Falusi turizmus szakmai ismeretterjesztő konferencia agrár- és vidékfejlesztési szereplők számára Budapest, december 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Pintérné Kanyó Judit alelnök
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
LEADER pályázat beadásának menete Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa.
Somogyváriné Koncz Margit Pécs,
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
A Nemzeti Sport Intézet szerepe a támogatási rendszerben
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
A megkoronázott minőség Nemzeti tanúsító védjegyrendszer bevezetése a szálláshelyeken.
Elektronikus kérelem benyújtás
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Utazási iroda alapítása
Falusi szálláshelyek Napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegy rendszere
Falusi szállásadók képzése Budapest, április 19.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Minőségbiztosítás a falusi turizmusban
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
A „VÉD” jegy mint a szellemi tulajdonvédelem fontos eszköze Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Nemzeti Védjegy Osztály Szép Erika.
2014. november Rendek Tímea
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Falusi szállásadás Zala Andrea
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
Utazási Irodákat érintő, jogszabályváltozásból adódó kötelezettség Határidő: december 31. Érintettek köre: valamennyi utazási iroda Tárgya: szakmai.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) Dr. habil. Kozári József CSc egyetemi docens GAZDASÁG-
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Falusi vendégfogadás FATOSZ tevékenysége, napraforgós minősítés, falusi vendégasztal üzemeltetése.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Tűzvédelmi Szabályzat
Elektronikus aláírás és iratkezelés
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Falusi szálláshelyek Napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegy rendszere
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Falusi turizmus szakmai ismeretterjesztő konferencia agrár- és vidékfejlesztési szereplők számára Budapest, december 14.

Falusi szálláshelyek minősítési rendszere Magyarországon

Szálláshely fogalma A szálláshely szolgáltatás folytatása céljából létesített vagy használt épület, önálló rendeltetési egységet képező épületrész vagy terület. (Kereskedelmi tv.)

Szálláshely-szolgáltatás „ Az üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos jellegű éjszakai ott tartózkodást, pihenést is magában foglaló tartózkodás céljára szálláshely nyújtása és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása.„ (Kereskedelmi tv.) Csak a kereskedelmi hatóság (települési jegyző) szálláshely-üzemeltetési engedélyével rendelkező szálláshelyen folytatható.

Egyéb szálláshely: Szálláshely-szolgáltatás céljára hasznosított, nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás rendeltetéssel létesített önálló épület, vagy annak lehatárolt része, ahol az e célra hasznosított szobák száma legfeljebb nyolc, az ágyak száma legfeljebb tizenhat

Falusi szálláshely : kiemelt üdülőkörzethez nem tartozó települések, valamint a törzskönyvezett gyógyhelyek kivételével az 5000 fő alatti településeken, illetve a 100 fő/km2 népsűrűség alatti területeken található olyan egyéb szálláshely, amelyet úgy alakítottak ki, hogy abban a falusi életkörülmények, a helyi vidéki szokások és kultúra, valamint a mezőgazdasági hagyományok komplex módon, adott esetben kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt bemutatásra kerüljenek.

A falusi szálláshelyek minősítése (előzmények) Az 1994-ben megalakult Szövetségünk a Falusi Turizmus Országos Szövetsége már az induláskor szükségesnek látta egy olyan minősítési rendszer elkészítését, mely elősegíti, hogy a falusi turizmus keretében olyan üdülési lehetőség teremtődjék meg, mely természetközeli, egyéni és élménygazdag pihenést biztosít, s visszatérésre készteti a vendéget

lehetővé teszi, hogy a vendégek eligazodjanak a kínálati lehetőségek között Fontosnak tartotta, hogy a minősítés ne legyen merev, érvényesülnie kell benne az egyéni és a helyi (települési) sajátosságoknak, emellett ösztönözzön magasabb szintű követelmények teljesítésére

Eredmény Az európai minták alapján kidolgozott FTOSZ minősítési rendszer ( ) 110/1997. (VI. 25) Korm. rendelet is előírja a szálláshelyek minősítését A minősítési előírásokat a 45/1998. (VI. 24) IKIM rendelet átveszi 2009-ig több mint 1000 minősített szálláshely

A minősítő rendszer hiányosságai A Kormányrendelet kötelezővé tette ugyan a szálláshelyek minősítést, de megengedte az önminősítést, így ha az üzemeltetési engedély kiadására jogosult települési Jegyző nem ellenőrizte le a szálláshelyet, előfordult, hogy a szállásadó „felülminősítette” azt

239/2009. (X. 25.) Korm. rendelet a szálláshely szolgáltatásról Ezt követően megszűnt Magyarországon a szálláshelyek kötelező osztályba sorolási, illetve minősítési rendszere a szálláshelyek minősítését, osztályba sorolását a szakmai szövetségek közreműködésével kialakított, állami tulajdonban lévő tanúsító védjegyrendszer biztosítja

A Tanúsító Védjegy tulajdonosa a mindenkori turizmusért felelős tárca

Mi a védjegy? A védjegy fogalma A védjegy az árujelzők egyik fajtája, olyan grafikailag ábrázolható megjelölés, amely alkalmas az áruknak és szolgáltatásoknak más áruktól és szolgáltatásoktól való megkülönböztetésére, és amelynek használata kizárólagos jelleggel a védjegyoltalom jogosultját illeti meg.

Tanúsító Védjegy olyan védjegy, amely meghatározott minőségű vagy egyéb jellemzőjű árukat vagy szolgáltatásokat azzal különböztet meg más áruktól vagy szolgáltatásoktól, hogy e minőségüket vagy jellemzőjüket tanúsítja. A tanúsítandó minőségi vagy egyéb jellemzőket, valamint a tanúsítás szabályait a védjegyhez kapcsolódó szabályzat tartalmazza.

A védjegy jogosultja a védjegytörvény alapján kizárólagos jogokat élvez, azaz egyedül a jogosult használhatja a védjegy által oltalmazott megjelölést, ő adhat engedélyt (licenciát) a használatra, illetve bírói úton felléphet a védjeggyel kapcsolatos jogosulatlan cselekmények ellen.védjegytörvény alapján

A védjegy célja: garanciát nyújtson a szálláshely szolgáltatás szakmai elvárásoknak megfelelő színvonalára. minőségi követelményeknek megfelelő szálláshely-szolgáltatást nyújtó szolgáltatók pozitív megkülönböztetése elősegítse a tudatos fogyasztói (turista) magatartást ösztönözze a szolgáltatókat a magas színvonalú szolgáltatás nyújtásra

A védjegy jogosultja: a Nemzetgazdasági Minisztérium megszerzése: pályázat útján lehetséges egyenlőre nem kötelező (sajnos) Hatálya kiterjed mindazon magánszemélyekre és vállalkozásokra, akik megfelelnek a pályázati feltételeknek A Minisztérium a Védjegyrendszer működtetésével a FATOSZ-t bízta meg Alapja a FATOSZ korábbi minősítési rendszere

Pályázati feltételek: érvényes Szálláshely üzemeltetési engedély a falusi vendéglátó szolgáltatáshoz megfelelő szakmai felkészültség a pályázó tudomásul veszi, hogy a szálláshely minőségét a FATOSZ ellenőrzi

A pályázat benyújtásának módja, elemei Benyújtás: a területileg illetékes megyei falusi turizmus szervezethez postai vagy elektronikus úton, formanyomtatványon, mely a FATOSZ honlapjáról tölthető le ( A csatolandó mellékletek: pályázati díj befizetéséről szóló igazolás, szálláshely üzemeltetési engedély másolata, szakmai végzettséget igazoló okirat másolata szálláshely alaprajza

A pályázat elbírálásának rendje Beérkezett pályázat formai, tartalmi ellenőrzése a Megyei Szervezet Elnöke által Helyszíni ellenőrzés során minősítési jkv. felvétele ( a jkv. formanyomtatványa a FATOSZ honlapján megtekinthető) Dokumentumok megküldése a FATOSZ Minősítő Bizottságának A Minősítő Bizottság szakmai véleményt készít, és megküldi a Bíráló Bizottságnak

NGM Bíráló Bizottsága javaslatot tesz a Védjegy kiadására A NG miniszter dönt a Védjegy kiadásáról A Védjegyet a FATOSZ iroda a Védjegyhasználati szerződéssel együtt megküldi a szállásadónak Fontos: A szálláshely minősítését csak akkor kérjék, ha annak kialakítása, felszereltsége megfelel a FATOSZ honlapon olvasható Minősítési előírásoknak!

A védjegy használata A védjegyjogosultságot az elnyert minősítési kategóriára a szolgáltató 5 évre szerzi meg A szolgáltató a védjegyet a falusi szálláshelyen köteles, a kereskedelmi kommunikációjában jogosult feltüntetni. A védjegyhasználat jogszerűségét a FATOSZ ellenőrzi, az ellenőrzés során jkv. felvételére kerül sor

A védjegyhasználati jog megszűnése a védjegy használója jogosultságáról lemond a Bíráló Bizottság javaslata alapján a miniszter visszavonja a védjegyet

A védjegyhasználati jog megsértése, jogosulatlan védjegyhasználat jogosultság megszerzése nélkül történik a használat a védjegyhasználati szerződés nem kerül megkötésre a jogosultság visszavonása után is használja a szolgáltató

Amit még jó, ha tudunk (Kivonat az NGM tájékoztatójából) Az állami tulajdonú tanúsító védjegyek alkalmazása egyelőre nem kötelező és nem kizárólagos A védjegyhasználatra pályázat útján jogosultságot szerzett, illetve a jogosultságot elvesztett szolgáltatók neve folyamatosan nyilvánosságra kerül, így a fogyasztók megfelelő tájékoztatásban részesülhetnek

Azok a szálláshely-szolgáltatók, akik a régi minősítés lejártával nem kívánnak semmilyen védjegyrendszerhez csatlakozni, a fogyasztókat más módon is tájékoztathatják a szálláshely minőségéről : minősítés helyett a szálláshely szolgáltatásainak részletes leírásával és bemutatásával.

Ennek a tájékoztatásnak ugyanakkor meg kell felelnie a vonatkozó jogszabályoknak, így különösen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló évi XLVII. törvénynek. A fogyasztók megtévesztése, illetve a tanúsító védjegyek jogosulatlan használata szankciót vonhat maga után.

Félelmeink… A negatív élményeket szerző vendég véleménye kialakításánál nem foglalkozik azzal, hogy a szolgáltatást védjegyes, vagy védjegy nélküli szálláshelyen kapta, általánosít: falusi szálláshelyen kapott a meghirdetettől eltérő szintű szolgáltatást, és ez visszahat a védjegyes szállásadókra is.

Hogy miért? a kérelmező és a szálláshely terveit készítő tervező nem nézett utána annak, hogy mi is az a falusi szálláshely, azt hol lehet, és hogyan célszerű kialakítani a kérelmező a kérelem benyújtásakor „csak igazolást kért, és kapott” a megyei egyesületi tagságról, de tanácsadást nem kért,

a támogatási kérelmet befogadó szervezet munkatársa sem volt tisztában a falusi szálláshelyre vonatkozó jogszabályi előírásokkal a helyszíni ellenőrzések során sem hívták fel a kérelmező figyelmét arra, hogy nincsenek meg a falusi szálláshely kialakításának feltételei

Hogyan lehetnének elkerülhetők az előző problémák? a kérelmezők számára előírnák a kötelező tanácsadáson való részvételt vagy az eljárásban részt vevő hatóság munkatársainak tarthasson a szövetségünk képzést a falusi szálláshelyek kialakításáról

A hivatali munkatársak különbséget tudnának tenni az egyéb szálláshely, és a falusi szálláshely között tudnák, hogy a napraforgós minősítési rendszeren kívül működik az egyéb szálláshelyek minősítési rendszere is lenne rugalmasság a rendszerben

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Budapest, december 14. Benkovics László FATOSZ minősítésért felelős alelnök Tel.: 30/ ,