1 Közigazgatási Szervek Egységes Iratkezelésének Szabályozása Beszámoló a KEIR projekt eredményeiről Előadó: Kakuk Ilona KEIR projektmenedzser November.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Advertisements

Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Iratkezelés ellenőrzése, az ellenőrzés részletes feladatai
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A környezetvédelem intézményrendszere
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Munkahelyi egészség és biztonság
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A rendészet szervei.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az adatvédelem szabályozása
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Minta IRATOK Az írásbeli kommunikáció eszközei az iratok.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Felkészülés az elektronikus fizetési meghagyás (e-FMH) eljárásra informatikai szempontból május 19. Felkészülés az elektronikus fizetési meghagyás.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A FreeSoft a megújult elektronikus ügyintézésért.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
E-IRATKEZELÉS A LEVÉLTÁRI TÖRVÉNY MÓDOSULÁSÁNAK TÜKRÉBEN.
A közfeladatot ellátó szervek egységes iratkezelését szabályozó törvény aktualitásai és a megvalósítás lehetőségei május.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A MOREQ és a KEIR összehasonlítása.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A közigazgatási eljárás II.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Minisztériumok, központi közigazgatás
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
Az I-DOK rendszer és ami mögötte van
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

1 Közigazgatási Szervek Egységes Iratkezelésének Szabályozása Beszámoló a KEIR projekt eredményeiről Előadó: Kakuk Ilona KEIR projektmenedzser November 04.

2 A KEIR PROJEKT ISMERTETÉSE  A Kormány 2205/2003. (IX. 4.) sz. határozatának 2. pontja elrendelte az iratkezelés egységességéhez szükséges jogszabályok június 30-ig történő kidolgozását. A Miniszterelnöki Hivatalt vezető minisztert első helyen, továbbá a belügyminisztert, az informatikai és hírközlési minisztert, a nemzeti kulturális örökség miniszterét, az igazságügyi minisztert, és a honvédelmi minisztert jelölte ki a feladat végrehajtásának felelőseként.  A Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ: 2003 november 11: „Közigazgatási szervek Egységes Iratkezelésének Szabályozása” témájú projekt (KEIR projekt) indítása  A KEIR projekt feladata, az iratkezelés egységességéhez szükséges jogszabályok kidolgozása, a szabványos informatikai eszközállomány beszerzését előkészítő előminősítési eljárások kidolgozása és a szabályozásról szóló kormány előterjesztés, vagy törvénymódosító indítvány elkészítése.

3  Cél: Az állampolgár ügyeinek gyorsabb és rugalmasabb, nyomon követhető elintézése. Az elektronikus ügyintézés lehetőségének megalapozása Az ügyintézés szakszerűségének, hatékonyságának és gyorsaságának a növelése A maradandó értékű információ fennmaradásának és megfelelő megőrzésének biztosítása.  A hagyományos és az elektronikus iratok egyenrangú kezelését megvalósító szabályozás kialakítása, mely a köziratok kezelését egységes alapelvek szerint szabályozza: az európai gyakorlatnak megfelelő és ahhoz illeszkedő a folyamatosan fejlődő informatikai technológia fogadására képes az elektronikus aláírás gyakorlati alkalmazásán alapul az elektronikus levéltár kialakításához alapot adó  A köziratok kezelésének hatásköri kérdéseinek az irányítás szervezeti kereteinek meghatározása, koordinálása. stabil rendszer létrehozása szükséges társadalmi-szakmai felügyelet alá kell helyezni Az európai megoldás: Records management  A szabályozás tárgyi hatálya: iratkezeléssel - nem ügyintézéssel, számviteli dokumentumokkal, titokvédelemmel, levéltári anyagok kezelésével  A szabályozás személyi hatálya: A szabályozás terjedjen ki mindazon helyekre, ahol az állampolgár az ügyeit intézheti. Kötelezően közigazgatási szervre / közfeladatot ellátó szervekre A SZABÁLYOZÁS ALAPELVEI

4  Érintett jogszabályok Levéltári törvény Elektronikus aláírás törvény Rendeletek: 40/1998-korm., 38/1998-BM., 9/1999-EÜ., 2/1999-FM iratkezelési mintaszabályzatok összehasonlító elemzése  Nemzetközi és EU előírások, ajánlások  A MOREQ:(Model Requirements for the Management of Electronic Records) Az Európai Bizottság IDA programja keretében 2001-ben kiadott elektronikus iratkezelési rendszerekre vonatkozó követelmény-modell egységes szellemben képes szabályozni a hagyományos, számítógépes és elektronikus iratkezelést, az EU normák betartásával elektronikus iratkezelés megvalósításának speciális feltételeire ajánlásokat és iránymutatást ad konkrét, de platform-független követelményeket fogalmaz meg az elektronikus iratkezelő rendszerek elvárt paramétereire vonatkozóan, a hibrid (papír/elektronikus) iratkezelési rendszerekre vonatkozó legfontosabb követelményeket is tartalmazza. Meghatározza a nyilvántartás kötelező adatait (metaadatait)  Elemzés eredménye: Az előminősítés követelményeinek meghatározása a MOREQ honosításával rendeleti szinten megvalósítható  A KEIR projekt eredménye:  A szabályozási modell  A szabályozott jogszabályok  Egységes fogalomtár A SZABÁLYOZÁSI MODELL ISMERTETÉSE

5 A szabályozási modell jogszabályi szerkezete NTípusaKiadjaMegnevezésMit szabályoz Megjegyzés 1 TörvényOrszággyűlé s 1995.évi LXVI.trv. módosítandó a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről ( továbbiakban: Ltv.) Rendezi az iratkezelés szakmai felügyeletére és a követelmények meghatározására vonatkozó törvényi felhatalmazásokat 2 Kormány- rendelet Kormány148/2002. Korm.rend. módosítandó a köziratok kezelésének ágazati irányításával összefüggő feladat- és hatásköröket A MEH statútumának a módosításával az iratkezelés aktív időszakának szakmai felügyelete a MEHVM hatáskörébe kerül 3 Újonnan megalkotott jogszabály a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeit. Új kormányrendelet rendelkezik az egységes iratkezelésről. 4 RendeletMeH vezető miniszter, IHM minisztere Újonnan megalkotott jogszabály a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverek akkreditálásának követelményeit és az akkreditálás rendjét. Új MEHVM-IHM miniszteri rendelet rendelkezik az iratkezelési szoftverek követelményeiről és tanúsítási rendjéről. 5 RendeletNKÖM minisztere 10/2002. NKÖM rendelet a közlevéltárak és a nyilvános magánlevéltárak tevékenységével összefüggő szakmai követelményeket Meglévő jogszabály, nem került módosításra 6 7/2002. NKÖM rendelet a 23. § (3) bekezdésében meghatározott kuratórium, valamint a levéltári szakfelügyelet és a levéltári szakmai testületek működését; Meglévő jogszabály, nem került módosításra 7 4/2002. NKÖM rendelet a védett személyes adatot tartalmazó levéltári anyag másolatának adatvédelmi szerződés alapján történő továbbítása elleni tiltakozási jog gyakorlásának rendjét. Meglévő jogszabály, nem került módosításra

Szabályozási modell funkcionális szerkezete Megnevezés Kinek a hatásköre Felhatalmazó jogszabály Szabályozó jogszabályMegjegyzés Irányítási feladatok Köziratok kezelése az aktív időszakban Kormány(1) Ltv. 7/A §módosítva Levéltári anyag védelme NKÖM(1) Ltv. 8.§változatlan Kormányzati Iratkezelési Felügyelet feladat és hatáskörének a meghatározása A hatáskör létrehozása Kormány(1) Ltv. 35/A (1)(2) 148/2002. Korm.rend.148:Módosított 13§ Feladatai Kormány(1) Ltv. 35/A (1) (2) 148/2002 Korm.rend melléklete 148:Újonnan készített 7.számú melléklet Iratkezelési szabályzat Követelmények (Iratkezelési szab. köv., Alkalmazható iktatási rendszerek, elektronikus irattár követelményei) Kormány(1) Ltv. 35/A (1)(3) Kormányrendelet Újonnan készített kormányrendelet Iratkezelési szabályzat kiadásához egyetértési jog Vegyes(1) Ltv. 10.§módosítva Iratkezelési szabályzat betartásának ellenőrzése MEHVM (2) 148/2002.Korm rend. melléklete módosítva Maradandó iratok kezelésének ellenőrzése közfeladatot ellátó szerveknél Közlevéltár(1) Ltv. 11.§változatlan Iratkezelési szoftverek Tanúsítás követelményei (MOREQ, kommuni-kációs felület követ.) MEHVM (1) Ltv. 35/A (2) (2) 148/2002 Korm.rend. (4) MeHVM-IHM rendelet melléklete Újonnan készített MEHVM- IHM rendelet melléklete Akkreditálás követelményei (és rendje)MEHVM (1) Ltv. 35/A (2) (2) 148/2002 Korm.rend. (4) MeHVM-IHM rendelet melléklete Újonnan készített MEHVM- IHM rendelet melléklete Levéltári tevékenység Levéltári szakmai követelmények NKÖM(1) Ltv. 35/A (3) a) (5) 10/2002. (IV. 13.) NKÖM rendelet változatlan Levéltári Kollégium, szakfelügyelet NKÖM(1) Ltv. 35/A (3) b) (6) 7/2002. (II.27.) NKÖM rendelet változatlan A védett személyes adatot tartalmazó levéltári anyag kezelése NKÖM(1) Ltv. 35/A (3) c) (7) 4/2002. (II. 15.) NKÖM rendelet változatlan

7 A KEIR szabályozási modell elemei 1.: A Levéltári törvény módosítása 1. A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló évi LXVI. Törvény, a levéltári törvény módosítása szabályozza a köziratok ügyviteli szempontból aktív és passzív Korszakára vonatkozó előírásokat, amelyeket új szemléletben, az iratkezelést egységes folyamatként tekintve, a dokumentumok teljes életciklusának figyelembevételével határozza meg. Az iratkezelés szakmai irányítása és felügyelete:  A köziratok kezelésének szakmai irányítását és felügyeletét a Kormány által kijelölt miniszter látja el. Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg  a köziratok kezelésének szakmai irányításával, felügyeletével és az iratkezelési szabályzat jóváhagyásának rendjével összefüggő feladat- és hatásköröket,  a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeit.  az előminősítési eljárások szabályozását a MEHVM-IHM miniszterek rendeletben szabályozzák  a levéltárakkal kapcsolatos szakmai követelmények meghatározása a NKÖM miniszterének a hatáskörében marad.

8 A Levéltári törvény módosítása 2.  Iratkezelési szabályzatok készítése: Az iratkezelési mintaszabályzatok hatályon kívül helyezésével egyidejűleg a kormány rendeletben szabályozza a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésével összefüggő általános követelményeket. A közigazgatási szervek egyedi iratkezelési szabályzatainak kiadását külön engedélyhez köti. Az e törvényben, valamint az iratkezelési kormányrendeletben meghatározott követelmények teljesítésének részletes szabályait a közfeladatot ellátó szerv által készített egyedi, vagy a részére kötelezően előírt egységes iratkezelési szabályzat és irattári terv (a továbbiakban együtt: iratkezelési szabályzat) tartalmazza.” A közfeladatot ellátó szerv - a központi államigazgatási szervek és a helyi önkormányzat jegyzője (főjegyzője) által készített - egyedi iratkezelési szabályzatot ad ki az illetékes közlevéltárral egyetértésben – kormányrendelet szerint jóváhagyással A területi és helyi államigazgatási, valamint rendvédelmi szervek, továbbá a fegyveres erők részére az ágazati irányítást ellátó miniszter, illetve az országos hatáskörű szerv vezetője; a közjegyzők és a bírósági végrehajtók tekintetében pedig az igazságügy-miniszter a köziratok kezelésének ágazati irányításáért és felügyeletéért felelős miniszterrel, valamint a nemzeti kulturális örökség miniszterével egyetértésben egységes iratkezelési szabályzatot ad ki. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács a bíróságok, a legfőbb ügyész pedig az ügyészségek részére ad ki – a Magyar Országos Levéltárral egyetértésben – egységes iratkezelési szabályzatot. A köziratok kezelésének ágazati irányításáért és felügyeletéért felelős miniszterrel, valamint a nemzeti kulturális örökség miniszterével egyetértésben a belügyminiszter a helyi önkormányzatok, az ágazati irányítást ellátó miniszter pedig az állami és helyi önkormányzati intézmények egyedi iratkezelési szabályzatainak mellékletét képező egységes vagy minta irattári terveket ad ki.”

9 A Levéltári törvény módosítása 3.  Iratkezelési szoftverek alkalmazása: Elektronikus iratkezelés esetén a közfeladatot ellátó szerv kizárólag olyan iratkezelési szoftvert alkalmazhat, amely a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelel és tanúsítvánnyal rendelkezik. Felhatalmazást kap a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter és az informatikai és hírközlési miniszter, hogy együttesen, - a bíróságok tekintetében az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke, a közjegyzők és a bírsági végrehajtók tekintetében az igazságügy-miniszter, a maradandó iratok tekintetében pedig a nemzeti kulturális örökség miniszterének egyetértésével - rendeletben állapítsák meg a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben és az elektronikus iratok tárolásával kapcsolatban támasztott követelményeket. Hatályba lépés: A kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, a következő kivételekkel: A bevezetésre kerülő új iratkezelési szoftverek tekintetében január 1- jével A már alkalmazásban lévő iratkezelési szoftvereket illetően pedig január 1-jével lép hatályba. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló évi LXXXI. törvény 79.§ (1) bekezdésében meghatározott törzsszámhoz kapcsolódó iratok kezelése tekintetében január 1-től kell alkalmazni.

10 A régi irat fogalom „a szövegre, számadatsorra, térképre, tervrajzra és vázlatra” szűkíti le a fogalmat, ami napjainkra elavult. "irat: valamely szerv működése vagy személy tevékenysége során keletkezett vagy hozzá érkezett, rendeltetésszerűen nála maradó, nem módosítható, egy egységként kezelendő rögzített információ, adategyüttes, amely megjelenhet papíron, mikrofilmen, mágneses, elektronikus vagy bármilyen más adathordozón; tartalma lehet szöveg, adat, grafikon, hang, kép, mozgókép vagy bármely más formában lévő információ vagy ezek kombinációja;” A Levéltári törvény csak olyan iratokkal kapcsolatban állapít meg szabályokat, amelyek valamely szerv vagy személy irattári anyagába tartoznak. „irattári anyag: egy szerv vagy személy kezelésében lévő információ értékük miatt átmeneti vagy végleges megőrzést igénylő, szervesen összetartozó iratok összessége; Az irattár új fogalma már nemcsak egy helyiségnek tekinti, hanem, hogy az elektronikus tárolóhelynek informatikai rendszerként kell működnie. „irattár: az irattári anyag szakszerű és biztonságos őrzése, valamint kezelésének biztosítása céljából létrehozott és működtetett fizikai vagy elektronikus tárolóhely;” A Levéltári törvény módosítása 4.

11 A KEIR szabályozási modell elemei 2.: A MEH statútumának módosítása 1. A Miniszterelnöki Hivatalról szóló 148/2002.(VII.1) Kormány rendelet módosítása  Az iratkezelést irányító szervezeti keretek és hatósági felügyelet: A közigazgatást egységes iratkezelés megteremtése és működtetése központilag szervezett, folyamatos tevékenységet igényel. Nemzetközi, EU tapasztalatok - Records Management - Iratkezelési Felügyelet létrehozása szükséges:  Ami a kormányzaton belül, a szervezeti hierarchia magas szintjén elhelyezett  önálló szervként vagy valamely szervezet részeként működik,  és megfelelő hatáskörrel irányítja és felügyeli a köziratok kezelésével összefüggő tevékenységet. A levéltári törvény 35/A. §-a (1) a kormánynak a köziratok kezelésének szakmai irányításával és felügyeletével összefüggő feladat- és hatáskörökre kapott felhatalmazás alapján: A Miniszterelnöki Hivatalról szóló 148/2002. (VII. 1.) Korm. rendelet új, 2. számú melléklete rendelkezik arról, hogy a MEH-VM feladat- és hatáskörében ellátja a köziratok kezelésének szakmai irányítását és felügyeletét;

12 148/2002 A miniszternek a köziratok kezelése szakmai irányításával és felügyeletével összefüggő feladat- és hatásköre 2. A 148/2002.(VII.1) Kormány rendelet 2.számú melléklete szerint: Az elektronikus iratkezelés fokozatos bevezetéséhez szükséges informatikai feltételrendszer megteremtése érdekében  Elemzi a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének informatikai rendszereire vonatkozó adatokat;  koordinálja az iratkezelésre vonatkozó informatikai fejlesztési tervek elkészítését; előkészíti a köziratok kezelésével összefüggő jogszabályok tervezetét;  kezdeményezi az iratkezeléshez alkalmazandó szabványok és ajánlások kiválasztását, adaptálását;  meghatározza, rendszerbe foglalja az iratkezeléshez szükséges kísérő adatokat (metaadatokat)  figyelemmel kíséri az iratkezelési informatikai rendszerek és eszközök tanúsításával kapcsolatos követelményeket  ajánlásokat fogalmaz meg az iratkezelési rendszerekre vonatkozó kommunikációs követelményekre, formátumokra, anyagokra és ezek minőségi előírásaira vonatkozóan;

13 A 148/2002.(VII.1) Kormány rendelet 2.számú melléklete szerint: Az iratkezelési szabályzatban foglaltak végrehajtását a központi államigazgatási szerveknél ellenőrzi. A közigazgatási hivatalok tájékoztatják a területi és helyi államigazgatási szerveknél és a helyi önkormányzati hivataloknál végzett ellenőrzésekről. Vizsgálja a hitelességgel, valamint a hitelesítés tárgyi, személyi, eljárási és szolgáltatási feltételeivel kapcsolatos követelmények érvényesülését, továbbá a hiteles konverziók felhasználási területeit. A Magyar Országos Levéltárral egyetértésben jóváhagyja a központi államigazgatási szervek egyedi iratkezelési szabályzatait, valamint az általuk készített egységes iratkezelési szabályzatok, továbbá irattári mintatervek kiadásakor – a nemzeti kulturális örökség miniszterével közösen – egyetértési jogot gyakorol. évente értékeli a közfeladatokat ellátó szervek iratkezelésének helyzetét, Részt vesz az iratkezelési szakmai képzés, továbbképzés koncepciók kidolgozásában. évente készít részletes szakmai tájékoztatót 148/2002 A miniszternek a köziratok kezelése szakmai irányításával és felügyeletével összefüggő feladat- és hatásköre 3.

14 A KEIR szabályozási modell elemei 3.: Az új iratkezelési kormányrendelet 1. Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről A kormány új kormányrendeletben szabályozza a közigazgatás egységes iratkezelését:  A hagyományos és elektronikus iratok egységes szellemben történő kezeléséről rendelkezik és meghatározza az iratkezelés és az irattári tervek alapvető általános követelményeit. Egységes iratkezelés szabályozásának alapelvei:  Az egységesítést két síkon kellett elvégezni: a jelenlegi jogi szabályozás megengedte, hogy az egyes szervek különböző iratkezelési követelményeknek megfelelően alakítsák ki az iratkezelésüket. Másrészt az elektronikus és papír alapú iratok indokolatlanul eltérő kezelése komoly problémákat idézhet elő.  Szempontok: a meglévő, jól bevált hagyományok megőrizése minél nagyobb réteg számára kötelezővé tétele a meglévő fogalmak kiterjesztése az elektronikus iratokra Az elektronikus és papír alapú iratok vegyes kezelésének megoldása A szabályzat teljesíthető legyen, és ne kényszerítse a szerveket indokolatlan pénzügyi kiadásokra. Kommunikáció szabályozása: szervek közötti kommunikáció egységesítése

15 Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről Szabályozandó állapot 2.

16 Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről 3.  Általános rendelkezések A rendelet hatálya: közfeladatokat ellátó szervek Értelmező rendelkezések  Az iratkezelés szabályozása: kötelező az iratkezelési szabályzat kiadása  Egyedi iratkezelési szabályzatok jóváhagyása az országos hatáskörű államigazgatási szerv egyedi iratkezelési szabályzatát a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter hagyja jóvá, a Magyar Országos Levéltárral egyetértésben  Az iratkezelés felügyelete a szerven belül  Az irattári terv Az irattári terv kiadásra (kötelező), módosításra történő előkészítése Az irattári tételek kialakítása (tárgyi alapon kell kialakítani; azonos megőrzési idő – maradandó értékű iratok) Az irattári terv szerkezete és rendszere (általános és különös részre osztás; főcsoportok, csoportok és alcsoportok kialakítása)

17 Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről 4.  Az iratok kezelésének általános követelményei Az iratok rendszerezése (ügyiratok kialakítása) A iratok nyilvántartása és az iratforgalom dokumentálása Az iratkezelés megszervezése (iktatóhelyek, irattárak kialakítása)  Az iratkezelés folyamata A küldemények átvétele (jogosultság, ellenőrzés) A küldemény felbontása és érkeztetése (jogosultság, érkeztetés dokumentálása) Iktatás  iktatókönyv kötelező tartalma, kötelező alszámos iktatás, iktatókönyv zárása, nem iktatandó iratok meghatározása, téves iktatás, módosítási lehetőségek – naplózás, minden iratot csak egyszer kell iktatni Szignálás  szignálás nélkül továbbítható iratok

18 Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről 5. Kiadmányozás  jogosultságok, hiteles kiadmány, minősített elektronikus aláírás Expediálás (dokumentáltan kell végezni, elektronikus iratküldés csak kérésre) Irattározás (irattári tételszámok irathoz rendezése, munkapéldányok, másolatok kiemelése, átmeneti és központi irattárak, iratok kölcsönzése) Selejtezés (selejtezési jegyzőkönyv) Levéltárba adás (átadás-átvételi jegyzőkönyv )

19 Kormányrendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről 6.  Záró rendelkezések Hatályba lépés: január 1 A jelenleg érvényben lévő iratkezelési szabályzatokat január 1-ig a rendeletnek megfelelően módosítani kell. Papír alapú iktatókönyvek használata esetén a 40.§ (1), (3) bekezdéseit január 1-től kell alkalmazni. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997.évi LXXXI. törvény 79.§ (1) bekezdésében meghatározott törzsszámhoz kapcsolódó iratok tekintetében január 1-től kell alkalmazni.

20 A KEIR szabályozási modell elemei 4.: Az új iratkezelési szoftverek előminősítését szabályozó miniszteri rendelet 1. MeHVM-IHM együttes rendelet a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben és az elektronikus iratok kezelésével kapcsolatban támasztott követelményekről  A kormány, a MEH+IHM-el együttesen kiadandó új miniszteri rendeletben szabályozza az iratkezelésre vonatkozó részletes előminősítési előírásokat: ami tartalmazza a MOREQ alapelveit:  MoReq (Model Requirements for the Management of Electronic Records) Európai Bizottság IDA programja keretében 2001-ben kiadott elektronikus iratkezelési rendszerekre vonatkozó követelmény-modell a tanúsítási, minősítési előírásokat, eljárásokat, az akkreditációs feltételeket Melléklete tartalmazza a szoftverekkel szemben támasztott követelményeket  január 1 után csak tanúsító szerv által kiállított engedéllyel rendelkező iratkezelési szoftverek alkalmazhatók, a jelenlegi szoftverekre január 1-ig kell a tanúsítást megszerezni.

21 Az új iratkezelési szoftverek előminősítését szabályozó miniszteri rendelet 2.  Általános rendelkezések A rendelet hatálya a közfeladatot ellátó szervekre és a külön jogszabály szerint közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverek megfelelésének értékelését végző szervezetekre terjed ki.  A közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési rendszerre vonatkozó technikai követelmények (1) A közfeladatot ellátó szerveknél csak olyan iratkezelési szoftver alkalmazható, amely megfelel e rendelet mellékletében foglalt követelményeknek. (2) Az e rendelet mellékletében foglalt követelményeknek való megfelelés tanúsítása a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenőrző szervezetek akkreditálásáról szóló 1995.évi XXIX. törvény szerint történik.  Záró rendelkezések Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

22 Az új iratkezelési szoftverek előminősítését szabályozó miniszteri rendelet 3.  Általános követelmények  Iktatókönyvekkel kapcsolatok követelmények  Az irattári tervvel kapcsolatos követelmények  Iratok befogadása  Ügyiratok, iratok kezelése  Jogosultság, adatbiztonság, adatvédelem  Levéltárba adás, exportálás, selejtezés  Iratátvétel/importálás  Megjelenítés  Műszaki és teljesítmény követelmények, integráció  Metaadatok  Kommunikációs felület követelményei (XML, PDF)

23 A szabályozásban érintett további jogszabályok  A szabályozás következtében hatályon kívül kell helyezni: 40/1998. (III. 6.) Korm. rendelet a minisztériumok és az országos hatáskörű államigazgatási szervek iratkezelési mintaszabályzatáról; 38/1998. (IX. 4.) BM rendelet a helyi önkormányzatok iratkezelési mintaszabályzatáról; 9/1999. (IV. 14.) EüM rendelet az egészségügyi intézmények iratkezelési mintaszabályzatáról hatályát veszti.  A szabályozás következtében az alábbi jogszabályok módosulnak: a Polgári Perrendtartásról szóló évi III. tv §-a új bekezdéssel egészül ki az iratkezelés hitelességi kérdésének rendezése kapcsán. ( (*) Gazdálkodó szervezet által kiállított vagy őrzött okiratról készült felvétel, továbbá bármilyen adathordozó útján készített okirat bizonyító ereje az eredeti okiratéval, közokiratról készült másolat esetében pedig a teljes bizonyító erejű magánokiratéval azonos, feltéve, hogy a gazdálkodó szervezet, amely a felvételt készítette vagy az okiratot kiállította, illetve őrzi, a felvétel vagy az okirat azonosságát szabályszerűen igazolta) Az elektronikus aláírásról szóló évi XXXV. törvény 11.§-a új bekezdéssel egészül ki az elektronikus ügyintézés keretében alkalmazott elektronikus aláírás alkalmazása kapcsán az aláírást alkalmazó személy azonosító adatainak ellenőrzése céljából. Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatás, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló évi CVIII. tv. 17. §-a módosul, a közfeladatot ellátó szervek elektronikus iratkezelése ágazati irányításának hatásköri szabályozása kapcsán.

24 A KEIR szabályozás státusza és további feladatok  A közigazgatási egyeztetések megtörténtek  Szélesebb körű szakmai egyeztetés megtörtént  A társadalmi nyilvánosság biztosítva: az elkészült joganyag tervezetek és szakmai anyagok publikálása az interneten a KEIR projekt hivatalos honlapján) Egységes fogalomtár – honlapon található!  A Kormánv várhatóan még az idén dönthet a tervezetekkel kapcsolatban.  Az Országgyűlés őszi időszakára volt tervezve a törvénymódosítások benyújtása - ami a kormányváltás miatt csúszott  A kialakult szabályozás bevezetésének, és utógondozásának az előkészítése a jogszabályok elfogadásáig megtörténik.  A szabályozással kapcsolatban a KEIR projekt egy részletesebb ajánlásokat tartalmazó kézikönyvet tervez megjelentetni.

25 Köszönöm figyelmüket! Kakuk Ilona Ügyvezető igazgató LogiSter Kft A KEIR projekt hivatalos honlapja