1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Intézményi önértékelés indikátorok segítségével
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Informatikai fejlesztés a Somogy megyei TISZK részére Karsai László Commitment Zrt.
111 A benchmarking szerepe a közoktatásban. 211 Mi is az a benchmarking? " A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Önfejlesztés és horizontális tanulás
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
MÉCS konferencia március 21. Mezőtúr
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Előadás másolata:

1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1

2 Az előadás tartalmi elemei A SZÖM I. szint céljai A modell struktúrája Indikátor fogalma Indikátorrendszer: kulcsindikátorok, benchmarking indikátorok, Kritériumrendszer 2

3 SZÖM I. szint- Célok I. Helyzetfelmérő szint –Az intézményi célrendszer vizsgálata –Az intézmény mérési- értékelési rendszerének fejlesztése –Az adatgyűjtési rendszer kialakítása, fejlesztése A 40 kulcsindikátor esetében az adatgyűjtés megkezdése A benchmarking indikátorok esetében az adatgyűjtés elindítása 3

4 4 Kulcs fontosságú eredmények Munkatársi eredmények Közvetlen partneri eredmények Társadalmi hatás eredményei EREDMÉNYEK INNOVÁCIÓ és TANULÁS Szakképzési Önértékelési Modell – I. szint 4

5 A SZÖM III. Eredmények oldalának struktúrája 5 Kötelezően mérendő kulcsindikátor (K) Kötelező vizsgálati terület Benchmarking adatbázis indikátor (ajánlott)

6 9. Kulcs- fontosságú eredmények 7. Munkatársi eredmények 6. Közvetlen partneri eredmények 8. Társadalmi hatás eredményei SZÖM – Eredmények kritériumok Társadalom és közvetett partnerek szemszögéből Közvetlen partnerek szemszögéből Fenntartó és stratégiánk szempontjából Munkatársak szemszögéből 6

7 7 Eredmények 6. A közvetlen partnerek elégedettségével kapcsolatos eredmények Milyen eredményeket ért el az intézmény a közvetlen partnerek elégedettsége terén –előre megtervezett céljaival, –más intézmények eredményeivel összehasonlítva, –az elmúlt években?

8 8 Eredmények 6. A közvetlen partnerek elégedettségével kapcsolatos eredmények 6.a) A közvetlen partnerek véleménye az intézményről és teljesítményéről 6.b) A közvetlen partnerek elégedettségét alátámasztó számszerű adatok

9 partnerkapcsolatok menedzselésével kapcsolatos partneri vélemények: –panaszok kezelésével kapcsolatos elégedettség; –kommunikációval kapcsolatos elégedettség; … az intézmény nevelési-oktatási tevékenységével kapcsolatos partneri vélemények: –munkába állásra való felkészítéssel kapcsolatos elégedettség; –értékeléssel kapcsolatos elégedettség; … a nevelő-oktató munka körülményeivel kapcsolatos partneri vélemények: –tanműhelyek felszereltségével kapcsolatos elégedettség; –az intézmény környezetével kapcsolatos elégedettség; … 6.aA közvetlen partnerek véleménye az intézményről és teljesítményéről 9

10 nevelő-oktató munkával és a munka körülményeivel kapcsolatos számszerű adatok: –az intézmény iránti érdeklődés mértéke; –tanulási körülményeket javító fejlesztések mértéke; –az intézmény támogatottsága; … partnerkapcsolatok menedzselésével kapcsolatos számszerű adatok: –rendezvények részvételi aránya; –panaszok, reklamációk száma, aránya; –tanórán kívüli szolgáltatások és opcionális oktatási szolgáltatások mértéke és kihasználtsága; … 6.b A közvetlen partnerek elégedettségét alátámasztó számszerű adatok 10

11 EREDMÉNYEK 7. A munkatársak elégedettségével kapcsolatos eredmények Milyen eredményeket ért el az intézmény a munkatársak elégedettsége terén –előre megtervezett céljaival, –más intézmények eredményeivel összehasonlítva, –az elmúlt években?

12 Eredmények 7. A munkatársak elégedettségével kapcsolatos eredmények 7.a) A munkatársak véleménye az intézményről és teljesítményéről 7.b) A munkatársak elégedettségét alátámasztó számszerű adatok

13 Tanulópontok – 6. és 7. kritériumok közvetlen partneri kör szűkítése –szülők, –gyermekek/tanulók, munkatársaknál a szegmentálás hiánya –pedagógus – nem pedagógus munkatársak, –intézménytípusok, tagintézmények, vélemények nem számszerű (szöveges) bemutatása vélemények és mutatók keveredése 13

14 Milyen eredményeket ért el az intézmény a társadalom, illetve a társadalmat képviselő szervek, szervezetek elégedettsége terén - előre megtervezett céljaival, - más intézmények eredményeivel összehasonlítva, - az elmúlt években? Eredmények 8. A társadalmi hatással kapcsolatos eredmények

15 Eredmények 9. A kulcsfontosságú eredmények Milyen eredményeket ért el az intézmény –előre megtervezett céljaival, –más intézmények eredményeivel összehasonlítva, –az elmúlt években?

16 Eredmények 9. A kulcsfontosságú eredmények 9.a)Az intézmény kulcsfontosságú eredményei –előre megtervezett és legfontosabbnak tartott eredmények, –kulcsfolyamatok eredményei, –pedagógiai/nevelési program céljai, –stratégiából adódó kiemelt célok. 9.b) Az intézmény kulcsfontosságú eredményeit alátámasztó számszerű adatok –kulcsfontosságú eredményeinek követése, előrejelzése és javítása, –intézményi működés hatékonysága.

17 Tanulópontok – 9. Kulcsfontosságú eredmények nem valódi kulcsfontosságú eredményeket mutatnak be kulcsfolyamatokhoz kapcsolódó eredmények kimaradnak a 9.a-ból eredmények nem számszerű (szöveges) bemutatása 9.a és 9.b szétválasztása –stratégiai célok + kulcsfolyamatok 9.a, –egyéb máshova nem sorolt 9.b. állapotjelző mutatók bemutatása szegmentálás hiánya 17

18 Indikátor fogalma I. Indicator /mutató/ pontosan kifejezhető eszköz, amely méri a megtett haladást egy cél irányába. "...mindazon adatok, amelyek felvilágosítanak bennünket a struktúrákról és a folyamatokról, a célokról és a teljesítményekről, az értékekről és a véleményekről". (Zapf 1977) 18

19 olyan paraméter vagy érték, amely –rámutat –információt –leírást nyújt valamilyen kapcsolódó jelenség, környezet vagy terület helyzetéről Indikátor = az adatot mérési célhoz rendeljük Indikátor fogalma II. 19

20 Adatból – indikátor a közoktatási intézményben Az intézmény szempontjából indikátorról, mutatóról, jelzőszámról, akkor beszélünk, ha ezek az intézmény valamely szintű céljaihoz kapcsolódnak, mint mérési eszköz. 20

21 Kulcsindikátorok Az intézményi működés megfelelősége, eredményessége és hatékonysága szempontjából meghatározó indikátorok. 4 terület: Oktatási és képzési eredmények Alkalmazottakkal kapcsolatos eredmények Munkaerő-piaci és társadalmi eredmények Pénzügyi eredmények

22 Kulcsindikátorok 22 Mutató (indikátor) megnevezése Adatforrás, az adatgyűjtés módja Mérték- egység Mutató (indikátor) típusa lemorzsolódás mértéke a szakképző iskolai tanulólétszámhoz viszonyítva (ki-01) A szakképző iskolát adott tanévben végzettség megszerzése nélkül elhagyó diákok száma a szakképző iskola diáklétszámához viszonyítva. Megjegyzés: korai iskolaelhagyás Adatforrás: Iskolai tanulói nyilvántartás, statisztikák Példa: 6fő/300fő*100%=2% %Eredmény

23 Benchmarking - Egy lehetséges megoldás 1.Interneten elérhető adatbázis 2.Önkéntesség 3.Anonimitás 4.Azonos mutatók 5.Lekérdezhetőség 23

24

25

26

27

28

29

30 Kérdések

31 Köszönöm a figyelmet! 31