A társadalmi integráció gazdasági lehetőségei a munkapiac peremén Molnár György MTA KRTK KTI Ferge Zsuzsa köszöntése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
kiemelt projekt bemutatkozása
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.
Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Szociális földprogram és foglalkoztathatóság Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Konferencia szeptember 29.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Bemutatkozik A FORDULÓPONT PROGRAM A programot az EU és a Magyar Állam támogatja.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Társadalmi tudatformálás
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Tájékoztató a Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Soproni Kirendeltség tevékenységéről Sopron, május 22.
A GINOP „Út a munkaerőpiacra” kiemelt projekt lehetőségei
362 fő Terület 804 Ha 1 CKÖ 1 Mozgókönyvtár, e-Magyarország pont 1 Óvoda 1 Falugondnoki Szolgálat 4 legnagyobb foglalkoztató Csák Istvánné (kereskedelem)
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
Európai Uniós ismeretek
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
A hazai KKV-k fejlesztési lehetőségei, foglalkoztatási támogatásai
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A társadalmi integráció gazdasági lehetőségei a munkapiac peremén Molnár György MTA KRTK KTI Ferge Zsuzsa köszöntése

Motiváció "Ideje lenne ugyanis szembenéznünk azzal a ténnyel, hogy egy jelentős létszámú és sajnos újratermelődő réteg teljes mértékben, véglegesen leszakadt a munkaerőpiacról, vagy legalábbis nagyon messzire került attól, hogy teljesíteni tudja annak keményedő követelményeit. " Munkaügyi Szemle, szerkesztőségi cikk, 2013/1 "Megfelelő társadalmi lehetőségek birtokában az egyének hatékonyan alakíthatják tulajdon sorsukat és segíthetik egymást. […] Erős érv szól amellett, hogy elismerjük a szabad és fenntartható cselekvés – sőt a konstruktív türelmetlenség – pozitív szerepét." Amartya Sen: A fejlődés mint szabadság (31. oldal)

Mire és miért keressük a megoldást? Alacsony iskolai végzettségűek tartósan alacsony foglalkoztatási rátája Nagy regionális különbségek Tartós és újratermelődő szegénység Az erkölcsi szempontokon túl miért baj, ha úgy döntünk, hogy honfitársaink egy részét, gyermekeikkel együtt kizárjuk a társadalomból? Lemondunk növekedési potenciálunk egy részéről A tartósan szegmentált munkaerőpiac rövidíti a növekedési periódusok hosszát, így csökkenti a hosszú távú növekedési ütemet (pl. Berg és Ostry, 2011) Növekszik az értelmiségi kivándorlás Az elmaradottabb körzetekben alacsonyabb az értelmiségi szakmák iránti fizetőképes igény. Pl. a 10 ezer lakosra jutó orvosok száma a fejletlenebb megyékben 70-80%-a a Bp. nélküli országos átlagnak.

Speciálisan magyar intézményi kudarc Súlyos deprivációban élők aránya, % (forrás: Eurostat)

A jövő tönkretétele Súlyos deprivációban élő 6 éven aluliak, % (forrás: Eurostat)

A szegénység következményei A problémákat megoldani csak a tartós szegénység és társadalmi kirekesztettség következményeinek tudatában lehet. Munkavégző képesség újratermelése korlátozott A szegénység és kirekesztettség továbbörökítése Tanult tehetetlenség (Peterson, Maier, & Seligman, 1993) Gondolkodás beszűkülése, csökkenő "sávszélesség", romló problémamegoldó képesség (Mullainathan – Shafir: Scarcity) A kirekesztettség és előítéletek miatt ezek a hatások a romáknál még erősebbek lehetnek.

Aktív munkapiaci eszközökre fordított kiadások, milliárd Ft Közmunka, mint megoldási kísérlet Közfoglalkoztatás, milliárd Ft Növekedés az előző évi %-ában Aktív, szak- és felnőttképzési tám, md Ft EU-s elő és társfinanszírozás, md Ft Aktív eszközök + EU Közfoglalkoztatás/(aktív+EU) 0,90,71,41,52,12,83,8 A közmunka mögötti hipotézis: kényszeríteni kell a munkára és/vagy meg kell tanítani dolgozni. Közmunka kettős célja: munkapiaci és szociális Többi aktív eszköz kiszorítása A közfoglalkoztatással kapcsolatos adatok forrása itt és a továbbiakban a Költségvetési Tanács megrendelésére készült tanulmány: +MTA+KRTK+KTI+tanulmany pdf/784d7371-dbec-4ab1-bf78-8b25bea685b0http:// +MTA+KRTK+KTI+tanulmany pdf/784d7371-dbec-4ab1-bf78-8b25bea685b0

A közfoglalkoztatásban és más aktív programokban résztvevők létszáma, a közfoglalkoztatás fajlagos költsége Létszámadatok, fajlagos költség Közfoglalkoztatás, ezer fő Nem közfoglalkoztatás programok, ezer fő Közfoglalkoztatás egy főre jutó költsége, ezer Ft : téli közfoglalkoztatás költsége Közfoglalkoztatási kiadások százaléka közvetlen bérköltség

A közfoglalkoztatási epizódok száma, egy epizód átlagos időtartama Beragadás a közfoglalkoztatásba Közfoglalkoztatásban érintettek száma, ezer fő Közfoglalkoztatási epizódok egy érintettre jutó átlagos száma 1,161,191,391,74 Egy főre jutó átlagos időtartam, hónap3,95,95,26,3

Iskolai végzettség szerinti megoszlás

Kilépés a közfoglalkoztatásból A nyílt munkapiacon dolgozók aránya a közfoglalkoztatás után… nappal 6,16,66,56,0 90 nappal 8,3 8,28,7 180 nappal10,3 11,9 360 nappal 12,913,614,3- Végig a nyílt munkapiacon2,93,43, ban a képzéssel egybekötött közfoglalkozás utáni 180. napi kilépési esély mindössze 5% ben is 2 százalékponttal elmarad a képzés nélkülitől.

Kilépés a közfoglalkoztatásból, havi Munkapiaci státusz a kilépés után 180 nappal, a közfoglalkoztatási epizód befejező hónapja szerint

Mire készít fel a közfoglalkoztatás? A közfoglalkoztatás keretében végzett munka foglalkozási csoportok szerinti megoszlása, % Felső/középfokú végzettséget igénylő6454 Irodai, ügyviteli5345 Más nem egyszerű foglalkozás Takarító, utcaseprő Egyszerű szolgáltatási, szállítási foglalkozások4111 Egyszerű (építő)ipari, mezőgazdasági Máshova nem sorolt egyszerű szolgáltatási fogl Egyszerű foglalkozások összesen Összesen 100

Egyszerű munkát végzők részaránya A közfoglalkoztatás keretében betöltött foglalkozások nem kapcsolódnak az elsődleges piac munkaerő igényéhez Nincs időbeli változás, alkalmazkodás az igényekhez. Az egyszerű munka végzése rontja a kilépési esélyeket osztály Általános iskola Szakiskola Szakközépiskola Gimnázium Felsőfok

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásból nem lehet megélni, a tartós nélkülözés rontja az elhelyezkedési esélyeket. Ösztönzés kilépés helyett újabb közfoglalkoztatás elnyerésére; siker esetén relatív elégedettség  csapdahelyzet. Teljes kiszolgáltatottság a helyi vezetésnek Közfoglalkoztatás rontja a nyíltpiaci elhelyezkedés esélyeit A közfoglalkoztatottak munkanélkülinek tekintik magukat A közmunkás lét továbbörökítése Példa: gyerekmese a vágyakról Szegmentált munkapiac bebetonozódása Következmények

Aktív munkapiaci programok Munkaerő-piaci képzések, bérköltség támogatás, bértámogatás, munkahelymegőrzés támogatása, vállalkozóvá válási támogatás, pályakezdő álláskeresők támogatása, helyközi utazás támogatása, stb. Átlagos nyers kilépési esélyek az elsődleges munkapiacra időben romlanak (60-ról 56%-ra), a közfoglalkoztatásba kilépés esélyei ugyanannyival nőnek Legjobbak: munkahelymegőrzés (80%), vállalkozóvá válási támogatás (70%), bértámogatás, bérköltség támogatás (60% fölött) A relatíve leggyengébben teljesítő képzések esetében 40, illetve 32% a nyers kilépési arány. Itt a legnagyobb az elsődleges munkapiac helyett a közfoglalkoztatásba áramlás növekedése.

Mikrohitelezés Előzmények Kezdeményezés: Yunus, 1976 Grameen Bank, 1983 Mikrohitelezési forradalom (Marguerite Robinson, 2001) vagy ellenforradalom (Bateman, 2010) Néhány elvi szempont A foglalkoztatás növelésének, a hátrányos helyzetű térségek relatív elmaradottsága csökkentésének egyik előfeltétele a tőkejuttatás. Többlet tőke, beruházás nélkül az elmaradottság konzerválódik. Háromféle tőkére van szükség:  tudás (termelési, pénzügyi, gazdálkodási ismeretek)  kapcsolati (kommunikációs készség; beszállítói és értékesítési kapcsolatok)  pénz (hitelbe, a kiszorító hatás elkerülésére)

Kiútprogram főbb jellemzői Szociális cél: társadalmi mobilitás és integráció elősegítése. Gazdasági cél: fenntartható mikrovállalkozások (beleértve a mezőgazdasági őstermelést) létrehozása. A Kiútprogram nonprofit szervezet, de a létrehozott vállalkozások nem! Eszközök: üzleti, gazdálkodási, kommunikációs képzés és tanácsadás (szociális coaching), kapcsolati háló építése; a terepmunkások folyamatos és intenzív jelenléte fedezet nélküli hitel Működés a formális gazdaságban Terepmunkások fellépése a diszkrimináció ellen

Általánosítható tapasztalatok Miért fizetik vissza a hitelt, ha nincs fedezet? A bizalom szerepe A hitel jó eszköz a tanult tehetetlenség ellen – kezdő lökés Munkába integrált tanulás Integrálódás létező hálózatokba Kiszolgáltatottság helyett önálló cselekvés Hatás a környezetre A fenntarthatóság mítosza: a fenntarthatóság megkövetelése miatt a kevésbé rossz helyzetűek preferálása, az egyenlőtlenség növekszik. A létrehozott vállalkozásoknak kell fenntarthatóaknak lenniük, nem a támogató szervezetnek. Társadalmi vállalkozás fogalma átgondolásra szorul

Szociális szövetkezetek Szövetkezeti törvény 2006-os módosítása tette lehetővé Szociális szövetkezet még ma sem részesülhet intézmény- fenntartási normatívában Túltámogatás negatív hatása Csak szegényekből nem lehet működő szociális szövetkezetet létrehozni. Jó példák Vegyes összetételű, demokráciát tanuló szövetkezetek Középosztálybeliekből álló, rajtuk kívüli társadalmi célt (is) kitűző 2012-től helyi önkormányzat is tag lehet A szövetkezeti elv megcsúfolása Az "új típusú" szociális szövetkezetek preferálása árt mind a valódi szoc szöv-nek, mind a többi társadalmi vállalkozási formának. Átfogó társadalmi vállalkozás törvény kellene.