYAMATOK 5.a) Az intézményi folyamatok menedzselése ÚJ 5.b) Az intézményi folyamatok fejlesztése részben ÚJ 5.c) Az intézmény nevelési – oktatási tevékenységének megtervezése és fejlesztése 5.d) Az intézmény nevelési – oktatási tevékenységének megvalósítása a mindennapi működés során 5.e) A közvetlen partnerkapcsolatok menedzselése és fejlesztése

13 EREDMÉNYEK 13

14 Kulcsindikátorok Az intézményi működés megfelelősége, eredményessége és hatékonysága szempontjából meghatározó indikátorok. 4 terület: Oktatási és képzési eredmények Alkalmazottakkal kapcsolatos eredmények Munkaerő-piaci és társadalmi eredmények Pénzügyi eredmények

15 Kulcsindikátorok 15 Mutató (indikátor) megnevezése Adatforrás, az adatgyűjtés módja Mérték -egység Mutató (indikátor) típusa lemorzsolódás mértéke a szakiskolai tanulólétszámhoz viszonyítva (ki-01) A szakiskolát adott tanévben végzettség megszerzése nélkül elhagyó diákok száma a szakiskolai diáklétszámhoz viszonyítva. Megjegyzés: korai iskolaelhagyás Adatforrás: Iskolai tanulói nyilvántartás, statisztikák Példa: 6fő/300fő*100%=2% %Eredmény

16 Benchmarking - Egy lehetséges megoldás 1.Interneten elérhető adatbázis 2.Önkéntesség 3.Anonimitás 4.Azonos mutatók 5.Lekérdezhetőség 16

17

18 EREDMÉNYEK 6. A KÖZVETLEN PARTNEREK ELÉGEDETTSÉGÉVEL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEK 6.a) A közvetlen partnerek véleménye az intézményről és teljesítményéről 6.b) A közvetlen partnerek elégedettségét alátámasztó számszerű adatok

19 EREDMÉNYEK 7. A MUNKATÁRSAK ELÉGEDETTSÉGÉVEL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEK 7.a) A munkatársak véleménye az intézményről és teljesítményéről 7.b) A munkatársak elégedettségét alátámasztó számszerű adatok

20 Milyen eredményeket ért el az intézmény előre tervezett céljaival és más intézmények eredményeivel összehasonlítva a társadalom, illetve a társadalmat képviselő szervek, szervezetek elégedettsége terén és hogyan fejlődtek ezen eredményei az elmúlt években? EREDMÉNYEK 8. A TÁRSADALMI HATÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEK ÚJ

21 EREDMÉNYEK 9. A KULCSFONTOSSÁGÚ EREDMÉNYEK 9.a) Az intézmény kulcsfontosságú eredményei 9.b) Az intézmény kulcsfontosságú eredményeit alátámasztó számszerű adatok

22 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL - III. SZINT Vezetés Folyamato k Emberi erőforrások Stratégia Erőforrások Kulcs fontosságú eredmények Munkatársi eredmények Közvetlen Partneri eredmények Társadalmi hatás eredményei ADOTTSÁGOK + CQAF + KMD EREDMÉNYEK + CQAF INNOVÁCIÓ és TANULÁS 22

23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 23