Prolegomena A modern tudomány kulturális felemelkedése óta a vallás igényeinek státusa bizonyos, specifikálható okokból problematikussá.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
Advertisements

Az Élet Igéje április.
Jézus Istennek nevezése
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Folyamodjatok az Úrhoz,
férfivá és nővé teremtette őket.
Húsvét az élet ünnepe.
Bibliaismereti alapok
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
A szabadság kérdése a filozófiában
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Jézus te vagy minden álmom
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
"HOROSZKÓP". Január 1.- és december 31. között születtél?
Keresztény Tanácsadás Dr. Dan Brinkman Bevezetés Mi különbözteti meg a keresztény tanácsadást a tanácsadás más típusaitól?
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Bevezetés a filozófiába
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Készítette: Jon A. Palmer
Isten munkája - Isten felkentje
A Biblia.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Az Élet Igéje október.
Isten mondta.
Az Élet Igéje szeptember.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Az Özönvíz.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Prolegomena Teológiai kör és tapasztalat Tillich szerint „csak az lehet teológussá, aki a teológiai kör tartalmát végső meghatározottságaként.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Gyülekezetünk 2. oszlopa: Szégyenkezés nélküli imádat
Református istentisztelet
Évközi 3. vasárnap Január 22. – „A” év.
Igeolvasás „1Dicsekednem kell, habár nem használ; rátérek azért az Úr megjelenéseire és kinyilatkoztatásaira. 2Ismerek egy embert a Krisztusban: tizennégy.
Értékeld az elmúlt évet:
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Mi romlott el? Dr Daniel Duda Missziókonferencia Augusztus 15.
Prolegomena
Törvény alatti állapot:
Miért olyan fontos a hit?
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
a reformáció 500 éve ünnepe
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
A) Jézus Krisztus személye
II. A HITRŐL 1.
A teremtő és gondviselő Atya
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Isten lakhelye.
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Bemerítés ...merítkezzetek be mindnyájan Jézus Krisztus nevében bűneitek bocsánatára… (Apcsel 2: 38b)
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

Prolegomena

A modern tudomány kulturális felemelkedése óta a vallás igényeinek státusa bizonyos, specifikálható okokból problematikussá vált. A tizennyolcadik század során az univerzumról mint önmagában megálló egészről alkotott mechanisztikus kép szükségtelenné tette az "istenhipotézist". A tizenkilencedik században Charles Darwin feltevései „eltüntették” az emberi élet "spirituális" dimenzióját mint a vallás speciális menedékét.

Ludwig Feuerbach, Karl Marx s később Sigmund Freud kritikái folytatták a támadást azzal, hogy a vallásos hiedelmek eredetére olyan genetikus magyarázatokat adtak, amelyek előfeltételezték, hogy eredetét evilági kategóriák szerint lehet magyarázni. Ezek az intellektuális erőfeszítések egyesültek a felvilágosodás hagyományos szkepticizmusával a tekintély iránt, és nagymértékben elősegítették a vallásról való modern világias öntudat ki nem mondott alapjának megformálását.

„Polányi Mihály gondolkodásában a további megkülönböztetések ehhez a két jelentéstípus- hoz kapcsolódnak. A tudományos hipotézisek a verifikációtól függenek, míg a matematikát, a vallást vagy a művészeteket helyesebb, ha validáció eljárásával fogadjuk el.” Polányi Mihály, Polacsek (Budapest, március 11. – Northampton, február 22.) magyar–brit tudós.

„Képzeletünk művei, beleértve a vallást is, hasznos, talán még szükséges alkotások is, amelyek olyan jelentésvilágot teremtenek, amely lehetővé teszi számunkra, hogy felelős emberként létezzünk. Ebben a másodlagos, mégis fontos értelemben valóságosak, és érvényesek lehetnek, ha értékelni tudjuk jelentésüket.”

A kinyilatkoztatás A kinyilatkoztatásról szóló tanítás központi témája a fundamentális teológiának. Egyrészt minden emberi teológia alapjait (fundamentum) képezi az Istentől eredő kinyilatkoztatás. Hiszen az teológia igazságigénye azon nyugszik, hogy benne Isten igazsága fejeződik ki. Ennek az igazságnak azonban Istentől kell az emberek számára ismertté válnia, tehát Istennek az ember számára kell kinyilatkoztatni önmagát. A kinyilatkoztatás által által lesz felismerhető – isteni kinyilatkoztatás nélkül nem lehetséges emberi Isten-ismeret. (vö. E. Brunner idézetével § 1.2).

Isten a történelemben cselekedve mutatkozik meg „Isten ezt felelte Mózesnek: Vagyok, aki vagyok. Majd azt mondta: így szólj Izráel fiaihoz: A Vagyok küldött engem hozzátok.” 2Móz 3,14 „Mert megjelenik az Úr dicsősége, látni fogja minden ember egyaránt. – Az Úr maga mondja ezt.” Ézs 40,5

Kinyilatkoztatás (apokaliptika / revelatio) - a teológiai szakkifejezés (amire nincs egységes fogalom a Bibliában). - Istennek az emberre és a világra vonatkozó cselekvését jelöli. - Isten cselekvése a teremtésben és a történelemben (Ószövetség) manifesztálódik (manifesztál – kinyilvánít, kinyilatkoztat) és „csúcspontját” Jézus Krisztusban éri el (Újszövetség).

Az Ószövetségben elkezdett isteni önközlés Jézus Krisztusban érte el felülmúlhatatlan teljességét: „Miután régen sokszor és sokféleképpen szólt Isten az atyákhoz a próféták által, ezekben a végső időkben a Fiú által szólt hozzánk, akit örökösévé tett mindennek, aki által a világot teremtette” (Zsid 1,1-2).

Az újszövetség tanúsága szerint ezért az üdvösség útja kizárólag Krisztuson át vezet. „És nincs üdvösség senki másban, mert nemi s adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnének.” (Csel 4,12; Jn 14,6)

Minden egyes ember lehetséges sorsa (üdvössége és kárhozata) ezek szerint attól függ, hogy meghatározza-e a Krisztusba vetett hívő bizalom. Ez a bizalom arra irányul, ami Jézus Krisztus működésével és sorsával (kereszt és feltámadás) úgy kezdődött el, mint ami Isten uralmának jövőben várható mindent átfogó megvalósulása.

1.Az ószövetségi kinyilatkoztatás ugyanannak az Istennek előzetes kinyilatkoztatásaként értendő, aki végérvényesen Jézus Krisztusban mutatkozott meg. A historikus kutatás mindenesetre rámutatott arra, hogy az Ószövetségnek Krisztus felöli magyarázata a szövegek eredeti szándékához képest nem helyes. 2.Minden ember üdvössége az Újszövetség bizonyságtétele alapján kizárólag Krisztus kinyilatkoztatásának hívő elfogadásától függ, az üdvösség megszerzésére irányuló más út ki van zárva. Jóllehet vannak és voltak Jézusnak Istenről tett kijelentéseitől független megfogalmazásai a világ és az emberi élet értelméről, amelyek igazságigénnyel léptek fel. Ekkor olyan egymással konkuráló vallásokról van szó, amelyek üdvösség elképzelésüket a Krisztuseseménytől független isteni kinyilatkoztatásra vezetik vissza.

Istenismeret Krisztuson kívül?

Egyrészt keresztény felfogás szerint érvényes, hogy az Újszövetség bizonyságtételének megfelelően, az üdvösség útja csak Krisztuson keresztül vezet. Másrészt abból lehet kiindulni, hogy azok az isteni kinyilatkoztatások is igazak, amelyekben Izráel népe részesült. Isten, aki Jézus krisztusban nyilvánult meg, a Zsid 1 szerint ugyanaz az Isten, aki „régen sokszor és sokféleképpen éppen az atyák és a próféták által” szólt. Különösen is jelentős az Újszövetség pozitív kapcsolódása Izrael hitről adott tanúságtételéhez Ábrahám személyén keresztül.

Ábrahám maga nem részesült Krisztus kinyilatkoztatásában, ám éppen az Újszövetségben a Keresztények számára ő a hit atyja (vö Gal 3, Rm 4)

A hit az ész számára megközelíthetetlen paradoxon, ami az etikai értelemben vett gyilkosságot is szentesítheti és Istennek tetsző cselekedetté teheti. Isten próbára tette Ábrahámot azzal, hogy egyetlen fia, Izsák feláldozását kérte tőle. A hit adott erőt Ábrahámnak: hitt és nem csalódott, mert a hit, az erkölcsnél magasabb rendű.

Hogy az Újszövetségben a kereszténység számára exkluzív „üdvkompetencia” igénye jelenik meg, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy Isten csak Krisztusban nyilatkoztatta ki önmagát. Igaz istenismeret már Izráelben is volt, és igaz maradt akkor is, ha a Krisztus-esemény által túlhaladottá vált.

Pál meggyógyítja egy sántát Lisztrában. „Ő az előző nemzedékek során megengedte, hogy minden nép a maga útján járjon, bár nem hagyta magát bizonyság nélkül, mert jótevőtök volt, a mennyből esőt adott nektek és termést hozó időket; bőven adott nektek eledelt és szívbéli örömet” (Csel 14,8-18). Pál beszéde az Areopágoszon. „ … hiszen ő ad mindenkinek életet, leheletet és mindent. […] … mert őbenne élünk, mozgunk és vagyunk” (Csel 17,16-34).

Ki lehet-e Izrael istenismeretére érvényes állításokat más vallásokra is terjeszteni? Kimondhatjuk-e azt, hogy más vallások istenről tett kijelentései – többé, vagy kevésbé – az igazságnak egy részét foglalják magukba? Van néhány olyan hely az Újszövetségben, amely úgy tűnik, hogy Isten általános kinyilatkoztatásáról beszél, tehát nem csupán Krisztuson kívül, de az Ószövetségen kívül is. Mindenek előtt Pálnak a Rómaiakhoz írt levele első részének van jelentősége ebben az összefüggésben (Rm 1,19-32).

Istennek van olyan kinyilatkoztatása, amely minden ember számára mindenkor hozzáférhető … „Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén megtalálható.” (1,20k)

2. Az emberek a ténylegesen jelenvaló istenismeretből nem jutottak arra a következtetésre, hogy Istent Istenként ismerjék fel és tiszteljék; ebben van bűnük, amiből nem tudják kimagyarázni magukat: „ … hiszen megismerték Istent, mégsem dicsőítették, vagy áldották istenként, hanem hiábavalóságokra jutottak gondolkodásukban, és értetlen szívük elsötétedett. (1,21)”

Ők „a halhatatlan Isten dicsőségét felcserélték emberek és madarak, négylábúak és csúszómászók képével. (1,23)” És „Isten igazságát hazugsággal cserélték fel, azok a teremtményt imádták és szolgálták a Teremtő helyett, aki áldott mindörökké” (1,25). Isten, az általánosan elérhető kinyilatkoztatása által a teremtésben, lehetőséget adott Isten helyes tiszteletére, de ezt az emberek nem használták ki.

Isten kinyilatkoztatását a bibliai kinyilatkoztatáson kívül a dogmatikai szakzsargonban hagyományosan általános (egyetemes) vagy természetes kinyilatkoztatásnak nevezik (revelatio generalis, naturalis). Krisztus kinyilatkoztatása ezzel szemben különleges vagy természetfeletti kinyilatkoztatás (revelatio specialis, supranaturalis). Az általános, vagy természetes kinyilatkoztatásból adódó emberi ismeretet istenről természetes teológiának (theologia naturalis) nevezik – szemben a természetfeletti, vagy kinyilatkoztatott teológiával (theologia supernaturalis, revelata), a speciálisan keresztény istentan.

Filozófiai teológia. Az ókortól fogva számtalan kijelentést tettek istenről, amelyek az ész belátásain nyugodtak. Egy (egyetlen) Isten egzisztenciája kétségbevonhatatlan és szükséges része volt a racionálisan levezethető világmagyarázatnak. Csupán az volt kérdéses, hogyan lehet ezt az Istent a az ember szemszögéből helyesen leírni. Alapelveiben ez a felfogás egészen a 18. századig vitathatatlan maradt, és részben a mai filozófiában is képviselt

A (nem keresztény) vallások istentapasztalata. Immanuel Kant hagyományos istenbizonyítékokon gyakorolt kritikája miatt a filozófiai teológiai hihetősége megingott. Ezzel a Krisztuson kívüli kinyilatkoztatásról szóló párbeszéd inkább a nem keresztény vallások istenről tett állításaihoz kötődött. Ez a jellegzetesség a vallástudományok fejlődésével a 19. században megerősödött. Mivel a keresztények és nem keresztények közötti kapcsolat a globális összefonódások miatt egyre gyakoribb, a nem keresztény vallások Istenről tett kijelentéseinek keresztény megítélése továbbra is aktuális téma, ami napjainkban a vallások teológiája gyűjtőfogalom alatt tárgyalnak

Az emberi ittlét (Dasein) kérdése. Ott is, ahol az ember tudatosan szemben áll a vallás bármiféle formájával, az élet értelmének kérdése még nem talált válaszra. Éppen a nem vallásos emberek érzik például a halandóság tudatát terhesnek, mert a feltartozhatatlan halál minden autonóm értelemadást kérdésesnek mutat. Az a kétség, amelybe ezáltal eshet az ember, eltérő módon azon hatalom utáni vágy „fonákjaként” értelmezhető, amely ezt a kétségbeesést túlszárnyalni igyekszik. Így az élet értelme utáni kérdés értelmezhető egy nem kifejezetten Isten létezése iránti kérdés kifejeződéseként és ezáltal egy nem tematizált ismeretként Istenről.